Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[PCB Termotransfer] - toner nie trzyma się

19 Lut 2015 08:41 2064 8
  • Poziom 22  
    Witajcie,
    Nie jest to moja pierwsza płytka, ale z powodu lipnych wydruków na mojej laserówce przerzuciłem się na wydruki w punkcie ksero, gdzie pan mnie poinformował, że nie może wydrukować na moim papierze kredowym ponieważ ten się rozwarstwia z powodu wyższej temperatury utwardzania tonera panującej w drukarkach powiedzmy "przemysłowych". O ile papier z punktu ksero okazał się rewelacyjny (schodzi po kilku sekundach moczenia w czystym occie 10-12%) o tyle toner schodzi podczas rolowania namoczonego papieru opuszkami palców. Nie schodzi całkowicie, ale ściera się na tyle, że efekt jest bezużyteczny. Podwyższyłem temperaturę na żelazku do maksymalnej (len) i zostawiłem ten sam czas prasowania (8min) - niestety bez rezultatów. Mam jeszcze pomysł, aby zmienić kąpiel na ludwikową, ale przy poprzednich próbach miałem przy niej gorsze efekty niż z octem.
    Wygląda na to, że toner jest rzeczywiście inny, ponieważ sam papier nie powinien mieć takiego wpływu.
    Czy ktoś spotkał się z podobnym zjawiskiem?
  • PCBway
  • Poziom 18  
    Piszesz, że sam papier nie powinien miec takiego wpływu. A jednak ma. Miałem kiedyś podobną sytuację. Papier kredowy przepuszczony przez ksero wychodził z pęcherzykami na powierzchni, czyli nie nadawał się. Jedynie co mogłem zrobić to szukać innego papieru. Próbowałem "półkredowy", jednostronnie kredowany, cienki kredowy, zwykły satynowany. W końcu znalazłem papier, to był jakiś kredowy ale bez połysku. Z niego transfer rysunków na laminat okazał się dobry. Zwykły satynowany też może być, ale przy ogrzewaniu zostawia włókna papieru na laminacie, a więc niezbyt O.K.
  • PCBway
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Można śmiało drukować na kredowym, różnica to taka że na płytce po wyschnięciu zostaje kreda i dość ciężko schodzi. Jak nie to można poprosić o wydrukowanie na "śliskim" papierze typu fotograficznym. W ksero na pewno mają kilka typów takiego papieru. Podczas drukowania takiej płytki można ją drukować w czerni oraz w czerni ale z ustawieniami RGB. Przy RGB nakładane jest więcej toneru na kartkę co w przypadku termotransferu jest jak najbardziej pożądane. Po wydrukowaniu powinieneś widzieć gołym okiem "wystający" toner z kartki w przypadku czerni jak i RGB.
    Co do płytki to skup się może lepiej na dobrym jej oczyszczeniu.
  • Poziom 22  
    Papier jest śliski, pewnie nie kredowy, ale reaguje z octem tak jak kredowy.
    Toner przykleja się do płytki, czyszczenia nie zmieniłem. Skoro było wystarczające dla innego tonera to raczej nie powinno to wpływać. Tym bardziej, że toner schodzi warstwami podczas mycia - trzeba trzeć, aby schodził, więc wygląda jakby się przykleił, ale nie utwardził.
    Spróbuję zmienić moczenie i wydłużę czas do 10 minut, chociaż to raczej kosmetyka - przecież w drukarce jest grzany sekundę.
  • Pomocny post

    Poziom 30  
    Jeśli toner odpada to przyczyny są dwie
    - za słabo ciśniesz przy pracowaniu
    - masz za małą temperaturę
    To nie kwestia papieru ani mycia czy moczenia. Dobrze przyklejony toner jest odporny nawet na szorowanie gąbką do mycia naczyń od szorstkiej strony. Nic nie powinno się wtedy odkleić.

    Polecam mój poradnik na ten temat. Reszta to kwestia wprawy i wypraktykowania sobie metody
    http://www.leon-instruments.pl/2010/04/pytki-drukowane-pcb-w-domu.html
  • Poziom 36  
    Co masz za żelazko? Taki termotransfer da się spokojnie wykonać na starych polskich żelazkach (predom dezamet) o mocy 1kW
  • Poziom 22  
    @bearq jak wcześniej pisałem, nie miałem problemów z tonerem ze "zwykłej" laserówki - prasowałem na 3/4 czyli bawełna. Dopiero toner z "przemysłowej" drukarki robi problemy.

    żelazko raczej nie ma znaczenia. Powoli przestawiam się na fotochemię, więc mam nadzieję, że będzie mniej problemów i jakość lepsza.