Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Croma 1.9 JTD 150KM 2005 - DPF - poziom zapełnienia filra i inne

rkacprzy 22 Feb 2015 17:23 7278 11
Texa Poland
  • #1
    rkacprzy
    Level 8  
    Witam,

    Ostatnio podczas jazdy autostradą włączył mi się check engine, a po jakimś czasie auto zaczęło robić się zamulone. Wizyta w serwisie - błąd filtra DPF (nie znam dokładnego kodu błędu), wypalili serwisowo, pooglądali, nie znaleźli powodu dla którego filtr sam się nie wypalił. Pewne podejrenia padły na nietypowy olej jaki podczss awaryjnej wymiany w austrii wylądował w tym aucie (był on "w technologii sysnteyczne" a nie syntetyk (Shell HX7), i nie ma mowy o niskopopiołowości ), więc olej został wymieniony. Ale trochę mi to nie daje spokoju (byo to pierwsze serwisowe wypalenie dpfa w historii tego auta, a ma przejechane 230 tyś ), wiec dojrzałem do zakupu multiecuscana i interfejsów. Po podpięciu i sprawdzeniu - parametry jak w załączeniu: poziom zapełnienia 86%, po ok 120 km od ostatniego wypalenia (serwisowego), średni dystans 5-ciu ostatnich regeneracji ok 400km. Status filtra - normal clogging.
    Hmm - czy z tego da się odczytać kondycję DPFa? Przy jakiej wartości Particulate Filter Clogging zaczyna się wypalanie filtra, i do jakiej wartości powinno spaść po wypaleniu? Ew - jakie jeszcze parametry należy sprawdzić by określić kondycję DPF-a?
  • Texa Poland
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Tu nie ma co określać jak masz zapchany w 86% po 120km wiec dpf to złom.
  • Texa Poland
  • #3
    rkacprzy
    Level 8  
    No toś mnie pocieszył... :/

    ALe z drugiej strony... to jest jakieś dziwne bo w opisie w multiecuscan jest napisane że ..poniżej 100% to nie jest uznawane za zapchane, a dopiero powyżej 200% wymaga 'regeneracji' (cokolwiek to znaczy w nomenklaturze producenta). Trochę pojeżdzę z softem i poanalizuję ale... przy jakim zapełnieniu powinno się zainicjować wypalanie i co go ew może przed tym powstrzymać (skoro check engine odpaliło się na autostradzie, a dało radę serwisowo)?
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Każdy producent ma własne wymogi co do wypalania dpf oraz aby mogło to nastąpić muszą być spełnione określone warunki inaczej wypalanie się nie załączy. Prawdopodobnie u Ciebie już jest ten przypadek że wypalanie w sumie pomoże na krótki okres czasu, albo już nic nie daje i zapala się check.
  • #5
    rkacprzy
    Level 8  
    piotrekwoj1 wrote:
    Każdy producent ma własne wymogi co do wypalania dpf oraz aby mogło to nastąpić muszą być spełnione określone warunki inaczej wypalanie się nie załączy. Prawdopodobnie u Ciebie już jest ten przypadek że wypalanie w sumie pomoże na krótki okres czasu, albo już nic nie daje i zapala się check.


    Wokół tematu DPF jest wiele mitów i niewielu "speców" wie jak to naprawdę działa i co się dzieje, a trudno jest dotrzeć w necie do rzetelnej informacji (np instrukcji serwisowych). Już nieraz słyszałem ze to złom i trzeba wywalić, a potem okazywało się że wystarczyło np wymienić jakąś rurkę za 10zł by wszystko wracało do jak najlepszego porządku. Stąd nieprędko przyjmuję argumentację "DPF kaput", i moje drążenie tematu. Być może masz racje, bo średni przebieg między wypaleniami na poziomie 400km to nie jest wynik rewelacyjny zwłaszcza że było sporo autostrad w tym ( gdyby filtr był w dobrej kondycji to na logikę ten przebieg powinien być znacznie większy). Udąło mi się też ustalić że wypalanie "drogowe" inicjuje się przy zapełnieniu ok 105% w tym modelu silnika, ale.. słyszałem też teorie że wypalanie serwisowe obniży poniżej 100% ale nie za wiele.. I to nie wiem czy jest mitem czy faktem.. PPodobnie jak info że akurat w tym fiacie wypalanie może się wykonać nawet na postoju (byleby silnik pracował, a inicjacja nastąpiła w trakcie jazdy).
    Cóż, wywalić dpf-a zawsze zdążę, a teraz pozostaje mi doczekać do nieco ponad 100%, podpiąć kompa i wybrać się na spokojną jazdę autostradą - i obserwację co się dzieje.
    Czy gdzieś w necie (tzn gdzie ;) ) można znaleźć prawidłowe wartości parametrów związanych z korektami dawek, kątem wyprzedzenia wtrysku, działaniem EGR itp.. bo to ze filtr się często wypala to z jednej strony może być związane z jego zapchaniem ale z drugiej - z parametrami pracy silnika...
  • #6
    andrzej20001
    Level 43  
    Zapchany dpf popiołem ,złom.Czarodzieje płukaja karcherem i płynem do kominków.Ale lepiej go wywalic i wyprogramować ,lepiej dla silnika i kieszeni.
  • #7
    rkacprzy
    Level 8  
    Ekhm.. ależ jesteście szybcy do wywalania DPF-a ;)
    No to dziś pojechałem sobie z pracy ekspreówką, a nóż się załączy wypalanie. Przewidywania się potwierdziły - nie miałem kompa ale szybko zauważyłem podniesione spalanie - a wiec wypalanie w toku. Pojechałem nieco dalej by sięładnie skończyło. Pod domem podpiąłem MES i ... wypełnienie filtra 10% .. ;) Dalej twierdzicie że to złom? ;)
    Najwyraźniej miał rację ten ktoś kto na jakimś forum napisał że dpf fiatowski przy wymuszonym wypalaniu nie czyści się całkowicie a jedynie na tyle by go "odblokować" i potem dać mu szansę podczas jazdy..
    Teraz pozostaje ustalić co sprawiło że się "zasadził".. niepokoją mnie korekty dawek na 4-tym wtryskiwaczu - wyraźnie odbiegają od pozostałych (3-ci też nie jest rewelacyjny ale mniej "skacze".
    Ktoś wie - gdzie można znaleźć poprawne wartości korekt? Albo potrafi zinterpretować dane z wykresu? Fiat Croma 1.9 JTD 150KM 2005 - DPF - poziom zapełnienia filra i inne Fiat Croma 1.9 JTD 150KM 2005 - DPF - poziom zapełnienia filra i inne
  • #8
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Ciekawy jestem za ile km znowu będziesz zapchany.
  • #9
    andrzej20001
    Level 43  
    100-150km i powtórka.Coś co jest spalone już się nie dopali :) Dochodzi wzrost poziomu oleju ,zmiana co 5-6 tys. i t d ..
  • #10
    rkacprzy
    Level 8  
    piotrekwoj1 wrote:
    Ciekawy jestem za ile km znowu będziesz zapchany.


    Aktualny przyrost to ok 1 pkt proc na 10km, to wskazuje że powinno być ca 900km, ale życie pokaze. Ale to już raczej nie popiół którego nie można usunąć, tylko sadza, a to z kolei (jeśli byoby za szybko) wskazywałoby na to że coś dymi - więc wywalanie dpf to jak wyrywanie zęba "bo boli" (likwidowanie skutków nie przyczyn). Stąd moje zainteresowanie korektami dawek wtrysków.. Egr'em zresztą też (otwiera/zamyka się między 3 a 45%, chwilami tylko dobija do 60%)
  • #11
    piotrekwoj1
    Level 39  
    andrzej20001 wrote:
    100-150km i powtórka.Coś co jest spalone już się nie dopali :) Dochodzi wzrost poziomu oleju ,zmiana co 5-6 tys. i t d ..


    Kolego pytałem teoretycznie bo już kilka razy tak miałem, kiedyś nadejdzie czas wyrzucenia dpf i wybuleniu kasy przez kolegę od Fiata ;)
  • #12
    SzukaczForumowy
    Level 2  
    Dzięki za posta i podzielenie się obserwacjami jak to działa w Cromie. Szkoda że standardowo auto niewiele komunikuje o DPF.