Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Załączanie przekaźnika sygnałem masy przez 3 sekundy

17 Lut 2015 19:10 2727 40
  • Poziom 9  
    Cześć, chcę zbudować układ który załączałby przekaźnik sygnałem masowym który będzie trwał 3-4 sekundy i również takim samym sygnałem układ by wyłączał przekaźnik.

    Z tego co znalazłem na elektrodzie to ten układ zadziała - w oryginale załączany chwilowo przyciskiem, a nie wiem czy zadziała tak jak powinien podając impuls przez 3 sekundy.
    Załączanie przekaźnika sygnałem masy przez 3 sekundy
    Na schemacie jest umieszczony przycisk, ale w tym miejscu chciałbym "podawać" ten impuls przez 3 sekundy.

    Proszę mi powiedzieć czy ten układ mi zadziała i nie zrobiłem błędu podczas rysowania. Pozdrawiam.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 32  
    Ten układ nie będzie działał tak jak chcesz nóżka Q2 nie może może być na stałe podpięta do masy,wyprowadzenie ENA jest wejściem zezwolenia na zliczanie impulsów ale u ciebie wejście CLOCK jest na stałe podłączone do + .
  • Poziom 32  
    Nigdy nie próbowałem sterować w ten sposób układu 4017 więc nie wiem czy się zachowa
    tak jak piszą w poście 70.Najlepiej napisz jaki układ konkretnie projektujesz to może będzie
    można w inny sposób to rozwiązać.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 9  
    Po prostu zależy mi na tym żeby ten układzik załączał i wyłączał styki przekaźnika, sygnał jaki mam "do dyspozycji" to sygnał masowy trwający 3sekundy (z przewodu od sterowania centralnym zamkiem, pojawia się tam masa na 3 sekundy). Całość mi potrzebne do przeróbki układu w samochodzie - składanie lusterek po zamknięciu auta, rozkładanie po otwarciu auta.

    czyli:
    1szy sygnał - włączenie przekaźnika
    2gi sygnał - wyłączenie przekaźnika
    sygnały są na dwóch różnych przewodach
  • Warunkowo odblokowany
    Czemu komplikujesz sobie "życie". To nie wystarczy wpiąć kondensator i rezystor w cewkę przekaźnika?
  • Poziom 9  
    Może niezbyt jasno się wyraziłem - ten impuls 3-sekundowy ma włączyć przekaźnik na stałe, a dopiero kolejny impuls ma ten przekaźnik rozłączać i tak w kółko.
  • Poziom 32  
    Ja bym miał inną propozycję:wykorzystać sygnał z układu siłownika "master"(ten z 5 przewodami) zamykającego i otwierającego drzwi,znajduje się tam przełącznik 2 pozycyjny który sygnalizuje stan w jakim znajduje się zamek Z/O. Z wyjść Z/O można sterować bezpośrednio zmianami kierunku obrotu silnika który składa/rozkłada lusterka.
  • Poziom 9  
    Minusem tego rozwiązania będzie to że jadąc autem, mając zaryglowane drzwi lusterka nam się złożą.
  • Poziom 32  
    To trzeba dodać 3 sygnał sygnalizujący włączony zapłon który zablokuje możliwość składania lusterek gdy samochód ma włączony silnik.
  • Poziom 9  
    Auto jakiego to dotyczy to a4 b5 1998r. Centralny zamek jest pneumatyczny, a pompka znajduje się w bagażniku we wnęce. Przeglądam schemat i za nic nie mogę ogarnąć gdzie mógłby pojawić się impuls o którym mówisz.
  • Poziom 32  
    Nie wiedziałem jaki masz auto,jeśli możesz to zrób skan schematu sterowania zamkiem pneumatycznym i elektroniki z nim związanej,ja spróbuję jeszcze coś wymyślić.
  • Warunkowo odblokowany
    Kolego. zacznij od tego. Jakie masz"lusterka. Czy składane za pomocą silnika czy solenoidu. To są całkiem inne tematy.
  • Poziom 32  
    Wieczorem skontaktuję się z elektrykiem samochodowym i zapytam czy nie ma przy zamku jakichś wyłączników krańcowych sygnalizujących Z/O,oraz czy ewentualnie nie można by ich zamontować przy drzwiach pod przyciskiem zamknięcia drzwi.
  • Poziom 9  
    Nie no aż taka rzeźba nie wchodzi w grę. Krańcówką jest zamontowana w zamku ale ona sygnalizuje jedynie zamknięte/otwarte drzwi. Spróbuje multimetrem poszukać przy pompce centralnego przewodu w którym spada/narasta napięcie po zamknięciu/otwarcia auta z centralnego. Cały moduł chciałbym umieścić nad kolanami kierowcy, przy wszystkich przekaźnikach bo tam znajduje się przekaźnik od składania lusterek.
  • Poziom 32  
    radek_OOOO napisał:
    Krańcówką jest zamontowana w zamku ale ona sygnalizuje jedynie zamknięte/otwarte drzwi.

    I o taką krańcówkę właśnie mi chodziło, a reszta jak wyżej.
  • Poziom 9  
    Jeszcze raz napiszę co trzeba zrobić żeby lusterka się złożyły/rozłożyły.
    Jest to kwestia podłączenia się pod ich przekaźnik.
    Podanie masy na przewód przy przekaźniku powoduje że lusterka się składają, lusterka się rozłożą w momencie zaniku masy na tym przewodzie.

    Budując układ który będzie wysterowany poprzez mikrostyk otwartych/zamkniętych drzwi lusterka będą się składać po każdym otwarciu drzwi i rozkładać po każdym zamknięciu.

    Najlepszym sposobem będzie wzięcie impulsu masy do pompki centralnego w momencie otwierania/zamykania auta.
  • Poziom 32  
    radek_OOOO napisał:
    Budując układ który będzie wysterowany poprzez mikrostyk otwartych/zamkniętych drzwi lusterka będą się składać po każdym otwarciu drzwi i rozkładać po każdym zamknięciu

    Nie o taki sygnał mi chodziło,ja myślałem o przycisku który blokuje drzwi i o mikro styku pod nim bo on będzie sygnalizował zablokowanie i odblokowanie drzwi.
    radek_OOOO napisał:
    Najlepszym sposobem będzie wzięcie impulsu masy do pompki centralnego w momencie otwierania/zamykania auta
    Dobrze by było żeby można było odróżnić czy impuls jest do zamknięcia czy otwarcia drzwi.
  • Poziom 9  
    te impulsy pojawiają się na dwóch różnych przewodach
  • Warunkowo odblokowany
    Pytanie takie. Lusterka masz fabryczne czy zamontowałeś takie ? Jeśli masz fabryczne to wystarczy zaprogramować moduł komfortu. Jeśli montowałeś takie to trzeba pokombinować.
  • Poziom 9  
    Lusterka fabryczne. W b5 przedliftowym nie ma modułu komfortu. Opcja składania lusterek jest poprzez przycisk przy regulacji lusterek, a dokładnie przy pokrętle wyboru l/p lusterko, jest tam dodatkowa pozycja - składanie. Składaniem steruje przekaźnik, zasadę napisałem już 2 razy w tym temacie.
  • Warunkowo odblokowany
    A takiego sterowania jeszcze nie widziałem w Audi. Wersja dla automatyków co lubią przyciski :-) A tak na poważnie to wstawił bym wstawił przekażnik bistabilny 2 cewkowy i po sprawie.
  • Poziom 9  
    I chyba tak też zrobię, tylko sprawdzę czy na tych moich przewodach sterujących zamykaniem/otwieraniem nie pojawia się impuls np w trakcie ryglowania drzwi.
  • Poziom 32  
    Do składania i rozkładania potrzeba spełnić 2 warunki :1-zaryglować drzwi,
    2-silnik wyłączony=lusterka się składają ,w każdym innym są rozłożone jest to klasyczna funkcja AND" i po sprawie jak pisze cooltygrysek",a jak ją zrealizujesz praktycznie to już inna sprawa
  • Poziom 9  
    a może inaczej byłoby łatwiej?
    składanie lusterek po zamknięciu centralnego zamka - tu nadal ten nieszczęsny sygnał pojawiający się przez 3 sekundy.
    rozkładanie lusterek po włączeniu zapłonu - Wtedy można ze stacyjki "wyciągnąć" pojawiający się + lub zanikający "+"

    Można tak sterować przekaźnikiem bistabilnym dwu cewkowym że załączamy go impulsem trwającym 3 sekundy, a jeśli chodzi o wyłączenie to dostaje stały impuls (trwający do momentu zakończenia jazdy i wyłączenia zapłonu) ? Czy do sterowania takim przekaźnikiem tylko i wyłącznie krótkie impulsy potrzebne?
  • Warunkowo odblokowany
    Ech każdy centralny zamek ma styki pomocnicze do otwierania kluczykiem i z tego można sygnał pobrać do przekażnika bistabilnego dwu cewkowego. Odcinanie zapłonem też da się zrobić bardzo prosto za pomocą jednego tranzystora. Ruszcie troszkę głową.
  • Poziom 32  
    radek_OOOO napisał:
    dostaje stały impuls (trwający do momentu zakończenia jazdy i wyłączenia zapłonu
    Przekaźnik bistabilny nie może mieć zasilanej cewki dłużej niż 1 min.
  • Poziom 9  
    a czy na tyk stykach pomocniczych pojawia się sygnał w momencie zamykania/otwierania auta z pilota? Poszedłbym sprawdzić ale mam wszystkie drzwi wygłuszone i nie będę pruł wszystkiego.
  • Warunkowo odblokowany
    Hmmm to nie do końca prawda ale bym się zgodził. To inaczej to rozwiążemy. Przekażnik bistabilny jednocewkowy polaryzacyjny i wstawimy go równolegle do zasilania silnika pompki centralnego zamka. To wydaje się bardziej realniejsze. :-)

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tak te styki sterują otwieraniem i zamykaniem i są połączone do elektroniki sterującej pompą. Troszkę inaczej niż sygnał pilota ale spełniają tę samą funkcję. Ja bym proponował jednak przekażnik bistabilny z cewką polaryzacyjną podpięta do silnika pompki.