Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Case 5140 - PowerShift - ciągnik szarpnie przy ruszaniu do przodu.

19 Lut 2015 23:21 5514 6
  • Poziom 9  
    Witam wszystkich. Mamy jako tako zimę a więc czas napraw swoich maszyn/ciagników. W sumie od dłuższego czasu już borykam się z problemem w moim ciągniku (Case 5140) polegającym na tym, że w momencie, kiedy chce ruszyć do przodu i nie puszczam sprzęgła specjalnie powoli, to ciągnik bardzo gwałtownie szarpnie. Ruszając do tyłu nie mam tego problemu. Myślę, że główną przyczyną jest niedziałający prawidłowo PowerShift. Aby Wam bardziej zobrazować problem mogę powiedzieć, że podczas jazdy do tyłu, przełączając rewers (bez użycia sprzęgła) ciągnik tak gwałtownie szarpnie, że aż gaśnie. Tak więc widzicie, że ewidentnie coś jest nie tak jak być powinno.

    Problem leży w tym, że nie mogę sprecyzować co jest winne takiemu zachowaniu. Przypuszczałem początkowo, że to wina źle wyregulowanego PowerShiftu. W jakiś sposób musi być przecież ustawione ciśnienie oleju, które ściska tarczki, tak że ciągnik "zaczyna ciągnąć". I jeśli ono na starcie jest zbyt wysokie to rozumiem, że zbyt szybko jest podane i tarczki natychmiastowo są zaciskane - traktor szarpie. Tylko tutaj nie wiem co steruje ciśnieniem. Czy jest ono na podstawie napięcia z instalacji elektrycznej generowanie, czy też można je jakoś ręcznie wyregulować. No nie mam pomysłu. Jeśli ktoś się zna to bardzo bym prosił o wypowiedzenie się.

    Jeszcze co mogę dodać, to to, że możliwe, że instalacja elektryczna także może płatać figle, ponieważ przy zakupie ciągnika powiedziano mi, że była naprawiana instalacja no ale wszystko jako tako działało - na to szarpanie jakoś specjalnie nie zwróciłem uwagi bo aż takie uciążliwe mi się nie wydawało. No teraz trzeba to jakoś zrobić. Aha wracając do tematu instalacji... no wieć tak po zdjęciu lewej osłony tablicy rozdzielczej zauważyłem, że niektóre kostki są wogóle nie podłączone. A inne zaś - zmostkowane, co przedstawiam na załączonym obrazku. Dodatkowo na obrazku zaznaczyłem dwa kabelki, które normalnie nie są podłączone w ten sposób tylko zmostkowane. Każdy oglądając obrazek na pewno się połapie o co mi chodzi. Aha jeśli wogóle odłączę kabel mostkujący lub też tą wtyczkę co jest przedstawiona na zdjęciu to ciągnik wogóle nie jedzie ani do przodu ani do tyłu. Zdjęcie tego kawałka instalacji zostało przedstawione poniżej.
    Case 5140 - PowerShift - ciągnik szarpnie przy ruszaniu do przodu.

    Aha a tak przy okazji skoro tu się już wypowiadam na forum, to chciałbym się dowiedzieć jeszcze jednej rzeczy. Otóż mam wrażanie, że w moim ciągniku przód jakby blokował trochę, ponieważ jadąc na twardej nawierzchni - ulica, betonowy plac, zbita ziemia ciągnik na niektórych obrotach silnika zaczyna się dość mocno bujać (kołysać, telepać, nie wiem jak to nazwać ale jest to dość intensywne - skacze tak jakby). Jeśli jadę po polu - uprawiona ziemia, błoto, tak, że jest zamortyzowany to tego zjawiska nie ma.

    Wiec w celu przeprowadzenia diagnozy, czy może przedni napęd nie jest winny odkręciłem wał napędowy i tak się przejechałem kawałek. I co mogę powiedzieć... już go tak mocno nie trzęsło. Fakt niekiedy jeszcze trochę się gibał ale w porównaniu do zakręconego wału to o niebo lepiej. Więc chyba przód mi już odpadł jako winowajca. Jeszcze aby to potwierdzić podniosłem na windzie lewe koło (przy odkręconym wale) i spróbowałem ręcznie pokręcić - dało się i to bez większych problemów. Tak samo zrobiłem przy prawym kole - efekt ten sam mogłem z łatwością kręcić. Zakręciłem więc wał napędowy spowrotem, podniosłem przód, uruchomiłem silnik ciągnika i jak spróbowałem pokręcić przednim kółkiem to szło to z bardzo wielkim oporem. Nie wiem czy to jest właśnie normalne. Może ktoś sprawdzał u siebie czy da się kręcić przednimi kołami, jak są podniesione. Moim zdaniem powinno. Bo uważam, że troszeczke to jest przesadzone, że człowiek musi się z całej siły zaprzeć, by koło lekko sięruszyło (może po 10 cm się obróci, po czym trzeba od nowa się zapierać i "cisnąć z całej siły"). :) Byłbym bardzo wdzięczny, gdyby ktoś z Was, drodzy posiadacze tego ciągnika (albo z tej serii) spróbowali jak u Was to wygląda. Aha z prób co jeszcze wykonałem podczas tej "diagnostyki" to podłożyłem też przód ciągnika kołkami po czym podniosłem najpierw lewe a później prawy tylne koło wbiłem trzeci bieg i spróbowałem tak ruszyć. No i wszystko raczej prawidłowo bo ciągnik stał w miejscu a kółko się kręciło tak więc mogę chyba powiedzieć, że tył (mam nadzieję) nie blokuje.

    Może macie jakiś pomysł, dlaczego przód tak ciężko idzie, i czy to jest przyczyną wspomnianego "telepania" się ciągnika. Aha cofam po łuku na bardziej sypkiej nawierzchni (ziema, szlaka, piasek) to można zaobserwować, że przód rzeczywiście ciężko idzie i zrywa aż trochę nawierzchnię.

    O troszkę się widzę rozpisałem, no ale chciałbym możliwie jak najdokładniej przedstawić mój problem. Możliwe, że rady przydadzą się także innym forumowiczom z podobnymi problemami.

    Z góry dziękuje za wszystkie możliwe odpowiedzi i pozdrawiam wszystkich zaangażowanych. :-)
  • Poziom 12  
    Witam
    Przyczyna szarpania sa zużyte (spalone) tarczki koszy rewersu
  • Poziom 9  
    Wydaje mi się, że gdyby tarczki były zużyte, to wtedy ciągnik wogóle nie powinien ciągnąć i mieć mocy przy jedzie do przodu chyba nie? A on moc ma. I jeśli bardzo powoli puszczam sprzęgło, to wtedy też powoli i łagodnie rusza. Problem jest tylko wtedy, gdy przełączam rewers szybko (z jazdy tył-przód) lub szybko puszczam sprzęgło po wbiciu biegu (jazda do przodu).
  • Poziom 1  
  • Poziom 14  
    Witam potwierdzam wersje kolegi Walker sprawdź czy opony z przodu to 28 a z tylu to 38 nie raz widziałem powykruszane tryby przez źle dobrany rozmiar kol . a case jak to case ma napęd rozlaczany ciśnieniem wiec nie ma się co dziwić ze nie możesz kołami ukrecic w końcu kilka przełożeń do pokonanie jest . pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Tej skrzyni i połówek sie nie kalibruje
    To prawda podanie prądu na elektrozawor rozłącza napęd na przednie kola
    Wkrec manomet i zobacz jak rośnie ciśnienie przy włączanie dzwigni rewersu do przodu i do tylu
  • Użytkownik usunął konto