Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik 1,5 kW nie chce się uruchomić z kondensatorem na 1 fazę.

kezi89 25 Feb 2015 09:06 3873 30
  • #1
    kezi89
    Level 9  
    Witam kolegów, przepatrzyłem forum i próbowałem samemu coś wymyślić ale nie chce ruszyć na gwieździe startuje ale ma bardzo małe obroty a w trójkąt w ogóle nie rusza tylko buczy. Prosiłbym o pomoc bo bardzo mi zależy żeby go uruchomić. Z góry dziękuję.
  • #2
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Jaka pojemność kondensatora?
  • #4
    kezi89
    Level 9  
    Próbowałem na 100 70 i 40 uf

    I dziękuję za tego pdfa :-)

    A to tabliczka może coś pomoże
    Silnik 1,5 kW nie chce się uruchomić z kondensatorem na 1 fazę.
  • #5
    aksakal
    Tube devices specialist
    Kolega, kezi89 ! Postaram się wyjaśnić ci sytuację z twoim silnikiem. Pojemność kondensatora wydostaje się tak - na każde 100W mocy 7uF pojemności.Ci jest potrzebny kondensator 105-110uF. Należy mieć na myśli że silniki, moc których 1,5kW i więcej z takim kondensatorem w reżimie puszczenia mogą całkiem nie startować czy bardzo powoli zwiększać obroty. Toż w reżimie puszczenia do głównego kondensatora musi podłaczać się kondensator, pojemność którego do 1,5-2 razy więcej pojemności głównego.Potem, jak silnik rozkręci się na maksymalne obroty dodatkowy kondensator powinien być odłączony owak silnik będzie grzał się i spłonie. Jeśli silnik będzie wykorzystywał się zawsze przy maksymalnym obciążeniu, to można powiększyć pojemnośc głównego kondensatora do 150 uF. Silnik 1,5 kW nie chce się uruchomić z kondensatorem na 1 fazę.
  • #6
    kezi89
    Level 9  
    Spróboje go tak połączyć tylko jest jeden problem bo to jest silnik od sprężarki i fajnie by było żeby startował odrazu.. czyli reasumując musze dać kondensator pracy 110 uf a rozruchowy 220uf
  • #7
    aksakal
    Tube devices specialist
    Należy jeszcze pamiętać, że przy włączeniu trójfazowego silnika do jednofazowej sieci z użyciem kondensatora silnik traci 40-50 procent mocy.
  • #8
    kezi89
    Level 9  
    To wiem ze traci na mocy tylko będzie problem z odłączeniem kondensatora rozruchowego.
  • #9
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Równolegle do silnika włącznik czasowy załączający kondensator rozruchowy i po problemie.
  • #10
    kezi89
    Level 9  
    Jest to jakieś rozwiązanie. Silnik jest razem ze sprezarka a mam drugi silnik który też ma 1.5 kw i startuje na jednym kondensatoze ale próbowałem go podłączyć do tego silnika i nic:-(
  • #11
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Ten silnik próbowałeś uruchamiać z obciążeniem czy bez?
  • #12
    kezi89
    Level 9  
    Z obciążeniem a dokładniej z sprezarka od kraza i działało to dość długo aż sprezarka padła
  • #13
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Czyli jak rozumiem silnik chodził do momentu aż padła sprężarka. A próbowałeś podłączyć go normalnie do 3 faz?
  • #14
    kezi89
    Level 9  
    Tego nie próbowałem i teraz właśnie kolega mnie uświadomił ze to może być silnik 1fazowy bo z tego co udało mi się odczytać to tam był kondensator chyba 70uf.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Ale z drugiej strony patrząc na to to z niego wychodzi 6 przewodów czyli tradycyjny silnik trójkąt gwiazda i jest podłączony w trójkąt.
  • #15
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Na tabliczce znamionowej masz dokładnie napisane 3F.
  • #16
    kezi89
    Level 9  
    Ale z drugiej strony patrząc na to to z niego wychodzi 6 przewodów czyli tradycyjny silnik trójkąt gwiazda i jest podłączony w trójkąt.

    Dodano po 3 [sekundy]:

    Tego nie próbowałem i teraz właśnie kolega mnie uświadomił ze to może być silnik 1fazowy bo z tego co udało mi się odczytać to tam był kondensator chyba 70uf.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Tabliczka tam jest mało czytelne i do patrzyłem się tylko ze ma 1.5 kw. Ale to mniej ważne ważne ze dział i zależy mi na tym żeby uruchomić ten silnik na 1 faze
  • #17
    aksakal
    Tube devices specialist
    Nie każdy trójfazowy silnik może efektywnie wykorzystywać się w jednofazowej sieci z kondensatorem.Bardzo dużo zależy od konstrukcji rotora. Lepiej w takiej sytuacji wykorzystać silniki z krótko zamkniętym rotorem. Chcę zwrócić uwagę na pojęcie - pojemność rozruchowego kondensatora powinna być do 2 razy więcej za główny.To nie oznacza, że jeśli pojemność głównego 100uF, to rozruchowego - 200uF. Jego pojemność też powinna być 100uF. Przy puszczeniu silnika oni będą włączone równolegle i ich pojemność będzie 200uF, akurat do 2 razy więcej. Teraz względem problemu z odłączeniem kondensatora. Przemysł czynił dla tego specjalne urządzenia. Oni mieli 2 przycisky - puszczenie i STOP. Przycisk puszczenie miał 2 pary kontaktów . Przy naciśnięciu zamykały się obie pary kontaktów, przy odpuszczaniu jedna para przerywała się , a druga zostawała włączoną. Przy naciśnięciu przycisku STOP przycisk Puszczenie powracał do startowego stanu. Silnik 1,5 kW nie chce się uruchomić z kondensatorem na 1 fazę.
  • #18
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Przepraszam bardzo, o którym silniku piszesz? Wstawiasz zdjęcia tabliczki znamionowej i twierdzisz że jest mało czytelna a tam jak byk można odczytać najważniejsze dane. Zadałem Ci pytanie na które nie uzyskałem odpowiedzi.Czy ten silnik chodził wcześniej w sprężarce podłączony do 230V aż sprężarka padła? Padła że co zatarła się? Może przy okazji zatarcia przypalił się silnik? Proponuję sprawdzić go podłączając do trzech faz. Wtedy to dużo wyjaśni.
  • #19
    kezi89
    Level 9  
    Znam ten włącznik dobrze ale problem jest taki ze mam wyłącznik ciśnieniowy i jak kolega Mariusz pisał musiał bym zastosować włącznik czasowy.. wiec musze zastosować 2 kondensatory po około 110 uf czy 2 po 100 uf wystarcza jeden mam i nie chciał bym sobie robić zbędnych kosztów przez zakup kondensatorow.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Tabliczka znamionowa jest od silnika 3fazowy który jest zespolony ze sprezarka i na 3 fazach pracuje normalnie a chce go przerobić na 1 fazę. A silnik ze sprężarki która padła nadal działa i chciałem wykorzystać kondensator który był w nim do tej sprężarki która aktualnie pr oboje uruchomić ale niestety nie startuje.

    Dodano po 43 [sekundy]:

    Tabliczka znamionowa jest od silnika 3fazowy który jest zespolony ze sprezarka i na 3 fazach pracuje normalnie a chce go przerobić na 1 fazę. A silnik ze sprężarki która padła nadal działa i chciałem wykorzystać kondensator który był w nim do tej sprężarki która aktualnie pr oboje uruchomić ale niestety nie startuje.
  • #20
    Tatko1984
    Level 2  
    Witam mam ten sam problem kompresor z silnikiem 3 fazowym chcem podłączyć pod 1 fazę. W załączniku dosyłam płytkę znamionowa schemat i kostkę jak przewody podpięte na ta chwile. Dodam ze działał na 3 fazy. Jaki kondensator potrzebuje żeby go nie przegrać spalić itd. Z góry dzięki . Dla was to bułka z masełkiem dla mnie ciema magia.prosze o konkretny opis jak podpiąć przewody i jaki kondensator dobrać
  • #21
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    kezi89 wrote:
    Z obciążeniem a dokładniej z sprezarka od kraza i działało to dość długo aż sprezarka padła


    A tego tom się nie spodziewał. Sprężarka w Krazie była napędzana(i zespolona) silnikiem elektrycznym?

    Z tabliczki znamionowej wynika, że silnik jest na 2920 obr/min. Czyli dwubiegunowy, a to znaczy że ma mały moment obrotowy, tym bardziej przy rozruchu. Dodawszy do tego redukcję mocy przy pracy jednofazowej, to nic dziwnego że nie rusza, i na obroty nie wchodzi.
  • #22
    kezi89
    Level 9  
    Szanowny Kolego sprężarka od kraza o której pisałem nie jest zespolona z silnikiem,wcześniej miałem taką konstrukcję napędzaną silnikiem 1.5Kw przez pasek ale że się wyeksploatowała,to udało mi się zdobyć sprężarkę od klimatyzatora która wygląda tak.
    Silnik 1,5 kW nie chce się uruchomić z kondensatorem na 1 fazę.
    I chcę ją uruchomić na 1 fazę.Dodam jeszcze że próbowałem wykorzystać kondensator z wcześniejszego silnika ale niestety nie działa. Dziś będę próbował uruchomić ta sprężarkę jak ruszy albo nie ruszy to napisze..
  • #23
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Z Twych wypowiedzi tak właśnie wynika. Ta sprężarka nie nadaje się do pompowania powietrza.
  • #24
    kezi89
    Level 9  
    Czemu tak twierdzisz ze się nie nadaje?

    Dodano po 13 [sekundy]:

    Czemu tak twierdzisz ze się nie nadaje?

    Dodano po 1 [godziny] 57 [minuty]:

    Wiec tak silnik wystartował z obciążeniem na kondensatoze 120uf i 100uf rozruchowy tylko się trochę grzeje co mogę zrobić większy kondensator pomoże?

    Dodano po 39 [sekundy]:

    Wiec tak silnik wystartował z obciążeniem na kondensatoze 120uf i 100uf rozruchowy tylko się trochę grzeje co mogę zrobić większy kondensator pomoże?
  • #25
    aksakal
    Tube devices specialist
    Zamień miejscami kondensatory.Grzanie silnika jednoznacznie wskazuje, że pojemność kondensatora dla tego typu obciążenia przekracza tę, która jest potrzebna.
  • #26
    kezi89
    Level 9  
    Próbowałem zamienić kondensatory 100uF na roboczy i 120uF na rozruchowy ale nadal się grzeje.Czy moge zastosować jeszcze mniejszy kondensator?
  • #27
    aksakal
    Tube devices specialist
    Zmniejszenie pojemności kondensatora nie może zaszkodzić silnik . Od pojemności kondensatora zależy tylko moc silnika na wale . Pojemność kondensatora można zmniejszyć do stabilnego obiegu silnika przy konkretnym obciążeniu .Lecz należy pamiętać, że grzanie silnika do 50-60 stopniów przy obciążeniu tо normalny stan.
  • #28
    kezi89
    Level 9  
    Dziękuję za pomoc. Jutro będę próbował dalej.
  • #29
    Staszek49
    Level 35  
    Wg mnie, to Twój silnik, po podłączeniu do sieci 230 V będzie za "słaby" (straci ok. 30 % mocy) i w połączeniu ze sprężarką nie zda egzaminu. Ponadto po podłączeniu do sieci 1-fazowej musisz dobrać taki kondensator, aby na "3 pinach" silnika było równe napięcie ( ok. 230 V ) tj. pomiędzy 1 - 2, 1 - 3 oraz 2 i 3 pinem, a wówczas silnik będzie poprawnie pracował.
  • #30
    kezi89
    Level 9  
    Silnik startuje ładnie do 6 bar czyli tak jak sobie wymazylem:-) dziękuję za wszystkie podpowiedzi były bardzo przydatne. Będę dziś mierzył napięcia i prądy jak nie będę czegoś wiedział to będę pisał.

    Dodano po 2 [sekundy]:

    Dziękuję bardzo za trafne spostrzeżenia.