Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGA 2005 - Brak odczytu z czujników ECAS2 zawieszenia pneumatycznego.

kozak-mp3 08 Mar 2015 10:55 1725 9
  • #1 08 Mar 2015 10:55
    kozak-mp3
    Poziom 11  

    Po wymianie przedniego czujnika nie mam możliwości skalibrowania ani czujników położenia ani czujników ciśnienia (choć te chyba w tym manie nie występują bo na wtyczce nie ma kabli do nich). Próbowałem zakładać inne czujniki jednak bez zmian.

    Po pierwszej próbie kalibracji wyskoczył błąd 3012 czyli błąd sumy kontrolnej.

    W parametrach odczytu z wszystkich 3 czujników autocom podaje wartości 3354mm niezależnie od tego jak ustawiony jest sensor. Po odłączeniu wtyczki sensora pokazuje wartość 3303mm. Po zwarciu pinów pojawia się błąd "zwarcie do masy" i wartość 3302mm. Sterownik to ESAS2 4x2/3.

    Sensory oraz kable sprawdzone, każdy z nich ma ok 86 ohm mierzone na wtyczce przy ECU.

    Używam złotego autocoma z softem 2011R3 bo tylko on łączy mi się z tym manem. Dodam że jeszcze nie tak dawno bo może z 2 miesiące temu używałem tego samego sprzętu do kalibracji tego samego auta po wymianie obydwu tylnich sensorów i przeszło bez komplikacji.

    Co może być przyczyną tego problemu i gdzie mogę szukać rozwiązania?

    0 9
  • #2 08 Mar 2015 14:36
    daro111
    Poziom 31  

    kozak-mp3 napisał:
    Co może być przyczyną tego problemu i gdzie mogę szukać rozwiązania?

    Witam.
    Najprawdopodobniej wina leży po stronie sprzętu. Co do chińskich klonów mam mieszane uczucia czasem pomogą czasem zaszkodzą.
    W Twoim przypadku trzeba zrobić diagnostykę i kalibrację na sprawdzonym sprzęcie lub oryginalnym.

    1
  • #3 08 Mar 2015 16:56
    kozak-mp3
    Poziom 11  

    Rozmawiałem z dwoma elektrykami telefonicznie, jeden powiedział że nie zrobi mi tego nawet Texą bo miał już takie przypadki i nie zaradził, drugi że jak znajdzie wsad żebym przywiózł mu sterownik to wgra sprawny soft bo prawdopodobnie uwalił się podczas kalibracji co wg niego jest częstą przypadłością w MANach z tego rocznika robionych nieoryginalnym sprzętem.

    0
  • #4 10 Mar 2015 18:55
    svavecone
    Poziom 24  

    Jestes pewien dobrego ustawienia czujnika wysokosci ktorego wymieniles ? Nie moze byc przekrecony o 90 czy 180 stopni , musi byc identycznie ustawiony jak byl ten uszkodzony , jezeli wstawiles go blednie to sygnal wyjdzie poza zakres odczytu .

    0
  • #5 10 Mar 2015 19:51
    kozak-mp3
    Poziom 11  

    @svavecone czujniki są indukcyjne, nic się nie stanie jeśli zamontuje się go odwrotnie z tym że trzeba wtedy dokonać kalibracji. Jak się uda założyć tak jak był oryginał to czasem nie trzeba nawet kalibrować. Niestety tu przyczyną problemu był program, a raczej jego uwalenie podczas nieudanej próby kalibracji autocom'em. Wczoraj przyjechał elektryk, wpiął się, wgrał coś i wszystko wróciło do normy.

    Przy okazji dużo ciekawych rzeczy można dowiedzieć się z tego pliku odnośnie zawieszenia pneumatycznego oraz jego instalacji:

    http://inform.wabco-auto.com/intl/pdf/815/00/27/8150100273t2.pdf

    Są tam schematy, opisy czujników, elektrozaworów itd itp. Może komuś się przyda.

    1
  • #6 10 Mar 2015 21:10
    daro111
    Poziom 31  

    kozak-mp3 napisał:
    Wczoraj przyjechał elektryk, wpiął się, wgrał coś i wszystko wróciło do normy.
    daro111 napisał:
    W Twoim przypadku trzeba zrobić diagnostykę i kalibrację na sprawdzonym sprzęcie lub oryginalnym.

    Czyli tak jak sugerowałem, choć nie wiadomo co autocom namieszał...

    1
  • Pomocny post
    #7 13 Mar 2015 14:43
    svavecone
    Poziom 24  

    Co do czujnikow ... troche zagiales mnie tym obojetnie jakim polozeniem czujnikow ECAS . Sprawdzilem ponownie instrukcje i jasno jest napisane ze ramie z otworem w polowie jego dlugosci ma byc zawsze na dole co oznacza ze przerzucajac czujnik z lewej na prawa strone musimy go obrocic o 180 ...a z doswiadczenia - klienci przyjezdzali z pourywanymi amortyzatorami po wpieciu czujnikow w obroconej pozycji . Lecz co warsztat to i doswiadczenia inne :) .

    Jest jeszcze mozliwosc ze sa czujniki starego i nowego typu , lecz zawsze sprawdzam polozenie starego czujnika zanim zamontuje nowy .

    1
  • #8 18 Mar 2015 17:46
    robo13
    Poziom 10  

    Jest jeszcze możliwość ,że są czujniki starego i nowego typu , lecz zawsze sprawdzam położenie starego czujnika zanim zamontuje nowy .




    Absolutnie się zgadzam z kolegą svavecone.

    Dodano po 6 [minuty]:

    I jak zrobimy, jak radzi svavecone to obejdzie się bez kalibracji na 100% ?

    0
  • #9 19 Mar 2015 12:29
    svavecone
    Poziom 24  

    Jezeli nie skalibrujesz prawidlowo wlozonego czujnika to nie pourywasz niczego lecz auto moze miec maly przechyl , wiec kalibracja jak najbardziej zalecana .Jednak zdarza sie ze rama jest na tyle sztywna ze jedna strona unosi druga i w konsekwencji jedna strona poduszek jest prawie pusta a w ten sposob to juz bym nie jezdzil .

    0
  • #10 14 Kwi 2015 09:30
    kozak-mp3
    Poziom 11  

    @svavecone @robo13 macie rację, mój błąd, sam dopiero teraz doczytałem

    Cytat:
    When mounting the distance s
    ensor on the vehicle body,
    take the sensor's raising and lowering reaction into
    account:

    Immersion of the cylinder coil in the LIFT direction
    increases the induction.

    Retraction of the cylinder coil in the LOWER direction
    reduces the induction.


    czyli podnoszeniu cięgna ma zmniejszać indukcję cewki a opuszczanie zwiększać. Nigdy nie wydawało mi się to istotne bo do tej pory po skalibrowaniu i tak zawsze działało mi to jak należy, program sterownika widocznie sam przeliczał sobie wartości pomiędzy skrajnymi zapisanymi po kalibracji nie zależnie od tego czy wartość indukcji się zwiększała czy zmniejszała.

    @svavecone wydaje mi się ze sytuacja którą opisujesz (urwane amory) mogła by wystąpić jeśli po wymianie czujnika i założeniu go odwrotnie, się ich nie skalibruje, bo dopóki ustawione są w pozycji jazdy wszystko jest ok, bo wartość indukcji będzie(może) się zgadzać, dopiero po obciążeniu osi, komputer "zwariuje" bo z jednego czujnika dostanie sygnał że rama się obniżyła a z drugiego błędnie że się podnosi i zamiast do tej z nowym czujnikiem dobić powietrze, otworzy zawór upustowy i stąd sytuacja kiedy jedna poduszka nabita jest na maxa a druga pusta. To moje takie teoretyzowanie, ale próbuję zrozumieć ten mechanizm.

    svavecone napisał:
    Jest jeszcze mozliwosc ze sa czujniki starego i nowego typu
    ja bym tu raczej stawiał na wersję komputera ECAS, bo jest ich kilkanaście wersji, możliwe że że niektóre z nich nie są wstanie przeliczyć odwrotnych wartości, ale to tez tylko teoria, trzeba by mieć wgląd w kod programu żeby to stwierdzić.

    Mimo wszystko dzięki za zwrócenie mojej uwagi na ten fakt.

    1