Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

Rycho T 19 Lut 2015 06:10 3528 14
  • #1 19 Lut 2015 06:10
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Podjąłem próbę rekonstrukcji i mam nadzieję, że uruchomienia, pilarki Clinton D-25.
    Przedstawię przebieg moich zmagań z tym zabytkiem, od początku do samego końca, czyli rozbiórka, remont, i pierwsze odpalenie.
    Wszyto będzie uzupełnione zdjęciami.

    Trochę historii.
    Została wyprodukowana przez - CLINTON MACHINE COMPANY MICHIGAN, U.S.A.
    Produkcję tego modelu rozpoczęto w 1962 i kontynuowano do roku 1965.
    Silnik o pojemności 73cm³ posiada moc 3,5KM.
    Cylinder aluminiowy z żeliwną tuleją.
    Obroty maksymalne 4800 obr/min.
    Pompka smarowania łańcucha, ręczna.


    Pilarka wygląda teraz tak.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.


    Wstępne oględziny, brak iskry i blokujące się koło magnesowe.

    Po kolei zacząłem ją rozbierać, na zdjęciach to widać.

    Koło magnesowe przykręcone nakrętka, odkręca się w lewo, tak samo sprzęgło odśrodkowe, dwie nakrętki odkręcane w prawo.
    Samo sprzęgło założone na klinie.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #2 19 Lut 2015 20:11
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wstępna diagnoza była taka, że brak iskry, po odkręceniu koła magnesowego okazało się, że jest urwany kondensator.
    To on powodował blokowanie koła magnesowego.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Lekko uszkodzona jest też cewka ale, to nie problem gdyż, identyczne były w starych silnikach Tecumseha, tymi z patynkami.
    Wymieniona zostanie sama cewka i prawdopodobnie kondensator, chociaż ten stary jest doby, pomimo tego że jest tak zmaltretowany, cała podstawa zapłonu i przerywacz musi zostać.

    Po odkręceniu zapłonu, mamy to co na pierwszym zdjęciu.
    Krzywka przerywacza jest zakładana na wał.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Zdejmujemy sprzęgło ściągaczem do łożysk.
    Jednak najpierw trzeba wyjąć samo sprzęgło a nie ciągnąć za bęben inaczej klin uszkodzi łożysko bębna.
    Pod sprzęgłem są cztery śruby, plus dwie obok, po ich odkręceniu zdejmujemy prawy bok pilarki.

    Następnie odkręcamy śruby zaznaczone na zdjęciu czerwonymi strzałkami i zdejmujemy cały uchwyt a po odkręceniu tych na zielono gaźnik wraz z zaworem membranowym

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #3 20 Lut 2015 10:46
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Odkręcamy druga pokrywę silnika, sześć śrub i mamy coś takiego.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Teraz rozkręcenie panewki korbowodu i wyjęcie wału.
    Aby to zrobić trzeba wyjąć uszczelniacz wału od strony sprzęgła, pod nim jest zabezpieczenie, które trzeba zdjąć, inaczej wału się nie wyjmie.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #4 20 Lut 2015 19:20
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po rozkręceniu panewki korbowodu wyjmujemy wał i tłok z korbowodem.
    Tłok i cylinder są w dobrym stanie, nawet pierścienie nie są zbyt zużyte.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.
    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.


    Wał jest ułożyskowany z jednej strony (od sprzęgła) na łożysku kulkowym a z drugiej jest panewka ze stopu łożyskowego, która jest wytarta i wał ma spory luz.
    Postanowiłem dorobić nową.

    Pomiary wału mikrometrem nie wykazały prawie żadnego zużycia pomimo tylu tat pracy pilarki.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #5 21 Lut 2015 09:14
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wał jest ułożyskowany z jednej strony (od sprzęgła) na łożysku kulkowym a z drugiej jest panewka ze stopu łożyskowego.
    Okazało się, że wał ma spory luz od strony koła magnesowego, powodem była wytarta tulejka ślizgowa.
    Postanowiłem dorobić nową z brązu.
    Wymiar zewnętrzny tulejki po wytoczeniu 25,55 mm a otwór w pokrywie silnika ma 25,50 mm.
    Po nagrzaniu obudowy do około 150 stopni wcisnąłem tulejkę na prasie.
    Wymiar wewnętrzny będzie dopasowany za pomocą rozwiertaka, sam wał ma średnice 19,04 mm.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #6 21 Lut 2015 20:15
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Druga sprawa, luz pomiędzy panewką korbowodu a wałem.
    Sam wał zachował wymiary, był mierzony mikrometrem, odchyłki prawie niezauważalne, minimalna owalność.
    Kiedyś to robiono porządne wały.
    Delikatne frezowanie stopy korbowodu, w miejscu zaznaczonym na zdjęciu, a potem mozolne skrobanie i docieranie panewki pozwoliło doprowadzić to do w miarę dobrego stanu.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Wał pozostał nieruszany, wszystko robię sam, w swoim warsztacie (toczenie, frezowanie), niestety szlifierki do wałów jeszcze się nie dorobiłem, a owalność była tak mała, że nie opłaciło się dawać wału do szlifowania komuś, zbyt duże koszty.
    Prawdę mówiąc byłby to przerost formy nad treścią.

  • #7 22 Lut 2015 10:20
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przyszła pora na gaźnik, Tillotson HC 11-A.
    Z jedną membraną, bez wewnętrznej pompki paliwa.
    Dodatkowo posiada zewnętrzna pompkę podcisnieniową firmy Walbro.
    Po rozkręceniu okazało się, że membrana sztywna jak blacha.
    Całe szczęście, że z zakupem nowej nie ma najmniejszego problemu.
    Rozbieranie i czyszczenie.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.
    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #8 22 Lut 2015 19:27
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zaworek membranowy w idealnym stanie, wiec nawet go nie ruszałem.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Podobnie filtr powietrza.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Za to tłumik był w opłakanym stanie.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    W międzyczasie obudowa została wyczyszczona i wypiaskowana.
    Pomalowana podkładem do aluminium i lakierem z utwardzaczem.
    Zrobiłem też potrzebne naklejki.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.
    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

  • #9 23 Lut 2015 15:01
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zostało składanie.
    Tłok należy założyć tak jak pokazane na zdjęciu.
    Pierścienie tak jak na zdjęciu, zamki naprzeciw siebie, czyli przesunięte o kąt 180 stopni.
    Tłok nie ma kołków ustalających położenie pierścieni.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Elementy sprzęgła w takiej kolejności.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

    Pilarka w tej chwili wygląda tak.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku. Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.


    Zostało dopasowanie prowadnicy i łańcucha.

    Chętnie odpowiem na pytania związane z tematem.

  • #10 23 Lut 2015 19:49
    630176
    Usunięty  
  • #11 23 Lut 2015 20:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Rycho T napisał:

    Ta "jednorazówka" przeżyła niejedną współczesną pilarkę w swoim ponad pięćdziesięcioletnim życiu.

    Obawiam się, patrząc na zużycie pierścieni, że ta piła była używana do pierwszej awarii, czyli niewiele.
    Cytat:

    Taka tulejka wytrzyma sporo, szczególnie od strony gdzie nie ma praktycznie żadnego obciążenia.

    Obciążenie jest, na wał działa cały czas obciążenie promieniowe, spowodowane pracą tłoka, niwelowane przez efekt żyroskopowy wirującej masy.
    Cytat:

    Na pewno dużo, dużo więcej niż łożysko toczne.

    O i tu bym się nie rozpędzał. Łożyska ślizgowe, wytrzymują dłużej, pod warunkiem smarowania ciśnieniowego, kiedy metalowe powierzchnie ślizgowe oddziela ciągła, cienka warstwa filmu olejowego, stanowiąca "właściwe łożysko".
    Cytat:

    Dawni drwale nie potrzebowali takich fanaberii jak dzisiaj, amortyzacja, ogrzewane uchwyty, specjalne tłumiki, itp. :D
    Rozpadają się stawy w palcach, dłoniach, rękach - medycznie i naukowo potwierdzone i sprawdzone. Na własnej skórze niestety.
    Cytat:
    śmieci.
    Z tym tłumikiem, który tam jest ten silnik ryczy jak "bizon"

    Temu wylotowi spalin bliżej do "głośnika" niż tłumika, jak patrzę - ma tylko kierować spaliny w drugą stronę i zabezpieczać cylinder przed dostaniem się śmieci

  • #12 23 Lut 2015 20:15
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jaka pewność, że nie pierścienie nie były wymieniane, poza tym małe zużycie pierścieni to norma w takich zabytkach.
    Rzadko zachodzi konieczność ich wymiany przy remoncie.
    Zapewniam Cię, że sporo pocięła drewna.
    Nie ja projektowałem silnik, projektant uznał, że łożysko tylko od strony sprzęgła wystarczy, i nie jest to odosobniony przypadek w starych pilarkach z USA.
    W europejskich silnikach jest to niespotykane
    Tak samo tłumiki, w starych amerykańskich pilarkach to praktyczne tylko "ozdoba".
    Ten akurat to rodzaj tuby wzmacniającej doznanie słuchowe :D
    Co zaś systemu antywibracyjnego to, które pilarki w tym okresie go miały?
    Stihl wprowadził go dopiero 1964 roku

  • #13 23 Lut 2015 20:43
    robokop
    Moderator Samochody

    Rycho T napisał:
    Jaka pewność, że nie pierścienie nie były wymieniane, poza tym małe zużycie pierścieni to norma w takich zabytkach.
    Rzadko zachodzi konieczność ich wymiany przy remoncie.
    Przy silniczku smarowanym mieszanką 1;20 i prędkością obrotową 4,5tys rpm - zupełnie możliwe.
    Cytat:

    Zapewniam Cię, że sporo pocięła drewna.

    Długiemu użytkowaniu przeczą jeszcze dwie rzeczy - zarówno deflektor tłoka, jak i okno wydechowe powinny być zarośnięte nagarem. Śrubki gaźnika nie noszą śladów zużycia, czyli raczej nie był ani rozkręcany, ani regulowany - a cudów nie ma, to pali raczej więcej niż największe piły profi - więc gaźnik trochę benzyny ze śmieciami by przez siebie przepuścił.
    Cytat:

    Nie ja projektowałem silnik, projektant uznał, że łożysko tylko od strony sprzęgła wystarczy, i nie jest to odosobniony przypadek w starych pilarkach z USA.
    Tańsze i lżejsze urządzenie finalnie - przy małych obciążeniach wału jakiś czas pochodzi - podobnie jak B&S w kosiarkach.
    Cytat:

    W europejskich silnikach jest to niespotykane

    Bo jest dużo większa prędkość obrotowa, bardziej wysilone silniki - łożysko kulkowe stwarza mniejsze opory toczenia. Zresztą w oparach takiej mieszanki za długo pracować się nie da. Kopci bardziej niż WSK125.

  • #14 23 Lut 2015 20:44
    Furions
    Poziom 14  

    Jak zrobiłeś naklejki w szczególności te przeźroczyste? Na zamówienie czy własna drukarka z laminatem?

  • #15 23 Lut 2015 20:53
    Rycho T
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Naklejki drukowałem sam na samoprzylepnej foli przeźroczystej a na to naklejałem kolejną folię, służąca do zabezpieczania wydruków, odporną na działanie benzyny i oleju.
    Te nieprzeźroczyste na folii białej.

    Robił je w programie graficznym wykorzystując elementy naklejek znalezionych w sieci.

    Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.Pilarka CLINTON D-25 - Odnowienie, rekonstrukcja zabytku z 1962 roku.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME