Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Scania 164 480 - Nierówne ciśnienie na siłownikach hamulcowych przód

-Bolo- 19 Lut 2015 11:42 1596 9
  • #1 19 Lut 2015 11:42
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Witam, mam problem ze Scanią 164 480ps 2001r. Auto w czasie hamowania ściąga na lewo, zużywa klocki z lewej strony w zastraszającym tempie. Po sprawdzeniu cieśnin na siłownikach okazało się ze ciśnienie w całym zakresie hamowania jest różne na tych kołach, na lewej stronie zawsze jest większe i z tego powodu nierówno hamuje. Jaka może być przyczyna nierównego ciśnienia na przedniej osi? Tylu nie mierzyłem.

    0 9
  • #2 19 Lut 2015 12:37
    arturavs
    Poziom 39  

    Modulatory EBS/ABS sprawne? Czujniki zużycia sprawne?

    0
  • #3 19 Lut 2015 20:55
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    Żeby uściślić (a jest to forum techniczne więc wskazane by było używać właściwych określeń) to zmierzyłeś ciśnienie na siłownikach hamulcowych a nie cylinderkach. Cylinderki to są w osobówkach. Ale to szczegół.

    A wracając do tematu to co to za Scania?? Znaczy się czy tam jest ABS czy EBS?? Jeśli ABS to przyczyną może być zawór pod pedałem hamulca. Natomiast jeśli EBS to pasowałoby podłączyć pod SD2 i jest tam taki specjalny test w którym zadajesz odpowiednią wartość i odczytujesz na siłowniku. W ten sposób można bardzo łatwo stwierdzić który modulator jest uszkodzony.

    0
  • #4 20 Lut 2015 07:40
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Scania posiada ebs, różnica ciśnień wynosi zawsze ok 0.8 bara. Jutro może uda się mi podłączyć pod SD2, zobaczymy co wyjdzie. Może faktycznie ebs prawego koła szlak trafił. Wiem że w tym samochodzie mam niesprawne od samego początku czujniki zacisków hamulcowych, mogą one mieć jakiś wpływ na takie zachowanie? Po odczytaniu błędów błyskowych wychodzi mi 83, 93, 21.

    0
  • #5 20 Lut 2015 09:09
    MAN Electronics
    VIP Zasłużony dla elektroda

    83
    Niewłaściwe napięcie na czujniku zużycia.8/3 Pojedynczy moduł sterujący, osie 1 i 4 po prawej stronie.

    93
    Podwójny moduł sterujący, os 2 po lewej stronie.

    Zwarcie lub przerwa w obwodzie. Włączona jest lampka ostrzegającą o
    zużyciu płytki ciernej hamulca.

    0
  • #6 20 Lut 2015 09:40
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    -Bolo- napisał:
    Wiem że w tym samochodzie mam niesprawne od samego początku czujniki zacisków hamulcowych, mogą one mieć jakiś wpływ na takie zachowanie?


    W przypadku systemu Wabco montowanemu w Actrosie producent przewidział wpływ na ciśnienie hamowania jeżeli na którymś kole okładziny są grubsze:

    Oto cytat z broszury opisującej ten układ:

    "Sterowanie zużyciem okładzin szczęk hamulcowych
    W „niekrytycznym” procesie hamowania rozkład sił hamowania
    jest regulowany zgodnie z odbieranymi sygnałami
    zużycia, tzn. stwierdzoną różnicą w zużyciu
    okładzin. Ciśnienie hamowania kół wykazujących większe
    zużycie jest nieznacznie zmniejszane, a ciśnienie
    hamowania kół wykazujących mniejsze zużycie – jest
    odpowiednio zwiększone (do 0,5 bar), tak że wymagany
    przez kierowcę współczynnik skuteczności hamowania
    (opóźnienia) nie zmienia się."

    W przypadku EBS Krnorra nie spotkałem się z taką informacją i prawdę mówiąc nie sądzę aby to uszkodzone czujniki zużycia były powodem twoich problemów. Nie mniej jednak warto byłoby naprawić owe czujniki. Ja jednak stawiam na modulator.

    0
  • #7 20 Lut 2015 21:49
    szaman108
    Poziom 29  

    Witam

    W tym modelu i z tego rocznika siedzi knorr EBS2.2 w scanii nie występuje taka regulacja ciśnień jak podał kolega saron22 więc zużycie klocków nie wpływa na ciśnienie robocze.Prawdo podobnie masz uszkodzony zawór EBS-u.Ale to trzeba sprawdzić tak jak koledzy pisali wcześniej podpiąć pod SD2 i zrobić symulację z wpiętymi zegarami i porównać ciśnienia.Możesz to zrobić oczywiście innym programem jeśli tylko posiada taką funkcję.Zegary oczywiście sprawne!

    0
  • #8 21 Lut 2015 16:57
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Wygląda na to ze zawór ebs prawego koła jest uszkodzony, chcę go wymienić, mam możliwość kupić nowy lecz o innych numerach tzn: ja mam
    Knor 0 486 203 009
    01052 84
    scania 1423910
    a ten nowy to
    Knor 0 486 203 025
    02471 03
    scania 1499799

    czy można zamienić te zawory, czy zawór nowy musi mieć identyczny numer?

    0
  • Pomocny post
    #9 21 Lut 2015 23:34
    szaman108
    Poziom 29  

    Możesz śmiało zakładać jest to po prostu nowszy numer części ten scanii oczywiście.

    0
  • #10 01 Mar 2015 10:08
    -Bolo-
    Poziom 10  

    Problem został rozwiązany, po wymianie ebs prawego koła, hamulce powróciły do normy. Dziękuję za wszelkie wskazówki.

    0