Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pompa głębinowa czeska 400v - Pompa wybija bezpiecznik, rozebrałem, pomierzyłem

bronek1985 08 Mar 2015 15:47 5673 22
  • #1 08 Mar 2015 15:47
    bronek1985
    Poziom 7  

    Witam.
    Dostałem pompę głębinową z dawnych lat czeską, 3 fazową
    Poprzedniemu właścicielowi zaczęła wybijać bezpiecznik, więc ją wyjął ze studni okazało się że łożysko się zatarło. Kupił łożyska 60 zł, oraz całą górę stator rotor ok 400zł.Po złożeniu wybijała cały czas więc kupił nową.

    Pompę rozkręciłem i zmierzyłem miernikiem uniwersalnym. Z pompy wychodzi ok 40 cm przewodu gumowego następnie jest mufa i dalej przewód 3 żyłowy. ale jak rozebrałem mufę jest tam jeszcze jeden przewódl nie podłączony żółto zielony. (widoczny na foto)
    Z wnętrza pompy również wychodzi przewód żółto zielony ale był przykręcony do obudowy (widoczne na foto)

    3 przewody: czarny niebieski brązowy
    Zmierzyłem na zwarcie z dźwiękiem i między czarnym i niebieskim piszczy miernik wskazuje ok 1,3 oma
    reszta kombinacji przewodów bez pisku i pokazuje ok 33 omów

    Teraz pytanie do elektryków:
    co jest spalone, zepsute?
    coś jeszcze mogę sprawdzić?
    jaki może być koszt naprawy silnik ma 1,1 kw
    dlaczego jeden przewód nie jest podłączony żółto zielony?

    Teraz myślę że może jeszcze odciąć cały tan przewód główny ok 20 m i sprawdzić za mufą przy samej pompie? jest sens?? Pompa głębinowa czeska 400v - Pompa wybija bezpiecznik, rozebrałem, pomierzyłem Pompa głębinowa czeska 400v - Pompa wybija bezpiecznik, rozebrałem, pomierzyłem

    0 22
  • #2 08 Mar 2015 15:59
    niewolno2
    Poziom 39  

    33 Ω dla silnika 1.1 kW to stanowczo za dużo jak wygląda pomiar przewodu żółtozielonego względem pozostałych przewodów powinna być wartość nieskończona.

    0
  • #3 08 Mar 2015 16:11
    bronek1985
    Poziom 7  

    pojadę jeszcze raz i zmierzę z żółto zielonym i napiszę koło wieczora. Dzięki za zainteresowanie, szkoda mi jej wyrzucić na złom.

    0
  • #4 08 Mar 2015 16:25
    krau
    Poziom 20  

    "3 przewody: czarny niebieski brązowy
    Zmierzyłem na zwarcie z dźwiękiem i między czarnym i niebieskim piszczy miernik wskazuje ok 1,3 oma"

    I nad tym bym się zastanowił. Oporność uzwojeń powinna być w przybliżeniu jednakowa.
    A w ogóle to silnik połączony jest w gwiazdę czy w trójkąt?

    0
  • #5 08 Mar 2015 18:13
    dziadek1203
    Poziom 13  

    Witam Jeżeli ten silnik jest trzyfazowy -to na wszystkich fazach powinien mieć ok. 15om,między żółto -zielonym(ochronny)min.400kom.Jeżeli silnik jest na 230v to oporności są różne i powinien być kondensator 40mikro.

    1
  • #6 08 Mar 2015 18:29
    bronek1985
    Poziom 7  

    Odciąłem długi przewód na mufie zostało ok 30cm od samego silnika. Żółto zielony jest dokręcany do obudowy silnika i na mierzeniu oporu między nim a 3 przewodami od cewek nie zauważyłem zmiany wartości, możliwe że źle ustawiłem miernik bo tylko do 200 Ω a poprzednik pisał że ma być 400 kΩ

    z 3 kombinacji mierzenia oporu między przewodami cewek w dwóch pokazuje ok 33 Ω a w jednym ewidentnie piszczy miernik na zwarcie i pokazuje 1.3Ω

    Jest to silnik z pompy głębinowej czeskiej, pracuje na mokro zalany wodą. Dołanczam zdjęcie poglądowe niemal identycznej pompy Pompa głębinowa czeska 400v - Pompa wybija bezpiecznik, rozebrałem, pomierzyłem

    Teraz pytanie co dalej z tym silnikiem, czy da się to naprawić i jakie mogą być koszta?

    0
  • #7 08 Mar 2015 20:04
    niewolno2
    Poziom 39  

    Pytanie zasadnicze, czy aby na pewno pompa jest trójfazowa?
    Czy po rozebraniu silnika kolega zauważył może wyłącznik odśrodkowy połączony z uzwojeniem stojana bo to wskazywało by na silnik jednofazowy?
    Ewentualnie tabliczka znamionowa rozwiała by tą wątpliwość.

    0
  • #8 08 Mar 2015 20:42
    bronek1985
    Poziom 7  

    dodaje zdjęcie tabliczki, jest mało czytelna z racji wieku, są miedzy innymi na niej takie pola:
    3≈ (tylko nie dwie a jedna fala co wskazuje na 3 fazy) oraz
    400v
    Pompa głębinowa czeska 400v - Pompa wybija bezpiecznik, rozebrałem, pomierzyłem

    W środku obudowy był tylko wirnik oraz nawinięte drutem w osłonie cewki, nie ma nic innego.

    0
  • #10 08 Mar 2015 21:28
    dziadek1203
    Poziom 13  

    W silnikach do pomp głębinowych n i e m a żadnych wyłączników odśrodkowych. Nawijanie takich silników jest nieopłacalne.Robią to tylko firmy wyspecjalizowane do tego rodzaju silników.Silniki do pomp głębinowych są zalewane olejem transformatorowym. Dając wiarę Twoim pomiarom-to silnik jest spalony;z pewnością pracował bez różnicówki.

    1
  • #11 08 Mar 2015 21:28
    krau
    Poziom 20  

    No to jedno z uzwojeń jest uszkodzone. Trzeba znaleźć które i może da się dojść w którym miejscu (rzadko, ale czasem się udaje) wtedy istnieje cień szansy na naprawę. Jak nie to silnik do przewinięcia.

    0
  • #12 08 Mar 2015 21:39
    dziadek1203
    Poziom 13  

    Kolego Krau-czy widziałeś kiedykolwiek silnik pompy głębinowej?

    0
  • #13 08 Mar 2015 21:43
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    dziadek1203 napisał:
    .Silniki do pomp głębinowych są zalewane olejem transformatorowym

    Kolego nie każdy z widłami to posejdon nie każda pompa jest zalana olejem a tym bardziej transformatorowym . Ta pompa jest zalana czystą wodą , uzwojenie jest lakierowane żywicą można to przeczytać na stronie producenta . Ta pompa nowa jeśli jest sprawna kosztuje 2000 tyś zł więc się opłaca .
    A tu fragment DTR jednej z bardziej popularnych pomp głębinowych.
    Cytat;
    Odporny na korozję silnik prądu zmiennego 1-fazowego lub indukcyjny trójfazowy do rozruchu bezpośredniego. Uszczelniony, hermetycznie zalany silnik z uzwojeniem emaliowanym, impregnowany żywicą, łożyska samosmarujące, napełniony mieszanką wody i glikolu.
    To chyba kolega dawno nie widział pompy głębinowej .

    0
  • #14 08 Mar 2015 22:00
    bronek1985
    Poziom 7  

    Dzięki za zainteresowanie.
    Z tego co się orientuję, pompa była zalana wodą nie wiem czy zwykłą czy demineralizowaną i tak pracowała 16 lat aż do zatarcia łożyska.

    Faktycznie nie mogło być podłączone zabezpieczenie ponieważ kabel żółto zielony był ucięty a jedynie podłączone 3 przewody fazowe.

    Przewody w cewkach nie wiem czy są lakierowane na pewno są w jakiejś otulinie z tworzywa.

    Pompa spalona to już wiemy tylko szkoda mi reszty bo łożyska kupione nowe i cała góra tłocząca, orientujecie się ile kosztowała by naprawa silnika?? szukałem samych silników z pomp sigma , evgu ale nic mi się nie rzuciło w oczy.

    0
  • #15 08 Mar 2015 22:09
    dziadek1203
    Poziom 13  

    Kolego Reszka-pompy głębinowe widuję każdy dzień-ale jestem kompletnie zaskoczony wiadomością o zalaniu silnia wodą.

    0
  • #16 08 Mar 2015 22:20
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    No właśnie w zamierzchłych czasach stosowano takie cuda teraz robią to Chińczycy . Może jeszcze jacyś domorośli naprawiacze czy laicy warsztatowi po naprawie .Ta pompa Czeska jest zalaną czystą wodą i podczas zalewania należy odpowietrzyć pompę tam jest specjalny zawór . Ta DTR pochodzi z pomp głębinowych Willo , a marketowymi zabawkami za 100 zł nie będziemy się zajmować .
    Ta jak pisałem opłaca się bo to pompa na lata nie jakiś szmelc z marketu . Zapytaj w swojej okolicy o nawijalnię silników i zapytaj o cenę. Silnik do niej jest wprasowywany na aluminium więc zostaw to fachowcom .

    0
  • #17 08 Mar 2015 22:31
    bronek1985
    Poziom 7  

    W tygodniu wybiorę się do większego miasta i zawiozę silnik.
    Napiszę co z tego wyszło, może komuś się przyda.

    0
  • Pomocny post
    #18 08 Mar 2015 22:39
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Tu sposób montażu silnika z DTR .
    opis głównych częšci urządzenia pompowego
    1. SiInik elektryczny; trójfazowy, asynchroniczny, krótkozwarty. Konstrukcyjnie przystosowany jest do pracy
    w wodzie. Stojan silnika jest nawinięty miedzianym drutem w izolacji PCV, wimik ma aluminiowa rama i jest wprasowany na wałek, który osadzony jest w łożyskach kulkowych te łożyska są napełnione łożyskowym smarem samochodowyrn i uszczelnione pierścieniami typu simmera.
    Górne wieko jest zaopatrzone w: cztery nagwintowane otwory d|a przymocowania pompy; otwór napełniający,który ma też funkcją otworu ,,oddychającego", a także nagwintowany otwór W którym znajduje się dławica przewodu elektrycznego' Dla zabezpieczenia wirnika przed obracaniem się przy montażu i demontażu łącznika sprzęgła, części nagwintowanej walka znajduje síę kanałek.
    Silnik ma się obracać W prawo przy spojrzeniu na wałek z góry.
    Jeśli interesują cię DTR to na PW wyślę.

    3
  • #19 09 Mar 2015 17:19
    dziadek1203
    Poziom 13  

    Witam Chciałem do wypowiedzi kol.Reszke dodać że przewody są w polwinicie (chodzi o uzwojenie)silniki są produkowane jako wodne i olejowe (te wodne są ponoć wytrzymalsze), przewinięcie silnika wodnego to koszt ok.300zł. Pozdrawiam

    0
  • #20 09 Mar 2015 20:06
    bronek1985
    Poziom 7  

    Byłem dziś w Kielcach w dwóch zakładach i za przezwojenie bez złożenia ok 500zł i teraz się zastanawiam bo taka sama pompa nowa 900 zł tylko firma EVGU nie wiem czy to nie przypadkiem made in china. Będę jeszcze szperał na all.. i olx i może znajdę taką jak moja z uszkodzoną górą.

    0
  • #21 09 Mar 2015 20:16
    dziadek1203
    Poziom 13  

    Kolego Bronek -nie szukaj,nie szperaj-idż do sklepu kup nową pompę-co nowe to nowe a na starym możesz stracić dwa razy;jest lowara,omnigena-te firmy akurat znam i mam je sprawdzone.

    0
  • #23 09 Mar 2015 21:40
    bronek1985
    Poziom 7  

    Poszukam jednak używki silnika lub kogoś może po znajomości mi taniej przewinie.
    Dzięki za info gdy będę kupował nową będę wiedział na co zwrócić uwagę żeby nie brać badziewia z chin, czeskie są niezawodne i podejrzewam że gdyby było zabezpieczenie pompy to nie spaliła by się i po wymianie łożysk pracowała dalej bo 16 lat to nie mało :)

    Mam studnię kopaną (kręgową) do wody ok 18 m wirnikowe się nie sprawdzają a ślimakowa jest idealna.

    0