Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

GDN 25/60

16 Maj 2005 15:43 1058 6
  • Poziom 11  
    Zabrałem się do budowy wzmacniacza do gitary o mocy 40 W.
    Przedwzmacniacz zbudowany będzie z 3 lamp ECC83 natomiast końcówka mocy będzie tranzystorowa. Mam pytanie odnośnie głośnika do tego piecyka. Mam w domu głośnik Tonsila GDN 25/60 o mocy znamionowej
    60 W i pasmie przenoszenia 70 - 5000 Hz, tylko ma miękkie zawieszenie.
    Czy ten głośnik długo pożyje na tym wzmacniaczu?
  • Poziom 16  
    Przy gitarze basowej zapewne nie, chociaż przenoszenie o tym przeczy, górna granica to 5kHz. Wygląda na to, że jest przystosowany, do dolnych częstotliwości. Granice słyszalności to 20 Hz do 20 000 Hz(20kHz). Powinieneś zastosować kolumnę z trzema głośnikami i zwrotnicą dla poszczególnych głośników(czyli pasm przenoszenia), aby dojść do ideału.
    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    BAL napisał:
    Powinieneś zastosować kolumnę z trzema głośnikami i zwrotnicą dla poszczególnych głośników(czyli pasm przenoszenia), aby dojść do ideału.

    chyba nie do konca - przy naglasnianiu gitary glosnik ma za zadanie wyciac gorna czesc pasma (pow 4-5khz). Przesterowany piec podpiety do typowej kolumny hi fi bedzie brzmial tragicznie.
  • Poziom 13  
    Witaj!
    To czy głośnik pożyje zależy od tego do jakiej go dasz obudowy -- ten głośnik dedykowany jest do o. zamkniętej, bass-reflex, ale zdecydowanie NIE nadaje się do 'paczki' gitarowej.

    Nawet jeżeli nie uda Ci się szybko zajechać tego głośnika to i tak brzmienie będzie fatalne --> poszukaj lepiej GD30/50 GD30/80 ew. GD30/30
  • Poziom 16  
    Jak w samej nazwie - Jest to głośnik niskotonowy.
    "zorba 128" - nie dokońca jest tak jak myślisz, to nie głośnik "tnie", on po prostu inne częstotliwości przenosi gorzej lub wcale. "zbigniew 18" nie napisał na czym będzie grał na tym piecyku, jeśli na basie z dodatkami "fuzz", "booster" - rzeczywiście ten głośnik powinien mu wystarczyć. Tak w ogóle to głośnikowa kolumna, powinna przystosowana być do instrumentu z którym współpracuje - o tym nie było mowy. Ja zaproponowałem wyjście uniwersalne - Tyś zakwestionował, przemyśl to jeszcze raz. Efekty harmonicznych, jak uważnie czytałeś post od początku, po części załatwią lampy w przedwcmacniaczu(na nich, nasz kolega postanowił zbudować swoje dzieło).
    "zorba 128" - chciłem Ci to puścić na PW ale:
    Myślę że "zbigniew 18" wyciągnie wnioski z naszej polemiki.
    Pozdrawiam BAL
  • Poziom 11  
    Dziękuje panowie za zainteresowanie. W odpowiedziach padało pytanie na jakiej gitarce zamierzam grać. Mianowicie na elektrycznej i do takiej buduję ten wzmacniacz. Jeśli chodzi o pasmo przenoszenia to sprawdziłem na stronie www.box.com.pl gdzie można kupić głośniki firmy Celestion dedykowane do gitar, których pasmo zawiera się w zakresie od
    <100 Hz do <5000 Hz.
    Ceny niestety są dość wysokie, a leży mi ten głośnik nówka, który kupiłem parę lat wstecz i fajnie byłoby go wykorzystać. Przynajmniej zmniejszyło by to koszty budowy tegoż urządzenia.
  • Poziom 10  
    BAL napisał:
    Jak w samej nazwie - Jest to głośnik niskotonowy.
    "zorba 128" - nie dokońca jest tak jak myślisz, to nie głośnik "tnie", on po prostu inne częstotliwości przenosi gorzej lub wcale.

    Dla mnie "tnie" oznacza ni mniej ni wiecej tylko tyle :). Przepraszam za niefachowe słowo.
    BAL napisał:
    "zbigniew 18" nie napisał na czym będzie grał na tym piecyku

    Ogólnie przyjmuje się że "gitara to gitara" a "gitara basowa to bas".

    Odnośnie przesteru - oczywiście - po coś te lampy w przedwzmacniaczu siedzą. Tylko że charakterystyka przenoszenia głośnika (a właściwie gitarowej kolumny głośnikowej) powoduje, iż w większości tego typu projektów nikt nie przejmuje się częstotliwościami nieużytecznymi (a co gorsza bardzo negatywnie wpływającymi na brzmienie) - tymi pow. 4-5khz - właśnie ze względu na specjalizowane kolumny.

    Wzmacniacze gitarowe posiadają wyjście "liniowe" umożliwiające podłączenie ich do stołu mikserskiego czy jakiegokolwiek innego urządzenia przenoszącego całe pasmo audio. Tylko że sygnał do takiego wyjścia jest pobierany po przedwzmacniaczu (a czasem nawet po trafie wyjściowym) i obrabiany przez układ symulujący kolumnę głośnikową. Najczęściej jest to prosty zestaw filtrów który ma przede wszystkim usunąć górną część pasma która normalnie nie byłaby przenoszona przez głośnik.

    BAL napisał:

    Ja zaproponowałem wyjście uniwersalne - Tyś zakwestionował, przemyśl to jeszcze raz.

    Jak ktoś chce wyjście uniwersalne to niech sobie kupi PODa albo inny tego typu wynalazek. Wtedy faktycznie - wieża, altusy i ognia :). Tylko chyba nie do konca o to chodzi...