Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania

23 Feb 2015 18:17 4125 45
  • Level 10  
    Witam wszystkich!

    Mam problem z alternatorem jak w temacie w samochodzie Skoda Felicia 1.3. Kontrolka ładowania słabo się świeci. Wiele rzeczy już robiłem. Sprawdzałem diody, przelutowywałem, sprawdzałem stojan i rotor - przebicie do masy i przejścia (również pod 230V). W internecie przeczytałem że można diagnozować na podstawie oscyloskopu stąd też ściągnąłem 2 przebiegi - na wyjściu B+ oraz D+. Z przebiegu B+ (w miarę płaski przebieg) wnioskuję że diody są ok (przynajmniej te główne) ale nie mogę zinterpretować przebiegu na D+. Wydaje mi się że coś jest nie tak ale nie wiem co. Czy ktoś ma doświadczenie w tego typu przebiegach i mógłby wskazać mi gdzie szukać problemu?

    Przebieg na B+
    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania

    Przebieg na D+
    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania
  • Helpful post
    Level 41  
    Zbyt to komplikujesz, wstaw probówkę do styku D+ przy alternatorze i jej drugi koniec do prądy (b+). Musi się świecić jasno jeśli nie - masz przyczynę.

    Podpowiem tylko, że problem będzie u ciebie typowy - luźne śruby mostka diodowego, trzeba rozebrać alternator, dokręcić śruby mostka, zabezpieczyć klejem przed odkręceniem i powinno być ok.
  • Level 29  
    Decybel, a powiedz mi dobrodzieju, co mają popuszczone nakrętki piątki skręcające płyty diod do słabo świecącej kontrolki?
    No.
    fitos , który masz regulator, Tesla WNC? (żebrowany)
  • Level 10  
    Dziękuję za szybki odzew!

    decybel91,
    załączyłem oba przebiegi (B+ i D+) zatem jak widać z przebiegów żarówka nie będzie się świecić mocno bo nie ma różnicy potencjałów. Luźny mostek - wydaje mi się że gdyby nie był mocno skręcony nie miałbym ładnego przebiegu na B+. Jednak przy okazji mogę to też sprawdzić (dokręcić).

    Oprysk Stonki,
    Regulator wygląda jak ten w załączeniu. Dodam tylko że sam regulator był sprawdzany żarówką i pomiarem napięcia - regulował do 14V zatem zakładam że sprawny.
  • Level 14  
    A może diody wzbudzenia?
  • Level 29  
    Widziałeś kiedy w PAL Magneton uwalone diody wzbudzenia?
  • Level 43  
    A ta kontrolka słabo świeci po włączeniu zapłonu czy podczas pracy silnika.? Jak podczas pracy silnika podłącz kontrolkę bezpośrednio przy alternatorze,jak będzie ok masz spadek napiecia na instalacji i ta różnica powoduje żarzenie . 2 metody naprawy.
  • Level 10  
    Kontrolka świeci słabo po załączeniu silnika. Natomiast problem nie jest z kontrolka bowiem napięcie rzędu 13.4V jest za niskie. Poza tym przebieg na D+ nie jest prawidłowy. Moim zdaniem to jest pewne.
  • Level 43  
    A na poszczególnych fazach ile masz napięcia? Ja bym zmienił te wzbudzeniówki 3A. Wirnik ile ma poboru w A ?
  • Level 10  
    Andrzej,
    Być może masz rację i warto byłoby sprawdzić napięcia na poszczególnych fazach stojana (rozumiem że w stosunku do masy) ale ponieważ nie są wyprowadzone zdaje się musiałbym się podpiąć kabelkami i wyprowadzić na zewnątrz...

    Jak sprawdzić pobór prądu wirnika? Rozumiem że musiałbym wpiąć się między szczotkę? To może być wyzwanie :-) Zastanawiam się czy przebieg oscyloskopowy ze szczotek coś pokazałby może więcej? Ktoś wie jak go później interpretować?
  • Level 43  
    Po wyjęciu regulatora masz do stęp do pierścieni ślizgowych wirnika. Amperomierz i 2 śrubokręty.
  • Level 43  
    Już mierzył chyba oscyloskopem. Z breneką na zająca :)
  • Level 10  
    Strumien swiadomosci swia,

    Wydawało mi się że diody sprawdzałem dobrze. Wszytkie były rozłączone i prze każdą przepuszczałem 10A w jednym i drugim kierunku. Diody grzały się przy przewodzeniu i nie przewodziły w drugim. Wydaje mi się że taki prąd jest wystarczający.

    W załączniu przebieg ze szczotek:
    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania

    B+ sprawdzałem ponownie - na poziomie 13,5V
    D+ taki sam przebieg jak w pierwszym poście
  • Level 43  
    Jak masz na B+ D+ tak niskie napięcie wygląda na padnięty regulator. Chyba że ten wirnik ma za duży pobór.
  • Level 10  
    ok, sprawdzę prąd wirnika. jak rozumiem wystarczy podłączyć 12V z akumulatora na pierścienie i zmierzyć prąd. Mam nadzieję że nie będzie więcej niż 5A bo taki mam zakres na mierniku. Można to zrobić na wyjętym wirniku czy musi być w alternatorze (bez oczywiście regulatora)? Nie wiem czy łatwo dojdę do pierścieni w zamontowanym w samochodzie alternatorze....
  • Level 43  
    W alternatorze może być.
  • Moderator of Electricity
    fitos wrote:
    Wszytkie były rozłączone i prze każdą przepuszczałem 10A w jednym i drugim kierunku.

    Podczas tego sprawdzenia trzeba było mierzyć napięcie pomiędzy wyprowadzeniem diody, a radiatorem. Czasami są właśnie problemy na połączeniu dioda - radiator.
  • Level 43  
    Regulator akurat łatwo sprawdzić na zasilaczu regulowanym.
    Po drugie podłączasz do wsówki regulatora zasilacz regulowany i patrzysz co się dzieje.



    A co to Bozia cię pokarała i zamiast multimetru musisz się katować oscyloskopem?
  • Level 10  
    andrzej20001,
    Prąd sprawdzony. Po podpięciu pierścieni pod akumulator prąd wynosił 4,7A. Rezystancja ok 3 ohm. Jak dla mnie w normie.

    Strumien swiadomosci swia,
    Regulator sprawdzony. Żarówka samochodowa podpięta pod szczotki. Na D+ (kabelek od regulatora) podałem napięcie w stosunku do masy. Żarówka świeciła do 14,3V (ok 0,5A) od 14,4V gasła, również powyżej tego napięcia.

    Co do wykorzystania oscyloskopu, liczyłem po prostu że znajdę kogoś kto po przebiegach pomoże zidentyfikować problem. W materiałach w sieci są przebiegi które pomagają w tym np.
    Link

    Strona 100 i 101. Niestety nie znalazłem przebiegu podobnego do mojego :-(

    krzysiek7,
    Źle się wyraziłem. Diody było odpinane z jednej strony, z drugiej były wpięte w mostek. Badałem podłączając z jednej strony do blachy/mostka z drugiej do danej diody. Moim zdaniem pomiar ok.
  • Level 29  
    Ile można się bawić z prostym alternatorem?
  • Level 39  
    Wyjmij regulator i wstaw jego zdjęcia, tak jak to przykładowe tyle że jedno lekko z lewej a drugie lekko z prawej.
  • Level 29  
    kwok, a po co to wszystko? Wystarczy wypiąć wtyczkę regulatora, tą co wchodzi w mostek (lekko skos tylnej tarczy łożyskowej) po podłączyć tam zwykłą probierkę na próbę.
  • Level 39  
    A po to że chcę zobaczyć jak wyglądają szczotki z boku.
    Zadam jeszcze pytanie: Czy jasność kontrolki się jakoś zmienia z obrotami? I jeszcze jedno: Pierścienie ślizgowe są błyszczące na całym obwodzie czy mają matowe miejsca, czy też są całe matowe?
  • Level 29  
    Kwok, widziałeś kiedy w Favorit/Felicja zryte do cna pierścienie?
  • Level 10  
    Zdjęcia regulatora poniżej:

    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania

    Zadam jeszcze pytanie: Czy jasność kontrolki się jakoś zmienia z obrotami?
    To jest dobre pytanie... Zmienia się jednak teraz nie chcę strzelać w jaki sposób... jakiś wpływ jest na pewno.

    I jeszcze jedno: Pierścienie ślizgowe są błyszczące na całym obwodzie czy mają matowe miejsca, czy też są całe matowe?

    Pierścienie:
    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania
  • Level 29  
    Pierścienie bez zarzutu, szczotek kupa. Zobacz na prąd jaki popłynie po podaniu na przewód wzbudzenia, będzie ponad 2A?
  • Level 39  
    No cóż... Pierścieni wokół nie sfotografujesz hehe. Zdjęcia szczotek słabe ale zobacz czy szczotki nie są podtarte w miejscu zaznaczonym na zdjęciu, chodzi o wąski bok szczotki.
    Alternator Magneton 70A - Słabo świeci kontrolka ładowania
    Oprysk Stonki wrote:
    Kwok, widziałeś kiedy w Favorit/Felicja zryte do cna pierścienie?

    Nie grzebałem nawet w takim generatorku hehe. Rozpatruję usterkę ogólnikowo.
  • Level 29  
    To tu nie liczy się ogólnikowanie, a praktyka. Jeżeli świeci sie słabo na zgaszonym motorze to zawsze to wina regulatora bądź skorodowanych śrub mocujących regulator bądź skorodowanej wsuwki regulatora. Jeżeli swieci się słabo na zapalonym silniku to zawsze to wina mostka, i tu taka moja dygresja- nigdy nie widziałem uwalonych diod w alternatorach w skodach 105-135, zaś w favorit/felicja to standard.
    Jedyny Magneton w jakim uszkadzały się diody wzbudzenia to stare Magnetony pamiętające czasy skody 100 lub wczesnych 105, diody metalowe na nakrętkę M4.
    W felicja/favorit zawsze uszkadzają sie diody prostownika głównego, można wciskać diody z dużego fiata (diody 1/2 cala)