Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
TermoPasty.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Harman Kardon AVR 255 - Spalony układ Cirrus LOGIC CS na płytce pod HDMI

03 Mar 2015 20:47 7929 72
  • Poziom 22  
    Witam!

    Znajomy podrzucił do wglądu wzmacniacz Harman Kardon AVR 255 (2009).

    Powiedział, że chyba coś zwarł (?) i poleciał dymek. Amplituner
    normalnie uruchamia się.

    Sprzęt wyczyściłem i okazuje się, że pod płytką HDMI został upalony mały układ o oznaczeniu CS. Niestety ciężko odczytać jakiekolwiek numery gdyż go wybrzuszyło i jest osmolony i zżółkły.

    Proszę o poradę - jaką rolę spełnia ten układ?

    Widzę, że układ leży na płytce z wyjściami Chinch, a głośniki były podpięte pod wyjścia skręcane piętro niżej.

    Czy taka płytka jest cała do kupienia czy da się wymienić sam układ CS?

    Dziękuję za wszelkie wskazówki.

    Naprawiam płyty laptopów więc obiecałem zerknąć, jednak ze sprzętem audio nie ma wiele do czynienia.

    Rafał

    Dodano po 22 [minuty]:

    Po ciężkich próbach ustaliłem, że chodzi o układzik Cirrus Logic cs42528.

    Ścieżki upalone :(

    W załączniku zdjęcie.

    Dzięki za wszelkie wskazówki.

    Raf Harman Kardon AVR 255 - Spalony układ Cirrus LOGIC CS na płytce pod HDMI
  • TermoPasty.pl
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    Piotrku dziękuję za odpowiedź.

    Układ znalazłem na portalu aukcyjnym w bardzo rozsądnej cenie.

    Układ już oczyściłem - niestety na pierwszy rzut oka, jedna ze ścieżek jest odsłonięta, ale być może nie zerwana. Dowiem się więcej jak go zdejmę.

    Co ciekawe wzmacniacz żyje, ale....po włączeniu i puszczeniu radia dźwięk jest zniekształcony okropnie i głośność nie odzwierciedla ustawienia na gałce.

    Po wyłączeniu wzmacniacza i zaraz po włączeniu jakieś 3 sekundy dźwięk jest głośny i idealny, ale potem zanika natychmiast i trzeszczy - to też mi nie daje spokoju czemu tak się dzieje.

    Wszystko co bez pilota mogłem to powyłączałem (dolby itp), tak do końca nie wiem za co ten układ odpowiada oprócz tego, że to przetwornik D/A - A/D.

    Pozdrawiam

    Rafał

    PS: Układ jest dwa piętra niżej od płytki HDMI - praktycznie na niej skupiają się wszystkie połączenia oraz gniazda cyfrowe chinch wejściowe audio i video.
  • Poziom 22  
    Oczyściłem pady z cyny i niestety wypaliło dwie ścieżki na amen :(

    Starałem się być bardzo delikatny, jak z pozostałych padów spalonych można jeszcze pociągnąć bajpas to z pinu 38 i 39 został sam pył :(

    Wg schematu układu to: 38 MUTEC oraz 39 LPFLT.

    Czy da się coś jeszcze z tym zrobić? Czy postawienie układu bez pinu 38 i 39 ma sens?

    Proszę o wszelkie wskazówki.

    Raf Harman Kardon AVR 255 - Spalony układ Cirrus LOGIC CS na płytce pod HDMI
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 22  
    Piotrze, dziękuję za wsparcie!

    Jeśli 38 MUTEC może leżeć w powietrzu to skąd zabrać 39?

    Proszę poradź jak to złapać.

    Dziękuję!

    Raf
  • TermoPasty.pl
  • Poziom 22  
    Piotrze, dziękuję. Jesteś wielki.

    Pozdrawiam serdecznie.

    Rafał.
  • Poziom 22  
    Witam!

    Układ wymieniłem, wykrwawiłem się przy stawianiu bajpasów, ale udało się.

    100% upewniłem się, że nie ma zwarć - porównałem wszystko ze schematem.

    Sprzęt odpaliłem i radość - działa - wszystko OK!

    Jedynie co nie dawało mi spokoju to czy wentylatory startują od samego początku
    czy tylko przy określonej temperaturze. U mnie nie kręciły się.

    Sprzęt testowałem godzinę - słuchawki, głośniki.....i nagle....dymek
    Cirrus Logic padł :( znów go wybrzuszyło.

    Co jeszcze można zdiagnozować? - niestety wzmacniacz nie odpalił bez reszty modułów - więc jak pomierzyć mu napięcia?

    Pozdrawiam

    Raf
  • Pomocny post
    Poziom 41  
    W tych Harmanach zastosowano wadliwą serię stabilizatorów KIA278R05, które - w trakcie użytkowania zamiast 5V potrafiły podać na swoim wyjściu nawet ok. 10V (zaraz po włączeniu - na zimno było OK, ale w miarę rozgrzewania się - napięcie rosło.
    W tym amplitunerze to układ IC89 na płycie CUP12027-5.
  • Poziom 22  
    Sharp! Dziękuję to bardzo cenna informacja.

    Chyba będę musiał poszukać płytki CUP12029-1 bo ścieżki są w stanie krytycznym, a kolejne lutowanie układu nie wchodzi w grę.

    Dodatkowo przeanalizuję sprawę napięć i drugiej CUP o, której wspomniałeś.

    Proszę jeszcze o informację - czy wentylatory w AVR 255 kręcą się stale czy przy określonej temperaturze. Później temat do zamknięcia.

    Dziękuję również moderatorowi za wyrozumiałość i otwarcie tematu na dyskusję.

    Pozdrawiam

    Rafał
  • Poziom 22  
    Sharp! Dziękuję za odpowiedź.

    Czy masz może pomysł skąd wykombinować CUP12029-1?

    Raf
  • Poziom 22  
    Sharp - gdzie można kupić ten stabilizator? Troszkę poszukałem
    i widzę, że ciężko z tym ustrojstwem....

    Jeśli nie możesz napisać na grupie - bardzo proszę napisz na PW.

    Pozdrawiam

    Raf
  • Poziom 22  
    Sharp - przeglądałem cały schemat jednak nie potrafię doszukać się płytki CUP12027-5. W załączeniu fragment schematu - czy CUP12101-5 i zaznaczony na niej IC89 - to właśnie ten stabilizator?

    Bardzo proszę o wskazówki.

    Harman Kardon AVR 255 - Spalony układ Cirrus LOGIC CS na płytce pod HDMI

    Oczywiście na końcu manuala (DIAGRAMY) występuje coś takiego o oznaczeniu CUP12027-5 jak napisałeś, ale nie potrafię znaleźć :(
  • Poziom 22  
    Dziękuję!

    Zrobiłem wstępne pomiary:

    +15V - OK
    -15V - OK

    +5,0 - rośnie w okolice 7V po dłuższym czasie.

    Co ciekawe 5,6V - ma za to równe 5.0 ?

    Na pewno wymienię stabilizator.

    Stabilizator jest przykręcony na śrubie a za nim coś w stylu kleju,
    czy można to spokojnie usunąć i czy trzeba go czymś zastąpić?

    Czy zwrócić jeszcze na coś uwagę oprócz tego co napisałeś, jakieś kolejne wady ukryte, czy coś jeszcze pomierzyć na wszelki wypadek?

    Pozdrawiam serdecznie i dziękuję!
  • Poziom 22  
    OK :)

    Tego to mam pod dostatkiem :)

    Pozdrawiam i napiszę jak uda mi się pokonać tego Harmana :)
  • Poziom 22  
    Koledzy - wymieniłem KIA278R05PI - teraz trzyma napięcie 4,88V stale bez obciążenia - układ CS42528-CQZ nadal zrzucony, gdyż muszę naprawić pady pod nim.

    Dodam, że wszystkie napięcia na płytce zasilającej gdzie była uszkodzona KIA są OK.

    Pirometrem mierzę na wszelki wypadek temperatury układów na płytce, na której wypalił się CS42528-CQZ ze względu na uwalony KIA278R05PI.

    Martwi mnie duży układ obok uszkodzonego czyli CS497004-CQZ bo po paru minutach potrafi mieć ponad 100C :( czy to normalne?

    Zapach ok - czuć "ciepłem" ale nic strasznego.......sądząc po poprzednich perypetiach (a Harman grał ponad godzinę) za nim wywaliło CS42528-CQZ, to CS497004-CQZ też powinno wypalić a nic mu nie jest....

    Proszę o jakieś sugestie co jeszcze sprawdzić za nim posadzę kodek na miejscu.

    Czy on ma prawo tak się grzać?

    Dziękuję.

    Raf
  • Poziom 22  
    Zrobiłem wstępne pomiary na szybko napięć 3.3V i 1.8V przed układem - wszystko wygląda stabilne.

    Skąd ta temperatura?

    Czy brak kodeka może wpłynąć na niestabilność (grzanie się) tego układu?
  • Poziom 22  
    Zrobiłem pomiary w dłuższym czasie.

    Napięcia na nóżkach układu są jak najbardziej prawidłowe.

    Układ po około 30 minutach pracy nagrzewa się do 100-115C mierzone termoparą.

    Czy taki Cirrus (DOLBY) może tak się grzać? Układ nadal mam CS42528 nadal mam zrzucony.

    Proszę niech ktoś się wypowie.....SHARP?

    Pozdrawiam
  • Poziom 22  
    Kurcze też wydaje mi się, że dużo.

    Mierzę termoparą i multimetrem, cały czas na środku układu 120-125C i więcej nie rośnie....

    Zaś pirometr wskazuje max 113C ale średnio około 75-80C - ciekawe skąd takie rozbieżności w temperaturach.

    Będę czekał z niecierpliwością na Twoje informacje.

    W międzyczasie naprawię pady i posadzę kodek.

    Pozdrawiam

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ahhh, co ciekawe po wyłączeniu wzmacniacza o ochłodzeniu układu
    do około 65C pirometr i multimetr idą łeb w łeb.....

    i komu tu wierzyć ;)
  • Poziom 22  
    Sharp - naprawiłem pady i wrzuciłem kodek.

    Wszystko sprawdziłem pod mikroskopem - na 100% jest OK.

    Układ się nie grzeje i.... daje dźwięk, jednak tylko kiedy na wyświetlaczu
    jest napis DOLBY: BYPASS, kiedy próbuję przycisnąć SURROUND MODES, i pojawi się napis DOLBY:HD to dźwięk zanika i trzeszczy, albo nie ma go w ogóle :(

    Nie potrafię się również dostać do ustawień sopranu i basu oraz nie działają przyciski resolution i coś jeszcze ale nie pamiętam teraz.

    Testy robię tylko przy wrzuconej CUP12029 reszta obok.

    Dodam, że DSP potrafi mieć 120C po kilkunastu minutach.

    Czy takie zachowanie może świadczyć o tym, że DSP dostało w łeb po poprzednich problemach ze skokami napięcia kiedy wypaliło 2 razy kodek?

    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 11  
    kolego. Jak go w całości nie poskładasz do kupy to faktycznie będą ci działały tylko te przyciski. Ja mam to samo. Na podłączonej jedynie płytce 12029-1 działa mi jedynie zmiana stacji radowych i guzik power.
  • Poziom 22  
    Czy Twój DSP też się tak grzeje?

    Dzięki za poprzednią odpowiedź.
  • Poziom 11  
    kolego też się tak grzeje. Ja go mierzyłem termometrem dziecięcym więc ten pomiar może być mało wiarygodny ale około 70 stopni miał. Podobnie z CS 45228 przetwornikiem A/C więc dziwię się, że twój się nie grzeje. Ja sobie dołożyłem do DSP radiator. Ten typ tak chyba ma, że możesz kaloryfery w domu pozakręcać.
  • Poziom 22  
    Poskładałem i rzeczywiście wszystkie funkcję działają.

    Testy robię na słuchawkach.

    Napiszę kiedy jest problem:

    1. Wpięte słuchawki - włączenie amplitunera - jest piękny dźwięk na wyświetlaczu jest napis DOLBY H: BYPASS
    2. Wypięcie słuchawek i wpięcie ich z powrotem zanik dźwięku lub trzeszczenie na dużej głośności na wyświetlaczu przejście pomiędzy DOLBY BYPASS vs WIDE
    3. Naciśnięcie SORROUND i przejście z trybu BYPASS do DOLBY HD - zanik dźwięku i tylko szum tak jakby nie było radiostacji.

    Coś jest nie tak z trybem DOLBY. Dodam, że mój DSP ma nawet ponad 120C po dłuższej chwili mierzone termoparą.

    Dodano po 39 [minuty]:

    Podłączyłem głośniki - nic tylko szum :(