Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

czarek400 17 Lut 2015 19:24 6315 33
  • #1 17 Lut 2015 19:24
    czarek400
    Poziom 9  

    Witam, buduje samolot zdalnie sterowany, mam wszystko, odbiornik, nadajnik, silnik, regulator do silnika, serwa, baterie i kilka drobiazgów no i samolot, teraz pytanie jak to wszystko podłączyć? Silnik trzeba chyba podłączyć do tych trzech kabli w regulatorze, regulator trzeba podłączyć do odbiornika, do którego wejścia? Dalej, gdzie podłączyć włącznik/wyłącznik? Do którego wejścia podłączyćserwa i i baterie? I po co w odbiorniku ten pomarańczowy kabel? Gdzie go podłączyć, może do anteny? Z góry dziękuje.

    0 29
  • #3 17 Lut 2015 20:17
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Ten pomarańczowy kabel to jest antena. Po umieszczeniu odbiornika w modelu, musisz ten kabel wypuścić na zewnątrz modelu i poprowadzić go tak, by nie miał szans wkręcić się w śmigło. Najlepiej poprowadzić go w plastikowej rurce na koniec modelu, a reszta może swobodnie zwisać.

    Do odbiornika podłączasz serwa. Do kanałów 1, 2, 3, 4. To Esky, więc kolejność kanałów jest stała. Musisz sam ustalić który kanał jest od czego. Najlepiej na sucho, podłącz wszystko na stole i potem podłączaj serwo do kolejnych kanałów i na który drążek zareaguje, to jest od tego kanału. Zapisz sobie, ze np. gaz to 1, lotki to 2, ster to 3 itd.

    Wtyczkę podłączasz wg znaków na obudowie. Powinny być trzy znaczki "+", "-" i "prostokącik". "+" to przewód plusowy - Czerwony jest zawsze na środku. "_" to masa - czarny lub brązowy. "prostokącik" to przewód sygnałowy - biały, żółty lub pomarańczowy.

    Regulator podłączasz cienkim, potrójnym przewodem z wtyczką czarną, do kanału gazu (przepustnicy). To kanał od drążka bez sprężyny powrotnej.

    Gruby, podwójny kabel z regulatora zakańczasz wtyczką od złącza do akumulatora. Masz ją już założoną, to złącze Hobby Kinga, na stykach typu Gold.
    Nie wkleiłeś zdjęcia akumulatora. Zatem nie wiem czy przy nim też jest już to złącze.

    Trzy przewody od regulatora służą do podłączenia silnika. To złącza typu gold, ale nie wiadomo w jakim rozmiarze. prawdopodobnie 3,5 mm. trzeba zmierzyc lub przejść się do sklepu i dopasować. Musisz zalutować trzy takie końcówki męskie na przewodach od silnika i osłonić koszulką termokurczliwą. Na wtyku męskim będzie taki pierścień zewnętrzny - do niego dociągasz koszulkę i obkurczasz. Złącze po podłączeniu silnika nie może mieć gołych, metalowych części.

    Podłączenie jest trójfazowe i decyduje o kierunku pracy silnika. Po podłączeniu i uruchomieniu całości, sprawdzasz na małym gazie, czy silnik pracuje prawidłowo, jeżeli nie to zamieniasz miejscami DWA DOWOLNE przewody z tych trzech.

    Na koniec podłącza się pakiet do akumulatora.

    Check list
    1 - Podłączenie serw i wyjścia sterującego regulatora, do odbiornika
    2 - podłączenie silnika do regulatora.
    3 - WŁĄCZENIE NADAJNIKA I WYCIĄGNIĘCIE ANTENY.
    - bardzo ważne: NIGDY NIE PODŁĄCZAJ ZASILANIA DO ODBIORNIKA, BEZ WŁĄCZONEGO NADAJNIKA.
    4 - Drążek gazu na nadajniku w najniższe położenie - Zerowe.
    5 - Podłączenie pakietu w modelu do regulatora.
    6 - CZEKAMY. Regulator zacznie "pikać" (Tak naprawdę pika silnik, przez puszczanie prądu wysokiej częstotliwości przez uzwojenia).
    7 - Czekamy ok. 30 sekund. W tym czasie NIE WOLNO ruszać gazem od nadajnika. Jeżeli to zrobisz, regulator wejdzie w tryb programowania i można namieszać w ustawieniach.
    8 - Po ok. 30 sekundach, model przestaje pikać. Serwa powinny się wyzerować. (Serwa trzeba włączyć i wyzerować przed ustawieniem orczyków i popychaczy sterów, żeby ustalić kąty i zakres wychyleń).
    9 - Sprawdzamy działanie serw sterów - Czy pracuje właściwe serwo i ster. Czy wychyla się we właściwą stronę (bardzo ważne - można rozbić model, przez np. przestawienie rewersu).
    10 - Włączamy na chwilę silnik. Sprawdzamy kierunek pracy i mocowanie śmigła. czy nie wpada w wibracje.

    Po zakończeniu lotu lub sprawdzania odbiornika.

    1 - Odłączamy pakiet od regulatora.
    2 - Wyłączamy nadajnik.
    Nigdy odwrotnie.

    Podsumowując - czarne wtyczki serw do odbiornika.
    Czarna wtyczka regulatora do odbiornika.
    trzy grube przewody do silnika.
    Włączamy nadajnik.
    Podłączamy pakiet do regulatora.

    Wyłączamy pakiet od regulatora
    Wyłączamy nadajnik.

    1
  • #4 17 Lut 2015 20:56
    czarek400
    Poziom 9  

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedz, dodałem zdjęcie akumulatora, ale raczej będę musiał kupić przejściówkę, albo mogę uciąć te wtyczki i po prostu zlutować, a z tą anteną, muszę kupować jakąś antene? Czy sam kabel jest anteną?

    1
  • #5 18 Lut 2015 01:04
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Nie można zlutować pakietu i regulatora razem. Muszą być rozłączne i najlepiej przez złącze asymetryczne, by nie mylić biegunów. Takie złącze jest dostępne w naszych sklepach i nie kosztuje dużo.
    Jest to złącze XT60. Można je zastąpić też złączem Dean-T.
    Zawsze po locie rozłącza się akumulator od modelu, ze względów bezpieczeństwa i by uchronić pakiet od rozładowania "do zera" co jest dla niego zabójcze.

    Co do kabla to ten właśnie kabel jest anteną. Nie wolno go skracać ani przedłużać. Jego długość jest bardzo ważna, co do centymetra. Należy go rozprostować, i rozciągnąć po modelu.

    Tak z ciekawości, jaki to samolot?

    0
  • #6 18 Lut 2015 01:06
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    ale raczej będę musiał kupić przejściówkę, albo mogę uciąć te wtyczki i po prostu zlutować,


    Raczej przejściówka lub odcięcie starej wtyczki i dolutowanie psującej, nie możesz na stałe przylutować pakietu z regulatorem. Jak chciałbyś potem ładować pakiet.
    Nie pomyl się z położeniem wtyczki czy gniazda. Możesz spalić regulator.
    czarek400 napisał:
    a z tą anteną, muszę kupować jakąś antene? Czy sam kabel jest anteną?

    Przy odbiorniku jest kabel, jest anteną.

    Zdjęcia i opisy złącz stosowanych w modelarstwie.

    http://abc-rc.pl/wtyki-w-modelarstwie

    0
  • #7 18 Lut 2015 15:44
    czarek400
    Poziom 9  

    To tak, będzie to przeróbka swift-a, lepszego bliźniaka fox-a, wiem, że większość mi odradzała, ale chce spróbować, czyli podsumowując, muszę kupić złącza:
    jedno, żeby połączyć akumulator z regulatorem i to trzeba kupić xt60, jeszcze trzeba kupić trzy męskie wtyki gold, i mam pytanie do xt60 z jednej strony jest xt60, a z drugiej? chodzi mi o to, czy jak od razu wezmę złącze, to z drugiej strony mogę od razu włożyć akumulator?

    0
  • #8 18 Lut 2015 15:59
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Tu znajdziesz przejściówki i złącza coś dobierzesz do istniejących.
    Do wtyków gold musisz znać średnicę.


    http://www.karambol.pl/pol_m_akumulatory-i-ba...ria-i-przewody_przejsciowki-adaptery-453.html


    http://www.karambol.pl/pol_m_akumulatory-i-ba...i-przewody_wtyczki-gniazda-i-zlaczki-452.html

    czarek400 napisał:
    xt60 z jednej strony jest xt60, a z drugiej?

    To samo tylko gniazdo - wtyk ( żeński lub męski ).

    0
  • #9 18 Lut 2015 16:22
    Madrik
    Moderator Robotyka

    XT60 to złącze. Składa się z gniazda i wtyczki jak każde.
    Jeżeli nie wiesz, którą cześć posiadasz - kup całe złącze.

    Generalnie, złącza, wtyki i inne akcesoria tego typu to tzw. galanteria modelarska. Stosunkowo tania, więc nie ma sensu tu się szczypać.
    Tym bardziej, że od jakości i wykonania tych połączeń zależy bezpieczeństwo modelu i osób na ziemi.

    1
  • #10 18 Lut 2015 19:56
    czarek400
    Poziom 9  

    Chciałbym się jeszcze o połączenie bateri z eegulatorem, musze kupić przejście tak? Tylko jakie, rozumiem, że z jednej stronycmusi być te Xt60, a z drugiej wejście odpowiadające temu na bateri, albo jeszcze może być możliwość, że kupie kabel zakończony jakąś daną końcówką, najlepiej Xt60 i po prostu utne wtyk z akumulatorka i przylutuje kable i zabezpiecze rurką termokurczliwą, wchodzi to w grę?

    0
  • #11 18 Lut 2015 21:34
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Chciałbym się jeszcze o połączenie bateri z eegulatorem, musze kupić przejście tak? Tylko jakie, rozumiem, że z jednej stronycmusi być te Xt60, a z drugiej wejście odpowiadające temu na bateri, albo jeszcze może być możliwość, że kupie kabel zakończony jakąś daną końcówką, najlepiej Xt60 i po prostu utne wtyk z akumulatorka i przylutuje kable i zabezpiecze rurką termokurczliwą, wchodzi to w grę?


    Można i tak, masz zdjęcia i widzisz jakie masz końcówki czy wtyk czy gniazdo możesz dobrać przejściówkę. Lub dolutować zrób jak ci wygodnie, albo kup
    złącza wtyk i gniazdo i wymień całość musisz tylko uważać na biegunowość.

    kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

    0
  • #12 18 Lut 2015 21:56
    czarek400
    Poziom 9  

    Czyli jak kupie te Xt60, to z jednej strony będzie złącze,albo wtyk,a po drugiej coś do czego będe mógł dolutować dwa kable?

    0
  • #13 18 Lut 2015 22:24
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Czyli jak kupie te Xt60, to z jednej strony będzie złącze,albo wtyk,a po drugiej coś do czego będe mógł dolutować dwa kable?


    Tak. Jeśli dobrze widzę to przy regulatorze masz wtyk a do pakietu dolutujesz gniazdo.
    Tak jak na zdjęciu Post#11.

    Kup cały zestaw gniazdo i wtyczkę Xt60.

    Oraz pomyśl o złączu lub przejściówce do ładowarki.

    0
  • #15 19 Lut 2015 15:29
    czarek400
    Poziom 9  

    To jaki akumulator kupić? No to jak kuoować, to najlepiej ze złączem tamiya lub Xt60. Xt60 żeby podłączyć do regulatora, a mam ładowarkę ze złączem tamiya i i tak potrzebuje przejściówkę.

    0
  • #16 19 Lut 2015 16:05
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Akumulator dwuogniwowy 7,4 V.

    0
  • #17 19 Lut 2015 16:27
    czarek400
    Poziom 9  

    Ale troche za mocny, na odbiorniku jest do 6 V, nie uszkodzi mi czegoś? Czy to tylko na odbiornik te 6V?
    I gdzie go kupić? Bo w internecie nie ma.

    0
  • #18 19 Lut 2015 17:05
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Przede wszystkim czy są na regulatorze oznaczenia wg których by można było wywnioskować
    jakie jest napięcie zasilania itp. Odbiornik jest pośrednio zasilany przez regulator ta czarna płaska wtyczka trzyżyłowa.
    Wstaw wyraźne zdjęcie regulatora lub odczytaj jego symbol oznaczenie.

    To co widać VVW-1 to chyba nie jest jego oznaczenie, oraz czy wbudowany w regulator układ BEC.

    Jeśli kabelek ( ten, który należy wpiąć do odbiornika) posiada 3 żyłki, to ta czerwona jest "+"(5V), wiec jest z BEC. Można podłączyć pakiet zasilający do regla (bez odbiornika) i na wszelki wypadek sprawdzić miernikiem. Powinno być w granicach 5 V.

    kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

    ZIPPY Compact 1500mAh 3S 25C Lipo (5097835736)
    ( z wtyczką Xt60 ) ( lub podobne pakiety )

    kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

    0
  • #19 19 Lut 2015 19:46
    czarek400
    Poziom 9  

    Jest napisane:
    Pro-20 A Brushless ESC 2-4S Lipol BEC 5V/2A

    0
  • #20 19 Lut 2015 20:55
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Jest napisane:
    Pro-20 A Brushless ESC 2-4S Lipol BEC 5V/2A


    To wszystko ok można nawet użyć na przykład pakietu 3S 11,1V.
    Pamiętaj że zmianę obrotów możesz wykonać tylko przez zamianę przewodów podłączonych do silnika z regulatora, aby uzyskać lewy lub prawy kierunek obrotów tylko przewodami zewnętrznymi,
    środkowy kabel regulatora z środkowym kablem silnika nie podlega zmianom.

    kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

    0
  • #21 19 Lut 2015 21:01
    czarek400
    Poziom 9  

    Ten akumulator co mi zaproponowałeś nedt bardzo ciężki, 113 gramów? Mi wychodziło w granicach 230 gram cały model, a jeszcze 113 uniesie się?

    0
  • #22 19 Lut 2015 21:07
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Ten akumulator co mi zaproponowałeś nedt bardzo ciężki, 113 gramów? Mi wychodziło w granicach 230 gram cały model, a jeszcze 113 uniesie się?


    To przykład poszukaj lżejszego.

    LIPO LI-PO 7,4V 2S 1300mAh 25C/35C ZIPPY COMPACT (5067859547)

    waga: 72g końcówka: XT60

    Są też o wadze 40g ale mniejszej pojemności 850mAh.

    Czeka cię programowanie regulatora ( bez śmigła dla bezpieczeństwa ), procedura kalibracji zakresu gazu:

    1) Włączyć nadajnik.
    2) Gaz na maxa.
    3) Włączyć regulator podłączony do odbiornika.
    4) Coś tam piknie.
    5) Gaz na minimum.
    Kalibracja zakończona
    6) Regulator zacznie pikać jak podczas normalnej procedury startu (zazwyczaj ilość cel).

    0
  • #23 19 Lut 2015 21:46
    czarek400
    Poziom 9  

    Ale to już jak wszystko już będzie na miejscu? Jak już zrobie wszystko ci mi kazał Madrik w instrukcji?

    0
  • #24 19 Lut 2015 22:59
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Ale to już jak wszystko już będzie na miejscu? Jak już zrobie wszystko ci mi kazał Madrik w instrukcji?


    Sprawdź wszystko przed montażem w samolocie podzespołów, podłącz też sewa,
    upewnisz się czy wszystko w porządku.

    0
  • #25 20 Lut 2015 00:27
    Madrik
    Moderator Robotyka

    1 PAWEL napisał:

    Pamiętaj że zmianę obrotów możesz wykonać tylko przez zamianę przewodów podłączonych do silnika z regulatora, aby uzyskać lewy lub prawy kierunek obrotów tylko przewodami zewnętrznymi,
    środkowy kabel regulatora z środkowym kablem silnika nie podlega zmianom.


    Nie zgodzę się. to silnik trójfazowy. Do zmiany kierunku wystarczy zamiana dwóch dowolnych przewodów z trzech. Nie ma znaczenia czy to środkowy, prawy czy lewy. Wyłącznie kwestia estetyki prowadzenia przewodów.

    1 PAWEL napisał:

    1) Włączyć nadajnik.
    2) Gaz na maxa.

    3) Włączyć regulator podłączony do odbiornika.
    4) Coś tam piknie.
    5) Gaz na minimum.
    Kalibracja zakończona
    6) Regulator zacznie pikać jak podczas normalnej procedury startu (zazwyczaj ilość cel).


    Niestety nie. Po pierwsze, regulator ma już ustawienia fabryczne. I najpierw się sprawdza czy są dobre.
    Po drugie, to co opisałeś to próba sprawdzenia zabezpieczenia odbiornika przed nieumyślnym startem silnika. Regulator nie włączy się, jeżeli wykryje iż w momencie włączenia zasilania, gaz nie jest w pozycji zero. Jest to zabezpieczenie przed startem silnika w momencie podpięcia zasilania. Nawet śmigiełko w takim małym i słabym modelu, ma dość siły by poważnie pociąć skórę. Gdyby silnik ruszał, bo ktoś zapomniał ustawić gaz na minimum, modelarstwo byłoby bardzo niebezpiecznym zajęciem.

    Regulator programuje się w ten sposób, że gaz włącza się na max, już po włączeniu modelu, ale przed zakończeniem procedury testowej (czyli w czasie tego "pikania").

    Każdy regulator ma własną instrukcję programowania. Ale dla osoby początkującej, najlepszym rozwiązaniem jest karta programująca. Podłącza się ją do regulatora, podaje zasilanie i zworkami lub przełącznikami ustawia odpowiednie funkcje, które są zapisywane w pamięci regulatora.

    Są też regulatory z automatycznym wykrywaniem ustawień. Takich już się nie programuje.

    Czarek - podłącz sobie wszystko na sucho, jak już zrobisz wszystkie złącza.
    Pamiętaj, żeby silnik przykręcić do jakiejś deski. Ma dość silny moment, żeby nie przymocowany skręcił się i urwał przewody od uzwojeń.

    Podłączasz jak wcześniej pisaliśmy.
    Czekasz jakieś pół minuty, aż przestanie wszytko pikać. Tak jest po każdym włączeniu zasilania.

    Jak przestanie pikać, sprawdzasz najpierw serwa, za pomocą drążków po prawej stronie. Opisujesz sobie, które serwo (numer kanału) reaguje na wysokość, a które na lotki. Czyli góra-dół, prawo-lewo.
    To samo dla lewego drążka, prawo-lewo.

    Na końcu sprawdzasz silnik. Na luzie (bez śmigła) - od zera do maksymalnego wychylenia, czy pracuje równo, nie wyje, nie przerywa i nie gubi obrotów.
    Potem raz jeszcze, ale z założoną piastą i śmigłem.

    Ostatni test to test zasięgu. Będziesz potrzebował długiej prostej i drugiej osoby.
    Wynieś wyposażenie modelu na dwór. Włącz jak wyżej. Postaw jakąś osobę obok. Umów się, żeby ci dała jakiś znak, gdy serwa zaczną się ruszać same.
    Np. uniesie obie ręce.
    Ty, z włączonym nadajnikiem i wysuniętą anteną się oddalasz. Co 20 - 50 metrów sprawdzaj czy serwa pracują. Umów się najpierw w jakiej kolejności będziesz ruszał serwami. Żeby osoba pilnująca, wiedziała kiedy ty sterujesz, a kiedy serwo łapie szum.
    Niech osoba potwierdza innym znakiem, np. jedną ręką, że serwa pracowały.
    Kiedy odbiornik przestanie reagować na próby, zbliż się o jakieś 50 metrów, aż znów będzie pracować wszystko.
    I to będzie twoja maksymalna odległość, na jaką będzie mógł odlecieć model.

    Nie będzie duża. To Esky EK0404. Dość słaba aparatura od zestawów Esky. Jeżeli od śmigłowca, to może mieć nawet tylko 150 metrów zasięgu.
    Maksymalny zasięg dla tych nadajników i odbiorników, to jakieś 500 metrów, a optymalny - ok. 300 metrów.

    0
  • #26 20 Lut 2015 03:36
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Madrik napisał:
    Nie zgodzę się. to silnik trójfazowy. Do zmiany kierunku wystarczy zamiana dwóch dowolnych przewodów z trzech. Nie ma znaczenia czy to środkowy, prawy czy lewy. Wyłącznie kwestia estetyki prowadzenia przewodów.

    Podłączenie środkowych kabli silnika i regulatora bezszczotkowego 3fazowego musi być przestrzegane, proszę popytać w serwisie gdzie za inne podłączenie odbierają gwarancję ( na przykład DUALSKY ).

    Madrik napisał:
    Niestety nie. Po pierwsze, regulator ma już ustawienia fabryczne. I najpierw się sprawdza czy są dobre.


    Zawsze należy przeprowadzać kalibrację pierwszy raz uruchamianego sprzętu nawet po zmianie zmiana odbiornika. ( na przykład rodzaj akumulatora (Li-xx, Ni-xx).
    W przypadku pakietu Li-xx fabrycznego dopuszczalnego zasilania tylko Li-xx ( Pro-20 A Brushless ESC 2-4S Lipol BEC 5V/2A ) ( lub tylko pakietem Ni-xx ), nie ma takiej potrzeby wprowadzania zmian.
    Lub w celu ustawienia maksymalnego wychylenia drążka gazu

    Linki

    http://www.modelemax.pl/instrukcje/RAY%20R-20...R-50B.pdf

    http://abc-rc.pl/templates/images/files/995/dualskyesc.pdf

    http://modelmotor.pl/uploads/files/HobbyWing_ESC_e.pdf

    http://www.modelmotor.pl/regulator-12a-e-2-4s-bec-2a-hobbywing-pentium.html

    http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaett...l-BRUSHL_FLUGREGL_ECOLINE_20A_de_en_fr_nl.pdf

    Nawet tu jest opis co prawda nie lotniczego i sensorowy.

    http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaett...205051-an-01-de-SPX_ZERO_BRUSHLESS_REGLER.pdf

    kilka pytań - odnośnie podłączenia silnika, regulatora, serw i baterii

    0
  • #27 20 Lut 2015 12:56
    czarek400
    Poziom 9  

    To dobra, możemy przejść do akumulatora? Polecilibyście jakiś do kupienia w internecie?

    0
  • #28 20 Lut 2015 13:12
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    Miałeś podany

    LIPO LI-PO 7,4V 2S 1300mAh 25C/35C ZIPPY COMPACT (5067859547)

    przeszukaj jaki ci będzie odpowiadał wymiarowo i pojemnościowo.
    Alledrogo lub gogle

    LI-PO 7,4V 2S 800mAh 20C/30C TURNIGY

    wymiary: 57x31x14mm

    waga: 48g

    LIPO LI-PO 7,4V 2S 500mAh 35C/45C ZIPPY COMPACT

    wymiary: 58x30x10mm

    waga: 35g

    0
  • #29 20 Lut 2015 21:44
    czarek400
    Poziom 9  

    Na moim regulatorze jest naoisane 5V czy taka nie powinna być pojemonościowo bateria?

    0
  • #30 20 Lut 2015 22:05
    1 PAWEL
    Poziom 41  

    czarek400 napisał:
    Na moim regulatorze jest napisane 5V czy taka nie powinna być pojemonościowo bateria?


    Proszę wstawić zdjęcie regulatora wcześniej podawałeś Pro-20 A Brushless ESC 2-4S Lipol BEC 5V/2A ---- a 5V/2A to jest napięcie i dopuszczalny prąd układu BEC.
    Pojemność podajemy mAh.
    Oznaczenie na przykład
    LI-PO 7,4V 2S 800mAh 20C/30C.

    0