Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bipolarny sterownik silnika DC oparty na mostku H - po co kondensator?

drogus 26 Feb 2015 13:54 1083 7
  • #1
    drogus
    Level 9  
    Witam,

    Do mojego projektu potrzebuję sterownik silnika DC i żeby wszystko uprościć chciałem takowy zakupić (np. taki albo taki). Rozważam jednak zbudowanie czegoś takiego samemu w ramach nauki (i oszczędzenia pieniędzy ;) ), ale nie wiem czy czegoś mi nie brakuje patrząc na te gotowe układy. Oba wykorzystują kondensatory i nie jestem do końca pewien do czego to może być potrzebne w tym wypadku. Naczytałem się trochę o mostkach H i użycie kondensatorów widziałem tylko po to, żeby wygładzić sygnał obwodem LC, ale w opisie tych powyższych nie ma nic o filtrowaniu.



    W tym pierwszym modelu dorzucają jakiś kondensator, który trzeba sobie zamontować (w opisie jest też coś, że może być potrzebny większy przy dużych napięciach), ale patrząc na tą płytkę nie umiem rozszyfrować po co on się tam znajduje. Z tego co widzę, to oprócz tego to raczej standardowy układ: 4 mosfety, 4 diody, jakiś mikrokontroler do sterowania. Tylko po co ten kondensator?

    W drugim jest jeszcze ciekawsza sytuacja, bo widzę tam 3 kondensatory i cewkę.

    (edit: trochę zredagowałem wiadomość, bo po kilku update'ach zrobiło się nieczytelnie)
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • #3
    drogus
    Level 9  
    _jta_ wrote:
    1. Gdzie jest mowa o tym, że przy większych napięciach ma być większy kondensator?


    W opisie z tego pierwszego linku (podkreślenie moje):

    Quote:
    The motor supply should be capable of supplying high current, and a large capacitor should be installed close to the motor driver. The included axial capacitor can be installed directly on the board in the pins labeled '+' and '-' as shown below. Such installations are compact but might limit heat sinking options; also, depending on the power supply quality and motor characteristics, a larger capacitor might be required.


    Ale nie ma też jaki jest ten kondensator, który załączają, więc nie wiadomo co to znaczy "większy".

    _jta_ wrote:
    2. Tam są jakieś schematy? Ze zdjęć ciężko się zorientować, jak to jest zrobione.


    Niestety nic takiego nie widzę, to są produkty komercyjne, więc wątpię, żeby się chcieli tym dzielić.

    Być może do mojego zastosowania mogę to pominąć, ale chciałem się dowiedzieć jaki jest cel stosowania tych elementów.
  • #5
    drogus
    Level 9  
    _jta_ wrote:
    1. Tam nie pisze, że przy większym napięciu. Jeśli zasilacz nie ma kondensatora, a silnik może chcieć dużego prądu, to trzeba dać kondensator na zasilaniu.


    Rzeczywiście, nie wiem jak ja to czytałem. Poczytałem o tym więcej i teraz jest to jaśniejsze, dzięki!
  • #6
    drogus
    Level 9  
    Po wielu godzinach czytania muszę przyznać, że zadane przeze mnie pytanie było dość głupie, bo te kondensatory mogą oczywiście służyć najróżniejszym celom. Po prostu jako początkujący miałem cały czas w głowie bardzo uproszczony model mostka H i wydawało mi się, że zbyt wiele tam nie powinno być.

    Dla innych czytających - jednym z często spotykanych rozwiązań jest zwiększenie napięcia na bramce MOSFETów typu N stosowanych w górnej części mostka (nie wiem jaka jest polska nazwa, ale po angielsku nazywają to bootstrapping) - do tego potrzebny jest kondensator. Żeby umożliwić przepływ prądu przez MOSFET typu N trzeba wytworzyć różnicę potencjałów pomiędzy bramką, a źródłem. W przypadku zastosowania N-MOSFETów w górnej części trzeba do bramki dostarczyć napięcie wyższe niż napięcie zasilania i stąd potrzeba wzmocnienia napięcia.
  • #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    Sterowanie mostkiem nie jest skomplikowane. chodzi tylko o to aby podać prawidłowe napiecia na bramki tranzystorów, bootstrap jest prosty ale ma ograniczenia, nie można górnego tranzystora załączyć na stałe (PWM 95% moze być)
    Prawdopodobnie moduł z cewką ma przetwornicę podnoszącą napiecie dla bramek MOSFET'ów, inna możliwość to że cewka jest elementem filtru przeciwzakłóceniowego.