Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Spadek pojemności akumulatora żelowego

blanszer 16 Lut 2015 14:44 1896 14
  • #1 16 Lut 2015 14:44
    blanszer
    Poziom 11  

    Witam

    Posiadam rower ze wspomaganiem elektrycznym, zasilany z 2x12V 7,2Ah akumulatorów żelowych połączonych szeregowo. Ostatnio zauważyłem znaczny spadek zasięgu jaki mogę przejechać ze wspomaganiem. Po powrocie zmierzyłem napięcia na akumulatorach.
    Bez obciążenia oba miały po 12,9V.
    Pod obciążeniem żarówką samochodową 12V/55W napięcie na pierwszym akumulatorze wynosiło 11,8V i się utrzymywało, a napięcie na drugim akumulatorze szybko spadało i po paru sekundach było już poniżej 10V.

    Akumulatory kupione latem 2014. Od nowości były ładowane szeregowo, prądem 400mA (0,055C) do napięcia 27,7V (13,85V/akumulator; 2,31V/ogniwo).
    Sterownik silnika rowerowego odłącza akumulatory gdy napięcie na nich spadnie poniżej 19V (9,5V/akumulator; 1,58V/ogniwo).
    Rower posiada silnik 300W/24V, czyli w czasie pracy(nie jest to praca ciągła) pobiera jakieś 12,5A, czyli 1,74C akumulatora.

    Wg danych podanej na tej stronie http://www.cyfronika.com.pl/zelowe_instrukcja.htm
    przy prądzie rozładowywania powyżej 1C napięcie końcowe nie może spaść poniżej 1,3V/ogniwo, czyli 7,8/akumulator, czyli 15,6V/całośc, więc teoretycznie powinno być w porządku.
    Jednak z jakiegoś powodu, którego nie znam drugi z akumulatorów stracił swoją pojemność. Pierwszy z akumulatorów, który trzymał napięcie pod obciążeniem rozładowałem wyżej wspomnianą żarówką z 11,8V do 10,8V w czasie 30 minut(dalej nie rozładowywałem), więc miał w przybliżeniu jeszcze jakieś 2,3Ah (I=55W/12V=4,6A; C=2,3A*0,5h=2,3Ah)

    Co może być powodem takiej różnicy w poziomach naładowania akumulatorów, albo gdzie szukać problemu bo już nie mam pomysłu? Może trzeba kontrolować napięcie każdego z akumulatorów z osobna?

    0 14
  • #3 16 Lut 2015 17:37
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Nie należy ładować akumulatory zjednoczone szeregowo! Spróbuj ładować każdy akumulator oddzielnie.

    0
  • #4 16 Lut 2015 18:42
    blanszer
    Poziom 11  

    freebsd napisał:
    Zobacz: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=2977871&highlight=
    Myślę, że za duże natężenie prądu było z nich pobierane.
    Ładowałeś je natężeniem 0,4A. Maksymalny prąd ładowania dla tego akumulatora to zapewne 2-3A i taką wartość uznał bym za "C" w przypadku tak małego akumulatora.

    W tym temacie mowa o akumulatorze który pękł, moje są w idealnym stanie wizualnym. Ładuję je takim natężeniem prądu ponieważ miałem zasilacz 35V/0,5A i przerobiłem go na ładowarkę ze stabilizacją prądu i napięcia. Dane akumulatora są dostępne tutaj: http://www.kamsys.pl/akumulator-zelowy-12v/1957-akumulator-12v-7-2ah-zelowy-mws-agm.html i masz rację, maksymalny prąd ładowania to 2,8A, ale czy to się równa max ciągłemu prądowi rozładowania? Chwilowy(5s) max prąd rozładowania to 80A.


    aksakal napisał:
    Nie należy ładować akumulatory zjednoczone szeregowo! Spróbuj ładować każdy akumulator oddzielnie.


    Spróbuję tak zrobić i zobaczę jakie będą efekty. Jednak czytałem wiele komentarzy że akumulatory żelowe wolno ładować szeregowo, w końcu jeden akumulator żelowy jest zbudowany z 6 ogniw połączonych właśnie szeregowo.

    Czy jest możliwe że akumulator był niedoładowany? Teraz wyczytałem że przy pracy cyklicznej akumulator powinien być ładowany do 14,4V - 15V, a w buforowej do 13,5-13,8V. Ustawiając napięcie ładowarki na 13,85V/akumulator chciałem mieć pewność że się nie przeładują, ale teraz nie wiem już czy dobrze zrobiłem.

    0
  • #5 16 Lut 2015 18:54
    tzok
    Moderator Samochody

    W przypadku ładowania cyklicznego napięcie końcowe powinno wynosić 14,8-15V, a swoją drogą jakość tańszych "żelówek" (to wcale nie są akumulatory żelowe tylko AGM) jest bardzo słaba i mają duży rozrzut parametrów.

    1
  • #6 16 Lut 2015 19:03
    freebsd
    Poziom 34  

    blanszer napisał:
    Chwilowy(5s) max prąd rozładowania to 80A

    Lecz 80/12,5 -> daje 32 sekundy ciągłej pracy silnika, a jak długie akumulator musi stygnąć po takim obciążeniu? Ja swoje akumulatory dobijałem właśnie za dużym natężeniem prądu, a chłodzenie maiłem idealne, bo były zanurzone w wodzie o temperaturze 1-4 stopnie. Pękanie, puchnięcie to już końcówka żywota - zaczynały od spadku pojemności.

    0
  • #7 16 Lut 2015 20:02
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kolega, blanszer ! Łączyć akumulatory szeregowo dla ładowania można, lecz przy czym akumulatory muszą mieć jednakowe parametry ( napięcie, pojemność, poziom rozładowania) .Napisałeś, że jeden z akumulatorów traci napięcie szybciej, oznacza jego pojemność mniej. Toż ci rekomendowałem ładować ich oddzielnie, żeby wyrównać ich pojemność. Możesz spróbować zrobić trening akumulatorów. Dla tego rozładuj każdy akumulator do napięcia 10,5V. Potem każdy akumulator ładuj prądem 1/10С do napięcia 14,5-14,8V. Cykl ładowania - rozładowania należy powtórzyć 3-4 razy.

    0
  • #8 16 Lut 2015 20:02
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Co to są za akumulatory? W/g producenta przystosowane do rozładowania dużymi prądami?

    blanszer napisał:
    Rower posiada silnik 300W/24V, czyli w czasie pracy(nie jest to praca ciągła) pobiera jakieś 12,5A, czyli 1,74C akumulatora.


    Teoretyczne wyliczenie prądu w/g mocy bywa zgubne, bo silnik przy rozruchu weźmie więcej (o ile w sterowniku nie ma funkcji ograniczajacej prąd).

    0
  • #9 16 Lut 2015 20:11
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Akumulator pojemnością 7,2Аh można wykorzystać przy prądzie rozładowania 80-100А nie więcej 5 sekund!!!

    0
  • #10 16 Lut 2015 21:02
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    aksakal napisał:
    Akumulator pojemnością 7,2Аh można wykorzystać przy prądzie rozładowania 80-100А nie więcej 5 sekund!!!


    Przy wyjątkowo dobrym produkcie - większość tanich produktów przewidzianych do podtrzymania pracy centralki alarmowej nie jest przystosowana do takiej pracy.

    0
  • #11 24 Lut 2015 15:43
    blanszer
    Poziom 11  

    Akumulatory naładowałem, każdy z osobna do napięcia 14,8V z ograniczeniem prądowym 700mA.
    Po tygodniu (wcześniej nie miałem czasu) rozładowałem każdy z osobna żarówką 12V/55W do napięcia 10,5V.
    Przed rozładowywaniem, bez obciążenia oba miały po 13,1V.
    Pierwszy akumulator rozładowywał się przez 44 minuty,co odpowiada pojemności mniej więcej 3,5Ah.
    Drugi akumulator rozładowywał się przez 8 minut,co odpowiada pojemności mniej więcej 0,6Ah.

    Nie wiem czy ta informacja komuś coś powie, ale zmierzyłem napięcie na akumulatorach po godzinie od rozładowania, bez obciążenia, na pierwszym było napięcie 12,4V, a na drugim(tym słabszym) było napięcie 13V. (tak jakby wzrosła rezystancja wewnętrzna drugiego akumulatora, ale to tylko moje przypuszczenia)

    Drugi akumulator widać ewidentnie że już się nie nadaje do używania, ale pierwszy też już nie ma połowy znamionowej pojemności.

    Co mogę teraz zrobić? Jak wymienię akumulatory na nowe, takie same i nic poza tym nie zmienię, to długo też nie wytrzymają. Te miały max. 30 cykli ładowania/rozładowania i były przechowywane naładowane. Ładowanie każdego z nich osobno uważam za krok w dobrą stronę, ale chyba niewystarczającym żeby przedłużyć ich żywotność.
    Jestem wdzięczny za każdą propozycję.

    0
  • #13 24 Lut 2015 18:41
    blanszer
    Poziom 11  

    jdubowski napisał:
    A jakich akumulatorów (typ, producent) używałeś?

    link do parametrów akumulatora podawałem w wcześniejszym poście, MW POWER MWS 7.2-12

    0
  • #14 24 Lut 2015 19:19
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    blanszer napisał:
    MW POWER MWS 7.2-12


    To są akumulatory do buforowego zasilania alarmów a nie do tak ciężkiej harówy jak im zaaplikowałeś.
    Zaopatrz się w porządnej firmy akumulatory do twojego zastosowania - do zasilania pojazdów elektrycznych.

    0
  • #15 24 Lut 2015 20:08
    blanszer
    Poziom 11  

    jdubowski napisał:
    Zaopatrz się w porządnej firmy akumulatory do twojego zastosowania - do zasilania pojazdów elektrycznych.

    Nie znam się na akumulatorach większej mocy, możesz jakieś polecić? W opisie akumulatorów na stronie pisali że nadają się do pojazdów takich jak motocykle, quady,skutery itp. i uwierzyłem im na słowo.

    1