Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

Kevin Sikora 21 Lut 2015 11:55 2337 17
  • #1 21 Lut 2015 11:55
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    Witam.Mam problem troszku innego typu niż znalazłem na forum.Otóż mam mieszkanie 65m2(7 pomieszczeń)w którym mam zainstalowanych 8 grzejników typu c22 o różnych parametrach oraz piec 14kw sterownik oraz dmuchawę i pompę obiegową LFP 25por40c oraz układ grawitacyjny który chyba nie działa.Nie wiem czy to wina pompki czy przekroju rur bo znajomy mi powiedział że mam źle zrobioną instalacje.Ja sie na tym nie znam ale to stara instalacja i ostatnie grzejniki słabo grzeją.Dopiero jak zadławie pierwsze grzejniki i bardzo mocno nagrzeje piec są efekty.Co jest przyczyną?Dodam iż pożądany efekt osiągam po ustawieniu pompki na 3 bieg.Proszę o pomoc.W razie czego mogę wrzucić zdjęcia układu. Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

    0 17
  • #2 21 Lut 2015 12:57
    Jamesbond664478
    Poziom 19  

    Właśnie dobrze by było gdybyś wrzucił zdjęcia, czy też jakieś schematy instalacji to coś więcej powiemy

    0
  • #3 21 Lut 2015 14:46
    gersik
    Poziom 32  

    Albo masz układ grawitacyjny albo pompowy, więc się zdecyduj. Zdjęcia całej instalacji mile widziane lub chociaż schemat z opisanymi średnicami. Ten problem jest od początku działania instalacji?

    0
  • #4 27 Lut 2015 16:22
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    jutro wrzucę zdjęcia.Nie wiem czy jest od początku ale od czasu jak ja mieszkam to tak czyli 8 lat.Dodam tylko iż "na oko" temperatura wody przy wyjściu z pieca jest delikatnie wyższa niż na powrocie czyli w porządku tak słyszałem.Więc dziwne iż grzejniki ostanie grzeją słabiutko a powrót gorący

    0
  • #6 27 Lut 2015 16:50
    Zbigniew Rusek
    Poziom 34  

    Nie ma zdjęć, rysunków, ale z opisu można wnioskować, że instalacja jest niewyrównana. Pewnie te ostatnie grzejniki są podłączone do zbyt cienkich rurek, przez co woda grzewcza idzie od razu tam, gdzie napotyka na najmniejszy opór (pierwsze grzejniki) a do tych ostatnich dochodzi dopiero po skręceniu tych pierwszych. Prawdopodobnie konieczne będzie wyregulowanie instalacji. Jeśli są zawory nowoczesne (takie do głowic termostatycznych), to możliwe jest "kryzowanie" bez spuszczania wody. Te pierwsze grzejniki trzeba lekko skryzować (ograniczyć im przepływ, ale na tyle, by w zimie grzały) i zobaczyć, czy te ostatnie będą grzać. Można powtarzać metodą prób i błędów aż do osiągnięcia efektu (jeśli się uda). Może właśnie te ostatnie grzejniki są nadmiernie skryzowane (jest duży opór hydrauliczny). Ogrzewanie grawitacyjne wymaga większych średnic rur niż ogrzewanie pompowe i często na grawitacji niektóre grzejniki nie grzeją, gdy jest źle dobrana instalacja.

    0
  • #7 14 Mar 2015 12:27
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    dodaje zdjecia

    Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

    Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

    Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

    Chłodne ostatnie grzejniki - Słabo grzeją ostatnie grzejniki

    0
  • #8 15 Mar 2015 13:19
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Sprawdź zawór różnicowy (ten obok pompy). Powinien być zamontowany "strzałeczką" do góry, jeśli pompa jest na zasilaniu kotła.
    Jeśli owy zawór przepuszcza, to pompa robi "krótki" obieg przez bajpas i tylko częściowo zasila grzejniki.

    0
  • #9 23 Mar 2015 20:38
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    Strzalka do gory jest ten zawor.dodam tylko ze przy zalaczeniu pompy zawor potrafi nawet do minuty stukac czasem jricej ale zawsze go slychac

    0
  • #10 23 Mar 2015 21:58
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Zawór różnicowy, to nic innego, tylko pusta kulka w obudowie.
    Jeśli pompa nie działa, to kulka siłą wyporu podnosi się i otwiera zawór (pozwala to na otwarcie obiegu grawitacyjnego). Po włączeniu pompy ciśnienie wody powinno zepchnąć kulkę na dno zaworu i zamknąć przepływ.

    W Twoim przypadku zawór różnicowy działa nie poprawnie. Jeśli dzwoni, to znaczy, że nie domyka, a efekt już znasz...
    Zawór jest popsuty (zużył się) lub jest nieprawidłowo zamontowany.

    Dla prawidłowego działania zaworu różnicowego powinien być on montowany strzałką do góry i w tym kierunku powinna płynąć woda w planowanym obiegu grawitacyjnym. Czyli zawór na zasilaniu kotła. Układ pompowy stanowi obejście zaworu.

    UWAGA! Jeśli w instalacji naczynie przelewowe podłączone jest do pionu grzejnego zasilającego, to jest to niezgodne z zasadami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa użytkowania instalacji, gdyż na rurze bezpieczeństwa nie dozwolone jest montowanie zaworów i innej armatury. W takim przypadku wykonuje się osobną rurę od kotła do naczynia przelewowego.

    Jeśli użytkownik z różnych przyczyn decyduje się na montaż pompy i zaworu różnicowego na powrocie do kotła, w ten czas należy dobrać zawór różnicowy dostosowany do poziomego montażu lub zastosować zawór klapowy.
    Nie wolno standardowego zaworu różnicowego montować strzałką do dołu!

    0
  • #11 24 Mar 2015 08:49
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Właściwym było by, żebyś sprawdził też pompę.
    Nie widzę filtra przed pompą, więc dobrym pomysłem będzie, żeby sprawdzić, jak wyglądają łopatki pompy. Przy braku filtra jest ryzyko, że zanieczyszczenia stałe (np. wiórki stali po gwintowaniu rur) mogą uszkodzić łopatki pompy i wtedy spada wydajność.
    Silnik pompy, to zdaje się jest trzy fazowy silnik z kondensatorem pracy. Więc, jeśli pompa ma swoje lata i pracuje bez filtra, to warto przemierzyć cewki uzwojenia i wymienić kondensator.

    0
  • #12 24 Mar 2015 09:37
    Bazyl44
    Poziom 15  

    Ptak3124 napisał:
    Silnik pompy, to zdaje się jest trzy fazowy silnik z kondensatorem pracy. Więc, jeśli pompa ma swoje lata i pracuje bez filtra, to warto przemierzyć cewki uzwojenia i wymienić kondensator.
    - kolega trochę pofantazjował
    Mierzenie nic nie wniesie, pompa jest jednofazowa jak 100 % pomp w tego rozmiaru instalacjach. Kondensator jest ok skoro pompa sie kręci/rusza. Dobrze byłoby sprawdzić wydajnoiśc tej pompy (czy daje własciwy przepływ/wysokość podnoszenia)... ale ja nie wiem jak w domowych warunkah to zrobić....

    0
  • #13 24 Mar 2015 12:25
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Np. Grundfos UPS 15-60 posiada silnik klatkowy z kondensatorem pracy.
    Gdy jedna cewka jest przysmażona, to pompa działa, tylko wolniej kręci i ma problemy z rozruchem.
    Pisze o tym dlatego, że silniki Grundfos są stosowane przez innych producentów pomp.

    Dla autora tematu nie da się podać jednej przyczyny kiepskiej pracy instalacji. Może zawór różnicowy działa dobrze, tylko pompa nie wytwarza tyle ciśnienia, żeby go zamknąć do końca...

    0
  • #14 26 Mar 2015 21:00
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    Zbiornik wyrownawczy wyprowadzony jest od pieca przez pompe i pozniej jest rozgalezienie-w lewo rura idzie na grzejniki a w prawo do naczynia.widac te rozgalezienie na zdjeciu(pierwsze rozgalezienie)dodam tylko iz dzialo sie to na pompie grundfosa z leszna ake sie zepsula i kupilem inna firmy omis 3 biegowa ktora ma mniej watt na kazdym biegu niz poprzednia ale doradzili mi w sklepie ze na 65m2 starczy dodam ze piec jest na trj samej wysokosci co pokoje

    0
  • #15 26 Mar 2015 21:46
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Pompa obiegowa nawet najmniejsza jest wystarczająca na domowe instalacje grzewcze. Taka to wygląda z praktycznego punktu widzenia, jeśli instalacja jest dobrze zrobiona.

    Tak naprawdę w sklepie sprzedają, co klient potrzebuje. Trzeba pompę? Sprzedawca pyta o budżet i ma gotową odpowiedź...

    Użytkowniku drogi! Zdaj sobie sprawę, że masz w kotłowni tykającą bombę. Jak najszybciej obcinaj te "żyrafy" -rurkomania z Twoich fotografii, przeżuć pompę na powrót do kotła.
    W ten sposób zapewnisz sobie i użytkownikom budynku bezpieczeństwo. Przy okazji zamontuj nowy zawór różnicowy (prawidłowo go zamontuj) i okaże się być może, że Twoja instalacja całkiem dobrze sobie poradzi w grawitacji bez pompy.

    Życzę cieplej jesieni!

    0
  • #16 27 Mar 2015 08:56
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    Dlaczego na powrocie?Na powrocie to znaczy na dole za piecem gdzie wchodzi do niego rura?czy przy okazji zsmontowac tez zawory odcinajace pompe oraz filtr?czy spuszczenie wody z obiegu i wyczyszczenie karcherem grzejnikow pomoze?co moge jeszcze zrobic by usprawnic instalacje?do ktorego momentu obciac te stare rury?

    0
  • #17 27 Mar 2015 09:41
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Zabieg przełożenia pompy na powrót do kotła jest po to, by otworzyć pełny przepływ do naczynia przelewowego. Na zasilaniu z kotła do pionów nie montować żadnych zaworów.

    Dobrym pomysłem jest, by przepłukać grzejniki i sprawdzić przepływ przez zawory grzejnikowe, jeśli są.

    Pompę na powrocie do kotła (rura na dole kotła) zamontuj tak jak piszesz. Zawory odcinające pompę i filtr przed pompą. Nie będzie potrzeby spuszczać wody z całego układu, by wyczyścić filtr.
    Uważaj na sposób montażu zaworu różnicowego. Musi on być dostosowany konstrukcyjnie do montażu w poziomie. Nie wolno montować zaworu różnicowego strzałką do dołu.

    Na pytanie, gdzie ciąć stare rury Ci nie odpowiem...
    Kwestia średnicy rur i stanu technicznego.

    1
  • #18 02 Kwi 2015 12:40
    Kevin Sikora
    Poziom 12  

    Może nie widać na zdjęciach ale nie zmieszczę raczej filtra zaworów oraz pompki na powrocie bo jest za mało miejsca.wstawię zdjęcia i może coś wymyślimy.aha i gdzie i jak wtedy tez zawór różnicowy wstawić?

    0