Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Szkolenia SEP
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Suwnica zasilana 2 x 400V

Mikhaił 24 Lut 2015 10:53 2151 33
  • #1 24 Lut 2015 10:53
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Witam, czy jest ktoś w stanie wytłumaczyć jak to w praktyce funkcjonuje, suwnica jest zasilana 2 x 400V (L1-PE, L2-PE). Do wyłącznika głównego doprowadzone są 3 przewody, na dwóch 2x400V i jedna nie zasilana. Silniki napędowe 400V.

    0 29
  • Szkolenia SEP
  • #3 24 Lut 2015 13:55
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Do wyłącznika głównego doprowadzone są 3 przewody, L1 L2 L3, napięcia pomiędzy L1-PE - 400V, L3-PE - 400V, L2-PE-0V, L1-L3 powyżej 500V (już nie pamiętam dokładnie). Początkowo myśleliśmy że brakuje jednej fazy, ale jednak wszystko funkcjonuje.

    0
  • Szkolenia SEP
  • #4 24 Lut 2015 15:59
    archanoid
    Poziom 26  

    Witam. Gdzie ta suwnica jest zamontowana? Co to za suwnica? Może jakieś zdjęcia tabliczek silników i wyłącznika.

    0
  • #5 24 Lut 2015 17:46
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Suwnica zamontowana jest zamontowana w hali, transportuje pakiety szkła, podnosi 8t. tabliczek żadnych nie mam, jak będę tam następnym razem to zrobię zdjęcia, ale patrzyłem na silniki i były na 400V.

    0
  • #6 24 Lut 2015 19:42
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Witam. Suwnica zasilana jest dwiema fazami pewnie do falownika który steruje silnikami. To częsta praktyka przy podłączaniu falowników nie potrzeba 3 faz. Silniki są 3 fazowe. Na firmie Bucyrus w której kiedyś pracowałem na utrzymaniu ruchu, mieliśmy suwnicę 20 Ton, dwie 10 Tonowe i trzy suwnice 5 ton sterowane falownikami właśnie podłączone na 2 fazy.

    0
  • #7 25 Lut 2015 14:45
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Witam, suwnica sterowana jest stycznikami, sam wymieniałem bo akurat wtedy była awaria, przy szukaniu usterki pomierzyliśmy obecność faz i początkowo myśleliśmy ze brakuje jednej fazy po prostu. Dziwne było tez to, że suwnica poruszała się w przeciwnym kierunku bez problemu. Pomierzyliśmy napięcia na drugiej suwnicy i było identycznie(tylko dwie fazy zasilające). Planu oczywiście suwnica nie posiadała. Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły?

    0
  • #9 25 Lut 2015 14:57
    Mikhaił
    Poziom 16  

    My nie mieliśmy w posiadaniu planu, pewnie gdzieś w biurze czy gdzieś jest.

    0
  • #11 25 Lut 2015 15:27
    edziu
    Poziom 29  

    Mikhaił napisał:
    Do wyłącznika głównego doprowadzone są 3 przewody, L1 L2 L3, napięcia pomiędzy L1-PE - 400V, L3-PE - 400V, L2-PE-0V , L1-L3 powyżej 500V (już nie pamiętam dokładnie) Początkowo myśleliśmy ze brakuje jednej fazy, ale jednak wszystko funkcjonuje.


    Widocznie masz miernik uszkodzony pokazuje złe napięcia.
    albo masz przerwę w przewodzie PE i L2 masz zwarte do PE

    0
  • #12 25 Lut 2015 15:36
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Mierzyliśmy dwoma miernikami, bo sami myśleliśmy że miernik źle mierzy.

    0
  • #13 25 Lut 2015 15:46
    edziu
    Poziom 29  

    a mierzyłeś miedzy L1 L2 L3 ??

    bo jak jest jak mówisz to masz przerwę w przewodzie PE (ochronny)
    L2 masz zwarte albo przebicie do PE, jest bardzo niebezpieczna sytuacja suwnice powinny zostać natychmiast wyłączone.

    0
  • #14 25 Lut 2015 16:09
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Wątpię żeby to był problem z instalacja. Jest to hala o długości ok 300m albo i jeszcze dłuższa. Jest to fabryka szkła Guardian. W hali znajdują się 4 suwnice, trzy 32t i ta w której był problem 5t. Szyny które zasilają suwnice maja 4 oddzielne rozłączniki tzn odcinek np 100m można wyłączyć z ruchu. Napięcia pomierzyliśmy w trzech miejscach i wyniki identyczne.

    0
  • #15 25 Lut 2015 16:16
    edziu
    Poziom 29  

    To wytłumacz mi jak jest możliwe ze miedzy PE a L1 i PE a L3 masz 400V, prawidłowo powinno być 230V
    i jak silniki 3F chodzą na 2 fazach prawidłowo w obie strony ??
    czy w gniazdkach 230V mamy 400V ?

    0
  • #16 25 Lut 2015 16:21
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Dlatego tutaj napisałem :D Bo sami z kolega byliśmy tym zaskoczeni, i chciałbym się dowiedzieć dlaczego tak jest.

    0
  • #17 25 Lut 2015 16:28
    edziu
    Poziom 29  

    Mowie wam macie przerwę PE innego wytłumaczenia nie ma.
    Widząc takie nieprawidłowości dopuściliście urządzenie do pracy.
    Ciekaw jestem kogo prokurator posądzi o wypadek pracownika który zostanie porażony prądem.
    Mam nadzieję ze masz odpowiednie uprawnienia.

    0
  • #18 25 Lut 2015 16:33
    Mikhaił
    Poziom 16  

    A jak wytłumaczysz poprawne działanie wszystkich suwnic i napięcia pomiędzy L1- L3 ponad 500V?

    0
  • #19 25 Lut 2015 16:36
    edziu
    Poziom 29  

    Jakim miernikiem sprawdzałeś.
    Sprawdziłeś jakie masz napięcia w innych gniazdach??

    0
  • #20 25 Lut 2015 16:49
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Najpierw sprawdziliśmy napięcie zwykłym miernikiem który nie posiadał wyświetlacza tylko lampki, następnie przy tych dziwnych rzeczach pomierzyliśmy multimetrem cyfrowym. W gniazdkach nie sprawdzałem, ale pamiętam ze używaliśmy halogen i działał bo ciemno było.

    0
  • #21 25 Lut 2015 16:53
    edziu
    Poziom 29  

    Macie dziwne podejście do napraw??
    Powinniście wszystko sprawdzić bo te napięcia normalne nie są.

    0
  • #22 25 Lut 2015 17:06
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Dlaczego? Wykonaliśmy swoja prace, dostaliśmy zgłoszenie ze uszkodzony jest stycznik (zostało to zgłoszone przez zakładowego elektryka, który nie potrafił wymienić stycznika,uszkodzony stycznik posiadał dwie cewki A1 B1, i musieliśmy wbudować dwa styczniki, a on chyba nie wiedział jak to zrobić albo liczył na to ze będziemy taki posiadać)

    0
  • #23 25 Lut 2015 19:57
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Drogi kolego naprawa jakakolwiek bez książki serwisowej a tym bardziej bez zapoznania się z podzespołami suwnicy jest niedopuszczalna. Nie wolno zmieniać elementów takich jak styczniki ,falowniki, czujniki lub mechaniczne wyłączniki krańcowe, dojazdowe, zderzeniowe jeśli więcej suwnic jest, silników, kół jezdnych, łożysk, szczotek, hamulców itd niż te które przewidział producent i to na takie same modele części zamiennych. Nie wolno niczego usprawniać, ulepszać czy zmieniać w schematach czy w połączeniach bez konsultacji z producentem i UDT. Po za tym wszystkie nawet drobne naprawy muszą być odnotowane w książce serwisowej. Powinna być jeszcze jedna książka przeglądów okresowych. Ponad to przed naprawami osoba uprawniona musi się wpisać do książki serwisowej a po skończonej naprawie , wpisać co wymienił itd. Ja nie spotkałem suwnic na dwie fazy więc dla mnie to też dziwne. Owszem spotykałem silniki w wykonaniu specjalnym 2 fazowe ale to inna historia. Ale taki w suwnicy ? Raczej nie.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Mam nadzieję ze nie muszę tłumaczyć że liny może wymieniać tylko i wyłącznie osoba uprawniona do tego z zewnętrznej firmy z uprawnieniami UDT. To samo dotyczy przekładni bębna wyciągarki.

    -1
  • #24 25 Lut 2015 20:08
    archanoid
    Poziom 26  

    Witam . Kolego z twoich wypowiedzi wynika że nie masz albo masz nikłe pojęcie o zasilaniu i sterowaniu silników 3 fazowych . A tak z ciekawości czy posiadasz stosowne uprawnienia do wykonywania napraw w wyżej wymienionej suwnicy (suwnicach ). Jak pisałem wcześniej . Co to za suwnica . Podaj producenta , typ . Co to za stycznik z dwoma cewkami ?. Zgodnie z przepisami wymiana styczników nie wymaga uzgodnienia z dozorem technicznym . Ale wymiana 1 stycznika na dwa to już zmiana w układzie sterowania i nie wiem czy dozór się do tego nie przyczepi . Chyba że po naprawie nie dokonałeś odpowiednich adnotacji w dzienniku konserwacji . Jeszcze raz ppowtórze ci . Jeśli nie masz uprawnień do naprawy i konserwacji suwnic to kręcisz bat na swój tyłek .

    0
  • #25 26 Lut 2015 14:06
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Witam, na początku zaznaczę ze UDT wszystkie przepisy związane z nim w moim przypadku nie maja nic do czynienia. Pracuje w Luxemburgu, urząd sprawujący kontrole nad maszynami to LuxControl. My np możemy przebudować szafę sterownicza czy zmienić np silniki na inne, czy coś np dospawać do suwnicy bez jakiejś specjalnej zgody tego urzędu. Mamy tylko obowiązek wprowadzić to do książki serwisowej. LuxControl przyjeżdża raz do roku, robi przegląd po naszej firmie.
    Nie ma tu naszej polskiej biurokracji, ze przyjedzie urzędas z UDT i jest wielki PAN i robi problemy z niczego, bo nie żyje dobrze z osoba która przegląd robił itp.


    Wracając do suwnicy, następnym razem jak tam pojadę spróbuje plan zorganizować i rozwiązać ta zagadkę. Odnośnie suwnicy jest to suwnica DEMAG rok produkcji ok 1997.

    0
  • #26 26 Lut 2015 14:16
    Art.B
    Specjalista Automatyk

    Szczerze nie chciałbym pracować w firmie, w której suwnice są serwisowane w ten sposób. Grzebanie w sterowaniu "na pałę" bez wglądu w dokumentacje...
    Wykonywałem prace serwisowe w hucie Guardian w Częstochowie, i często podaję tą firmę jako wzór prawidłowego utrzymania ruchu, natomiast jak widać nie wszędzie panują te same standardy.

    0
  • #27 26 Lut 2015 16:34
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Ale zaraz, kto mówi o grzebaniu "na pałę"? Czy aby stycznik wymienić potrzebuje wglądu do dokumentacji? Wszystkie dane które potrzebowaliśmy mieliśmy. Teraz spójrz z innej strony, pada nietypowy stycznik dedykowany od Demag firmy, suwnica stoi na środku hali, blokuje inne suwnice, i co powinniśmy kłódkę na suwnice założyć, zamówić stycznik i czekać 1-2 tyg bo ktoś nie chce pracować bo jest nie oryginalna cześć w suwnicy? Zapewne jeździsz samochodem,i co, kupujesz zawsze oryginalne części?

    I odnośnie firmy Guardian, pracowałem w obu fabrykach w Luksemburgu i tez mogę powiedzieć ze odnośnie bezpieczeństwa są strasznie rygorystyczni.

    0
  • #28 26 Lut 2015 18:00
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Mikhaił napisał:

    Zapewne jeździsz samochodem,i co, kupujesz zawsze oryginalne części?

    Kiepskie porównanie! Wstawisz koło zębate ze skrzyni biegów we Fiacie do skrzyni biegów w Mazdzie. Przecież to koło zębate i to koło zębate! To ze skrzyni biegów i to ze skrzyni biegów. Więc w czym problem! Prawda!
    Tyle sarkazmu!
    A poważnie! W każdej solidnej firmie istnieje coś takiego jak "magazyn części zamiennych". Nie wszystkich, ale tych strategicznych i jednostkowych. Jeżeli brak fabrycznych części zamiennych, to powinna być opracowana dokumentacja zastosowania zamienników. No ale to w solidnych firmach!
    Pozdrawiam.

    0
  • #29 26 Lut 2015 19:50
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Wstawiliście zamiast jednego stycznika dwa. A to już ingerencja w schemat elektryczny. Nie wolno, powtarzam jeszcze raz nie wolno zmieniać niczego na własną rękę. Jeśli dostałeś takie polecenie od szefa czy kierownika, zmiany oraz ingerencję w instalację w postaci zmiany stycznika na inny niż wynika ze schematu który zatwierdził producent oraz UDT to powinno ono być na papierze z jego własnym podpisem. Tylko wtedy wolno ci zrobić jakiekolwiek przeróbki. Według zasady - wilk syty i owca cała. Po drugie do wszystkich maszyn powinniście mieć tzw newralgiczne części zamienne na magazynie. Czyli styczniki, przekażniki, wyłączniki krańcowe, kasety sterujące, czujniki etc

    Dodano po 15 [minuty]:

    Po za tym suwnice DEMAG nigdy nie były 2 Fazowe. Są tylko 3 lub 6 fazowe w zależności od tonażu i konstrukcji wciągarki. Mnie się wydaje bo mnie teraz coś naszło że ktoś pomieszał kolory przewodów i stad wyszło że do przewodu PEN podłączyli fazę. Zgroza no ale w końcu nic dziwnego skoro sobie na tyle pozwalacie.

    0
  • #30 26 Lut 2015 20:42
    Mikhaił
    Poziom 16  

    Każdy ma swoje zdanie, ja uważam ze postąpiłem słusznie. W żaden sposób nie zagraża to bezpieczeństwu, wiec gdzie jest problem? A to ze UDT w Polsce ma takie przepisy, można to w łatwy sposób wytłumaczyć... idzie tylko o pieniądze, każde zgłoszenie takiej ''bzdury'' wiąże się z kosztami, urzędnicy muszą z czegoś żyć. Temat można zakończyć, będąc tam następnym razem spróbuje zorganizować plan i pomierzę napięcia jeszcze raz, może rozwiąże moja zagadkę :-)

    0