Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor

artin.bruyen 04 Mar 2015 18:30 1143 20
  • #1 04 Mar 2015 18:30
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Witam.
    Męczy mnie ostatnio jeden temat odnośnie sterowania silnikiem DC który jest zamontowany w rowerze elektrycznym.
    Bazą sterownika ma być dimmer LED z potencjometrem. Sygnał z tego sterownika miał by być przekazywany na tyrystor który następnie sterował by prądem z akumulatora do silnika.
    Myślę nad użyciem tyrystora 20TN.
    Czy ten tyrystor z tym sterownikiem sprawdzi się w tej konstrukcji?
    Silnik miał by być zasilany docelowo napięciem 16V z pakietów baterii Li-ion. W ramach testu będzie on sprawdzany akumulatorem kwasowym.
    Maksymalny przewidywalny prąd nie będzie przekraczał 50A

    0 20
  • #2 04 Mar 2015 18:44
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Czy ten tyrystor z tym sterownikiem sprawdzi się w tej konstrukcji?
    Choć jest to wykonalne, załoze się że nie będziesz umiał wyłączyć tyrystora :) Poza tym ze względu na spadek napiecia tyrystor (jakikolwiek) nie jest dobrym wyborem do tego układu.
    Cytat:
    Silnik miał by być zasilany docelowo napięciem 16V z pakietów baterii Li-ion. ...
    Maksymalny przewidywalny prąd nie będzie przekraczał 50A

    Przy tak niskim napięciu i dużym prądzie tranzystory MOSFET są bezkonkurencyjne.

    0
  • #3 04 Mar 2015 18:44
    03041957
    Poziom 16  

    Do takiego sterowania używa się tranzystorów typu fet, które mają niewielkie rezystancje w stanie przewodzenia, dzięki temu przy dużych płynących prądach moc tracona w nich jest stosunkowo niewielka, znikoma w porównaniu do tyrystora, który dodatkowo trzeba by w jakiś sposób wyłączać. Polecam proste i sprawdzone układy z wykorzystaniem NE555, których wykonanie nawet początkującym nie sprawia trudności.

    0
  • #4 04 Mar 2015 19:04
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Czyli najlepszym rozwiązaniem było by sterowanie mosfetem z tego dimmera, lub zastąpienie dimmera sterownikiem na ne555?
    Te dimmery led są sterowane cyfrowo, co chyba wydaje się lepszym rozwiązaniem niż ne555? dobrze mówię?

    Jaki mosfet by tu znalazł rozwiązanie?

    0
  • #5 04 Mar 2015 19:17
    azibik
    Poziom 32  

    Jakie ogniwa li on zamierzasz użyć ? i czy wygrałeś w totolotka ?

    0
  • #6 04 Mar 2015 19:20
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Dlaczego w totolotka? :) 18650, cały pakiet z roweru gazela wraz z ładowaniem. Reszta jest własnej konstrukcji.
    Dokładniej są tam Sony US18650xx, gdzie xx nie pamiętam

    0
  • #7 04 Mar 2015 19:48
    azibik
    Poziom 32  

    A jaki jest maksymalny prąd tego pakietu ?Tamten rower używa silnika jako wspomaganie,zapomnij o 50A.

    0
  • #8 04 Mar 2015 21:06
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Rower jest własnej konstrukcji, z silnikiem zewnętrznym. Originalnie 36V 11Ah. Było 10 pakietów po 4 akumulatory równolegle, i zrobiliśmy po środku odczep, przez co jest napięcie 2 razy mniejsze a prąd większy. Te 50A to jest max chwilowego. Nie chodziło o ciągły prąd.

    0
  • #9 04 Mar 2015 21:09
    azibik
    Poziom 32  

    A co z elektroniką nadzoru ?

    0
  • #10 04 Mar 2015 21:17
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Chodzi o sterowanie silnikiem. Co masz na myśli mówiąc "elektronika nadzoru"?

    0
  • #11 04 Mar 2015 21:49
    azibik
    Poziom 32  

    Ogniwa są monitorowane przez elektronikę./zainstalowane w baterii/

    0
  • #12 04 Mar 2015 22:18
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Są monitorowane poprzez czujnik temp i pod kątem obciążenia (tak podejrzewam)
    Stąd moje pytanie jak ograniczyć prąd płynący przez układ sterowania?
    Czy będzie on pracował tak jak to sobie wyobrażał(obroty będą się zwiększały po przekręceniu potencjometra?
    JAKIEGO MOSFETA UŻYĆ?

    0
  • #13 04 Mar 2015 22:28
    trymer01
    Moderator Projektowanie

    Proszę nie nadużywać dużych liter.
    Dobór MOSFET-a to najmniejszy problem.

    0
  • Pomocny post
    #14 05 Mar 2015 11:09
    03041957
    Poziom 16  

    Przy takim prądzie powinien sprawdzić się np. IRFP064N (55V, 98A,150W), ostatnio robiłem na nim sterowanie silnika łodzi, sterowanie na NE555, regulacja analogowa za pomocą potencjometru, tranzystor na niewielkim radiatorze, nie grzeje się, schemat np. na stronie www.ucontrol.com.ar,, zamiast rezystora "x" 100 omów wstawiłem 47 omów, diodę równoległą do silnika zastąpiłem szybką diodą MUR 4100, bo taką miałem pod ręką, nie musi być na tak duże napięcie.

    1
  • #15 05 Mar 2015 12:25
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Dzięki za pomocną odpowiedz 03041957
    Nadal nie wiem jak ograniczyć prąd?
    Czy jest możliwa jego regulacja?
    np. krótka trasa ustawiam duży prąd,
    długa trasa ustawiam mały prąd.
    Jest to możliwe?

    0
  • #16 05 Mar 2015 16:29
    03041957
    Poziom 16  

    Regulacja na NE555 odbywa się tzw. współczynnikiem wypełnienia impulsów, co oznacza mniej więcej cykliczne włączanie i wyłączanie feta, dzięki temu mamy małe straty kluczowania, bo on w takim układzie zachowuje się jak przełącznik, a nie jak regulowana rezystancja. Ograniczenie prędkości obrotowej, a raczej wydzielanej w silniku mocy można ograniczyć np. dołączając dodatkowy rezystor szeregowo z potencjometrem, tylko zastanawiam się, po co?. Przecież możemy po prostu dać mniej "gazu".

    0
  • #17 05 Mar 2015 19:41
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Postanowiłem narysować jak ja to sobie wyobrażam.
    Na pierwszym schemacie widać baterie w stanie oryginalnym.
    Na drugim widoczny jest odczep (zacisk 2) oraz plus (zacisk 1) i minus (zacisk3)
    Następnie te "dwa pakiety" łączę przez użycie dwóch diód w jeden pakiet.
    Na ostatnim schemacie narysowałem jak widzę sterowanie mosfeta dimmerem.
    Czy jest to poprawny tok myślenia?
    Co o tym sądzicie.

    Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor

    0
  • #18 05 Mar 2015 20:27
    03041957
    Poziom 16  

    Dimmer Led przeznaczony jest do sterowania diodami LED, zazwyczaj niewielkim prądem, bywa także wykonany czasami na NE555, problem w tym, że fet ma stosunkowo dużą pojemność bramki, w związku z tym, aby go szybko włączyć a także szybko wyłączyć potrzebne są duże prądy rzędu kilkuset miliamperów, wyjście dimmera nie spełnia takich warunków, bo nie jest do tego zaprojektowane (ledów nie trzeba wyłączać), porównaj sobie schemat ze stronki, którą Ci podałem. Nie rozumiem też, czemu mają służyć zastosowane w baterii diody, Twój schemat z Dimmerem jest błędny.

    0
  • #19 06 Mar 2015 17:50
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    A jeśli chodzi o to ładowanie szeregu pakietów to rozwiązałem to tak:
    po podłączeniu ładowarki, przekaźnik przełącza pakiety z równolegle na szeregowo.
    Wiem że ten schemat z mosfetem jest błędny, spałem wtedy chyba

    Sterowanie silnika DC - Dimmer LED + tyrystor

    0
  • Pomocny post
    #20 07 Mar 2015 13:04
    03041957
    Poziom 16  

    Obudź się, po naładowaniu cewka przekaźnika pozostanie zasilona przez akumulatory, i będzie je rozładowywać, trzeba włączyć dodatkową diodę w układ tak, aby zasilanie przekaźnika było możliwe jedynie z ładowarki.

    0
  • #21 13 Mar 2015 10:22
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Dziękuję wszystkim za pomoc. Weźmiemy sie do roboty, zrobimy to tak jak doradzali koledzy i przetestujemy. Napiszę co z tego wyszło. Pozdrawiam

    0