Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Craftsman 19.2V - Naprawa baterii

DarkCore 03 Mar 2015 08:51 1866 15
  • #1 03 Mar 2015 08:51
    DarkCore
    Poziom 8  

    Witam. Posiadam kilka padniętych baterii od Craftsmana 19.2v. Problem polega na tym, że po sprawdzeniu pojedynczych ogniw i zamianie tych uszkodzonych zmontowałem wszystko w całość i ładowarka nie chce mi tego akumulatora naładować.
    Tak wygląda bateria po zdjęciu górnej obudowy:
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii
    Tutaj jej etykieta z parametrami:
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii
    Tak wygląda ładowarka.
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii
    Są na niej 3 diody. Na środku zielona- zapala się jak akumulator jest naładowany, na górze czerwona- świeci się w trakcie ładowania no i na samym dole dioda żółta- zapala się jak coś jest nie tak z akumulatorem. No i właśnie po umieszczeniu w ładowarce naprawionego ogniwa ta żółta dioda mrugnie i ładowarka nie ładuje. Sprawdzałem to na oryginalnej baterii i ładowarka ładnie ładuje więc przyczyna leży chyba w samym ogniwie.
    Gdzieś w chaosie internetu doczytałem że może być padnięte to:
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii
    Na zagranicznych forach ludzie pisali że jest to chyba dioda Zenera. Tylko nie ma na niej żadnych oznaczeń ani pasków więc nie wiem nawet na co ją wymienić :\

    Ostatnim elementem jest bezpiecznik termiczny:
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii

    I gdzie według szanownych kolegów może leżeć przyczyna?

    0 15
  • #2 03 Mar 2015 09:03
    spinacz
    Poziom 38  

    Zmierz diodę, bezpiecznik jak będzie ok to sprawdź czy każde ogniwo ma zbliżone napięcie. Możliwe że ładowarka widzi jakieś dziwne napięcie i nie rozpoznaje jako sprawnej baterii. Jeśli ogniwa będą miały duże różnice napięć to spróbuj zewnętrznie podładować i wyrównać napięcia na ogniwach.

    0
  • #3 03 Mar 2015 11:31
    DarkCore
    Poziom 8  

    a jak określić wartość takiej diody?

    0
  • #4 03 Mar 2015 12:44
    spinacz
    Poziom 38  

    Rozrysuj schemat baterii jak jest podłączona do styków.

    0
  • #5 03 Mar 2015 13:37
    DarkCore
    Poziom 8  

    Wtyki 1,2,3,4 wychodzą z baterii (widoczne na zdjęciu w 1szym poście). Na schemacie tak wyglądają podłączenia:
    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii

    Tylko nie wiem w którą stronę dioda powinna być rozrysowana (nie ma na niej żadnych oznaczeń)

    0
  • #6 03 Mar 2015 13:41
    spinacz
    Poziom 38  

    A sprawdzałeś miernikiem tą diodę ?

    0
  • #7 03 Mar 2015 14:46
    DarkCore
    Poziom 8  

    miernik nie reaguje. Tak jak by była spalona, aczkolwiek wiem że z zenerami jest nieco problem przy sprawdzaniu zwykłym miernikiem a ja nie mam zasilacza z regulacją napięcia. Spinacz a może masz jakiś patent na sprawdzenie tego ustrojstwa?

    0
  • #8 03 Mar 2015 14:56
    spinacz
    Poziom 38  

    Miernik nie reaguje co to znaczy ? Dioda przewodzi w obie strony czy w jedną czy może stanowi przerwę ?
    Dioda na pewno pełni rolę identyfikatora napięcia baterii by ładowarka wiedziała jaki pakiet ogniw ma ładować.
    Skoro posiadasz oryginalną baterie to otwórz ładowarkę podłącz oryginalna baterie (rozumie że ona jest też na 19.2V) i zmierz miernikiem jakie masz napięcie na diodzie.

    0
  • #9 03 Mar 2015 15:32
    DarkCore
    Poziom 8  

    Craftsman 19.2V - Naprawa baterii

    Mam taki miernik. W polu Ω przy symbolu diody miernik nie daje znaku życia. Po ustawieniu na 20K (niezależnie od strony) pojawia się 12,46 lub 15,44 lub 13,07 (za każdym razem inna wartość) i maleje tak do 10,24 lub 10,56 lub 10,15 (też za każdym razem inna wartość).

    Możliwe że coś źle robię, nie wiem gdyż nie jestem elektronikiem...

    Aha, zmierzyłem to na odłączonej samej diodzie

    0
  • #10 03 Mar 2015 16:48
    spinacz
    Poziom 38  

    Miernik ustaw na znaczku diody, i zmierz ją w obu kierunkach.

    0
  • #11 04 Mar 2015 08:06
    DarkCore
    Poziom 8  

    spinacz napisał:
    Miernik ustaw na znaczku diody, i zmierz ją w obu kierunkach.

    Miernik nic nie reaguje.

    Po podłączeniu do ładowarki na diodzie pojawiło się napięcie 3,06V

    0
  • #12 04 Mar 2015 08:12
    spinacz
    Poziom 38  

    No to dioda uwalona, te 3,06V jest na starej baterii czy na sprawnej ? Czy dioda może była jakoś przyklejona do ogniw ? Może jednak pełniła rolę czujnika temperatury.

    0
  • #13 04 Mar 2015 08:38
    wujektv
    Poziom 12  

    Kiedyś przy naprawie prostownicy do włosów Ravanson, po widoku tego typu obudowy, myślałem że to dioda. Ponieważ była całkiem wewnątrz spalona nie było możliwości pomiaru co to jest. Ale miałem drugą taką samą prostownicę i jakie było moje zdziwienie kiedy okazało się że jest to termistor 10 KΩ. Po informacji uzyskanej z serwisu okazało się że jest to istotnie termistor 10 kΩ w obwodzie pomiaru temperatury płytek, w obudowie szklanej prawdopodobnie NTC DO 35 albo podobnej. Nie pamiętam dokładnie, ale chyba kupowałem z firmy TEWA electronics
    Może to nie dotyczy tematu, ale może okazać się przydatne.

    0
  • #14 04 Mar 2015 10:55
    DarkCore
    Poziom 8  

    Owszem ta "dioda" była przyklejona do jednego z ogniw i pomiar wykonałem średnio sprawnej baterii. Do innego ogniwa był przyklejony ten biały bezpiecznik termiczny.
    Wujektv możesz mieć z tym rację!!!! wykonałem doświadczenie jak na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=DZ2_QcE8o44 i faktycznie jego opór maleje jak się go palcami zagrzeje. W temperaturze pokojowej (22 stopnie ) pokazuje pomiar 9kΩ i po podgrzaniu maleje.

    0
  • #15 04 Mar 2015 13:02
    spinacz
    Poziom 38  

    No to teraz sprawdź czy tak samo się zachowuje (czy mniej więcej wartości się zgadzają) się ten termistor w tej średnio sprawnej baterii która się ładuje.

    0
  • #16 05 Mar 2015 16:59
    DarkCore
    Poziom 8  

    no i sprawdziłem. Uszkodzony termistor wymieniłem lecz ładowarka nadal nie widzi baterii. Pobawie się tak jak pisałeś wyżej w podładowanie każdego ogniwa osobno... mam bc-1000 więc może ona coś zaradzi...

    0