Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Makita BL1830 - i inne-przyczyny uszkodzenia

Adrian152 19 Lut 2015 19:24 2940 5
  • #1 19 Lut 2015 19:24
    Adrian152
    Poziom 17  

    Witam.
    Znalazłem wiele tematów odnośnie prób naprawy czy ładowania uszkodzonych baterii, ale jaka jest przyczyna uszkodzenia akumulatorów? Głównie usterka objawia się naprzemiennym miganiem diody czerwonej i zielonej na firmowych ładowarkach.
    Czego pilnować, przestrzegać aby baterie nam służyły. Może powstanie tu jakiś mały tutorial.

    0 5
  • Pomocny post
    #2 20 Lut 2015 09:20
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Wstaw do rządka poszukiwania Google- przyczyny uszkodzen akumulatora ( napisz typ )- i otrzymasz setki , albo i tysiące odpowiedzi . Należy pamiętać - przyczyna 95% wypadków uszkodzenia akumulatora - nieprawidłowa eksploatacja. Oddzielne typy akumulatorów mają efekt pamięci (Ni-Cd , Ni-Mh, Li-Ion). Jeśli włączysz nie do końca rozładowany akumulator ( na przykład na 50 odsetków), do reżimu ładowania to akumulator otrzyma 50 odsetków pojemności,której jemu brakowało. A przy podłaczaniu do takiego akumulatora obciążenia on odda 50 odsetków pojemność, które on otrzymał przy ładowaniu. Toż przed ładowaniem należy rozładowywać akumulator do dolnej granicy napięcie, a potem włączać do reżimu ładowania. Akumulatorom, które już otrzymały efekt pamięci należy zrobić trening. Dla tego należy rozładować akumulator nominalnym prądem 0,1С do dolnej granicy napięcia i znów ładować prądem 0,1С do maksymalnego napięcia. Cykl ładowania-rozladowania powtórzyć 3-4 razy. W większości wypadków wdaje się odnowić nominalną pojemność akumulatora

    0
  • Pomocny post
    #3 02 Mar 2015 01:56
    damian nowak
    Poziom 12  

    Przy bateriach makity jest wręcz odwrotnie niż przy NI-CD, (NI-MH) choć te ostatnie teoretycznie nie maja efektu pamięci. Baterie nicd i nimh to dość dobre i tanie rozwiązanie ale ma sporo wad, ogólnie narzędzia zasilane tymi ogniwami nadają się dla "zawodowców" osób które pracują tymi narzędziami na co dzień i to każdego dnia i świetnie się tam spisują wytrzymują do 2 a nawet 3 lat codziennej eksploatacji. Do wad należy zaliczyć to ze maja spore samo rozładowanie i nieużywane rozładowują się i w ogniwach zachodzą nieodwracalne zmiany, dodatkowo dla nicd tak powolne rozładowanie wywołuje efekt pamięci i po kolejnym naładowaniu "słabo kręcą "(próbując odwzorować niski prąd samo rozładowania).

    Dla li-ion nie występują te zjawiska ale te ogniwa też maja swoich "wrogów" :), są nimi:
    przeładowanie (jest kilka cel - ogniw w baterii i dość łatwo o przekroczenie napięcia na którymś ogniwie) na szczęście o prawidłowy poziom napięcia dba ładowarka i jeśli któreś ogniwo przekroczy dopuszczalna wartość napięcia lądowanie zostaje zakończone (chyba ze ladowarka nie kontroluje pojedynczych ogniw tyko grupy ogniw jak ma to miejsce w niektórych bateriach
    -niestety producentom nie zależy na tym zeby baterie byly wieczne ...
    zbyt głębokie rozładowanie tu ta sama zasada jak przy lądowaniu jesli któraś z cel zbyt mocno sie rozładuje (a z czasem jak sie akumulator starzeje to nawet najlepiej sparowane ogniwa tracą parametry nie równo co powoduje ze ogniwo o najmniejszej pojemności rozładuje sie jako pierwsze a energia zgromadzona w pozostałych ogniwach powoduje ze może dojść nawet do przebiegunowania najsłabszego ogniwa co kończy sie zawsze jego "śmiercią" .
    I to właśnie jest bolączka MAKITY brak jest tam odcięcia zasilania w przypadku nadmiernego rozładowania sie 1 z ogniw, co jest tez celowym działaniem producenta w celu wyeliminowania starszych akumulatorów i zmuszaniu klienta do zakupu nowej baterii, (dlaczego starych to napisałem wyżej bo nowe maja równe pojemności i cala bateria równo sie rozładowuje objawia sie to juz słabą moca narzędzia i zmusza użytkownika do włożenia baterii w ładowarkę w starszych bateriach ogólnie moc spada a ogniwa mocniejsze dobijają te słabsze)
    Jest jednak na to sposób żeby nie dobijać swoich baterii i to niezależnie czy starych czy nowych ogólnie wiadomo ze im mniejszy % rozładowania barerii tym liczba cykli się podwaja (można to wyczytać w prawie każdej specyfikacji ogniw , a tam gdzie tego nie ma napisane po prostu producent nie pisał o oczywistych oczywistościach) po prostu moi drodzy baterie li - ion ładujmy moi drodzy często jak najczęściej po każdej pracy a jeśli pracujemy długo to zmieniajmy baterie! Prawie zawsze mamy 2szt. baterii właśnie po to żeby je zmieniać skoro li -iony można ładować w dowolnym momencie to korzystajmy z tego i lądujmy jak już sa wyładowane w 50 - 70% a wtedy odwdzięcza się nam dluuuuuga praca, no i nie przeciążać baterii nie zatrzymywać wkrętarek, wiertarek, pił itp (jak jest za słaba do danej pracy to kupić mocniejsza (o większym przełożeniu) lub włączyć 1 bieg a nie wiertłem 20mm piłować na 2 w stali cisnąc przy tym z całej siły.Duże prądy powodują grzanie sie ogniw a temperatura skraca życie li-ion, ładowarkę tez se kupić 2Amperową a nie szpanować ze aku eis w 15minut ładuje (co nagle to po diable jak moja babcia mawiała) w każdej specyfikacji akumulatora jest napisane "standard charge" i tam jest przeważnie mało lub BARDZO mało najczęściej poniżej 1A na ogniwo!!!! i i "fast charge" no i tam Ampery z kosmosu niemalże ale tez do 4 lub 5 max. Ale tez często podają ze lądując "standard... " i rozładowując "standard..."(najczęściej tam jest mało A !!!!) mamy 1500 cykli lądując "fast..." i rozładowując "fast ..." tyko 300 do 500.Wnioski wyciągnijcie sami i odpowiedzcie sobie na pytanie czy stać mnie na to żeby kupić nowa baterię i będę cisnąć i katować bo czas to pieniądz, czy pracuje delikatnie i dbam o częste ładowanie, Pozdr

    2
  • #4 18 Lis 2015 18:40
    Adrian152
    Poziom 17  

    Damian Nowak bardzo dobrze opisał charakterystykę tych baterii, oraz jak o nie dbać. Przyczyna uszkodzeń jest nam znana,czyli nadmierne rozładowanie ogniw, które jest odczytywane przez ładowarkę jako uszkodzenie i bateria ma "zablokowaną" możliwość ładowania. Elektronarzędzia w których możemy uszkodzić w taki sposób ogniwa to miedzy innymi młoty, szlifierki, piły, czy starsze wkrętarki które nie maja tzw. trzeciego bolca w złączu baterii,te dodatkowe złącze najwidoczniej w jakiś sposób monitoruje stan baterii.

    0
  • #5 18 Lis 2015 22:06
    coolombo
    Poziom 29  

    Ja bym dodał jeszcze.
    Jak aku się zagrzeje to nie wkładaj go od razu do ładowarki niech ostygnie.
    Jak widzisz że urządzenie słabnie(traci moc) to zmień baterie, nie ciśnij do końca.

    0
  • #6 22 Lis 2015 08:33
    Okty
    Poziom 11  

    zapraszam na alle.. posiadam plytki elektroniki do ogniw bez pamieci do 1830 i 1430

    3