Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mocniejsze żarówki do kolorofonu?

Mat-Producer 04 Mar 2015 16:50 3147 25
Optex
  • #1
    Mat-Producer
    Level 10  
    Witam.
    Mam zamiar kupić kolorofon dla początkującego zespołu metalowego, coś najtańszego. Pytając sprzedawców o moc żarówek mówili np. - mają 15W, ale można założyć 60W lub nawet 100W - dowolnie.
    Teraz pytanie - jak to jest na prawdę w praktyce? Czy mocniejsza żarówka da mocniejsze światło i czy po prostu ten sprzęt ją "udźwignie" bez większych problemów, czy raczej to nie prawda?
    Pozdrawiam.
  • Optex
  • #2
    neo62
    Level 16  
    Powiedz jaki to kolorofon, bo możemy Ci powiedzieć że możesz założyć i 2Kw żarówkę. Pytanie tylko co to za kolorofon bo wróżek tu niema.
    Kolorofon dla zespołu metalowego?
  • #4
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    A po co metalowemu zespołowi kolorofon !?
  • #5
    Mat-Producer
    Level 10  
    Bo to fajnie się sprawdza też i na metalowych koncertach, np. zespoł "kat & rk" - mają przeróżne kolorowe światła i to bardzo fajny efekt daje.
    Dwie żarówy będą powiedzmy reagować na bęben basowy (no i gitarę basową chcąc nie chcąc), dwie na środkowe częstotliwości (głównie gitara i pewnie na werbel mocniej się będą wybijać) i dwie na wysokie częstotliwości (talerze). Niech sobie błyskają w rytm, stworzą jakiś klimat. Wg. mnie tak będzie fajniej niż w jednostajnym półmroku.

    Pytanie tylko czy można założyć żarówki większej mocy z nadzieją, że zaświecą mocniej.

    Pozdrawiam.
  • #6
    DjMapet
    Level 43  
    RFTiTONSIL wrote:
    A po co metalowemu zespołowi kolorofon !?

    Hmm, może koledze metal pomieszał się z "diskopolo", bo nie wierzę by ten zacny gatunek upadł już tak nisko. :-)

    Nie no chłopie, daj sobie spokój z kolorofonem, na metalowym koncercie.
    Napisz ile masz kasy na światła, to koledzy "świetliki", może wymyślą coś rozsądnego.

    Pozdrawiam.
  • Optex
  • #7
    Mat-Producer
    Level 10  
    Zobaczcie np. tutaj jak są światła w metalu: https://www.youtube.com/watch?v=OivViM1gx_I

    Jeśli chodzi o kase to.. po najtańszej taniości niestety.
    Sprawa wygląda tak, że za jakiś czas zaczniemy grać malutkie koncerty w pubach itp, gdzie nie ma oświetlenia koncertowego, jest sobie np. półmrok i tyle. A do tego fajne byłyby takie błyskające kolorowe żarówki - w stronę zespołu oczywiście, rozstawione w różnych miejscach "sceny".

    Może niech będzie jeden kolorofon - jakkolwiek byłoby go widać, skoro uważacie że to kiepski pomysł do metalu to może lepiej żeby mniej niż więcej te światła były widoczne, a do tego jakieś światło zrobione z LED ze sterownikiem, świecące światłem ciągłym, np. jeden kolor na cały utwór i zmiana... żeby nie było tak jednostajnie.
    Takie LED mam na myśli: http://allegro.pl/t21-tasma-270led-sterownik-zasilacz-pilot-5m-ip44-i5039693852.html


    EDIT: Do tematu - można założyć żarówki większej mocy, nic się nie stanie ze sprzętem i będą mocniej świecić? Chciałbym je zamówić, tylko nie wiem czy ten wyczyn zadziała odpowiednio.
  • #8
    RFTiTONSIL
    Level 18  
    Ja bym na przykład kupił par 56 z filtrem i do tego sterownik trzy by były ok w różnych kolorach.Tu może tanio dorwiesz http://olx.pl/oferta/par16-36-56-64-CID751-ID8UWMb.html#67eace5b2f ,bo pary ledowe nie będą dobre dają takie światło że będziecie wyglądać jak trupy. Więc 3 x Par 56 + Sterownik i będzie gites.Na filmie widać jakieś ruchome głowy i pary ledowe ale to koszty liczone w tysiącach.
  • #9
    Mat-Producer
    Level 10  
    RFTiTONSIL, dzięki wielkie! :)
    A jak do tego dobrać sterownik? I czy są takie reagujące do muzyki?
  • #11
    kajzerek90
    Level 9  
    Wracając jeszcze do kolorofonu to nie dawno złożyłem kit jabla jb-50 w trapezowej obudowie i czym większa moc tym większa bezwładność, czyli wolniej gaśnie i wolniej sie zapala, ma wolniejszą reakcje. Mocniejsze żarówki do kolorofonu? Teraz juz skończyłem obudowę i jest całkowicie obklejona carbonem i czysta, koszt to jakieś 100zl.
  • #12
    Mat-Producer
    Level 10  
    Chciałbym odkopać - podłączyłem kolorofon z dwoma żarówkami reflektorowymi 40W i dwoma 60W i na małej salce dało ciekawy efekt, choć przydałoby się jeszcze trochę mocniejsze światło.

    Czy mogę użyć np. taką 250W? http://olx.pl/oferta/lampa-z-czerwona-zarowka...czerwieni-250w-CID628-IDciTkz.html#125dc389fe

    A jeśli nie bardzo mogę to czy może LED byłyby mocniej świecące? Jeśli ktoś by coś polecił w tej sytuacji byłbym wdzięczny.
  • Helpful post
    #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Mat-Producer wrote:

    Czy mogę użyć np. taką 250W?
    Zimno wam? Ta "żarówka" z linka to promiennik podczerwieni - świeci słabo i niejako "przy okazji" (promieniowania ciepła).
    To jaką moc możesz podłączyć (można łączyć po kilka żarówek równolegle) zależy ściśle od dopuszczalnego prądu z jakim może pracować układ wykonawczy (triak), oraz od tego ile mocy możemy "pociągnąć" z gniazdka. O ograniczeniach czysto elektrotechnicznych (przekrój przewodów, bezpieczniki na kanałach itp) nie wspominam, bo to podstawa.
    Mat-Producer wrote:
    A jeśli nie bardzo mogę to czy może LED byłyby mocniej świecące?
    Może by były, ale to znów zależy czy Twój sterownik można w jakiś sposób przystosować do pracy z LED (chociażby konieczność uzyskania ograniczenia prądu płynącego przez LED, zasilanie, sterowanie...)
    Zacząłeś od iluminofonii na żarówkach, a dążysz w stronę efektów LED - może jednak przemyśl sprawę, żeby za miesiąc Twoje wymagania znów się nie zmieniły?
  • #15
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Mat-Producer wrote:
    No ale są led z gwintem e27
    Dwie rzeczy :
    1/ Aby triak mógł działać prawidłowo, musi płynąć przez niego prąd o odpowiedniej wartości - przy zbyt małym prądzie/obciążeniu albo nie będzie się włączał, albo działał w sposób przypadkowy.
    2/ Jesteś pewien, ze te "żarówki LED" lubią pracę przy sterowaniem impulsami napięcia jakie daje Twój sterownik?
    Mat-Producer wrote:
    I skąd wiedzieć z jaką mocą może pracować układ?

    Pisałeś: "...podłączyłem kolorofon z dwoma żarówkami reflektorowymi 40W i dwoma 60W...", ale nie mam żadnej pewności o jakim sterowniku piszesz.
    Mat-Producer wrote:
    Czyli włożenie żarówek np 80W byłoby ryzykowne?

    Myślę, ze nie, ale wzrost ilości światła niewspółmierny do kosztów (strzelam, że masz na myśli żarówki PAR 38 lub podobne?).
  • #16
    Mat-Producer
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedzi.
    Na obudowie jest napisane max 60W.
    Jest 6 wyjść na żarówki, a czy to jest tak że z taką specyfikacją mógłbym dać 1 żarówkę 360W, lub np. 4 żarówki po 90W?
    Działają 4 wyjścia z 6, więc gdybym mógł "naciągnąć" możliwości sprzętu i założyć te 4 żarówki po 100W, to w porównaniu do 40/60W pewnie byłaby widoczna różnica.

    Tak, miałem na myśli par 38, liczyłbym na to że cztery takie byłyby ciekawym efektem na małej sali. Może jeszcze w skrócie powiem gdzie miałyby świecić - w stronę zespołu w niedalekiej odległości od przedmiotów, ludzi grających. Na "publiczność" nic by miało nie świecić.
  • Helpful post
    #17
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Jeżeli masz na każdej oprawie napisane MAX 60W to zapewne nie bez celu.
    Z drugiej strony - nadal nie wiemy, czy same triaki są o odpowiednim prądzie (mimo, że zawsze dawane są o nieco większym prądzie niż wynika to z obciążenia (żarówki), ale to z powodu takiego, ze żarówka zimna ma mniejszą oporność niż rozgrzana, więc w momencie załączenia pobiera sporo większy prąd niż normalnie), a więc mimo, ze są przeważnie o większym prądzie - nadal pozostaje pytanie :
    1. O jakim prądzie mowa - trzeba wiedzieć jakie są triaki (symbol)
    2. Ścieżki przewody, bezpiecznik (i) w układzie - czy wytrzymają zwiększone obciążenie.
    Moc sumaryczna urządzenia jest z założenia podawana dla znamionowych obciążeń w kanałach.
    Nie sądzę więc, ze można np. podłączyć 360W pod jeden kanał bez ryzyka uszkodzenia triaka w tym kanale.
    Pomiędzy 60W (znamionowej mocy),a 80W (żarówki PAR 38) jest niby niewielka różnica i pewnie nic by się złego nie stało, ale... Żarówki tego typu (PAR 38) mają jednak inaczej wykonane włókno, niż "zwykła" żarówka i w momencie podania napięcia (gdy jest ono zimne) pobierać może nieadekwatnie do wzrostu mocy większy prąd.
    Przyznam się, ze tego nie mierzyłem, ale sądząc po tym jak one się zachowują (stosunkowo duża bezwładność przy pracy "migającej"), można wysnuć przypuszczenie że tak właśnie jest .

    Nadal:
    398216 Usunięty wrote:
    nie mam żadnej pewności o jakim sterowniku piszesz.
  • #18
    Mat-Producer
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedź.
    Co do sterownika - to pewnie chińska "zabawka". Jest czujnik reagujący na muzykę (mikrofon wbudowany), ustawia się jego czułość. W internecie znalazłem o nim tylko to: http://www.anibis.ch/de/audio,-tv-,-video-son...ight-organ-spot-lumineux-disco--11997804.aspx

    Szkoda byłoby sobie odpuścić te kolorofony bo w sumie to już satysfakcjonujący efekt dają, tak jakby niewiele brakuje żeby stwierdzić że jest wystarczająco dobrze.

    Może po prostu upoluję kolejny kolorofon za grosze zamiast tutaj wymieniać żarówki na mocniejsze.
  • Helpful post
    #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Nie maiłem styczności osobistej z tym wynalazkiem (może to i dobrze?), więc mogę się mylić, ale:

    Wynika z tego, ze są tam trzy kanały, więc po dwa gniazda/żarówki są ze sobą łączone równolegle (Świecą w tym samym rytmie).W takim wypadku można przyjąć, że zamiast sześciu żarówek 60W można bez problemów podłączyć trzy żarówki o max mocy 120W - warunek: do odpowiednich oprawek (żeby w tym samym czasie zapalała się tylko jedna żarówka).

    Nadal się zastanawiam nad łączeniem kolorofonu z zespołem metalowym... Dla mnie to trąci latami 70'ymi i wiejską remizą, ale wtedy niczego innego poza kolorofonami nie było dostępnego... :)
    Ale - "Nie jest ładne to co ładne, ale to co się komu podoba"... :)
  • #20
    Mat-Producer
    Level 10  
    Jasne, kolorofon i metal to w pierwszej chwili domyślam się że delikatnie mówiąc wywołuje zdziwienie, ale z drugiej strony jednak wolimy to niż granie w pubach przy dość jasnym w sumie oświetleniu, białym. Ciekawie to wygląda jak np. na kanał z zielonym kolorem ustawi się taką czułość, że od samej gitary zaczyna świecić a z kolorem czerwonym taką, że dopiero jak wchodzi perkusja to miga waz z uderzeniami. Wtedy zieleń świeci praktycznie cały czas a czerwień bije tylko z perkusją. A gdy w pewnym momencie przestajemy to wszystko gaśnie.

    Dzięki za odpowiedzi, bardzo mi pomogłeś!

    Dodano po 6 [minuty]:

    Jeszcze chciałbym przy okazji zapytać jeśli można - czy uważasz że ta oferta byłaby stosunkowo dużo lepsza? http://olx.pl/oferta/kolorofon-sterownik-eurolite-mini-4-CID751-IDcwWHd.html#ea2551779e

    Specyfikacja sterownika:

    * sterowanie dźwiękiem poprzez wbudowany mikrofon
    * regulowana prędkość
    * 4 kanały
    * przyłącza typu IEC

    Dane techniczne:
    zasilanie: 230 V AC, 50 Hz ~
    maksymalna moc: 1150 W
    maksymalny prąd: 5 A
    ilość kanałów: 4
    wyjście: 4 gniazda IEC
    bezpiecznik: F 6,3 A, 250 V
    wymiary (szer. x gł. x wys.): 220 x 150 x 50 mm
    waga: 1 kg

    To oznacza, że mógłbym podłączyć np. 8 żarówek po 80W bez problemu przy tej mocy 1150W?
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Mat-Producer wrote:
    zy uważasz że ta oferta byłaby stosunkowo dużo lepsza?

    Może nie jako jedyny (bo jednak nieco inaczej działa jak ten co masz obecnie), ale jako rozszerzenie światła - na pewno się przyda.
    Nie wnikałem zbytnio w ofertę, ale rozumiem, ze jest to cena wraz z tymi oprawami i żarówkami?
    Jeżeli tak - opłaca się; sam sterownik jet tyle wart co najmniej.
    Mat-Producer wrote:
    To oznacza, że mógłbym podłączyć np. 8 żarówek po 80W bez problemu przy tej mocy 1150W?
    Tak. Maksymalna moc na jeden kanał to ok. 280W.
  • #22
    Mat-Producer
    Level 10  
    Niestety oferta odpada, bo czujnik działa tak, że reagując na dźwięk zmienia po kolei kanały ze światłami. Ja jednak potrzebuję czegoś, co będzie sterowało mocą żarówki.

    Właśnie podłączyłem dwa reflektory z kolorofonu bezpośrednio do gniazdka 230v i zaczął się unosić nad nimi jakby dymek. Szybko też się nagrzały. Czy zrobiłem źle podłączając je do gniazdka? Czy to może kurz "się dymił"? Na próbie przez 2 godziny mrugały normalnie przy kolorofonie... Już miałem nadzieję, że może ze dwie sztuki sobie będą świecić cały czas z gniazdka i zwolnią miejsce na większą moc żarówek by założyć do kolorofonu.
  • #23
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Masz żarówki malowane, czy z barwionego szkła? Jak malowane - wypala się farba (co może oznaczać, ze jest słabej jakości, i przy dłuższej niż impulsowej pracy - jak w kolorofonie) z czasem zbrązowieje/spali się.
    Możliwe też, że dymek pochodzi z oprawki - nie miałem nigdy tych wynalazków, ale Chińczycy robią naprawdę z odpadowych materiałów takie rzeczy...
    Nie wiem jak teraz, ale jakieś 3 lata temu można było kupić na Allle... żarówki z barwionego szkła - co prawda też chińskie, ale przynajmniej nie wypala się farba na nich...
  • #24
    Mat-Producer
    Level 10  
    Jeszcze raz dzięki wielkie za odpowiedzi.
    Zapytam jeszcze o Twoje zdanie, jak myślisz - lepiej kupić 2 pary żarówek po 60W (2 czerwone + 2 niebieskie) czy włożyć po jednej na kanał 80W "par 38" (jedna czerwona i jedna niebieska)?
  • #25
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Mat-Producer wrote:
    lepiej kupić 2 pary żarówek po 60W (2 czerwone + 2 niebieskie) czy włożyć po jednej na kanał 80W "par 38" (jedna czerwona i jedna niebieska)?

    Jak pisałem - 60'tki są "żywsze" w działaniu (mała bezwładność cieplna włókna) - zmiany świateł są bardziej dynamiczne. Poza tym dwie żarówki można ustawić tak, że każda oświetla inny fragment sceny.
    PAR'y są przeważnie (bo są o różnym kącie skupienia światła) bardziej "kierunkowe" - więc można wyodrębnić światłem żądany fragment sceny.
    Nie wiem co bardziej Ci odpowiada - szybkie zmiany i bardziej szeroko-świecące, czy mniejsza dynamika, ale bardziej skupione światło.
  • #26
    andrzejlisek
    Level 29  
    Proponuje rozebrać kolorofon. Bardzo możliwe, ze ma stosunkowo prostą konstrukcję i można wyróżnić układ sterujący i układ wykonawczy, gdzie elementem układu wykonawczego jest triak sterowany sygnałem z układu sterującego. Jeżeli uda Ci się wyróżnić układ wykonawczy i narysować schemat tego układu, to warto się zastanowić, co jest wąskim gardłem i można zmienić, np. jeżeli najsłabszym punktem jest triak, to wymienić na taki o większym dopuszczalnym prądzie pomiędzy anodami. Drugą sprawą są ścieżki. Jeżeli fabrycznie są przystosowane do mocy 60W, a chciałbyś założyć żarówki o mocy 150W (nieistotne, czy PAR, czy zwykłe) to mogą być za słabe i się rozgrzewać, co w najlepszym wypadku przestanie działać podczas koncertu, a w najgorszym może spowodować pożar. Oczywiście mocniejsze żarówki muszą być w osobnych oprawach przystosowanych do takich, bo obudowa kolorofonu może nie wytrzymać wyższej temperatury.

    Jeżeli zamiast żarówek chcesz zastosować paski LED RGB (rzuciłeś linkiem do takich pasków), to jedyne, co mi przychodzi do głowy, to taki sposób, żeby przed obwodem wykonawczym wstawić transformator 12V lub najwyżej 24V tak, jakbyś chciał użyć żarówek na niskie napięcie, za triakiem zrobić mostek prostowniczy (prostownik dwupołówkowy) a potem poszukać schematu i zbudować źródło prądowe sterowane napięciem odpowiedniej mocy i z tego zasilać LED. Paski są zazwyczaj na 12V i są sekcjami diod połączonymi z opornikami tak dobranymi, żeby dioda była prawidłowo zasilana przy zasilaniu paska napięciem 12V, wyznaczone miejsca cięcia paska są między sekcjami.

    Zamiast źródła prądowego można spróbować zbudować generator sygnału prostokątnego o wypełnieniu zależnym od wielkości przyłożonego napięcia sterującego, a ten generator by zasilał LED poprzez tranzystor polowy.

    Należy pamiętać, że diody LED w paskach RGB zazwyczaj mają wspólną anodę (jedna linia +) i trzy katody (trzy linie -). Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zastosować 3 osobne paski świecące na jeden kolor każdy.