Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki wybrać transformator do prostownika

karolsidor11 09 Mar 2015 20:41 10161 77
  • #61
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    A coś się tak uparł na to konto, nie chce już go ujawnić bo to dziwna sprawa.
    W każdym razie ma ptaka w nazwie.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #62
    _jta_
    Specjalista elektronik
    A co takiego jest dziwnego? Czy są jakieś podstawy, by nie wierzyć temu sprzedawcy? To po co doradzasz jego towary?

    Ukrywać drugiego konta nie ma powodu, bo i tak łatwo je znaleźć: czterykafki. I myślę, że żadnemu nie należy wierzyć...

    Ten sprzedawca podaje mocno zawyżone parametry określające moc i dopuszczalny prąd obciążenia transformatorów.

    Dane firmy: RS SC / ul. Spacerowa 1 / 34-323 ŚLEMIEŃ / telefon: 334876730 (albo 338762565) / REGON: 120126662 / NIP: 5512440704 - podaję na wypadek, jakby założył inne konta; firma zarejestrowana jako Elektrozłom Sp. z o.o., albo Recycling System Zakład Przetwarzania i Odzysku Odpadów Elektronicznych s.c. http://recycling-system.pl (ciekawe, po co mu tyle nazw?).

    Przypuszczam, że transformatory, które oferują, pochodzą z urządzeń oddanych do recyklingu; pytanie, czy są na 230V~, czy 220V~?
  • #63
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    pytanie, czy są na 230V~, czy 220V~?

    Nieważne .
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • #64
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Ważne, bo transformatory zrobione na 220V często przegrzewają się po podłączeniu do 230V~, jeśli napięcie jest odrobinę za wysokie - nasycenie rdzenia...
  • #65
    bearq
    Poziom 37  
    To i ja wtrącę swoje trzy grosze, transformator najlepiej kupić toroidalny z nie zalanym rdzeniem i ewentualnie dowinąć do niego nawet zwykłą linką 2-3V, w toroidach o mocy ~300VA będzie to mniej więcej 3zw na 1V. Takie transformatory np 12V są o wiele tańsze i jest ich wręcz od groma w przeciwieństwie do tych o napięciach 14V-17V. Mam kilka transformatorów na 220V i się nie grzeją ani trochę więc myślę że ten efekt występuje tylko przy bardzo oszczędnych transformatorach.
    Co do samych diod to należy pamiętać że dwie diody przewodzą tylko w połówce sinusoidy stąd wręcz na masową skalę w radzieckich czy polskich prostownikach można było spotkać diody o dwa razy mniejszym prądzie znamionowym niż prostownik a mimo tego wychodziły one bez szwanku z nie jednego zwarcia a sprawdzanie na "zwarcie" w starych latach jest wręcz "obowiązkiem" bo przecież świecąca żarówka czy dioda może oszukiwać ;)

    Problem również jest napięciem takiego transformatora bo często ładowanie akumulatora nawet transformatorem o napięciu 12V zaczyna go "gotować" co bezpośrednio połączone z faktem że akumulator ładowany jest szczytową wartością napięcia czyli w przypadku 12V to jakieś 16,69V! . Sam jakiś czas temu miałem zagadkę dlaczego prostownik który mając 12V na wyjściu gotował mi akumulator i to samo jest z drugim "ruskim" który przy 13,7V robi to samo tylko "mocniej".
    Tego akurat nie jestem pewien i mam nadzieję że ktoś mnie poprawi o ile się mylę
  • #66
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    _jta_ napisał:
    Ważne, bo transformatory zrobione na 220V często przegrzewają się po podłączeniu do 230V~, jeśli napięcie jest odrobinę za wysokie - nasycenie rdzenia...

    Nie w prostowniku gdzie praca jest S2 lub S3.
  • #68
    bearq
    Poziom 37  
    Chodziło o nie zalany rdzeń, wybacz źle sformułowałem
  • #69
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Czy może chodzi o to, że uzwojenie nie jest zalane i można coś odwinąć/dowinąć?
  • #70
    bearq
    Poziom 37  
    Myślę że jest to jednoznaczne z zalanym uzwojeniem,transformatorem czy rdzeniem i oczywiście odnoszę się do faktu zalania transformatora do którego nie można dowinąć.
  • #71
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #72
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Im niższe napięcie transformatora, tym bardziej działanie prostownika jest podatne na odchylenia napięcia sieci (ma tolerancję 10%!) i akumulatora (podczas ładowania zmienia się od 12 do prawie 15V).
  • #73
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  
    _jta_ czy możesz w końcu w temacie napisać coś sensownego i pomocnego do zbudowania prostownika dla akumulatorów samochodowych?\

    Ok .
  • #74
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda
    Proszę wypowiadać się konkretnie i wyłącznie na temat bo moderator śledzi i się 'wnerwia'! :D
  • #75
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Autor jak na razie nie podał, jakim prądem chce ładować akumulator. Do tego, żeby w ogóle dało się ładować, potrzebny jest transformator, którego szczytowe napięcie, przy minimalnym napięciu sieci (czyli o 10% poniżej normalnego) będzie większe, niż 14.4V + spadek napięcia na półprzewodnikach. Ten ostatni w jego układzie bym go szacował na 4.5V - czyli przy normalnym napięciu sieci transformator powinien dawać napięcie skuteczne co najmniej 14.85V (przy obciążeniu zmniejszającym napięcie o 5% - 14.1V). Jeśli transformator będzie dawał niższe napięcie, a sieć akurat będzie miała obniżone, to prostownik nie będzie w stanie całkowicie naładować akumulatora.

    To oczywiście nie oznacza, że akurat transformator dający bez obciążenia napięcie ciut powyżej 14.85V będzie najlepszy - ale wybór najlepszego to już bardziej złożona sprawa i po to napisałem program, żeby każdy mógł sobie przeliczyć i wiedzieć, co uzyska z którego transformatora, żeby na tej podstawie zadecydować, który będzie dla niego najlepszy.

    Warto też pamiętać, że działanie prostownika zależy nie tylko od transformatora, ale i od układu - są na forum opisy układów, którym do takiego samego działania wystarczy niższe napięcie transformatora, bo nie potrzebują dużej nadwyżki napięcia do włączania tyrystora - wystarczy, że tyrystor będzie na '-', a nie na '+', wtedy napięcie bramki nie będzie pochodziło z nadwyżki napięcia z transformatora nad napięciem akumulatora, co pozwoli lepiej wykorzystać napięcie.
  • #76
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #77
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Mi wychodzi szczytowe 23.1V (dla skutecznego 14.85V przy 230V) - niestety to jest problem, który sygnalizowałem w #72. Najprostszy sposób, to transformator z zapasem napięcia i żarówka szeregowo (można nawet po stronie pierwotnej, żarówkę na 230V, albo i nieco mniej - przecież na niej ma być tylko nadwyżka, która chyba nie przekroczy 60V).
  • #78
    tyht
    Poziom 12  
    Witam. Robiłem dla siebie takie prostowniki, stosowałem tzw. transformator bezpieczeństwa 220/24 V.Odwijałem część uzwojeń z 24v (grubszy drut) robiłem odczepy co kilka uzwojeń i podłączałem do przełącznika (były tzw. radiowe) np. co 2v. W razie spadku napięcia można było przełączyć na wyższe napięcie po stronie wtórnej. Było z tym trochę zachodu ale działał prostownik bezawaryjnie.