Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Skoda Felicia 1,3 mpi - Jak wyjąć alternator + wymiana mostka / diód.

28 Feb 2015 22:29 11412 12
  • Level 10  
    Witajcie,

    W mojej skodzie chyba przestał działać alternator. Akumulator rozładowuje się podczas jazdy, napięcie podczas pracy silnika jest niższe niż przy wyłączonym silniku, przy podwyższonych obrotach jeszcze niższe. Dziwne jest to, że nie zapala się kontrolka akumulatora (zapala się podczas rozruchu silnika). Jeśli to ma jakiekolwiek znaczenie, to różnica napięć pomiędzy "+" alternatora a stykiem regulatora napięcia wynosi ok. 0,2 V. Podobnie pomiędzy "+" a stykiem drugiego cienkiego kabelka, który odchodzi od kabla "+" alternatora. (oba te miejsca na zdjęciu zaznaczyłem kwadratową ramką).

    Kilka dni przed tym zanim alternator odmówił pracy, z komory silnika wydobywały się piski - doczytałem, że alternator w Felicji często piszczy, gdy pada mostek diodowy. Ponieważ koszty wymiany alternatora są wysokie, a koszt mostka / diód niewielki, chcę sam spróbować wymienić mostek, ew. diody.

    1. Więc pytanie pierwsze - czy do wyjęcia alternatora wystarczy wykręcenie śrub zaznaczonych na zdjęciu kołami, czy trzeba też odkręcić śrubę (wszystkie śruby) w okolicy czerwonego pytajnika? Ewentualnie jakieś jeszcze śruby? Jakich kluczy będę potrzebował?

    Póki co wykręciłem górną śrubę (napięcie paska), odkręciłem przewód "+" alternatora. Do dolnej śruby będę chyba potrzebował klucza 16, 17 była za duża.

    2. Alternator nie jest oryginalny, był wymieniany ok 5 lat temu - czy mostki są jakieś uniwersalne, czy też muszę szukać do tego konkretnego modelu alternatora (nie wiem nawet czy ma producenta napisanego na obudowie...). Jeśli będzie trudno znaleźć odpowiedni mostek, czeka mnie wymiana diód - w jakim sklepie można kupić odpowiednie diody?

    3. Jak najlepiej napiąć pasek klinowy przy montażu alternatora? Chcę go wymienić na nowy, ten obecny miejscami nie ma klinów.

    Regulator wyjąłem i obejrzałem, wydaje się być w porządku, szczotki mają długość 7-8 mm. Czy mogę go jeszcze w jakiś sposób sprawdzić?

    Skoda Felicia 1,3 mpi - Jak wyjąć alternator + wymiana mostka / diód.
  • Level 38  
    Alternator trzyma się na śrubie u góry od regulacji naciągu i na tej na dole. Naciągać najlepiej delikatnie jakimś drewnianym ewentualnie metalowym "drągiem" delikatnie go napinając (ktoś w tym czasie dokręci górną śrubę na napinaczu). Nie robić tego na "chama" i ile pójdzie bo posypie się pasek albo łożyska.
  • Level 26  
    W twoim aucie jest 9 diod i słabo widzę abyś je z tamtąd wyjął nie mając nawet klucza 16???Oczywiście bez obrazy.Ale to ci się zapewne przyda, bo czegoś się dowiesz,
    http://autokult.pl/623,alternator-budowa-usterki-sposob-dzialania
    No tak. ale jak go wyjąłeś to teraz trzeba go rozmontowac i sprawdzić o co chodzi?Może to zwarcie na stojanie, może diody/tu bym stawiał/.Może regulator napiecia , który jest poza alternatorem.????Poczytaj i pomież???Za mało informacji.
  • Level 10  
    Dzięki za tak szybką reakcję :) Uff, to dobrze, że tylko te dwie śruby trzymają alternator, bałem się, że będę musiał tą trójkę śrub też wykręcać.

    Za link też dziękuję, przeczytałem, na pewno się przyda. No, bez 16 zdecydowanie to nie będzie możliwe, na szczęście klucz można kupić :-). Być może faktycznie sobie nie poradzę, ale ryzykuję niewiele a zaoszczędzić mogę ok 250 zł (koszt alternatora z wymianą).

    Sam proces wymiany mostka znalazłem opisany chyba dosyć dokładnie, teraz jeszcze tylko pozostaje kwestia tego, czy te mostki są w jakikolwiek sposób standaryzowane, czy też w tym alternatorze może być jakaś autorska wersja jego producenta. Tak czy owak spróbuję go wykręcić i rozłożyć, jak mi się to uda to wkleję tutaj zdjęcia mostka i może wtedy będzie wiadomo coś więcej.

    EDIT: Poszukam jak zdiagnozować regulator i stojan, dzięki. Być może nie będę w stanie tego sprawdzić i sprawdzę tylko mostek - ale zawsze jest szansa, że to wypali.
  • Level 36  
    Po wydłubaniu alternatora (lub nawet gdy jeszcze jest w samochodzie), sprawdź w jakim stanie są pierścienie ślizgowe na wirniku. Jeśli wyczujesz rowki, to oddaj alternator do przetoczenia pierścieni.
    Kontrolka nie musi Ci się zapalić żeby rozładować akumulator. Mnie tak padł akumulator (też Felicia) jadąc nocą z Kołobrzegu w okolice Gniezna. Dojechałem do Obornik i dalej jechałem już na postojowych, a przed Poznaniem zabrakło prądu już nawet na generowanie iskry i tyle było z jazdy; do celu nie dojechałem. Zużyte okazały się pierścienie (i trochę szczotki regulatora); po prostu nie dotykały całą powierzchnią do pierścieni i to starczyło żebym miał kłopoty. Po naprawie jak ręką odjął.
  • Level 19  
    Witam !
    Może jeszcze ja dołożę coś od siebie odpowiadając na drugie pytanie kolegi.
    Nie ma uniwersalnych mostków ale wiele modeli nawet różnych marek pojazdów używa podobnego wyposażenia elektrycznego silnika.
    Na przykład :pompa paliwa,rozrusznik,alternator,czujniki,zaworki etc.
    Dlatego warto udać się do punktu zakupu wraz ze starym mostkiem w celu porównania, ewentualnie w celu zasięgnięcia fachowej informacji.
    Tak więc jeśli zdecydujesz się na samodzielną naprawę, będziesz musiał rozebrać alternator na części pierwsze.
    Nie można sprawdzić po kolei każdej diody bez odłączenia mostka diodowego od uzwojeń stojana.
    Ostatnia rzecz to, czy w ogóle jeszcze można gdziekolwiek kupić diody na sztuki.
    Wtedy koszt naprawy obniżył się kilkakrotnie .
    Na koniec zaciekawiła mnie ta kwestia
    Quote:
    doczytałem, że alternator w Felicji często piszczy, gdy pada mostek diodowy.

    Co w takim przypadku piszczy?
  • Level 43  
    Sprawa jest prosta wymieniasz mostek i po problemie kupisz u każdego dostawcy części.
    Diod nie polecam wymieniać jak ktoś nie wprawny.
  • VAG group specialist
    Strumien swiadomosci swia wrote:

    Diod nie polecam wymieniać jak ktoś nie wprawny.

    Chyba się to nawet nie opłaca.
    W tym mostku są diody pastylkowe (taka moja nazwa) które są wprasowywane, chyba że chodzi o diody wzbudzenia .
    Zbyt dużo roboty a cały mostek nie będzie kosztował więcej niż 45zł.
    Chyba że ktoś ma drugi uszkodzony mostek to można przełożyć całą część diod plusowych czy minusowych, wtedy tylko lutownica potrzebna.
  • Level 10  
    Witam>Pozwólcie że odkopię temat..Mam pytanie..Ja również mam problem z ładowaniem..Mianowicie mam 12,7 do 13,5 V mierzone przy akumulatorze oraz przy alternatorze.Wymieniłem regulator i nic.To samo..Odwołuję się do zdjęcia kolegi powyżej..Pomierzyłem popróbowałem i tak..
    Tam gdzie na zdjęciu na dole jest zaznaczony kabelek w kwadracie ten szaro-zielony mam połączony do tego pinu razem z jakimś grubszym czerwonym który jest obcięty..I właśnie jak ten krótki obcięty kabelek połączę z kablem czerwonym zaznaczonym w kólku-(zasilanie akumulatora) to ładowanie podskakuje do 14,2 -14,5..Ale nie wiem czy mogę go tak podłączyć,i dlaczego tak jest..Bo rozumiem że ten kabelek cienki szaro-zielony jest od kontrolki ładowania..

    Zwróćcie też uwagę na to jak przychodzą kable te czerwone..Dlaczego są dwa..Dodam jeszcze że być może jest to zasilanie LPG..Bo takie posiadam

    Skoda Felicia 1,3 mpi - Jak wyjąć alternator + wymiana mostka / diód.
  • Level 43  
    ultimate33 wrote:
    I właśnie jak ten krótki obcięty kabelek połączę z kablem czerwonym zaznaczonym w kólku-(zasilanie akumulatora) to ładowanie podskakuje do 14,2 -14,5..Ale nie wiem czy mogę go tak podłączyć


    Nie możesz bo ci wyłAduje akumulator, masz diody uszkodzone, w ogóle 99,9 $ uszkodzeń tego magnetona to diody.
  • Level 41  
    Dobrze wyczyść styki mostka do obudowy (masa), podokręcaj ten nowy mostek. Możesz jeszcze przerobić regulator na Boscha (musisz dorwać skądś stary ze zużytymi szczotkami i przerobić), ja tak robię i mam ładowanie na poziomie 14,4 i trzyma bardzo sztywno, koszt praktycznie zero zł.
  • Level 10  
    To znaczy że i tak mostek muszę dokupić..Trudno..A jeszcze jedno pytanie..Jest go ciężko odlutować i przylutować z powrotem.Jest tam w miarę dość miejsca?
    Aha.Zainteresował mnie też ten regulator boscha..Skąd go wziąć?