Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW - Alternator Bosch 120A 028 903 028E Gdzie wpiąć wyjście W?

piter253 17 Lut 2015 20:29 2364 16
  • #1 17 Lut 2015 20:29
    piter253
    Poziom 8  

    Witam, posiadam alternator 120A Boscha o nr.028 903 028E potrzebuję go zamontować w dieslu, fizycznie pasuje na mocowania lecz muszę wyprowadzić wyjście W do obrotomierza, moje pytanie jest następujące: w który zacisk mam się wlutować żeby obrotomierz działał poprawnie?
    VW - Alternator Bosch 120A 028 903 028E Gdzie wpiąć wyjście W?
    VW - Alternator Bosch 120A 028 903 028E Gdzie wpiąć wyjście W?
    [/img]

  • Pomocny post
    #2 17 Lut 2015 20:35
    Oprysk Stonki
    Poziom 29  

    Dolutuj po dowolnie który pręt stojana, no pod te "wąsy" wychodzące z mostka.

  • #3 17 Lut 2015 20:37
    piter253
    Poziom 8  

    Tak właśnie myślałem, lecz zmyliło mnie to że ich jest 6 a nie 3 jak w starszych bosch'ach. W takim razie dziękuję bardzo za pomoc. :)

  • Pomocny post
    #4 17 Lut 2015 20:43
    Oprysk Stonki
    Poziom 29  

    Bo tam masz układ trójfazowy nieskojarzony, kojarzony jest w mostku, stąd 6 prętów (a w zasadzie 12, bo zwojony podwójnym drutem)

  • #5 18 Lut 2015 01:03
    piter253
    Poziom 8  

    Wszystko popodpinane, obrotek działa ładowanie bajka.

  • #6 19 Lut 2015 00:12
    piter253
    Poziom 8  

    Jednak mam jeszcze problem z obrotami, pokazuje za dużo ok 300rpm, jest możliwość podłączenia jakiegoś potencjometru i doregulowania nim??

  • #7 19 Lut 2015 06:24
    web69
    Poziom 26  

    A może jest inna średnica koła pasowego alternatora? Regulacja, jeśli istnieje, jest w obrotomierzu...

  • #8 19 Lut 2015 07:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    piter253 napisał:
    pokazuje za dużo ok 300rpm


    W całym zakresie pokazuje za dużo o 300obr dziwne.

    Czy też na wolnych a na wyższych więcej przekłąmuje.
    Wskazywało by to na za małe koło pasowe.

    Pomierz koła pasowe i napisz jaki był alternator wcześniej.

  • #9 21 Lut 2015 01:57
    piter253
    Poziom 8  

    W sumie faktycznie wraz z narastaniem obrotów przekłamuje więcej. Koło alternatora jest delikatnie mniejsze ale koło na wale jest większe niż poprzednie, jutro pomierze dokładnie oba, alternator poprzedni to 65A orginalny(golf 2 1.6Gtd) na zwykły pasek klinowy, teraz mam taki jak w pierwszym poście już na pasek wielorowkowy.

  • #10 21 Lut 2015 08:16
    Oprysk Stonki
    Poziom 29  

    Oczywiście, że będzie przekłamywał proporcjonalnie, im wyższe obroty tym większa różnica wskazań. Gdyby różnica była stała w całym zakresie obrotów to wina by była tylko w tym, iż jest źle założona wskazówka.
    Raczej będzie trzeba dorobić nowe koło na alternatorze. A ten obrotomierz to jaki, w czym?

  • #11 23 Lut 2015 09:49
    JK12
    Poziom 11  

    Kolego piter253 - I prawidłowa jest reakcja obrotomierza. Zmieniłeś przekładnie, tzn średnicę koła napędowego (większa średnica) i koła napędzanego na alternatorze (mniejsza średnica). Teraz przy tych samych obrotach koła napędzającego koło napędzane (na alternatorze) szybciej się kręci, co powoduje że na obrotomierz wychodzi sygnał o większej częstotliwości.
    Są dwa wyjścia: pierwsze - zmienić jedno z kół (lub oba koła) tak żeby przekładnia była taka sama jak przy poprzednim alternatorze (tak jak doradzał kolega Oprysk Stonki); drugie - przeskalować od nowa obrotomierz dostosowując nową skalę do faktycznych obrotów.

  • #12 25 Lut 2015 00:25
    piter253
    Poziom 8  

    Hmm, a jakby wyglądało przeskalowanie takiego obrotomierza?? Do tematu wrócę za kilka dni poniewaz teraz jestem na etapie wymiany silnika, zmiana kół raczej nie wchodzi w rachube, na wale to już napewno, jedynie na alternatorze ale pewnie dorobienie takiego koła będzie więcej kosztowało niż np jakbym włożył alternator z ori wyciągnietym zaciskiem W a pracującym na takim samym kołe .Bodajże tak ma 1.7SDI Polo/Lupo.

  • #13 25 Lut 2015 09:06
    JK12
    Poziom 11  

    Może któryś z twoich znajomych ma obrotomierz kontrolny stykowy (są takie do pomiarów kontrolnych obrotów różnych maszyn - mają je niektóre warsztaty samochodowe, lub niektóre warsztaty elektromechaniczne). Musisz też mieć dostęp do skali swojego obrotomierza, żeby na niej zaznaczać nowe punkty skali. Najlepiej to robić we dwóch. Po uruchomieniu silnika przykładasz końcówkę obrotomierza do wału napędowego i odczytujesz obroty; a następnie te obroty zaznaczasz na skali swojego obrotomierza. Powtarzasz tę czynność do kilku innych prędkości obrotowych (podobnie jak jest rysowana skala oryginalna) i zaznaczasz je na skali swojego obrotomierza.
    Rysując nową skale możesz to uczynić na dwa sposoby; 1. zamalować starą skalę i nanieść nową; 2. pozostawić starą, a nową nanieść poniżej np. innym kolorem (dla wyraźnego odróżnienia). Wybór należy do ciebie.
    Możesz też zaznaczyć nową skale orientacyjnie poprzez przeliczenie nowego przełożenia przekładni pasowej w stosunku do starego przełożenia, i o tak obliczony współczynnik poprawkowy poprawić starą skalę obrotomierza - ale wtedy ta nowa będzie tylko orientacyjna. Dokładna to będzie ta z użyciem obrotomierza kontrolnego.

  • #14 25 Lut 2015 12:40
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    ALternator może też mieć większą średnice i większą liczbe pazurków na wirniku i też będą takie efekty.

  • #15 25 Lut 2015 15:40
    JK12
    Poziom 11  

    Tak, to prawda; ale kolega piter253 w swoim wcześniejszym poście napisał "Koło alternatora jest delikatnie mniejsze, ale koło na wale jest większe niż poprzednie" stąd prosty wniosek że w jego przypadku zwiększył przełożenie, i na jeden obrót wału (koła napędowego) jego alternator (koło napędzane) wykonuje więcej obrotów.
    Załóżmy że poprzednio było przełożenie 1:2 (częste przypadki przełożeń w samochodach), a obecnie 1:2,5; czyli ma wzrost prędkości obrotowej alternatora o 25%, i o tyle będzie mu przekłamywał we wskazaniach obrotomierz (wskazywał większe obroty niż rzeczywiste).
    Dokładny współczynnik przekłamania (zawyżenia) można wyliczyć znając poprzednie przełożenie i obecne (po przeróbce). Do dokonania przeliczeń potrzebne są dane: średnice kół napędowego i napędzanego (mierzone na bieżni tych kół) przed wymianą (stare) i po wymianie (nowe).
    Napęd przenoszony jest paskiem wielorowkowym, a więc koła nie posiadają zębów (dlatego potrzebne są średnice, a nie ilość zębów na kołach).

    Dodano po 50 [minuty]:

    Uzupełnienie do mojego poprzedniego postu - kolega Strumień świadomości świa. ma rację - nie znając budowy wewnętrznej alternatorów - ilości par biegunów ("pazurków" jak to kolega napisał) w obu alternatorach które mogą być różne, mój sposób obliczenia wynikły z przełożenia będzie błędny.
    Jest on prawdziwy w przypadku gdy oba alternatory posiadają identyczną ilość par biegunów ("pazurków").
    Dwa różne alternatory o różnej ilości biegunów będą wysyłały sygnał o innych częstotliwościach do obrotomierza przy tych samych obrotach.
    Dlatego najbardziej dokładne/prawdziwe wyniki otrzymamy posługując się obrotomierzem kontrolnym, o którym pisałem we wcześniejszym poście.

  • #16 25 Lut 2015 16:00
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Kolego pochwal się od czego masz silnik skoro masz na wale mikropasek.
    W golfie 2 D nie było takiego nigdy.

  • #17 25 Lut 2015 20:55
    JK12
    Poziom 11  

    Kolega piter253 pisał w jednym ze swych postów że wraz z wymianą alternatora na większy wymienił koło napędowe na wale na wielorowkowy, żeby był na taki sam pasek jak na kole alternatora - "oryginalny (golf 2 1.6Gtd) na zwykły pasek klinowy, teraz mam taki jak w pierwszym poście już na pasek wielorowkowy"- a więc nie wymieniał silnika, tylko alternator i koło napędowe na wale silnika. Napisał też -"Koło alternatora jest delikatnie mniejsze ale koło na wale jest większe niż poprzednie". Przynajmniej ja takie informacje wyczytałem z jego postów, a czytałem wszystkie od początku. I tu kolega ma racje że w oryginale ne ma, ale kolega piter25 dokonał przeróbek jw..

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME