Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen ZX 1.4, 1997r. silnik na wielopunkcie

siepak1 16 Feb 2015 18:42 6966 72
  • #1
    siepak1
    Level 15  
    Witam, wczoraj kupiłem Citroena i mam z nim mały problem, tzn. auto słabo reaguje na pedał gazu, mianowicie trzeba głęboko wciskać pedał, by auto przyspieszało; gdy jadę już na piątce około 100km/h pedał muszę wcisnąć cały w podłogę, by auto zaczęło przyspieszać, ponadto na zgaszonym silniku pedał gazu tak jakoś dziwnie chodzi tak jakby się zacinał; miałem prędzej też ZX-a tylko na jednopunkcie i szedł aż miło jak na te 75 koników. Przeczyściłem dziś przepustnicę, ale to nic nie dało; naoliwiłem pedał gazu w miejscu mocowania, również to nic nie pomogło; proszę o pomoc. Dziękuję, silnik taki jak na foto.

    Citroen ZX 1.4, 1997r. silnik na wielopunkcie
  • #2
    Toresant
    Level 11  
    Podejrzewam, że pedał gazu masz zwykły, nie elekt.
    Ściąg sobie rurkę od filtra powietrza co dochodzi do przepustnicy i zobacz czy po naciśnięciu gazu np. 1/4 otwiera się przepustnica, później 2/4, a następnie do końca.
  • #3
    siepak1
    Level 15  
    Witam tak gaz jest zwykły na linkę rury to nie ściągałem ale sprawdziłem w ten sposób że jak miałem przepustnicę wyjętą do czyszczenia to jak palcami ruszałem za to cięgno co linka przychodzi to elegancko się otwierała i zamykała później sprawdziłem jeszcze w ten sposób (już miałem wszystko złożone) kolega usiadł za kierownicę i kazałem mu cisnąć pedał gazu .przepustnica chodziła dobrze, potem kazałem mu wcisnąć gaz do oporu bo chciałem sprawdzić czy otwiera się do końca i wyszło że tak czyli jak pedał wciśnięty do podłogi to przepustnica otwarta na max.
  • #4
    Toresant
    Level 11  
    W takim razie jeśli linka idzie bezpośrednio na przepustnice, a nie przez potencjometr, to warto by było podpiąć pod komputer i sprawdzić czy komputer odbiera prawidłowe wychylenie przepustnicy. Bo może być tak że tu się wszystko ładnie otwiera do końca a potencjometr przepustnicy nie widzi prawidłowego sygnału i dopiero widzi jak jest już na pełnym gazie.
  • #5
    siepak1
    Level 15  
    Czyli można prościej he bo nie znam się zbytnio na tym linka wychodzi ze ściany grodziowej silnika i od razu biegnie na taki plastik z miejscem na linkę ,a ten plastik obracając się czy to pod palcami czy poprzez linkę otwiera,zamyka przepustnicę .Dodam jeszcze że ostatnie 2,3 cm przed podłogą (pedał gazu) auto ciągnie wyśmienicie ale przez to że pedał już dotyka podłogi to nie idzie się rozpędzić do 120km/h bo już pedał ma opór na podłodze w aucie

    Dodano po 1 [minuty]:

    ten potencjometr przepustnicy to to samo co czujnik położenia przepustnicy?
  • #6
    Toresant
    Level 11  
    Dokładnie linka idzie bez pośrednio na przepustnice i w tej przepustnicy w takim razie występuje potencjometr gazu i on odpowiada za sterowanie komputerem czyli gazem(przyspieszaniem).
    A jak na luzie dodajesz gazu (pedałem gazu) to on wciąga się na obroty??
    A sprawdzałeś linkę czy nie jest gdzieś rozciągnięta? Pedał gazu też jest zwykły, bez jakiś tam regulatorów linki jak to się zdarza w renaultach??

    Dodano po 20 [sekundy]:

    Dokładnie tak
  • #7
    siepak1
    Level 15  
    Toresant wrote:
    A jak na luzie dodajesz gazu (pedałem gazu) to on wciąga się na obroty??
    Tak na luzie wkręca się na obroty normalnie.
    Toresant wrote:
    A sprawdzałeś linkę czy nie jest gdzieś rozciągnięta? Pedał gazu też jest zwykły, bez jakiś tam regulatorów linki jak to się zdarza w renaultach??
    Pedał wygląda normalnie bez żadnych bajerów jest sam pedał i linka do niego podczepiona daję zdjęcie przepustnicy to akurat z berlingo 1.4 ale moja wygląda tak samo
    Citroen ZX 1.4, 1997r. silnik na wielopunkcie

    Dodano po 3 [minuty]:

    Rozciągnięta linka chyba nie jest bo jak by tak było to po wciśnięciu pedału w podłogę przepustnica nie otwierała by się do końca chyba a otwiera się właśnie do końca jak się wciśnie pedał w podłogę ,ten potencjometr gazu co to za ustrojstwo da się go wymienić ?

    Dodano po 3 [minuty]:

    Podaję link z dokładnymi zdjęciami mojej przepustnicy moja wygląda identycznie jak ta na zdjęciach
    http://www.bazarek.pl/produkt/4248911/przepustnica-powietrza-7276621001-psa599-14-8v.html
  • #8
    Toresant
    Level 11  
    W takim razie na przepustnicy masz tylko wychylenie przepustnicy gazu i czujnik przepływu powietrza.
    Pod komputer nie podpinałeś go?
    Bo powiem Ci tak kiedyś w warsztacie miałem podobny przypadek tylko w Renault i auto dokładnie na luzie pięknie reagowało na gaz a jak się ruszało to go odcinało i w tedy okazał się potencjometr pedału gazu. Zaś w innym renaulcie miałem zwarcie i zaczął przerywać ale tobie idzie on płynie podczas jazdy?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tylko prawdopodobnie cała przepustnica (używka). Linka odpada dokładnie tylko musiałem spr. dokładnie wszystko bo ciężko coś stwierdzić jak się tego nie widzi :) Próbuje pomóc.
  • #9
    siepak1
    Level 15  
    Tak idzie płynnie zero szarpania ani tym podobne a ten potencjometr pedału gazu u mnie występuje?
  • #10
    Toresant
    Level 11  
    U Ciebie wynika że to jest ten tak zwany czujnik położenia przepustnicy. Chyba ze podepniesz pod tą kostkę co masz na przepustnicy omomierz i zaczniesz dodawać gazu i zobaczysz czy on reaguje, ale musiał byś jechać zaś bo mówisz że na luzie łądnie wchodzi na obroty od początku gazu.

    Dodano po 1 [sekundy]:

    U Ciebie wynika że to jest ten tak zwany czujnik położenia przepustnicy. Chyba ze podepniesz pod tą kostkę co masz na przepustnicy omomierz i zaczniesz dodawać gazu i zobaczysz czy on reaguje, ale musiał byś jechać zaś bo mówisz że na luzie łądnie wchodzi na obroty od początku gazu.
  • #11
    siepak1
    Level 15  
    Tak od początku reaguję normalnie na gaz czy ten czujnik położenia przepustnicy może dawać takie objawy właśnie jak wyżej opisane czyli że na luzie ok a podczas jazdy nie idzie bujnąć auta?

    Dodano po 59 [sekundy]:

    pod komputer nie podpinałem. chodzi o sprawdzenie kodów błędów czy co? check się nie zapala
  • #12
    Toresant
    Level 11  
    Jest to możliwe bo miałem podobny przypadek w renault a to jest to samo co citroen.
    Choć może być też coś innego bo po tych samochodach to można wiele się spodziewać.
    Na renówka to zjadłam zęby, ale jeszcze dwa Mi zostały wiec podejrzewam to na 80%.
    Bo paliwo musi mieć odpowiednie bary bo tak to by od początku źle chodziło to to odpada.
    Chyba że byś miał przed ta wymianą możliwość podpięcia kompa i zobaczenie błędu i przejechanie się z wykresem diagnostycznym, to koszt 30zł a będziemy więcej wiedzieć.

    Dodano po 1 [minuty]:

    W tych czasach bez podpięcia kompa można pogrążać się w marzeniach i modlić się żeby było to.
  • #13
    siepak1
    Level 15  
    Spróbuję wymienić ten czujnik położenia przepustnicy ,podczas wymiany jest coś na co zwrócić uwagę ? gdzieś kiedyś obiło mnie się coś o uszy że po wymianie trzeba było robić adaptację ?

    Dodano po 2 [minuty]:

    Czyli czujnik położenia przepustnicy steruję też ciśnieniem paliwa tak ?Gdyby ten czujnik był uszkodzony to nie falowały by obroty lub coś podobnego?
  • #14
    Toresant
    Level 11  
    Nie wiem jak tu, ale ten czujnik da się założyć w niektórych autach na odwrót więc trzeba na to zwrócić uwagę. Adaptacje powinno się przeprowadzić. Podepnij pod kompa go sobie wcześniej, chyba że drogiego masz mechanika.
  • #15
    siepak1
    Level 15  
    Nie posiadam osobiście interfejsu do tego auta więc samodzielne podpięcie pod kompa odpada.
  • #16
    Toresant
    Level 11  
    Nie ten czujnik nie steruje paliwem, tylko napisałem że to bym odrzucił, bo pompa powinna cały czas utrzymywać daną ilość ciśnienia. No właśnie nie zawsze występuje falowanie obrotów. Falowanie obrotów występuje bardzo często jak masz silniczek krokowy, lub walnięty jest prze. powietrza. A Ty masz kanał osobno. Dlatego ja bym spróbował podmienić całą przepustnice z tym dwoma czujnikami {(używkę)ze złomu}
  • #17
    siepak1
    Level 15  
    Aha takie buty w takim razie numery z niej spisać i według numerów kupić używkę na złomie lub w necie i przełożyć całą przepustnicę.
  • #18
    Toresant
    Level 11  
    Dokładnie, ale wcześniej tak jak mówię podpiął bym pod kompa i sprawdził błędy i odrazu parametry czujników, by nie wpadać w koszta, bo to tylko moje przemyślenia.

    Dodano po 38 [sekundy]:

    I po założeniu oczywiści tak jak mówiłeś adaptacja.
  • #19
    siepak1
    Level 15  
    A tą adaptację to jak przeprowadzić?
  • #20
    Toresant
    Level 11  
    Przez komputer w inny sposób nie słyszałem żeby się dało i sam nigdy inaczej nie robiłem tylko przez ECU.
  • #21
    siepak1
    Level 15  
    Nie wiesz czasami czy w tym silniku sprawdzę błędy za pomocą kodów błyskowych poprzez zwarcie kabelków? prędzej miałem zx-a na jedno punkcie z 93 r i tam szło z czytać błędy metodą błyskową

    Dodano po 56 [sekundy]:

    To sam i tak nic nie zrobię będzie trzeba jechać do kogoś kto ma interfejs.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jak bym chciał spróbować podmienić jedynie czujnik położenia przepustnicy to również trzeba adaptować czy wystarczy odkręcić przykręcić i gotowe?
  • Helpful post
    #22
    Toresant
    Level 11  
    Mi się wydaję że tu tak się nie da choć nie jestem na 100% pewny, ponieważ jest tu wielopunkt i tu jest trochę bardziej rozwinięty komputer niż w tym co miałeś wcześniej. Ale ja bym na Twoim miejscu sprawdził błędy i parametry czujników.

    Dodano po 41 [sekundy]:

    Powinno się przeprowadzić adaptacje bo może być to samo, ale możesz spróbować.
  • #23
    siepak1
    Level 15  
    Ok Dzięki kolego jutro coś zacznę działać obserwuj mój temat jeszcze co jakiś czas może jak będe miał więcej info dojdziemy co jest przyczyną tego stanu rzeczy póki co klikam pomógł tobie jutro zacznę coś działać.
  • #24
    Toresant
    Level 11  
    Dzięki wielkie. Jutro wpadnę zobaczę czy coś więcej wiemy. Mam nadzieje że się rozwiążę szybo problem.
  • #25
    pepe150
    Level 36  
    Toresant wrote:
    Jest to możliwe bo miałem podobny przypadek w renault a to jest to samo co citroen.


    Citroen to to samo co Peugeot - grupa PSA, a nie Renault...
    Dacia to jest Renault!

    Na lince gazu nie ma żadnych dodatkowych elementów, może być automat na lince sprzęgła.

    Adaptacje w tym silniku przeprowadza się poprzez odpięcie akumulatora.
    Musisz odpiąć akumulator na noc, i z rana podłączasz i odpalasz. Czekasz aż ssanie się wyłączy i w zasadzie można jechać.
    Niektórzy mówią ze aż do włączenia wentylatora trzeba grzać.

    Do sprawdzenie ciśnienie na listwie wtryskowej, jak za niskie to pompa w baku siada.
    Ktoś jeździł na rezerwie...
  • #26
    siepak1
    Level 15  
    @pepe150 Witam dzięki za wyjaśnienie, podejrzewam że auto nie śmigało często na rezerwie bo nie ma założonego lpg sama benzyna,może ty masz jakiś pomysł co jest powodem mojej usterki?? pisałeś o ciśnieniu na listwie wtryskowej jak to sprawdzić? Dobrze wiedzieć że adaptację robi się w ten sposób co napisałeś myślisz że podmiana całej przepustnicy lub czujnika przepustnicy ma sens? czy wina aby na pewno leży po winie przepustnicy?
  • #27
    pepe150
    Level 36  
    TPS czyli czujnik położenia przepustnicy możesz przemierzyć i zobaczyć czy wariuje w jakimś zakresie.
    Trzeba mieć manometr i podłączyć. Wiem że w niektórych listwach był korek odpowietrzający, i tam się wpinało manometr.
    Następna sprawa to filtry. Powietrza, paliwa czy były przez ciebie wymieniane?
    Jakie obroty ma jak jest zimny i jak się nagrzeje?
  • #28
    siepak1
    Level 15  
    pepe150 wrote:
    Wiem że w niektórych listwach był korek odpowietrzający
    Właśnie taki koreczek mam przy listwie widziałem go.
    pepe150 wrote:
    Następna sprawa to filtry. Powietrza, paliwa czy były przez ciebie wymieniane?
    Tak jak pisałem auto mam od 2 dni wczoraj jak czyściłem przepustnicę to filtr powietrza wyglądał bardzo dobrze był czysty paliwa nie wymieniałem jeszcze.Obroty niezależnie czy silnik zimny czy ciepły obroty są równe nie wariują.
  • #29
    pepe150
    Level 36  
    Wymień filtr paliwa. Powinien być przy zbiorniku paliwa, od spodu po prawej stronie (po stronie pasażera). Bo może być zapchany i tez takie objawy robić. Nie "wyrabia" jak dodajesz gazu, i blokuje przepływ.
  • #30
    siepak1
    Level 15  
    dzięki dzisiaj postaram się wymienić filtr i zobaczymy co dalej .
    pozdrawiam

    Dodano po 12 [minuty]:

    @pepe150 Powiedz mi proszę czy orientujesz się jaka instalacja gazowa do tego silnika bo mam zamiar gaz założyć.