Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lodówka SAMSUNG RS 7687 FHCSL - Błąd: 23, E. Nie trzyma temperatury

wrobeljarek 01 Mar 2015 14:46 3429 15
  • #1 01 Mar 2015 14:46
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Witam serdecznie, mam problem z uruchomieniem lodówki RS 7687FHCSL.

    Po podłączeniu do prądu na wyświetlaczu w części zamrażarki pojawia się 23 oraz E w części lodówki. Lodówka po chwili uruchamia się i słychać, że agregat pracuje. Gdy agregat zagrzeje się i wyłącza aby ostygnąć niestety już nie startuje. Wtedy wyłączam przewód zasilający z gniazdka, czekam chwilę, aż kontrolki na wyświetlaczu zgasną i włączam lodówkę ponownie do gniazdka zasilającego. Ponownie pojawia się na wyświetlaczu 23 i E. Agregat załącza się i schładza wnętrze lodówki i zamrażarki aż do momentu gdy znów się nie zagrzeje. Po osiągnięciu w ten sposób temperatury 0°C w komorze zamrażarki na wyświetlaczu pojawiają się wartości temperatury jakie panują w komorach lodówki. Wartości te spadają aż do osiągnięcia przez lodówkę wartości zadanych przeze mnie na wyświetlaczu przy pomocy przycisków. Po osiągnięciu ustawionych temperatur agregat wyłącza się ale niestety już nie startuje nawet po całej nocy spoczynku. Rano temperatura w zamrażarce jest już dodatnia.
    Jednak gdy otwieram którekolwiek drzwi na wyświetlaczu pojawia się temperatura zadana przeze mnie. Jednak termometr (taki naokienny - zewnętrzny) pokazuje temperaturę dodatnią a produkty w lodówce są już rozmrożone.

    W czasie pracy i spoczynku agregatu gdy drzwi lodówki, zamrażarki i barku są zamknięte na wyświetlaczu świecą się tylko ikony ICE OFF oraz Filtr z kropelką. Linia wodna oraz filtr wodny nie są podłączone do lodówki ponieważ jeszcze nie mam zamontowanego kranu z redukcją średnicy. Mam nadzieję, że podłączenie wody nie jest obowiązkowe do prawidłowego działania lodówki i zamrażarki.

    Bardzo proszę o podpowiedź co jest nie tak.

    ps. Po przytrzymaniu przycisków FREEZER i VACATION przez 10 sekund na wyświetlaczu pojawia się 0 0. Ale to chyba jest jakiś tryb serwisowy?

    2 15
  • #2 01 Mar 2015 16:35
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    Moze uszkodzone przewody na drzwiach

    0
  • #3 03 Mar 2015 08:46
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    A, które dokładnie (od jakiego obwodu) bo jest ich tam dość sporo?
    pozdrawiam

    0
  • #4 03 Mar 2015 18:04
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    Sprawdz wszystkie

    0
  • #5 04 Mar 2015 08:31
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Sprawdzone. Są ok.

    -1
  • #6 20 Lis 2015 07:11
    yoasia3
    Poziom 1  

    Witam,
    mam ten sam problem. Mam lodówkę Samsung RSH5ZLBG. W dzień elektrownia wykonywała jakieś prace i nie było prądu i po powrocie z pracy zastałam lodówkę własnie z takim komunikatem. Czy znalazł Pan rozwiązanie problemu czy też bez serwisu się nie obejdzie?
    Pozdrawiam

    0
  • #7 07 Cze 2016 10:18
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Niestety, nie znalazłem rozwiązania. Po półtora roku od uruchomienia powrócił ten sam problem. Początkowo podejrzewałem nieprawidłowe podłączenie przewodu fazowego w gniazdku lub słabe uziemienie gniazdka. Ale to już zostało wykluczone. Gdy przez ten czas lodówka stała odsłonięta problem przestał istnieć. Jednak teraz, po wsunięciu jej w przygotowaną zgodnie z zaleceniami producenta wnękę problem powrócił. Zalecenia to 5 cm od boków i 2,5 cm od góry urządzenia. Na półce nad lodówką stoi radio. Ale ono chyba niema wpływu na pracę elektroniki w górnej części lodówki. A czy Pani znalazła rozwiązanie problemu?

    0
  • #8 07 Cze 2016 11:52
    zibi1971
    Specjalista AGD

    Witam
    Gdzieś na forum był opisywany ten problem. Błąd ten sygnalizuje uszkodzenie wentylatora skraplacza( ten z tyłu przy kompresorze), ewentualnie zasilanie tego wentylatora na module( do wymiany diody)
    Tu macie więcej na ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3000358.html
    Nie sugerować sie modelem lodówki - elektronika podobna

    2
  • #9 01 Sie 2016 13:18
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Dziękuję zibi1971. „Niestety” u mnie przyczyną jest coś innego. Wszystkie diody podają prawidłowe wartości po wylutowaniu. Dodatkowo zauważyłem dziwne zachowanie wentylatora przy chłodnicy. Wentylator próbuje się obracać. Kilka razy łopatki ruszają się ale tylko o około 20-30 stopni i to w przeciwną stronę. Czeka 20 sekund i ponawia próbę, która za każdym razem trwa około 3 sekund. Samodzielnie nie startuje. Natomiast jeśli wprawię go w ruch ręcznie w momencie, gdy sam próbuje się uruchomić to zaczyna normalną pracę a po chwili uruchamia się również agregat. Gdy agregat popracuje i wyłączy się, drugi raz wentylator już nie startuje chyba, że znowu mu pomogę.
    PROSZĘ O POMOC
    Z wentylatora wychodzą trzy przewody. Czarny, różowy i biały. Na mój chłopski rozumek wygląda to tak jakby ten trzeci przewód służył lodówce do sprawdzenia czy wentylator się obraca.

    0
  • #10 01 Sie 2016 14:20
    zibi1971
    Specjalista AGD

    Witam
    Dobrze kombinujesz, masz do wymiany wentylator, ten trzeci przewód to sygnał do modułu że wentylator pracuje.Moduł próbuje kilka razy go uruchomić potem zgłasza w/w bład. Niestety mi nigdy się nie udało go naprawić.Jest to wentylator na 12volt.
    Na podobnej zasadzie działają wentylatory komputerowe z regulacją obrotów.

    0
  • #11 03 Sie 2016 12:02
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Dziękuję zibi1971.
    Wymontowałem wentylator i zaniosłem do znajomego naprawiacza telewizorów w celu sprawdzenia. Silniczek podłączony pod zasilacz laboratoryjny 12V działa ale tylko ze zdjętym plastikowym wiatrakiem i wtedy podaje impulsy białym przewodem (zmierzone oscyloskopem). Po założeniu wiatraka niema siły samodzielnie wystartować. Zamówiłem nowy silniczek ale będę na niego czekał około 2-3 tygodni. Na ten czas zastosowałem takie rozwiązanie. Z tyłu za lodówką postawiłem 50-letni wiatraczek „Zefir” i skierowałem go na chłodnicę. Uszkodzony silnik zainstalowałem ponownie na swoim miejscu ale bez plastikowego wiatraczka. Układ jest chłodzony „Zefirem” a płyta główna dostaje impulsy od pracującego, nie w pełni sprawnego silniczka. Lodówka przestała zgłaszać błąd.

    Myślałem o 12V-ym wentylatorze od procesora komputerowego ale obawiałem się (może niesłusznie), że on będzie miał inne (chyba wyższe) obroty i będzie podawał impuls z inną częstotliwością. Nie znam się na tym bo jestem mechanikiem samochodowym a nie elektronikiem ale może płyta główna w lodowce mogłaby nie wytrzymać impulsów o innej charakterystyce?

    Bardzo dziękuję Wszystkim, którzy służyli mi swoją radą. To dzięki Wam udało mi się naprawić moją lodówkę, na którą wydałem sporo oszczędności i zaoszczędzić 1500 zł !!! Taką właśnie kwotę zaproponował mi serwisant z „AUTORYZOWANEGO” warszawskiego serwisu. Po organoleptycznych oględzinach lodówki i zignorowaniu kodu błędu wyświetlanego na wyświetlaczu serwisant orzekł, że uszkodzone są: płyta główna, płyta inwertera i płyta filtra przeciwzakłóceniowego (czyli cała elektronika). Następnie zaznaczył, że po wymianie elektroniki wykona dalszą diagnostykę. Serdecznie podziękowałem temu panu i życzyłem mu wszystkiego najlepszego na dalszej zawodowej drodze jednym żołnierskim słowem.

    A dzięki Waszej pomocy mam pewność, że pAPRA SERWIS robotę :(

    ps. Czy takiemu serwisowi nie opłaca się prowadzić rzetelnej diagnostyki sprzętu?
    Czy taki serwis zarobiłby mniej za wymianę części wartej 250 zł
    niż za wymianę elektroniki wartej 1500 zł
    Na czym naprawdę zarabia „AUTORYZOWANY SERWIS”, na usługach czy na sprzedaży części?

    ________________________________________________
    Umiem liczyć, liczę na siebie.

    0
  • #12 03 Sie 2016 18:14
    zibi1971
    Specjalista AGD

    Witam
    Gratuluję sukcesu. Wezwany przez ciebie serwis nie wiedział jak się zabrać za lodówkę dlatego dał ci taką cenę żebyś zrezygnował z naprawy.
    Serwisant jak nie wie o co chodzi to zawsze daję wysoką cenę naprawy- ,,a nuż klient zrezygnuje z naprawy,,.

    0
  • #13 04 Sie 2016 12:26
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Cała ta sytuacja z serwisantem to jakiś absurd. Wyobrażasz sobie, że on przyjeżdża do mnie z przebitą oponą a ja mu proponuję wymianę silnika i dalszą diagnozę gdy to nie pomoże tylko dla tego, że nie mam czasu załatać mu gumy? :)

    A co do lodówki to zastanawiam się jeszcze nad jedną rzeczą.
    Wentylator znajduje się pomiędzy chłodnicą a sprężarką. Podczas pracy wyciąga gorące powietrze z chłodnicy i pcha je w stronę kompresora tym samym dodatkowo go podgrzewając. Czy nie powinno być odwrotnie? Może ktoś napisze jak to jest w innych modelach.
    Pozdrawiam
    Jarek

    0
  • #14 04 Sie 2016 13:07
    jack63
    Poziom 41  

    Jest tak samo! Aby zapewnić równomierność przepływu powietrza przez skraplacz, nazywany prze Ciebie chłodnicą, wentylator musi zasysać , a nie tłoczyć, powietrze. To samo masz w samochodzie.
    Temperatura powietrza po przejściu przez skraplacz jest i tak niższa od temp. sprężarki, więc ją chłodzi.
    Kup wentylator. " komputerowy", ale na napięcie jak oryginał. Podawany na tabliczce wentylatora prąd też nie może być mniejszy oraz wymiary, co oczywiste. Jakby nie było komputerowych, to są mocniejsze stosowane w falownikach.
    Z resztą najlepiej kupować wentylator w sklepie elektronicznym.
    O serwisantach fohofcach lepiej nie piać, bo szkoda zdrowia i nerwów.
    Powiem Ci, że takie fajansy robią najlepszą kasę dla firmy krojąc klientów jak barany. Samo życie....

    1
  • #15 06 Sie 2016 07:11
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Dziękuję jack63. Pospieszyłem się i już kupiłem oryginalny silniczek. Za trzy dni ma być u mnie. Chciałem uniknąć dalszych kombinacji z przerabianiem mocowań. Swoją drogą spora rozbieżność cen. Prawie we wszystkich sklepach internetowych silniczek kosztuje około 250-350 zł. A w sklepie czescisamsung 150 zł. A może ktoś wie gdzie można jeszcze taniej. Numer części to: DRCP8020LA (DA31-00305C). Dołczam zdjęcie silniczka. Zrzut ekra....00.59.png Download (29.61 kB)

    0
  • #16 16 Sie 2016 22:14
    wrobeljarek
    Poziom 8  

    Po wymianie silniczka wentylatora skraplacza lodówka działa prawidłowo. Okazało się, że silniczek był uszkodzony od nowości a dawał o sobie znać tylko po kilkugodzinnych przerwach w dostawie prądu, gdy wnętrze lodówki osiągało temperaturę dodatnią .

    0