Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xsara 2 2.0HDi - - nie działa nawiew

16 Lut 2015 00:59 4377 8
  • Poziom 12  
    Tak jak w temacie, problem klasyczny dla tego citroena , jednak rozwiązanie nie jest takie proste. Otóż u mnie nawiew działa tylko gdy ustawię pokrętło obrotów w położenie maksymalne i uruchomię silnik. Podczas jazdy mogę wyłączyć nawiew cofając nieco pokrętło obrotów, ale wtedy wyłącza się całkowicie. Jako że znam Xsarę w wersji bez klimatyzacji i problem opornicy wentylatora, to i w tym przypadku postanowiłem rozpocząć właśnie od niego, ale ku mojemu zaskoczeniu okazało się że tzw. półautomatycza klimatyzacja zamiast rezystora wentylatora ma tze. regulator obrotów. Dwa duże tranzystory z radiatorem zamontowana po śmigłem silnika nawiewu (wentylatora). O przeczytaniu licznych opinii na forum postanowiłem je wymienić. Zakupiłem takowe na allego. Nowe/zamiennik (prawdopodobnie chińczyk) ale na tych jest jeszcze gorzej, ponieważ teraz nawiew nie działa wcale, nie reaguje na pokrętło :(. Przeglądałem schemat, wynika z niego ze silnik otrzymuje napięcie + stale po uruchomieniu silnika na pin 2 i 4 wtyczki (jeden ztych przewodów jest gruby i czerwny, drugi cienki). Pozostałe dwa piny 1 i 3 są bezpośrednio połączone z "Ac control module" na pin 3 i 18. Do tego modułu doprowadzone są również napięcia z "AC control panel" czyli panelu (pokręteł). Z tego co rozumiem, panel jest podłączony do masy (-) i poprzez rezystancję poencjonetrów (pokręteł) podaje napięcie do modułu AC, który z kolei podaje napięcie sterujące regulatorem obrotów.

    Teraz pytanie:
    1. który pin w module AC steruje regulatorem obratów, a który to masa(-) dla wentylatora)
    2. Steruje (+) czy (-)?
    3. Gdzie w aucie jest zamontowan moduł AC

    Doatm jeszcze że zauważyłem że wskaźnik temp. zewnętrzej na wyświetlaczu pokazuje -- C.

    4. Gdzie zamontowany jest czujnik i jak go sprawdzić?

    Proszę o sugestie

    Dodano po 14 [minuty]:

    Przesyłam zdjęcia dla zobrazowania. Zdjęcia są pobrane z sieci, ale mój samochód jest wyposażony właśnie w takie komponenty jak pokazują fotografie.
  • Poziom 14  
    Czujnik temperatury zewnętrznej powinien być w prawym lusterku, jeśli będzie uszkodzony sterownik nie załączy sprężarki klimatyzacji.
  • Poziom 12  
    i nie załącza, ale dodatkowo nie mam czynnika w układzie bo się okazało ze chłodnica jest przestrzelona. Wynika z tego że należy zacząć od tego właśnie czujnika. Czy ma on również wpływ na działanie/regulację obrotów nawiewu?
  • Poziom 14  
    Nie na regulacje obrotów, nie ma wpływu.
  • Poziom 35  
    Nie ma czynnika to i klima nie będzie działać.
    Czujnik instalacji klimy wychwyca że nie ma ciśnienia w układzie.

    Sprawdź wiązkę miedzy drzwiami a karoserią, tam przewody się przecierają.
    Sterownik AC jest panelem sterującym.

    A nawiew powinien działać.
    Sam u siebie rurki od klimy mam rozwalone, a nawiew działa.
    Zobacz też czujnik z wentylatorkiem od klimy. U mnie znajduje sie przy lampce w podsufitce.
  • Poziom 12  
    Witam

    W ramach uściślenia, układ AC jaki posiada moja xsara to tzw. klimatornik, czyli pełen automat. Nie ma wprawdzie elektronicznego wyświetlacza takiego jak np. picasso czy prawie cała rodzina Volkswagenów, ale ma panel na którym pokrętłami ustawiam żądaną temperaturę, siłę nawiewu (obroty silnika), oraz sposób którędy powietrze ma się rozchodzić po kabinie (nogi/szyba/kratki) itd. W Xsarach występowała jeszcze wersja z typowo manualną klimatyzacją, wtedy na panelu pokrętło sterowania nawiewem ma 4 stopniową skalę w lewo i w prawo (obieg zamknięty i otwarty). Załączam poglądowe foto obu wersji paneli dla zobrazowania tego o czym piszę.

    Doszedłem już do tego, że moja wersja z klimatronikiem nie posiada standardowej opornicy (tak jak dla wersji bez AC), tylko regulator obrotów, jest to elektroniczny moduł z dwoma tranzystorami, montowany zaraz obok wentylatora w celu skutecznego wychładzania.

    Tak jak mówią najczęstsze opinie wymieniłem owy regulator (na chiński zamiennik), efekt zerowy nawiew nie działał wcale. Wkręciłem więc stary regulator na którym nawiew działał tylko na maksymalnych obrotach.

    Okazało się że kolega z pracy ma taki sam samochód z takim samym układem, więc podłączyłem mój wentylator u niego w aucie i ku mojemu zdziwieniu, efekt był identyczny, czyli wentylator działa na maksymalnych obrotach w obu samochodach a na chińskim zamienniku nie działa (także w obu autach). Co oznaczało by że reszta układu w obu autach jest sprawna. Zamówiłem więc pośpiesznie kolejny chiński zamiennik, ponieważ uznałem że pierwszy jest wadliwy. Po wymianie zdziwiłem się po raz kolejny (nawiew nie działa nadal :( wcale).

    Wersja jaką podejrzewam obecnie to taka że oba regulatory są wadliwe i możliwe że w jakimś stopniu zużycie silnika nawiewu nie pozwala regulatorowi nim sterować. Planuję zakupić używany (oryginalny) wentylator nawiewu wraz z regulatorem, mam nadzieję że to mi pomoże.

    Proszę o opinię, i sugestię.
  • Poziom 12  
    Temat rozwiązany, choć zakręcony. Uszkodzony był regulator obrotów. Zakupiłem na allego używany cały wentylator. Z czystej ciekawości podstawiłem pod swój silnik i działa :). Dwa nowo zakupione chińskie regulatory były uszkodzone od nowości. NIE POLECAM kupowanie takich. Zakupiłem je specjalnie od dwóch różnych dostawców, ale jednak tandeta pozostanie tandetą. Po drodze znalazłem regulatory nowe różnych znanych producentów w sieci intercars (nalezy kierować się numerem oryginału). Ceny od 150pln do 450pln (valeo).

    Jako ciekawostkę dodam że w xsarach picasso było montowa dwustrefowe ogrzewanie, drugi wentylator tak samo jak w wersji angielskiej samochodu ma łopatki wygięte w drugą stronę, a sam silnik obraca się również odwrotnie, dla potwierdzenia foto z lewej "anglik/lub dwustrefowy" z prawej mój (XSARA II) . Przy szukaniu używanego należy zwrócić uwagę.