Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Auto Osobowe - Podtrzymanie napięcia 12V - Radio Samochodowe.

Matixov 19 Lut 2015 10:44 3114 17
  • #1 19 Lut 2015 10:44
    Matixov
    Poziom 9  

    Witam tak jak w temacie potrzebuję informacji na temat układu którego zdjęcie zamieszczam w załączniku. Z jednej strony jest kondensator elektrolityczny 1000uF/63V natomiast na drugiej stronie (patrz załącznik) jest dioda prostownicza patrząc od prawej, następnie kondensator ceramiczny oraz po lewej stronie jak dla mnie nieznany układ smd. Płytka taka montowana jest w radiach samochodowych nie wszystkie radia posiadają takie podtrzymanie i gdy odpalamy autko radio może się wyłączyć. Z takim układem radio się nie wyłączy. Teraz moje pytanko co to może być za układ smd z załącznika? Myślałem nad jakimś stabilizatorem czy tranzystorem ale ten układ ma dwa piny. Proszę o jakieś sugestie. Pozdrawiam.

    Auto Osobowe - Podtrzymanie napięcia 12V - Radio Samochodowe.

    1 17
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 19 Lut 2015 10:55
    DVDM14
    Poziom 35  

    Masz tam zwykłą diodę, rezystor i IMHO transil.

    Na moje oko prąd z instalacji dociera przez rezystor do diód. Jedna pozwala naładować się kondensatorowi, ale nie dopuszcza na jego rozładowanie przez instalację.

    Druga to prawdopodobnie transil/zener służący za ogranicznik przepięć.

    1
  • #3 05 Mar 2015 10:21
    Matixov
    Poziom 9  

    Dziękuję za podpowiedz teraz kwestia tego co tam jest czy transil czy zener rozumiem ze przy zbyt dużym napięciem podawanym na rezystor (15V i więcej tak zakładam) zabezpieczenie włączy się i zwiera wszystko z masa. Tylko zastanawiam się jakie tam mogą być skoki, podczas rozruchu silnika? Kondensator jest na napięcie 63V wiec mu to nie zaszkodzi taka moja teoria. A jaka będzie różnica pomiędzy transilem a zanerem w tej sytuacji ? Oba przewodzą od jakiegoś napięcia a transil pasuje tutaj tylko jednokierunkowy.

    schemat ideowy. ps. rezystor zbyt duży chyba dałem, powinno wystarczyc 1k lub 100ohm.

    Auto Osobowe - Podtrzymanie napięcia 12V - Radio Samochodowe.

    0
  • #4 05 Mar 2015 11:06
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Po co Ci ten transil czy zener?
    Radio jest przystosowane do pracy w aucie więc przepięcia nie są dla niego groźne.
    To że radio wyłącza się podczas rozruchu to nie po to by zabezpieczyć radio tylko po to żeby wyłączyć wszystkie zbędne odbiorniki prądu na czas rozruchu silnika.
    Pamiętaj o tym że ten układ zadziała w dwie strony - po wyjęciu kluczyka ze stacyjki radio będzie jeszcze grało przez jakiś czas.

    1
  • #5 05 Mar 2015 11:21
    Matixov
    Poziom 9  

    Cytat:
    Pamiętaj o tym że ten układ zadziała w dwie strony - po wyjęciu kluczyka ze stacyjki radio będzie jeszcze grało przez jakiś czas.


    No własnie nie, ten układ będzie podłączony tylko pod podtrzymanie pamieć w radiu nie pod zasilanie radia.

    ps. na schemacie zrobiłem błąd tam bedzie 12V bezpośrednio z akumulatora a nie po stacyjce mój błąd.

    Uklad tem ma na calu caly czas podtrzymywać tylko i wyłącznie pamieć w radiu. (a szczególnie podczas rozruchu)


    Edit:
    Dostałem taki układzik i mam go wykonać (zklonowac;D) i wlasnie sie zastanawiam poco tam ten zener czy transil.

    0
  • Relpol
  • #6 05 Mar 2015 12:47
    pusty20
    Poziom 22  

    Podtrzymując tylko pamięć nie podtrzymujesz zasilania radia więc radio i tak "przygaśnie" przy odpalaniu.
    Zener likwiduje przepięcia powyżej określonego napięcia gdyż zaczyna przewodzić w kierunku zaporowym.
    Kolega Grala ma rację-radio jest przygotowane na takie przepięcia.

    A co do podtrzymania napięcia zasilania pamięci radia tak naprawdę kondensator o odpowiednio dużej pojemności na zasilaniu spełni taką samą rolę.

    0
  • #7 05 Mar 2015 18:06
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Matixov napisał:
    Cytat:
    Pamiętaj o tym że ten układ zadziała w dwie strony - po wyjęciu kluczyka ze stacyjki radio będzie jeszcze grało przez jakiś czas.


    No własnie nie, ten układ będzie podłączony tylko pod podtrzymanie pamieć w radiu nie pod zasilanie radia.

    Zasilanie układu masz ze stałego plusa ale podłączasz ten układ pod zasilanie radia.
    Radio ma 2 plusy. Jak to podłączysz pod podtrzymanie napięcia (służące do pamięci radia) to nic Ci to nie da.
    Żadne zenery czy transile są tam niepotrzebne.
    Wystarczy zasilić kondensator przez diodę ale jak wspomniałem wcześniej - po wyłączeniu stacyjki radio będzie grało póki nie rozładuje się kondensator.

    0
  • #8 05 Mar 2015 18:26
    pusty20
    Poziom 22  

    Zgadza się kolego Grala1.
    Radio ma dwa "+" zasilania teoretycznie:
    - jeden zasila radio (po stacyjce),
    -drugi cały czas powinien być do podtrzymania pamięci.
    Jeśli autor wepnie ten układ pod stały plus do podtrzymania pamięci to jedno czego może być pewny to tego że nie skasują mu się zapamiętane stacje przy rozruchu.:-).
    Jak już wcześniej pisałem radio przy odpalaniu mu "przygaśnie" ale stacje zapamiętane się nie skasują.Spowodowane to będzie spadkiem zasilania radia a nie zasilania pamięci.
    Wewnątrz radia są to tak naprawdę dwa oddzielne tory zasilania i stąd te dwa "+"zasilania na kostkach.

    0
  • #9 05 Mar 2015 18:43
    ociz
    Moderator Samochody

    Bez sensu jest to co wymyślacie. Jakby przy rozruchu miało spadać napięcie aż tak żeby radio straciło pamięć to i by w ogóle nie odpalił. Poniżej 8V praktycznie nie ma szans żeby elektronika sterująca silnikiem jakoś sensownie pracowała.

    0
  • #10 05 Mar 2015 20:00
    pusty20
    Poziom 22  

    ociz napisał:
    Bez sensu jest to co wymyślacie. Jakby przy rozruchu miało spadać napięcie aż tak żeby radio straciło pamięć to i by w ogóle nie odpalił. Poniżej 8V praktycznie nie ma szans żeby elektronika sterująca silnikiem jakoś sensownie pracowała.

    Bez sensu Kolego Ociz to jest wpinanie tego pseudo-układu w linie zasilającą podtrzymanie pamięci gdyż to już jest w radiu.
    Ale to autor wątku chce to w taki sposób wpiąć pomimo że napewno radio mu nie "gubi" stacji z tego powodu.A co do samego "przygaśnięcia" radia to inna historia i taki pseudo-układ tak wpięty jak chce tego autor nic w tej kwestii nie zmieni.

    Poza tym tak naprawdę ten temat jest moim skromnym zdaniem do działu Elektronika-Piaskownica.

    0
  • #11 05 Mar 2015 20:12
    ociz
    Moderator Samochody

    No właśnie w ten sposób bez sensu. Prędzej by to miało jakieś sensowne zastosowanie, żeby radio się nie wyłączało podczas rozruchu, w tych wszystkich "chińszczyznach" z mp3, bo często takie po włączeniu długo czyta pendrive-a czy inny nośnik.

    0
  • #12 05 Mar 2015 20:20
    pusty20
    Poziom 22  

    I dlatego sądzę że autor nawet nie wie ,że być może ten układ jest wpinany jednak w linie zasilania radia(gdzie miałoby to odrobinę większy sens aby zapobiec "przygasaniu" przy rozruchu) a nie podtrzymania pamięci...Dodatkowo dioda zenera zabezpiecza w takim przypadku radio przed napięciem wyższym niż 15V(co wynika z jego schematu),które może wystąpić np.w przypadku awarii regulatora napięcia w alternatorze.
    Porządne i nie chińskie radio takie a nawet lepsze zabezpieczenia ma w sobie seryjnie ;-).

    0
  • #13 05 Mar 2015 23:44
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    Przecież wyraźnie napisane zostało przez autora że radio się nie będzie wyłączać czyli nie chodzi o podpinanie do plusa który podtrzymuje pamięć.
    Układ ten ma za zadanie podtrzymywać plusa po stacyjce gdy jest od odcinany podczas kręcenia rozrusznikiem (nie chodzi tu o spadek napięcia) - to o czym pisał Ociz. Nie chodzi o jakieś przygasanie tylko o to że instalacja w aucie jest tak zrobiona że odcina zasilanie radia po stacyjce w trakcie rozruchu silnika.
    Tyle że ten układ zadziała też przy wyłączaniu stacyjki - radio będzie grało puki się nie rozładuje kondensator.

    Powiedziałbym że w radiu nie ma osobnych torów zasilania - jest jeden tor zasilania a sygnał po stacyjce powoduje wybudzenie regulatora napięcia i podania reszty poziomów napięć. Taki regulator w radiu ma kilka poziomów napięć.

    0
  • #14 06 Mar 2015 06:53
    pusty20
    Poziom 22  

    1.Kolego Grala1 w poście #5 autor wyraźnie napisał że chce podpiąć to do podtrzymania pamięci.

    2.Wewnątrz radia są dwie "ścieżki" zasilania -oddzielna stale zasilana do podtrzymania pamięci ustawień.Wystarczy popatrzeć na jakikolwiek schemat radia.Na kostkach też nie bez powodu jest "+12 zasilanie" i "+12 pamięć".

    3.Radio przy obojętnie jakim podłączeniu nie będzie "grało jeszcze przez jakiś czas" przy wyłączeniu go przyciskiem na radiu.

    0
  • #15 06 Mar 2015 14:53
    Matixov
    Poziom 9  

    Witam. Uklad ten nie bedzie podlaczony pod stacyjke tylko pod 12v prosto z akumulatora. Uklad ten ma byc jakby dodatkowy akumulator do radia samochodowego. Poco ten akumulatorek, a poto aby radio nie gubilo stacji podczas rozruchu gdzie zastepuje zwarcie i jest duży spadek napiecia. A uklad taki jak na zdjeciu dostslem i musze go wykonac na zlecenie i to dosc sztuk. Jest klient to trzeba wykonać. Jak słyszałem nie wszystkie radia maja takie cos w obudowie schowane wiec poto ten uklad.

    Edit. Tylko wlasnie poco ten transil czy zener? Dodatkowy bajer i podniesienie kosztow ukladu?

    0
  • Pomocny post
    #16 06 Mar 2015 15:04
    grala1
    Specjalista grupy V.A.G.

    1. Zgadza się.

    Jednym z regulatorów jakie można spotkać w radiach samochodowych jest HA13164A.
    Mamy tam wejście MEMORY IN oraz ACC IN.
    MEMORY IN to zasilanie radia gdzie bez tego nie będzie podtrzymania pamięci.
    ACC IN służy tylko i wyłącznie do tego by wysterować regulator by ten podał resztę napięć.

    2. Tak, są dwie ścieżki ale jedna zasila regulator a druga go tylko "wybudza" by podał resztę napięć.
    3. Tak, nie będzie grało jak wyłączy się z panela.

    Tutaj masz schemat od radia.
    Masz zabezpieczenie w środku więc nie trzeba nic dokładać.
    Daj tylko kondensator i diodę.
    W radiu jest kondensator 2200uF. Wystarczyło by dać diodę na przewód MEMORY w radiu by osiągnąć to samo.
    Zobacz na 46 stronę dokumentacji.
    Nie ma żadnego warystora.
    Regulator jest przystosowany do pracy w aucie.

    0
  • Pomocny post
    #17 06 Mar 2015 17:01
    pusty20
    Poziom 22  

    Matixov napisał:
    Tylko wlasnie poco ten transil czy zener? Dodatkowy bajer i podniesienie kosztow ukladu?

    Z zasady działania tych elementów zabezpiecza przed przepięciami o wyższymi napięciu niż napięcie zenera czy transila ,które mogą powstać np.w czasie pracy przekaźnika czy elektromagnesu rozrusznika.

    Większość odbiorników radiowych jak już zostało wielokrotnie powiedziane jest wewnętrznie zabezpieczona na taką ewentualność.

    Nie mniej jednak skoro masz zamówienie to działaj i zarabiaj bo chyba już wszystko w temacie zostało powiedziane. ;-).

    0
  • #18 08 Mar 2015 13:37
    Matixov
    Poziom 9  

    No tak wszystko zostało powiedziane dziękuje za drobne sugestie diode zenera zostawiam na 15V i tyle.

    Jeszcze raz dzięki za pomoc pozdrawiam i temat można zamknąć.

    ps. kondensator dałem 2200uF na 35V ;-)

    0