Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.

psycode 15 Lut 2015 14:55 5154 26
  • #1 15 Lut 2015 14:55
    psycode
    Poziom 16  

    Witam. Bardzo proszę Was o pomoc. Dostałem laptopa ze zwarciem (gaśnie dioda w zasilaczu). Opis kolegi typowy "czyściłem chłodzenie, nic nie zrobiłem, przestał działać"

    Asus K53SC-SX489, chipset Intel HM65, i3, geforce GT520mx
    Płyta: z naklejki na gnaizdach RAM: K53SC (60-N8LMB1200-B02)
    Z nadruku na płycie: K53SV REV 3.1, Hannstar J E89382 MV-4 94V-0 1141

    00. Zdjąłem Proc, Ram, Wi-fi, baterie (wyładowana)
    01. Gniazdo zasilania: Miernik nie piszczy, na teście diody wskazuje 3 cyfry.
    02. Więc podłączam zasilacz - od razu gaśnie dioda na zasilaczu.
    03. Sprawdzam 2 tranzystory na głównej lini tuż obok gniazda zasilania (fotka 2). Oba tranzystory to B20P03 Piewrszy daje wartość 525 na teście diody i 80K na rezystancji. Drugi zwiera - miernik piszczy.
    04. Szukam B20P03 jest niedostępny więc kupuje zamiennik 4835GM (wyczytałem w necie)
    05. Wstawiam, płyta pali go od razu a zasilacz znów gaśnie.
    06. Spawdzam zwarcie głównych dużych cewek do masy (mój błąd, że dopiero teraz). Dwie cewki pod Socket-em i 2 przy gnieździe baterii zwierają do masy.
    07. Więc pozostaje próba zwarciowa. Niestety nie mam jeszcze zasilacza serwisowego. Kumpel naciska, że mam kombinować bez obaw. Znajduje jakiś uniewersalny zasilacz laptopowy z regulacją napięcia i odkrywam, że nie gaśnie na zwarciu (jak on przeszedł normy? :) ).
    08. Wiedząc czym to grozi, ustawiam go najniżej czyli na 12V (odczytuje że może dać aż do 6A), więc podpinam go na bardzo którkie czasy dosłowie mniej niż na 1 sekundę.
    09. Błyskawicznie bardzo mocno nagrzewa się ten przebity/zwarty tranzystor 4835GM (B20P03), przykładam do niego radiator i kontynuując podłączanie i odłaczanie co sekunde, sprawdzam dłonią pozostałe fragmenty płyty.
    10. Odkrywam gorący kondensator smd 330 przy socket-cie przy 2ch cewkach które zwierają do masy. Zdejmuje go Hot Air-em i faktycznie jest przebity (w sensie miernik piszczy)
    11. Kontynuując ten proces odkrywam następny gorący taki sam kondensator po drugiej stronie płyty w rejonie tych cewek (czyli jakby pod cewkami). Zdejmuje go - on też ma przebicie. Obok następny przebity również.
    12. Sprawdzam teraz te 2 cewki czy dalej zwierają do masy (przy tym socket-cie) - przestały zwierać - Obie mają wartości na teście diody 480, a na rezystancji 80K.




    13. Sprawdzam pozostałe 2 cewki przy gnieździe baterii - niestety te DALEJ zwierają do masy.
    14. Idąc poprzednim tropem ściągam 2 przyległe takie same kondensatory smd 330. Oba są sprawne nie mają przejścia, więc to nie to.
    15. Pomimo tego podłączam oryginalny zasilacz. Dzieje się coś dziwnego. Ten przebity tranzystor 4835GM (B20P03) już się w ogóle NIE GRZEJE. Pojawiają się oznaki życia- mrugają diody i płyta zaczyna cykać. Diod jest 6: 1-dioda zasilania, 2-bateria, 3-dysk, 4-wifi, 5-numlock, 6-capslock. Sekwencja mrugania jest taka: Dioda power mruga zgodnie z cykaniem, co sekunde, a kiedy gaśnie to zapala się 5ta i jednocześnie 6 i 4, więc sekwencja wygląda tak: 1...5..6+4, 1...5.64 i tak w kółko, szybko, rytmicznie z dzwiękiem cykania.
    NIC SIĘ JUŻ nie grzeje. (nawet ten przebity tranzystor na początku)


    Moje pytania są takie.
    A) Co dalej? Jak się upewnić, czy te przebite kondensatory i tranzystor znowu nie strzelą po wymianie?
    B) Czy te 3 kondesatory to ja spaliłem z powodu tego przebitego tranzystora 4835GM (B20P03), który nie mógł być kontrolowany przez własną bramke i przez to poszło za wysokie napięcie na dalsze obszary (cewki+kondensatory)?
    C) Dlaczego 2 cewki przy gnieździe baterii dalej zwierają do masy? - gdzie szukać winy? (sprawdziłem wszystkie kondensatory w okolicy - żaden z nich nie ma już przejścia) Podobno cewki same w sobie rzadko są uszkodzone - sprawdza się kondensatory i tak zwane klucze - czyli jak dobrze kombinuje, to tranzystory które sterują pracą cewek tak? gdzie ich tam szukać i jak sprawdzić?
    D) Czy to próbkowanie/cykanie z mruganiem diod -to wina zdjętych kondensatorów i przebitego/zwartego 4835GM (b20P03)? Czy może to klasyczne zachowanie płyty która "wykrywa" przeciążenie/zwarcie?


    Na zdjęciach zrobiłem dokłane oznaczenia.

    Dopiero się uczę więc bardzo porszę o rady bez elektronicznego "slangu" czy skrótów myślowych, których moge nie zrozumieć.
    DZIĘKUJE ZA POŚWIĘCONY CZAS
    Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.

    0 26
  • Arrow Multisolution Day
  • #2 16 Lut 2015 02:02
    Daro
    Poziom 17  

    Cytat:
    2 cewki przy gnieździe baterii dalej zwierają do masy

    Cytat:
    (w sensie miernik piszczy)

    Piszczenie miernika nie zawsze oznacza zwarcie, uściślij wynikami pomiarów.

    1
  • #3 16 Lut 2015 09:11
    grzewoj
    Poziom 26  

    psycode napisał:
    Dlaczego 2 cewki przy gnieździe baterii dalej zwierają do masy?


    To są cewki zasilające grafikę, zwykle te układy mają bardzo niską rezystancję, czasami nawet kilka omów. Przede wszystkim uzupełnij brakujące kondensatory i sprawdź tranzystory które sterują cewkami od grafiki. I podaj rezystancję na tych cewkach do masy.

    1
  • #4 16 Lut 2015 19:43
    psycode
    Poziom 16  

    Daro napisał:
    Piszczenie miernika nie zawsze oznacza zwarcie, uściślij wynikami pomiarów.

    grzewoj napisał:
    To są cewki zasilające grafikę, zwykle te układy mają bardzo niską rezystancję, czasami nawet kilka omów.... podaj rezystancję na tych cewkach do masy.

    tak, macie rację, mój błąd.
    Te 2 cewki od grafiki (przy gnieździe baterii) mają jednak w stosunku do masy: górna 9,4 Ohm , a dolna 8,1 Ohm (kondensatory są dalej zdjęte)
    a 2 cewki pod socket-em (też bez kondensatorów: lewa: 19,9 Ohm a prawa 21,6 Ohm
    czyli jest ok, tak?
    grzewoj napisał:
    ...sprawdź tranzystory które sterują cewkami od grafiki...
    Przepaszam jeśli robię rażący błąd, ale pomierzyłem te tranzystory bez wylutowywania.
    Nie wiedziałem jak, ale na podstawie datasheet-ów (z netu) do tych tranzystorów sprawdziłem rozkład pinów. Teraz wiem, że tam gdzie jest kropeczka czyli pin 1 jest źródło, ostatni czyli 4 pin to bramka, natomiast wszystkie przeciwległe piny to dreny.
    Miernik Unit-t M890G (bateria 9V)

    Tranzystory 4939N RA42 (nr 4, zdjęcie 4) (pod socket-em cpu)
    Test diody
    +źródło, -dren : 030
    +źródło, -bramka : 439
    +bramka, -dren : 457
    -źródło, +dren : 023
    -źródło, +bramka :1203

    rezystancja (nie wiem czy to ma sens):
    żródło - dren: 20 Ohm

    2 Tranzystory 4927N RA38 (nr 5, zdjęcie 4) (poniżej poprzednich)
    Test diody
    +źródło, -dren : 000 lewy, 000 prawy (miernik piszczy)
    +źródło, -bramka: 532 lewy, 002 prawy piszczy
    +bramka, -dren: 846 lewy, 001 prawy piszczy
    -źródło, +dren: 000 piszczą oba
    -źródło, +bramka: 846 lewy, a prawy 000 piszczy

    rezystancja
    żródło-dren: oba 0,3 Ohm

    ORAZ szybkie pobierzne pomiary pozostałych:

    Tranzystor TPC8118 (nr 6, zdjęcie 4)
    +źródło -dren: 532
    2 Tranzystory B20N03 (nr 7, zdjęcie 4)
    +źródło -dren: 515 górny, 500 dolny

    Tył płyty

    Tranzystory 4939N RA42 (nr 3, zdjęcie 5)
    2 przy gnieździe klawiatury:
    +źródło -dren: 030
    4 takie same ale przy gnieździe baterii:
    +źródło -dren: 010
    oraz 2 tranzystory 4927N RA38 (nr 4, zdjęcie 5)
    +źródło -dren: 038

    Czy te różnie wynikich takich samych trnazystorów oznaczją, że trzeba je wylutować,żeby dobrze pomierzyć?

    grzewoj napisał:
    Przede wszystkim uzupełnij brakujące kondensatory...
    Chciałbym najpierw mieć najpierw pewność, że zwarcia się pozbyłem, żeby znowu nie usmażyć "kasy" :) U mnie w Gdyni ciężko o taki sklep z takimi tranzystorami. Ten poprzedni przebity 4835GM kupowałem z allegro za 30zl, wiec sporo.


    Dodam nowe spostrzeżenie: Przy płycie zmian nie ma - jest jak było (kondensatory zdjęte), ale miałem na chwile w rękach taką samą ale naładowaną baterię. Wsadziłem - płyta nie reaguje na power, ale gdy do włożonej baterii, dodaje jeszcze zasilacz, wtedy oprócz wcześniej opisanego włączania i wyłączania z cykaniem i mruganiem diod, dochodzi mrugająca dioda ładowania baterii. Czy to dobry znak w sprawie przetwornicy/charger-a baterii?

    aha i przepraszam ale nie napisałem wtedy dość istotnej informacji: Podłączenie zasilacza (robiłem to bez Cpu i Ram-u) powoduje samoczynne włączanie i wyłączanie z cykaniem i mruganiem diod.

    0
  • Arrow Multisolution Day
  • #5 17 Lut 2015 07:32
    grzewoj
    Poziom 26  

    psycode napisał:
    Te 2 cewki od grafiki (przy gnieździe baterii) mają jednak w stosunku do masy: górna 9,4 Ohm , a dolna 8,1 Ohm (kondensatory są dalej zdjęte)
    a 2 cewki pod socket-em (też bez kondensatorów: lewa: 19,9 Ohm a prawa 21,6 Ohm
    czyli jest ok, tak?


    Tak

    psycode napisał:
    Przepaszam jeśli robię rażący błąd, ale pomierzyłem te tranzystory bez wylutowywania.


    Do tych pomiarów powineneś był wyjąc procesor, bo zwiera Ci on te tranzystory.
    psycode napisał:
    2 Tranzystory 4927N RA38 (nr 5, zdjęcie 4) (poniżej poprzednich)
    Test diody
    +źródło, -dren : 000 lewy, 000 prawy (miernik piszczy)
    +źródło, -bramka: 532 lewy, 002 prawy piszczy
    +bramka, -dren: 846 lewy, 001 prawy piszczy
    -źródło, +dren: 000 piszczą oba
    -źródło, +bramka: 846 lewy, a prawy 000 piszczy


    Tutaj widze chyba źródło problemu, wylutuj je i sprawdź. Pamiętaj, że mosfet jest sterowany napięciem, po przyłożeniu miernika do bramka - źródło, tranzystor zostanie włączony i będzie pokazywał przejście w kierunku dren - źródło nawet po odłączeniu sterowania - wymusi to pojemność wejściowa bramki. Dlatego po wylutowaniu najpierw sprawdź przejście w kierunku
    dren-źródło.

    psycode napisał:
    Chciałbym najpierw mieć najpierw pewność, że zwarcia się pozbyłem, żeby znowu nie usmażyć "kasy"


    Niestety nie masz żadnej pewności że po wymianie tranzystorów płyta zadziała, uszkodzona może być jeszcze przetwornica, procesor. Jako dawcę części najlepiej sprawdzają się uszkodzone płyty.

    psycode napisał:
    Podłączenie zasilacza (robiłem to bez Cpu i Ram-u) powoduje samoczynne włączanie i wyłączanie z cykaniem i mruganiem diod.


    To normalne w Asusie bo zrobionym CLR CMOS. Płyta sama się włącza, ale ponieważ brakuje napięć, uklad sterujacy płytą wyłącza ją i cykl się powtarza.
    Zrób jeszcze pomiary napięć na wszystkich cewkach w momencie włączania się płyty, cewki, na których nie będą pojawiać się napięcia sugerują kierunek poszukiwania problemu. Niestety brak schematu winduje tą naprawę na wyższy poziom wtajemniczenia i doświadczenia, a gwarancji powodzenia niestety nie masz żadnej.

    0
  • #6 17 Lut 2015 22:09
    psycode
    Poziom 16  

    grzewoj napisał:
    Do tych pomiarów powineneś był wyjąć procesor, bo zwiera Ci on te tranzystory.
    Wyjąłem już na początku, bo jeśli procesor jest wsadzony to zasilacz od razu gaśnie jakby było zwarcie. Czy to sugeruje uszkodzenie procesora, czy niewydolność jego układu zasilania z powodu braków i uszkodzeń w sekcji jego zasilania?

    grzewoj napisał:
    Zrób jeszcze pomiary napięć na wszystkich cewkach w momencie włączania się płyty...
    Po podłączeniu zasilacza, kiedy płyta cyklicznie cyka:
    napięcie na 2 cewkach pod socket-em wynosi 18,5V!.
    Na tych od geforce 0V, oraz na tej po lewej od socket-u (zdjęcie 1) i po prawej od slotów dimm (zdjęcie 1) również 0V

    grzewoj napisał:
    psycode napisał:
    2 Tranzystory 4927N RA38 (nr 5, zdjęcie 4) (poniżej poprzednich)
    Tutaj widze chyba źródło problemu, wylutuj je i sprawdź...
    Wylutowałem je Hot Air-em i przyłożyłem piny do palca, żeby mieć pewność, że rozładuję bramke (tak się w ogóle robi?)

    Pomiar lewego:
    +źródło, -dren: 533
    -źródło, +dren: 1 (tzn brak przejścia)
    bramka źródło: 1 (brak przejścia w obu kierunkach)

    JEŚLI przyłożę na chwilę +bramka -źródło/dren, to wtedy -+źródło +-dren ma 000 (przejście w dwie strony)
    ale JEŚLI przyłoże na chwile odwrotnie czyli -bramka, +źródło/dren, to wtedy +zródło -dren znów wraca do 533, a -źródło, +dren do 1 (brak przejścia)

    Pomiar prawego: Miernik piszczy we wszystkich możliwych kombinacjach pinów.
    więc mamy go? :)

    Nowe obserwacje: bez tych tranzystorów, po podłączeniu zasilacza (bez procesora i pamięci):
    -Zapalają się 3 diody (power, numlock, capslock) :)
    -Brak cykania i wyłączania,
    -Układ bga geforce-a leciutko się nagrzewa,
    -Chipset płyty leciutko się nagrzewa,
    -Pojawia się napięcie na cewce 1,09V z lewej od socket-u (zdjęcie 1)
    -a na cewce po prawej przy slotach dimm: 1,56V (zdjęcie 1)

    -cewki od geforce-a przy gnieździe baterii 0,1mV (kondesatory dalej zdjęte)
    -cewki pod socketem cpu : 0V (kondensatory zdjęte)
    te pod socket-em to rozumiem, bo zdjąłem tranzystory, ale czemu te od geforce mają prawie 0? Ok kondensatory są zdjęte, ale geforce się nagrzewa, to skąd ma prąd?

    pady/miejsca gdzie były te 2 tranzystory:
    -do masy płyty, +do drenu: 18,56V
    -do drenu +do pinu od bramki: 18,56V
    -do drenu +źródła: 18,56V

    czy na bramkach nie powinno być mniejsze napięcie? bo przy takim to będzie przejśćie 000 i znów cewki dostaną 18,56V. Nie rozumiem.

    Podłączyłem baterie, płyta z niej nie startuje, ale jeśli wepne jeszcze zasilacz, to płyta uruchamia się jak poprzednio i świeci dodatkowo ładowanie. Jeśli następnie wypne zasilacz, to płyta dalej działa na samej baterii.

    Co mam dalej sprawdzać?

    0
  • #7 18 Lut 2015 12:51
    grzewoj
    Poziom 26  

    psycode napisał:
    czy na bramkach nie powinno być mniejsze napięcie? bo przy takim to będzie przejśćie 000 i znów cewki dostaną 18,56V. Nie rozumiem.


    Tak naprawdę trzeba oscyloskopu żeby się dowiedzieć, ale całkiem możliwe że masz uszkodzony układ vcore, podaj jego symbol. Jeśli nie szkoda Ci nowych tranzystorów możesz podmienić i uruchomić płytę bez procesora. Generalnie te tranzystory najlepiej wymieniać w komplecie z przetwornicą. I najlepiej wymienić wszystkie, nawet te sprawne.

    psycode napisał:
    napięcie na 2 cewkach pod socket-em wynosi 18,5V!.


    Na 99,9% spalił się procesor.

    0
  • Pomocny post
    #8 18 Lut 2015 17:46
    nanab
    Poziom 27  

    Zwarte kondensatory przez uszkodzone górne klucze przetwornicy cpu przez uszkodzone dolne klucze. Wymień uszkodzone kondensatory i klucze(klucze parami, nie tylko górne), możliwe też uszkodzenie przetwornicy.

    0
  • #9 20 Lut 2015 16:08
    psycode
    Poziom 16  

    grzewoj napisał:
    psycode napisał:
    ...napięcie na 2 cewkach pod socket-em wynosi 18,5V!.
    Na 99,9% spalił się procesor.
    Czy jest jakiś sposób poza wizualnym aby sprawdzić czy procesor jest uszkodzony? Bo to troche nierozsądne - kupić nowe części, wlutować i potem wsadzić wątpliwy procesor i spalić wszystko od nowa.
    Poza tym - tak na logikę - procesory mają zabezpieczenie termalne. Podniesienie napięcia, podnosi temperaturę - Czy układy zabezpieczające nie reagują odpowiednio szybko i wyłączają płytę w takich systuacjach? Procesor wygląda normalnie - może jest w tym 0,01% procencie szczęściarzy :)

    I proszę spojrzeć na zdjęcie nr 1. Po lewej od socket-u jest cewka, a pod nią przetwornica porcesora. Czy ta cewka nie jest właśnie cewką do zasilania procesora? Bo nikt o niej nic nie mówi a pisałem, że na niej pojawia się teraz napięcie 1,09V, więc to chyba napięcie dla procesora.

    nanab napisał:
    Zwarte kondensatory przez uszkodzone górne klucze przetwornicy cpu przez uszkodzone dolne klucze.

    Zdjąłem więc też górne tranzystory 4939N RA42 (nr 4, zdjęcie 4) i pomierzyłem:
    S:source, G:gate, D:drain
    S-,G+: brak i następnie S,D:000 przejście w dwie strony
    S+,G-:brak i następnie S+,D-: 530, S-,D+:brak
    wydają się być sprawne

    Pady tranzystorów 4:
    Lewy i prawy:
    S+,D-:484
    D+,S-:krótki pisk i ładuje aż do 1825
    S+,G-: 437
    G+,S-: 1119
    lewy:
    G+,D-:1400
    D+,G-:1835
    prawy:
    G+,D-:1400
    D+,G-:1990

    Pady tranzystorów 5:
    Lewy i prawy:
    S+,D-: ładuje aż do 1950
    D+,S-: krótki pisk i 1 (brak przejścia)
    G+,D-: krótki pisk i 1 (brak przejścia)
    D+,G-: 1 brak
    Lewy:
    S+,G-:450
    G+,S-:840
    Prawy:
    S+,G-:430
    G+S-:830

    nanab napisał:
    Wymień uszkodzone kondensatory i klucze (klucze parami, nie tylko górne), możliwe też uszkodzenie przetwornicy.
    A czy znasz zamiennik do przebitego klucza 4927N RA38?

    I jeszcze jedna ważna rzecz, którą udało mi się dziś wyciągnąć od kolegi. Okazało się, że laptop nie był rozbierany przez niego, a przedmuchiwany bardzo silnym sprężonym powietrzem przez szpary dolnej obudowy i zaraz po tym już nie chciał się uruchomić. Nastepnie został oddany do innego kolegi, który go rozebrał i znalazł luźną małą część i miejsce skąd pochodzi i ją przylutował, ale to nie postawiło laptopa na nogi, więc skręcił go i oddał. Nic więcej kolega nie umie ustalić. Teraz siedziałem pół godziny przy jansym świetle z lupą i sprawdzałem całą płyte z dwóch stron dokładnie. Wszystkie luty są fabryczne i idealne, nic nie jest zerwane, urwane itp. poza jednym miejscem, który akurat jest na zdjęciu a go nie zauważyliśmy.

    Proszę spojrzeć na zdjęcie nr 4 i na przetwornice procesora nr 1, oznaczoną jako 95831 HRTZ W1368Y6, pod nią w lewym dolnym rogu są 2 kondensatory i lewy jest krzywo przylutowany. Płyta nie była nigdy naprawiana, więc to musi być to miejsce. I teraz mam takie pytanie - czy to możliwe, że te wszystkie uszkodzenia powstały przez brak tego kondensatora (kiedy pierwszy kolega próbował uruchomić laptopa po czyszczeniu tym powietrzem?)
    Oto datasheet tej przetwornicy: http://igorx.irk.ru/datasheet/KVnfnfiZnxhYNF3Dgd5E.pdf
    Jest to pin 16 (ISEN2), a pin 17 (ISEN1) to kondensator prawy.

    0
  • #10 25 Lut 2015 18:18
    psycode
    Poziom 16  

    Części przyszły (Vogelek23 z Elwikom pomógł mi znaleźć zamienniki)

    A) Wymieniłem:
    -Dwa tranzystory B20P03 na TPC8125 na początku przy gnieździe zasilania (numery 1,2 na zdjęciu 2)
    -Dwa tranzystory 4927N RA38 na NTMFS4927NT1G (numer 5 na zdjęciu 4)
    -Kondesator 220nF 25 V obudowa 0603 (ten krzywo przylutowany od przetwornicy 1, lewy dolny róg zdjęcie 4)
    -Wlutowałem z powrotem tranzystory 4939N RA42 (numer 4 na zdjęciu 4, oraz numer 3 na zdjęciu 5)

    B) Nowych kondensatorów tantalowych 330μF 2,5 V D2E od cewek nie wlutowywałem, bo skoro wytrzymują tylko 2,5V, to chciałem najpierw sprawdzić jakie napięcie wymusi bramka na tranzystorach i jakie będzie na cewkach.
    C) Sprawdziłem czy nie pozwierało mi żadnych pinów przy wlucie i podłączyłem zasilacz. Napięcie na cewkach pod socket-em wyniosło 1,09V więc już bez obaw wlutowałem kondensatory.

    D) Podłączyłem płytę najpierw bez CPU i pomierzyłem napięcia, a potem z CPU, baterią, pamięcią i wiatrakiem.

    W obu przypadkach płyta od razu sama startuje. Świecą się wtedy 3 diody: Power, WiFi i Num Lock (bez Capslock-a)
    Po chwili radiator się nagrzewa (dużo mocniej z Cpu) i włącza się wiatrak, a gdy jest bateria to świeci też ładowanie.
    Ekran jest czarny na matrycy i na wyjściu hdmi.
    Jeśli choć raz wyłączę płytę przez trzymanie power, to po chwili włączy się już sama i zapętli się (działa wtedy 5 sekund i wyłącza się w kółko). Tylko w tym "cyklu" dochodzi czwarta dioda: Capslock. Przycisk power sprawdziłem. Jeśli odłączę zasilanie i podłącze z powrotem - to znów włączy się i działa cały czas ale wtedy dioda capslock się nie świeci. Sytuację można powtarzać.

    Napięcia wszystkich cewek zamieściłem tutaj na nowym zdjęciu nr 6: (proszę spojrzeć na dziwny brak napięcia na cewce po wsadzeniu CPU)

    Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.

    Pytania:
    1.Czy procesor rzeczywiście może być spalony (skoro wcześniej było ponad 18V na cewkach pod socket-em?) Jak się upewnić? (nie mam innej płyty i innego cpu) (procesor wygląda normalnie, nie ma przebawień)
    2.Czy ten spadek napięcia do 0V przy wsadzonym Cpu oznacza uszkodzoną przetwornice, czy procesor czy wsad biosu?
    3.Czy świecący się num lock i w drugiej sytuacji numlock i capslock to jakiś kod Asus-a konkretnych błędów?
    4.Proszę o wskazówki co dalej mam robić?

    0
  • #11 26 Lut 2015 09:18
    grzewoj
    Poziom 26  

    psycode napisał:
    Nowych kondensatorów tantalowych 330μF 2,5 V D2E od cewek nie wlutowywałem



    To przylutuj, bez nich nie będzie działać.

    psycode napisał:
    .Czy procesor rzeczywiście może być spalony
    psycode napisał:
    Jak się upewnić?


    Generalnie jak nie wsadzisz innego to się nie dowiesz.

    psycode napisał:
    .Czy świecący się num lock i w drugiej sytuacji numlock i capslock to jakiś kod Asus-a konkretnych błędów?


    Nie ale może być to objaw uszkodzonego biosu.

    Przede wszystkim podaj rezystancję do masy na cewkach procesora przy włożonym procesorze i wlutuj kondenatory.

    0
  • #12 26 Lut 2015 22:33
    psycode
    Poziom 16  

    grzewoj napisał:
    psycode napisał:
    Nowych kondensatorów tantalowych 330μF 2,5 V D2E od cewek nie wlutowywałem
    To przylutuj, bez nich nie będzie działać.
    Nie doczytałeś dobrze! Najpierw upewniłem się, że napięcie na cewkach nie jest wyższe niż 2,5V i wtedy bez obaw je wlutowałem. Dalsze testy i pomiary ze zdjęcia były już z wlutowanymi kondensatorami!

    grzewoj napisał:
    Przede wszystkim podaj rezystancję do masy na cewkach procesora przy włożonym procesorze i wlutuj kondenatory.
    Przy włożonym procesorze cewka nr 4 ma 12,5 Ohm do masy (napięcie 0V), a cewki 5: 18,8 Ohm (napięcie 1,15V). Procesor to jednak SR04J czyli i3 2330M. Według specyfikacji intela niby jest w nim układ grafiki, więc są dwa bo jeszcze geforce.

    Sprawdziłem też klucze/tranzystory i kondensatory wokół cewki 4 - żadnego przejścia.

    Przy okazji powiem, że spawdzona jest bateria biosu - 3,01V

    czyli co teraz? Musze kupić nowy proc? Kupiłbym od razu, ale co jeśli to płyta jest walnięta a proc dobry?

    0
  • Pomocny post
    #13 26 Lut 2015 23:01
    boro1234567
    Spec od komputerów

    psycode napisał:
    Kupiłbym od razu, ale co jeśli to płyta jest walnięta a proc dobry?

    Bez podmianki się nie przekonasz.
    Ale czytając historię naprawy jest wysokie prawdopodobieństwo jego usterki.

    0
  • Pomocny post
    #14 27 Lut 2015 08:46
    lisek
    Spec od monitorów

    Napiszę tak: z opisu kol. raczej wynika , że uszkodzony jest i3.
    On ma dwu-fazowe zasilanie

    Skoro masz grafikę GeForce GT520M na chipie NVIDIA N12P-GV-B-A1 (koszt chipa ok. 30-35$) to można na czas próby ją " odłaczyć "i spróbowac na tej od HM65.
    *czasem na tej płycie k53sv rev3.1 montowano lepsze chipy N12p-GVR-OP-b-a1

    Zazwyczaj kiedy był uszkodzony polowy B20P03 na wej.19V to uszkadzały sie takie dwa małe tranzystory w ok. złacza matrycy w obudowie (sot23) PMBT2907 (code W2F)> co dawało min. brak obrazu (czarno) na matrycy.

    Ponieważ brak SM na tę płytę znacznie to utrudnia naprawy tych Asusów z serii K52x/ K53X na ITE8572E.
    Nowa płyta Chin to ok. 130-150$
    Nr. wer. BIOS masz na sticker od slotu RAM.


    ________________

    95831HRTZ

    Cytat:
    ALERT# (pin.5) +1.05V
    VR-ON (pin.7) +3.05V
    VDD (pin.22) +4.95V
    VIN (pin.23 ) +18.9V
    PWM3 (pin.30) +4.9V
    VCCP (pin.31 ) +5.05V

    0
  • #15 27 Lut 2015 22:01
    psycode
    Poziom 16  

    lisek napisał:
    Napiszę tak: z opisu kol. raczej wynika , że uszkodzony jest i3.
    On ma dwu-fazowe zasilanie
    Czekam na zamówiony używany taki sam procesor. Czyli jedna faza idzie na część rdzenia z cpu, a druga na częśc z intel hd graphics?

    lisek napisał:
    Skoro masz grafikę GeForce GT520M...to można na czas próby ją "odłaczyć " i spróbowac na tej od HM65
    Wolałbym tego nie robić - nie mam stacji lutowniczej, sita i kulek, a tylko hot air.

    lisek napisał:
    Nr. wer. BIOS masz na sticker od slotu RAM.
    nie widze. Biosy na stronie asusa są od 204 do 221 a takich liczb na naklejkach nie ma. Gdzie jest w ogóle kość biosu, przy baterii RTC?

    lisek napisał:
    95831HRTZ....(pomiary)
    Mase brać gdziekolwiek z masy płyty? i w jakiej sytuacji mam pomierzyć te piny? Podłączony zasilacz - wyłączona płyta, czy włączona? Z procesorem czy bez? Bo nie moge jej wyłączyć (włącza się sama z powrotem i po 5 sek wyłącza)

    lisek napisał:
    Zazwyczaj kiedy był uszkodzony polowy B20P03 na wej. 19V to uszkadzały sie takie dwa małe tranzystory w ok. złacza matrycy w obudowie (sot23) PMBT2907 (code W2F)> co dawało min. brak obrazu (czarno) na matrycy.

    W tej okolicy mam tylko jeden tranzystor W2F, następny choć w takiej samej obudowie ma już nadruk 12W. Wylutowałem i pomierzyłem W2F. Jest chyba ok, wyniki na zdjęciu 7:

    Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.

    0
  • #16 19 Mar 2015 21:27
    psycode
    Poziom 16  

    Przepraszam za długą przerwę -wypadło mi kilka ważnych spraw.

    Przyszedł nowy procesor i mam dobre i złe wiadomości:

    1) Po wymianie proca, płyta od razu wstała :D więc stary był uszkodzony razem z tanzystorami (Grzewoj obstawiałeś to na 99,9% :) )
    Postawiłem winde, poinstalowałem sterowniki. Przycisnąłem procesor i pamięć programami prime95 i memtest. Grzałem zintegrowaną grafe Intela Furmark-iem. Wszystko pracuje stabilnie. Laptop uruchamia się prawidłowo.
    Klawiatura, touchpad, dzwięk, porty USB - wszystko działa. Bateria jest ładowana, wentylator pracuje prawidłowo (różne prędkości).

    2) Jednak są problemy:
    -Kompletny brak obrazu na matrycy - ta się podświetla na biało czy tam prawie biało, ale nic nie wyświetla. Obraz jest tylko na złączu HDMI oraz D-SUB/VGA w stanie idealnym bez krzaków itp. Podpinałem inna matrycę. Wstępnie spawdzałem tasiemkę (nie wszystkie piny są połączone przewodami, więc to utrudnia weryfikację)
    -Nie mogę zmusić Geforce-a GT520m do przejęcia sytuacji. W menedżerze urządzeń, brak problemów ("to urządzenie działa poprawnie" ). Panel sterowania Nvidia widzi kartę. Furmark czy inne testery widzą kartę, ale nie mogę jej w żaden sposób ustawić NAD Intela. Wybieram Nvidię jako preferowany układ graficzny. Ustawiałem nawet daną grę aby używała tylko Nvidii, ale to nic nie pomaga. Nawet w grach na pełnym ekranie cały czas pracuje Intel HD Graphics.
    -Karta gigabit LAN Realtek RTL8111E ma błąd w menedżerze. "Nie można uruchomić tego urządzenia, Kod 10". Oryginalne sterowniki, czy bezpośrednio od Realtek-a, czy po numerze z Indentyfikatora Sprzętu - nic nie pomaga.

    Dla pewności, wylutowałem kość biosu, oraz kość od KBC i wgrałem nowe wsady programatorem i wlutowałem je z powrotem. Brak poprawy.

    Jestem wdzięczny za waszą dotychczasową pomoc. Dzięki wam udało mi się tą płytę postawić na nogi.

    Jestem już tak blisko - proszę więc o dalsze wskazówki dotyczące powyższych problemów.

    Zdjęcie 8 okolic gniazda tasiemki----------Zdjęcie 9 LAN Góra-------Zdjęcie 10 LAN Dół (z układem)
    Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor. Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.

    0
  • Pomocny post
    #17 19 Mar 2015 21:36
    nanab
    Poziom 27  

    Świeci na czarno czy na biało? Jak na biało to raczej nie masz zasilania matrycy. pierwsze 3 piny na złączu matrycy powinno być 3V.
    Co do lanu sprawdź pobór prądu w stby, czy kodek się nie grzeje.

    0
  • #18 20 Mar 2015 12:06
    grzewoj
    Poziom 26  

    Możesz mieć uszkodzoną matrycę, sprawdź bezpiecznik w gałęzi zasilania 3V na matrycy.

    0
  • #19 20 Mar 2015 22:49
    psycode
    Poziom 16  

    Zapomniałem dodać - 2 matryce 40pin (ori + dodatkowa zupełnie inna z innego lapotpa). Test: start płyty bez dysku i bez kabla hdmi/d-sub (płyta z autoamtu wchodzi do biosu)

    Matryca dodatkowa: świeci na jasny biały więc bezpiecznik z prawej od driver-a ledów jest sprawny. Bezpiecznik z lewej od gniazda sprawny, ale brak napięcia 0V

    Matryca ori: nie świeci, brak obrazu pod światło. Bezpieczniki sprawne. Napięcie na prawym (od drivera) 18,98V. Napięcie na lewym od gniazda 0,34V

    oto rozkład napięć na pinach gniazda tasiemki po stronie płyty głównej przy wpiętej matrycy dodatkowej (świecącej na biało)
    (tasiemka rodziela się na mikrofon (2 piny) i kamera (5pinów)
    01:0V
    02:0V
    03:0V
    04:0V
    05:0V
    06:0V
    07:0V
    08:0V
    09:0V
    10:0V
    11:0V
    12:3,34V
    13:0V
    14:0V
    15:0V
    16:18,98V
    17:18,98V
    18:18,98V
    19:0,04V
    20:3.34V
    21:3.34V
    22:0V
    23:1,22V
    24:1,18V
    25:0V
    26:1,23V
    27:1,18V
    28:0V
    29:0V
    30:1,30V
    31:0V
    32:1,10V
    33:1,28V
    34:3,32V
    35:3,32V
    36:0,12V
    37:0,33V
    38:0,34V
    39:0,34V
    40:0,18V

    nanab napisał:
    ...Co do lanu sprawdź pobór prądu w stby, czy kodek się nie grzeje.
    Układ się nie grzeje. Według noty katalogowej/datasheet-u układu rtl8111e Datasheet link pin 34 i 35 to zasilanie. Tu jest 3,34V
    Przepraszam ale nie jestem pewnien jak wykonać tutaj pomiar natężenia. Jak miałbym przerwać obwód, żeby wpiąć się w niego miernikiem szeregowo?
    Na zdjęciu 10 (w moim poprzednim poście) - prawa górna strona układu to piny 34 i 35. Czy miałbym wylutować rezystor 0 i w pady po nim przyłożyć sondy pomiarowe multimetru? (jaki jest typowy pobór? Bo nawet nie wiem na ile moge zejść w dół w multimetrze)

    0
  • #20 20 Mar 2015 23:20
    nanab
    Poziom 27  

    Chodziło o pobór całej płyty. Ale jak kodek się nie grzeje to raczej jest w normie.
    Druga matryca sprawna? Zobacz piny 1,2,3(od strony matrycy a nie płyty) czy masz 3V

    psycode napisał:
    01:0V
    02:0V
    03:0V
    04:0V
    05:0V
    06:0V
    07:0V
    08:0V
    09:0V
    10:0V
    11:0V
    12:3,34V
    13:0V
    14:0V
    15:0V
    16:18,98V
    17:18,98V
    18:18,98V
    19:0,04V
    20:3.34V
    21:3.34V
    22:0V
    23:1,22V
    24:1,18V
    25:0V
    26:1,23V
    27:1,18V
    28:0V
    29:0V
    30:1,30V
    31:0V
    32:1,10V
    33:1,28V
    34:3,32V
    35:3,32V
    36:0,12V
    37:0,33V
    38:0,34V
    39:0,34V
    40:0,18V

    Tutaj wygląda brzydko. Po napięciach zgaduję, że pary sygnałów są na pinach:
    - 23, 24
    - 26, 27
    - 29, 30
    - 32, 33
    0V na 29 pinie wskazuje na uszkodzoną grafikę, jednak nie mam schematu tej płyty, wiec pomierz jeszcze raz po stronie matrycy(załącznik), sprawdź czy nie masz zwarcia do masy na którymś sygnale lvds i czy masz zasilanie lcd i edid.

    0
  • #21 21 Mar 2015 19:58
    psycode
    Poziom 16  

    nanab napisał:
    0V na 29 pinie wskazuje na uszkodzoną grafikę, jednak nie mam schematu tej płyty...
    Zaraz biorę się na pomiar napięć. Nie rozumiem jednej rzeczy. Skoro obraz jest na HDMI i D-SUB z karty Intel HD Graphics zintegrowanej z procesorem (a nie chipset-em), a ten Intel działa poprawnie w testach, to dlaczego domniemasz uszkodzenie karty?
    1.Skąd idzie sygnał na matrycę? Zaczyna się z socket-u procesora, idzie do chipsetu płyty i dopiero wtedy na matrycę, czy może to jakaś inna droga?
    2.Co za układ zamuję się przełączaniem lub rozdzielaniem obrazu pomiędzy 3 złącza (HDMI/D-Sub/LCD)? I przełączaniem pomiędzy kartą Intela a Nvidii? Chipset? Czy coś innego?
    3.Ta płyta występuje też w wersji bez dodatkowego geforce-a, więc wychodzi na to, że on nie gra żadnej roli w rozwiązaniu tego tuaj braku obrazu na matrycy. Czy tak?

    0
  • #22 22 Mar 2015 11:56
    nanab
    Poziom 27  

    psycode napisał:
    Skoro obraz jest na HDMI i D-SUB z karty Intel HD Graphics zintegrowanej z procesorem (a nie chipset-em), a ten Intel działa poprawnie w testach, to dlaczego domniemasz uszkodzenie karty?

    źle się wyraziłem miałem na myśli wyjście lvds a nie kartę.
    psycode napisał:
    1.Skąd idzie sygnał na matrycę?

    Nie mam schematu ale w podobnych konstrukcjach wszystkie wyjścia video wychodzą z pch.

    0
  • #23 22 Mar 2015 19:35
    psycode
    Poziom 16  

    Przypadkowo udało mi się odkryć gdzie leży problem i go naprawić! :D
    1.Znalazłem notę katalogową/datasheet od tej matrycy Chunghwa CLAA156WB11A. Oto zdjęcie z rozkładem pinów. Tutaj jest inaczej: pin 1 nie zasila logiki, a jedynie 2gi i 3ci. Natomiast pin 29 jest tutaj kompetnie pusty.
    Asus K53SC - Zwarcie na głównej lini zasilania. Płyta pali tranzystor.
    2.Tak jak radziliście mierzyłem napięcia po stronie matrycy - piny 2 i 3 i 4 miały 0V, więc jak rozumiem biały obraz to właśnie brak zasilania logiki matycy przy zasilaniu podświetlenia led.
    3.Skoro nie ma schematu do płyty, to wypiąłem tasiemkę i odkleiłem taśmę ochronną po obu stronach wtyczek i sprawdziłem czy te same kolory przewodów idą do tych samych pinów (czy nie są pomieszane). Okazało się, że te same, więc wiedząc to sprawdziłem jeszcze raz dla pewności przejście na pinach 2,3,4 na wtyczkach tasiemki. Przejście było, więc taśma jest sprawna.

    4.Wpiąłem tasiemkę do płyty i matrycy i wpadłem na pomysł, że skoro wtczki mają niepomieszane przewody to piny 2,3,4 na matrycy równają się pinom 2,3,4 na płycie więc mogę sprawdzić przejście tych pinów dotykając już samych styków gniazda matrycy i gniazda płyty przy wpiętej tasiemce (oczywiście bez baterii i zasilacza) Okazało się, że piny 2,3,4 nie miają przejścia pomimo sprawnej tasiemki.

    5.Sprawdziłem więc gniazdo na płycie pod lupą, wyglądało ok, ale postanowiłem je lekko podważyć i dopiero wtedy zauważyłem zimne luty.
    Dla początkujących: Ważne jest żeby nałożyć dużo topnika (dobry jest taki w żelu) na styki gniazda, wtedy cyna nie będzie łączyła ze sobą pinów i lut będzie prawidłowy. Można przejechać po pinach (np z lewej do prawej) grotem zwilżonym cyną. Ewentualne miejsca ze zwarciem można usunąć przykładając na chwilę plecionkę miedzianą lub pociągając wzdłuż pinów cienkim grotem. Potem usuwamy topnik przecierając go, a następnie natryskujemy np Kontakt U, przykładamy np miękki cieńki papierowy ręcznik i po nim trzemy twardym pędzelkiem.

    6.Po poprawieniu gniazda podpiąłem wszystko i na pinach gniazda płyty pojawiły się napięcia, których wcześniej nie było. Jednak na matrycy dalej ich nie miałem. To było dziwne.
    I tutaj przestroga dla wszyskich. Sprawdzanie osobno tasiemki i osobno gniazd może być niewystarczające. Po sprawdzeniu myślimy, że te elemnty są sprawne i szukamy problemu zupełnie gdzieś indziej. Dlatego jak widać, dobrze jest wpiąć tasiemke i sprawdzić przejścia dotykając padów/styków gniazda matrycy z gniazdem płyty, lub porównując napięcia na tych gniazdach podczas pracy płyty. Czego ja wcześniej nie zrobiłem i za to przepraszam.

    7.Skoro przejścia dalej nie było więc wypiąłem tasiemke i oglądałem jej piny na wtyczce pod lupą. Okazało się że 5 pierwszych pinów tasiemki miało wgniecenia/odciśnięcia. Postanowiłem tą wtyczkę pobielić (ocynować).
    Dla początkujących: Trzeba pamiętać, żeby zrobić to szybko (aby piny nie zapadły się w plastik) i żeby cyny nie było dużo (bo wtedy po wpięciu zgniecie się ona i rozciśnie na boki zwierając piny). Nałożyłem topnik w żelu i przejechałem po pinach grotem zwilżonym cyną z lewej do prawej. Piny ładnie pokryły się cyną a wgniecenia zniknęły. Oczyściłem wszytko i dokładnie sprawdziłem pod lupą, czy styki/piny są gładkie i nie za wyskokie. Na odłączonym zasilaczu i baterii wpiąłem tasiemkę (wchodziała dużo ciężej) i wypiąłem, żeby znów ocenić pod lupą czy nadmiar cyny nie został roztarty i nie zwarł pinów. Jeśli tak się dzieje to należy tej cyny troche grotem zdjąć.

    8. Po podłączeniu i włączeniu płyty, obraz pojawił się na matrycy i co zaskakujące obie matyce działają teraz poprawnie:D


    Nadal postają dwa problemy:

    1) Realtek gigabit lan rtl8111E: kod 10 w menedżerze + w zasobach: "to urządzenie nie używa żanych zasobów, ponieważ wystąpił w nim problem".
    -Próbowałem masę sterowników, instalują się ale z kodem 10.
    -Po podpięciu kabla (czy to dos/bios czy windows) to nie świecą się diody na drugiej karcie. Ta nie wykrywa podłączenia kabla.

    2) Geforce GT520mx - nie pracuje w grach czy pełnoekranowych testach.
    -Wszystkie stery poinstalowane (ori/nowe itp) Ustawianie, wymuszanie nic nie daje.
    -Gpuz i Afterburner widzi odczyty z sensora (temp, taktowania, obciążenie, napięcie), z tym że Gpuz czasami pokazuje je chwilami przerywane (wszystko spada do 0) jakby tracił sygnał (a na Intel-u tego nie robi).
    -Jedyny program jakim udało mi się zmusić geforce do pracy to Aida64 i jego test gpu (z menu narzędzia) - test (arytmetyczny, bez grafiki) zawiesza się w połowie (sam test, nic więcej), ale raz przeszedł cały.
    -Dowiedziałem się od kolegi, że wcześniej gdy grał w gry i coś mu nie wyszło i walną pięścią w stół to wysypywała się grafika (krzaki i zwis) (może to ma znaczenie). Tak nie powinno się dziać.

    Proszę o dalszą pomoc.

    0
  • Pomocny post
    #24 23 Mar 2015 12:37
    grzewoj
    Poziom 26  

    psycode napisał:
    Realtek gigabit lan rtl8111E: kod 10 w menedżerze + w zasobach: "to urządzenie nie używa żanych zasobów, ponieważ wystąpił w nim problem".


    Jeśli nie jest to problem systemu, najprawdopodobniej do wymiany układ RTL8111E. Ale najpierw sprawdziłbym pod linuxem lub innym systemem.

    psycode napisał:
    wcześniej gdy grał w gry i coś mu nie wyszło i walną pięścią w stół to wysypywała się grafika (krzaki i zwis) (może to ma znaczenie).


    Uszkodzona grafika albo oderwane pady pod nią. Na początek podgrzej rdzeń grafiki przez kilka sekund hot airem, zobacz czy coś pomoże.

    0
  • #25 07 Kwi 2015 02:54
    psycode
    Poziom 16  

    grzewoj napisał:
    Na początek podgrzej rdzeń grafiki przez kilka sekund hot airem, zobacz czy coś pomoże.
    Być może tak się nie robi, ale poszedłem troche dalej. Kumpla nie było stać na reballing lub wymiane Geforce w serwisie (nie mam stacji lutowniczej), więc postanowiłem "poprawić luty" Hot Air-em:
    (opis dla ciekawych)
    1. Zdjąłem klej z rogów układu (patyczek + wąski Hot-Air) i zabezpieczyłem okolice Nvidii taśmą kaptonową, oraz zdjąłem wszystkie folie z całej płyty.
    2. Nałożyłem do okoła nvidii topnik no-clean w formie pół-żelu. Lekko go podgrzałem i tak przechylałem płytę, aby dostał się pod układ.
    3. Przykleiłem przy samym układzie 2 termometry (jednen z dobrego miernika).
    4. Używając Hot-Air-a z końcówką o średnicy kciuka (większej nie miałem) dokładnie podgrzewałem całą płytę, żeby była mocno ciepła. (aby nie było później naprężeń).
    5. Następnie powoli podnosiłem temperature na Geforce, mniejszym już nadmuchem (żeby nie zdmuchnąć elemetnów na tym układzie).
    6. W końcu nagrzałem go do około 240 i tak przetrzymałem kilkanaście sekund, na koniec bardzo delikatnie go "puknąłem" (lekko przesunąłem), żeby się luty popawiły.
    7. Stopniowo schodziłem z temperaturą w dół i na koniec jeszcze raz podgrzałem całą płytę.

    Niestety ta operacja pomogła tylko w jednym. Odczyty temperatury, zegarów i napięcia w GPU-Z są teraz cały czas stabilne (wcześniej wszystkie spadały do zera nieregularnie na ułamki sekund). Jednak mimo tej poprawy, dalej nie dało się zmusić Nvidii do pracy. Jedyny test (na kilkanaście sprawdzonych) na którym budziła się do pracy to (jak pisałem) test gpu z Aida64 ale arytmetyczny (bez obrazu). Tutaj zawsze pojawiało się obciązenie widoczne w GPU-Z - jednak wcześniej test zawieszał się w połowie, a teraz przechodzi już cały za każdym razem.

    Zostawiłem tą Nvidię i zająłem się Lan-em Realtek-a. Sciągnąłem note katalogową/data sheet od RTL8111E i wyczytałem, że ten układ potrzebuje wpisu/miejsca w zewnętrznym układzie Eeprom (czyli w głównej kości biosu?). Ubzdurałem sobie, że to dobry trop i zacząłem ustalać sobie takie fakty:
    1. Biosy ze strony Asusa mają rozmiar tylko ponad 2MB, a przecież cały wsad kości ma wielkość ponad 4MB i ta różnica to wcale nie są zera (puste miejsce) a jakieś dane, których Asus-owy Winflash nie rusza przy aktualizacji biosu 2MB-owego. Zaciekawił mnie właśnie te "pozostały" kod wsadu.
    2. W dziale sterownków LAN tej płyty widzałem różne firmy, więc były różne układy LAN montowane, więc czy nie mogą mieć jakiś innych wpisów w zewnętrznym Eeprom-ie?
    3. Ten konkretny model płyty występuje Z albo BEZ Geforce 520mx (widziałem na ebay-u po zdjęciach). Może i z tego powodu są jakieś inne wpisy w tych pozostałych częściach wsadu biosu np co do działania Nvidia Optimus (przełączanie kart).
    4. Pobierając cały wsad z netu do K53SC 3.1 zwykle nie mamy do niego opisu jak układ LAN tam siedział i czy był Geforce 520mx czy może go nie było.
    5. Najnowszy oryginalny bios 221 ze strony ma wpis "update vbios" - co sugeruje mi Video Bios Nvidii i zacząłem się zastanawiać czy nvidia ma miejsce na swój bios w głównej kości biosu płyty, czy ma gdzieś na płycie osobną kość.

    Wnioski wysnułem sobie takie (niekoniecznie słuszne): Podczas naprawy (kiedy płyta jeszcze nie wstawała z powodu CPU) zaprogramowałem kość biosu wsadem od tej płyty - czyli K53SC 3.1 Jednak nie miał on opisu i być może pochodził on od płyty z innym LAN-em i bez Geforce-a. Może dlatego Nvidia Optimus (przełączanie kart) nie działa poprawnie i do tego jest błąd LAN-u, bo np są inne dane w tym obszarze pozostałym, które nie są zgodne z moją płytą (taką wymyśliłem sobie teorię).

    Tak więc plan miałem taki: Znaleźć pełny wsad do K53SC 3.1 ale z opisem potwierdzającym, że na tej płycie był ten sam Lan i Geforce i DO TEGO jeszcze aby był starszy od tego najnowszego biosu ze strony Asus-a, tak żeby po zaprogramowaniu kości tym wsadem, móc póżniej wgrać Winflash-em ten najnowszy oryginalny bios co ma wpis Vbios update.
    Po długim szukaniu w końcu znalazłem wsad dokładnie opisany, gdzie Lan i Geforce pasował i była to wersja 216 czyli starsza od najnowszego ze strony Asus-a. Oto link: http://1bios.ru/bios/notebook/asus/k-series/asus-k53sc
    Wylutowałem więc kość i wgrałem ten wsad z linku w wersji 216. Wlutowałem z powrotem, włączyłem płytę, a że miałem na pendrive ten najnowszy oryginalny 2MB-owy bios, to od razu wszedłem do biosu i tam odpaliłem EZ Flash i wskazałem ten najnowszy bios 221 z pendrive. W końcu poszło - zaktualizowało bios ALE mignął mi też DRUGI pasek, bodajże z napisem Updating VB. Co wskazywałoby właśnie na Video Bios (ciekawe czemu to był drugi osobny pasek?)

    i teraz uwaga :) po tej operacji, kiedy już "winda wjechała", wchodze w menadżer urządzeń a przy Lan-ie Realtek-a widze niesamowity napis: "To urządzenie działa poprawnie". Robie testy i LAN w 100% sprawny.
    Następnie włączyłem odruchowo pierwszy lepszy test graficzny i OD RAZU bez kombinacji zobaczyłem zamiast 5-6 fps, było ponad 100 :) Każdy następny test, każda gra uruchamiała od razu Nvidię bez problemów. Dwa włączone GPU-Z pokazywały wyraźnie, że Intel HD Graphics śpi a Nvidia Geforce mieli te gry/testy. Męczyłem ją potem długo Furmark-iem. Wszystko stabilnie i w normalnych temperaturach, bez żandych artefaktów. Czyli to nie karta była uszkodzona a problem był z biosem/wsadem

    Chcę jeszcze zaznaczyć, że kiedy programowałem pierwszy raz tą kość biosu, to na pewno używałem weryfikacji i na pewno to był wsad od K53SC 3.1 Nie pomyliłem się, więc proszę tego nie rozdrapywać.

    Laptop w 100% naprawiony . Jest już od paru dni u kumpla.

    Dzięki waszej pomocy i bez schematu udało mi się naprawić tą płytę. Satysfakcja jest ogromna. Jestem wdzięczny za wasze rady i poświęcony czas. Dziękuje. (klikam w pomógł każdemu kto udzielił mi rady)

    P.S.
    poniesiony koszt:

    wymienione 2 rodzaje tranzystorów (użyta ilość 2+2), oraz 2 rodzaje kondensatorów (użyte 1+6). Koszt zużytych części jest śmieszny, ALE niestety nie mogłem dostać ich na sztuki bo pakowane były po 10/25, dlatego cena z wysyłką to 110zl ale reszta elementów przydada się na później.
    (a dla orientacji cena używanej płyty na allegro to 485zl z wysyłką)
    +Spalony był także procesor i3, który kupiłem za 80zł razem z wysyłką.

    0
  • #26 08 Kwi 2015 09:55
    grzewoj
    Poziom 26  

    Gratuluję, widać że masz smykałkę do serwisowania sprzętu.

    0
  • #27 08 Kwi 2015 11:28
    psycode
    Poziom 16  

    grzewoj napisał:
    Gratuluję, widać że masz smykałkę do serwisowania sprzętu.

    no jakbym taką smykałkę miał też do siłowni, to i dziewczyny by się bardziej cieszyły haha :) także...

    temat rozwiązany, zamykam.

    0