Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel Astra G 1.6 16V 101KM - Szarpie podczas delikatnej jazdy

drzasiek 07 Mar 2015 20:45 6387 11
  • #1 07 Mar 2015 20:45
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Witam,
    opisów podobnych problemów znalazłem wiele, jednak każdy jest inny i proponowane tam rozwiązania nie przyniosły efektu, dlatego zdecydowałem się założyć nowy temat.
    Postaram się solidnie opisać problem.

    Codziennie jeżdżę do pracy 40 km a więc 80 km dziennie, trasa wąska, kręta więc auto raczej męczone na tej trasie.
    Autko na LPG od około 40 tys km, aktualny stan licznika 180 000 km.
    Jakieś pół roku temu zaczęło się takie poszarpywanie, ale działo się to tylko i wyłącznie w okolicy 2500 rpm podczas przyspieszania. Wymieniłem wtedy świece i problem zniknął. Po około 10000 km problem wrócił, ale tym razem działo się to sporadycznie właśnie podczas delikatnej jazdy, szarpanie polega na takim "kangurowaniu". Zdażył mi się wtedy wyjazd w dalszą trasę autostradą i po tej trasie problem zniknął, jakby długotrwała jednostajna jazda na wysokich obrotach pomogła. Teraz problem wrócił ponownie ze zdwojoną siłą. Podczas przyspieszania jest ok, moc jest, nie szarpie jednaj jeśli popuszczę pedał gazu do delikatnej jednostajnej jazdy to zaczyna szarpać.
    Wymieniłem zatem świece, jakieś 2 dni był spokój i znowu to samo.
    W międzyczasie pojawił się sygnał błędu, wymrugałem sobie i wyszedł błąd 0107 Nieprawidłowy sygnał z czujnika ciśnienia MAP. Wyczyściłem wtyczkę i błąd więcej nie występował, ale sytuacja się nie zmieniła.
    Poczytałem fora, w zdecydowanej większości polecana jest wymiana modułu DIS a więc wymieniłem, dodatkowo wyczyściłem przepustnicę, EGR, silnik krokowy, czujnik temperatury powietrza dolotowego oraz wszystkie wtyczki z tym związane, problem jakby nieco ustał na 2-3 dni Ale znowu powrócił. Tym razem wymrugane błędy to:
    - 0170 Nieprawidłowy skład mieszanki - mieszanka za uboga lub za bogata??
    - 0110 Czujnik temperatury powietrza zasysanego ??
    - 0351 Usterka w elektronicznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu - cylinder 1 + 4 za niskie napięcie ??
    - 0352 Usterka w elektronicznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu - cylinder 2 + 3 za niskie napięcie ??
    - 0353 ??
    - 0354 ??

    0 11
  • Pomocny post
    #2 07 Mar 2015 22:06
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    Problem występuje na Lpg czy na PB? Co z instalacją gazową? Jak sekwencja to jak wyglądają mapy?

    1
  • Pomocny post
    #3 07 Mar 2015 23:37
    robokop
    Moderator Samochody

    Takie cyrki się robią, jak korodują połączenia masowe elektronika-> nadwozie, silnik-> nadwozie. Do przepatrzenia niestety wszystkie "oczka" przykręcane do nadwozia i silnika.

    0
  • #4 08 Mar 2015 18:16
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Na benzynie i na gazie to samo.
    Wyczyściłem połączenia, skasowałem błędy, przejechałem i nadal szarpie. Tym razem check się nie zaświecił ale po wymruganiu są ciągle te same błędy.
    Dodam, że na zimnym silniku nie ma tego kangurowania, tylko jak się rozgrzeje.

    0
  • Pomocny post
    #5 08 Mar 2015 21:52
    robokop
    Moderator Samochody

    A poszukałbyś kogoś z normalnym urządzeniem diagnostycznym? Pojawienie się usterki wraz z rozgrzewaniem się silnika, sugeruje wypadanie zapłonów - wypalony zawór, z przyczyn czysto mechanicznych, bądź uszkodzona cewka zapłonowa. A że jest duża i droga, więc przed wymianą wypadało by się upewnić. Chyba że masz oscyloskop, czas i ochotę, na przepatrzenie prądów poszczególnych kanałów.

    0
  • #6 09 Mar 2015 19:59
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    No właśnie ze względu na permanentny brak czasu, zasugerowałem się dość pochopnie różnymi wypowiedziami na różnych forach gdzie zdecydowanie dominuje rada wymiany modułu cewek. Chcąc mieć problem szybko z głowy zakupiłem moduł NGK za 300 zł i niestety nie pomogło. A więc mam do sprzedania sprawny moduł DELPHI jakby coś :)

    Udało mi się jeszcze dziś wygospodarować trochę czasu i przejrzałem na szybko złacza, sprawdziłem rezystancję czujnika temperatury w dolocie, pooglądałem sygnały oscyloskopem na czujniku rozrządu i czujniku wału, wszystko wygląda ładnie, nic tam nie ma podejrzanego.
    Wyciąłem więc na szybko blachę pod EGR i zaślepiłem.
    Po przejechaniu się ok 10 km silnik pracuje zdecydowanie inaczej, nie wyczułem żadnego szarpnięcia, przy puszczaniu pedału gazu nie ma też zjawiska jak przedtem a mianowicie potężnego przyhamowania, jakby puszczając gaz silnik na chwile chciał zgasnąć. Silnik zyskał na elastyczności, jednak nie chcę odtrąbić sukcesu bo już taka sytuacja była nieraz, że wydawało mi się, że jest poprawa a problem wracał.

    Kupiłem też kabelek, jak mam jechać parę razy na odczyt błędów to wolę kupić coś prostego, przynajmniej na przyszłość zostanie.

    Co dalej robić z tym EGRem?

    0
  • Pomocny post
    #7 09 Mar 2015 20:03
    robokop
    Moderator Samochody

    Nic. Tyle że sam widzisz ile warta jest taka diagnostyka - żaden błąd nie wskazywał na EGR. A powinien, jeśli to jego wina. Zasadniczo, powinno się go wyczyścić i sprawdzić potencjometr sygnału zwrotnego. Ponadto sugerując podejście z oscyloskopem, nie miałem wcale na myśli pomiaru sygnałów czujników CKP i CMP, tylko prądów pierwotnych cewek - czy we wszystkich 4-rech kanałach wyglądają identycznie.

    1
  • #8 09 Mar 2015 20:20
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    ECU w tym silniku nie diagnozuje w jakiś sposób przepływu przez EGR?
    Nie trzeba usunąć EGR z oprogramowania?
    Po zaślepieniu EGR, lampka check świeci się cały czas, jak był niezaślepiony to zaświecał się sporadycznie.
    Jak przyjdzie kabelek to skasuje błędy i zobaczę co się ewentualnie pojawi, ale objaw jakiś ECU odczytuje. Niestety dziś już nie zdążyłem go wymrugać, poza tym bez skasowania starych błędów to nie ma sensu.

    EGR ostatnio czyściłem 2 razy, pracuje on ładnie bez zacięć więc zapewne uszkodził się feedback położenia.

    0
  • #9 09 Mar 2015 21:47
    MARIUSZ R
    Poziom 28  

    To zależy jak zaślepiłeś EGR. Tłoczek musi swobodnie pracować. Jeżeli będzie opór to wyświetli Ci 1405. Oczywiście zaślepienie niesprawnego zaworu nic nie da. I tak będzie wyświetlał błąd. Piszę to z własnego doświadczenia. Dla świętego spokoju proponuję zresetować sterownik silnika i pojeździć trochę kilometrów na benzynie. Jeżeli objawy ustąpią szukał bym przyczyny w ustawieniach lpg.

    1
  • #10 10 Mar 2015 09:09
    robokop
    Moderator Samochody

    drzasiek napisał:

    EGR ostatnio czyściłem 2 razy, pracuje on ładnie bez zacięć więc zapewne uszkodził się feedback położenia.

    Więc trzeba ustalić, co jest na pewno, a co nie. Zamienny zawór nie jest specjalnie drogi, kupisz go poniżej 200zł.

    0
  • #11 16 Mar 2015 16:59
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Po wykasowaniu błędów pojawiają się teraz 2 błędy przy takiej szybszej/jednostajnej jeździe.
    P0400 - Nieprawidłowy sygnał zaworu EGR
    P1405 - Uszkodzenie zaworu EGR

    Czyli EGR jest uszkodzony.
    Dziwne tylko czemu wcześniej nie było tych błędów.

    2
  • #12 24 Mar 2015 20:02
    drzasiek
    Specjalista - Mikrokontrolery

    Panowie, czy ecu sprawdzajac egr bazuje tylko na sygnale z jego potencjometru czy bada cos jeszcze ( np cisnienie w dolocie)? Tak jak mowilem, po zaslepieniu egr ciagle wywala mi bledy P0400 oraz P1405. Na komputerze odczyt z pozycji egr mam dobry, bledy wywala czasami co drugi dzien, czasami rzadziej. I dzieje sie to tylko w drodze powrotnej z pracy, a wiec gdy jest cieplo, zawsze na zjezdzie z obwodnicy, a wiec gdy hamuje silnikiem na 5 biegu po dluzszej jezdzie na wyzszych obrotach. Rano, gdy jest zimno bledu nie ma. Uznalem wiec ze zawor moze sie wieszac lub przestac dzialac prawidlowo gdy jest cieplo wiec wykonalem sobie elektroniczny emulator egr, wszystmo ok, komputer nie zglasza bledu, odczyty prawidlowe ale przy zjezdzie z obwodnicy znowu wywalil te same bledy. To podejrzane, ze 2 rozne uklady zachowuja sie tak samo.

    0