Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie dwóch akumulatorów 12V połączonych szeregowo z alternatora

24 Lut 2015 15:40 2763 15
  • Poziom 9  
    Dzień dobry,

    mam taki problem.
    Na przyczepce samochodowej mam dwa 7Ah akumulatory podłączone szeregowo czyli w sumie dają 24V.

    Chciałbym poprzez alternator ładować je w trakcie jazdy samochodem.
    W jaki sposób podłączyć?

    Domyślam się, że trzeba byłoby użyć jakiś prosty układ na diodach, ale nie mam pojęcia jak się za to zabrać.

    pozdrawiam
    dr_Markower
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 43  
    Jeżeli ładowane mają być z instalacji 12V to nie da się tego zrobić w prosty sposób.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 9  
    Mają być ładowane z alternatora samochodu, więc 14,4v.
  • Poziom 9  
    A mógłbym poprosić o jakiś schemat?
  • Poziom 9  
    Widziałem to rozwiązanie, ale mi nie odpowiada, ponieważ chciałbym automatyczne przełączanie, a nie manualne.
    ok.
    nie napisałem dokładnie jakie są założenia.

    A. Ładowanie dwóch akumulatorów znajdujących się na przyczepie połączonych szeregowo podczas jazdy samochodem.
    B. Uzywanie akumulatorów w czasie postoju przy nieruchomym silniku - brak ładowania wtedy.
    C. Używanie akumulatorów w czasie jazdy podczas ładowania, ale połączonych równolegle - pewnie też sie da tak.

    Kolega Ladamaniac pisał o przełączniku szeregowo-równoległym sterowanym ładowaniem.
    Potrzebowałbym własnie takie rozwiązanie, czyli
    A. Jest ładowanie - baterie są połączone równolegle i mogę korzystać z 12V.
    B. Brak ładowania - baterie są połączone szeregowo i mam 24V
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    markower napisał:
    Widziałem to rozwiązanie, ale mi nie odpowiada, ponieważ chciałbym automatyczne przełączanie, a nie manualne.


    No to trzeba zastosować styczniki lub przekaźniki i odpowiednią automatykę.

    markower napisał:
    A. Ładowanie dwóch akumulatorów znajdujących się na przyczepie połączonych szeregowo podczas jazdy samochodem.


    Jeśli mają być ładowane w połączeniu szeregowym to trzeba zrobić przetwornicę.

    markower napisał:
    B. Uzywanie akumulatorów w czasie postoju przy nieruchomym silniku - brak ładowania wtedy.


    Bez problemu.

    markower napisał:
    C. Używanie akumulatorów w czasie jazdy podczas ładowania, ale połączonych równolegle - pewnie też sie da tak.


    To jest sprzeczne z wymaganiem z punktu A - nie mogą być połączone jednocześnie szeregowo i równolegle.

    markower napisał:
    Potrzebowałbym własnie takie rozwiązanie, czyli
    A. Jest ładowanie - baterie są połączone równolegle i mogę korzystać z 12V.


    To się gryzie z wymaganiem z poprzedniego paragrafu pkt. A - tam żądasz połączenia szeregowego a tu równoległego.

    Ergo:
    Ponownie skonkretyzuj wymagania, zastanów sie czy napewno potrzebujesz automatyki, bo automatyzacja w/g twych wytycznych będzie skutkowała kłapaniem przekaźników bez potrzeby.
  • Poziom 32  
    Należy wykonać zasilacz DC/DC podwyższający napięcie do 29V.Wtedy nie trzeba żadnych przełączników.
  • Poziom 9  
    jdubowski napisał:
    markower napisał:
    Widziałem to rozwiązanie, ale mi nie odpowiada, ponieważ chciałbym automatyczne przełączanie, a nie manualne.


    No to trzeba zastosować styczniki lub przekaźniki i odpowiednią automatykę.

    markower napisał:
    A. Ładowanie dwóch akumulatorów znajdujących się na przyczepie połączonych szeregowo podczas jazdy samochodem.


    Jeśli mają być ładowane w połączeniu szeregowym to trzeba zrobić przetwornicę.

    markower napisał:
    B. Uzywanie akumulatorów w czasie postoju przy nieruchomym silniku - brak ładowania wtedy.


    Bez problemu.

    markower napisał:
    C. Używanie akumulatorów w czasie jazdy podczas ładowania, ale połączonych równolegle - pewnie też sie da tak.


    To jest sprzeczne z wymaganiem z punktu A - nie mogą być połączone jednocześnie szeregowo i równolegle.

    markower napisał:
    Potrzebowałbym własnie takie rozwiązanie, czyli
    A. Jest ładowanie - baterie są połączone równolegle i mogę korzystać z 12V.


    To się gryzie z wymaganiem z poprzedniego paragrafu pkt. A - tam żądasz połączenia szeregowego a tu równoległego.

    Ergo:
    Ponownie skonkretyzuj wymagania, zastanów sie czy napewno potrzebujesz automatyki, bo automatyzacja w/g twych wytycznych będzie skutkowała kłapaniem przekaźników bez potrzeby.



    A. Nie sądzę, żeby trzeba zrobić przetwornicę. Można wysterować prądem ładowania, że w czasie jazdy układ przełącza się na równolegle. Zgoda?
    C. Nie gryzie się - przekaźniki powinny załatwić sprawę. Tylko na razie nie mam pomysłu jak to zrobić.
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    markower napisał:
    A. Nie sądzę, żeby trzeba zrobić przetwornicę. Można wysterować prądem ładowania, że w czasie jazdy układ przełącza się na równolegle. Zgoda?


    Zgoda. Czyli w trakcie jazdy jest połaczenie równoległe - popraw więc temat.

    markower napisał:
    C. Nie gryzie się - przekaźniki powinny załatwić sprawę. Tylko na razie nie mam pomysłu jak to zrobić.


    Czyli reasumując:
    - ładowanie - połączenie równoległe - możliwość pobierania 12V
    - brak ładowania - połączenie szeregowe - możliwość pobierania 24V.

    Co do przekaźników - rozrysuj sobie poługując się schematami z wątku przywołanego w poście #6. Załóż że w stanie gdy cewki przekaźników nie są pobudzone akumulatory są połączone szeregowo.

    Uwaga - prad ładowania trzeba ograniczyć, sugeruję użyć żarówki 6V w tym celu.
  • Poziom 32  
    Uważam ,że zastosowanie przwetwornicy jest uzasadnione technicznie.Komplikacje z przełączaniem przekażników grożą pożarem.