Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

JCB SDS-900 - Silnik iskrzy, rwie szczotki / po uszkodzeniu łożyska

16 Lut 2015 21:32 4362 8
  • Poziom 13  
    witam!
    JCB SDS-900 niby model z średniej półki...

    rozleciało się łożysko silnika, zaczął iskrzyć i wydawać dziwne dźwięki.
    wymieniłem oba łożyska silnika (z jednego zostały tylko kulki - koszyczek wyparował).
    z racji że oryginalne części są trudno dostępne a szczotki były prawie jak nowe (długość) postanowiłem je tylko przeszlifować (były lekko poszarpane) i złożyć sprzęt dla sprawdzenia.
    niestety silnik iskrzy tak że można pracować przy zgaszonym świetle...
    rozebrałem silnik i oto co znalazłem (na zdjęciach)

    wygląda jakby jedno z uzwojeń uległo przepaleniu. jedno z pól komutatora też wygląda na przydymione.
    pomierzyłem silnik i na każdej przeciwległej parze pól komutatora jest około 3.4 Ohm wiec wygląda jak by było ok.

    wspomnę że silnik normalnie sie obraca po załączeniu prądu tyle że iskrzy.

    czy jest szansa odratować ten silnik?
  • Poziom 22  
    Problem jest.
    Spróbuj wyczyścić z węgla przerwy pomiędzy działkami komutatora. Następnie obejrzyj przez szkło powiększające ( lupę zegarmistrzowską) czy druty wchodzące do przydymionej działki komutatora nie są upalone. Jeżeli nie to spróbuj je z jednej i drugiej strony wciskać pod zacisk , a następnie od góry mocno zacisnąć.
    Kolejna sprawa to wypełnienie przerwy , jeżeli jest mocno wypalona, epidianem lub poxipolem. Można wszystkie przerwy uzupełnić. Teraz zeszlifować drobnym papierem cały komutator używając do tego wiertarki. kolejne czyszczenie ze ścierów, opiłków , gładzenie....
    Możesz również za opłatą dać pomierzyć sprawność wirnika w jakimś warsztacie elektronarzędziowym.
    Musisz sprawdzić również czy nie jest spalony stojan , który często ulega również przy takich defektach spaleniu!!!!!!!
    Sprawdź również osadzenie wymienionego łożyska - czy wirnik mocowany jest w nim stabilnie.
    Jeżeli ucinałeś szczotki to należy je dotrzeć, należy również sprawdzić czy szczotki są prawidłowo dociskane do komutatora i w szczotkotrzymaczu nie ma nadpaleń hamujących swobodne wsuwanie się szczotek....
    To by było na tyle.... wczoraj w powyższy sposób odzyskałem zmasażony wirnik szlifierki Bosch, o wizualnie Twój jest w lepszym stanie. Nie zawsze się da jednak reanimować trupa, niestety coś o tym wiem ... .

    powodzenia
    Slawek
  • Poziom 13  
    witam
    komutator wypolerowałem przed ponownym złożeniem i na zdjęciach widać komutator już po ponownym odpaleniu sdsa i kilku obrotach silnika. nie wyczyściłem natomiast przerw między polami komutatora jak wspomniałeś. spróbuje przedmuchać i może przeczyszczę izopropanolem.
    zapomniałem dodać że szczotki po przeszlifowaniu i uruchomieniu silnika mają jakby 3 rysy od komutatora ale na nim nie widać żadnych zadziorów.
    co do przerwy do wygląda jak by ta część zwojów która wygląda na upaloną wypaliła tą dziurę. samą dziurę mogę zakleić ale co z tymi przepalonymi zwojami?

    jeśli chodzi o stojan to czy silnik by działał jeśli byłby on uszkodzony?

    a może przewinąć silnik?
    zastanawia mnie cały czas czemu oporność mam prawidłową mimo tych przepalonych zwojów, wygląda jak by te zwoje szły właśnie do tego przydymionego pola komutatora (i jeszcze 3 innych)

    nie ma u nas żadnego poważnego serwisu w którym mógłbym sprawdzić sprawność wirnika.. jedyny serwis JCB na całą Polskę jest pod Warszawą ale naprawa pewnie przewyższy koszt zakupu jakiegoś taniego SDSa a może nawet SDS MAX... wysłałem do nich zapytanie i zobaczymy.
  • Poziom 22  
    Jeżeli masz w wirniku upalone druty ( są widoczne upalenia) to możesz sobie darować wszelkie prace ....
    Wymiana wirnika lub przezwajanie. Koszt przezwajania to ok. 120PLN. Wirnik pewnie kosztuje tyle samo...
    Stojan też może być uszkodzony!!!
    Czy w tej sytuacji naprawa będzie ekonomicznie uzasadniona - nie wiem.

    Slawek
  • Poziom 19  
    Komutator pewnie trzeba przetoczyć, po drugie sprawdzi ci ten wirnik prawie każdy elektryk który przezwaja silniki.
  • Poziom 13  
    witam
    okazuje się że nowy wirnik kosztuje 137zl brutto + 20zl za szczotki więc koszt do przyjęcia.

    jak moge sprawdzić czy stojan jest uszkodzony? wystarczy omomierzem czy nie dowiem się aż złoże całość?
  • Pomocny post
    Poziom 22  
    Jako pierwsze obejrzyj dokładnie stojan, gdy nastąpiło uszkodzenie łożyska wirnik kołysał się ocierając intensywnie o blachy stojana.
    Wysoka temperatura powstająca w wyniku tarcia mogła uszkodzić uzwojenia w widoczny sposób. Pomiar to kolejna czynność, którą możesz wykonać dla obu uzwojeń - dla obu uzwojeń "R" taki sam, oraz czy nie ma przebicia do masy
    pozdro Slawek
  • Pomocny post
    Poziom 14  
    Wirnik ewidentnie do wymiany, żadne przetoczenie nie pomoże jeśli jedna z działek jest zwęglona, podniesiona czy wyłamana. Na zwarciowniku (urządzenie do sprawdzania wirników) może nie pokazać uszkodzenia bo to urządzenie pokazuje zwarcie między zwojowe. Stojan przemierz omomierzem i zakładaj wirnik. :)
  • Poziom 13  
    witam
    problem rozwiązany.
    wirnik jak koledzy pisali był uszkodzony. stojan pomierzyłem omomierzem i okazał się ok.

    zakupiłem nowy wirnik i szczotki. dzisiaj złożyłem i działa ok.
    wirnik i szczotki z przesyłką prawie 170zł do tego 2 łożyska i simmering (razem koło 200zł) więc naprawa opłacalna bo nowe narzędzie około 1200zł.

    pozdrawiam i dziękuję za pomoc