Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Nice Robo 500 - Zamyka bramę przesuwną ale nie otwiera

rob208 08 Mar 2015 20:37 8295 21
Computer Controls
  • #1
    rob208
    Level 10  
    Brama w środku zimy przestała się otwierać :(.
    Zamyka się, zatrzymuje przy przejściu przed fotokomórką.
    Reaguje na piloty.
    Po otwarciu obudowy widzę, że silnik kręci w jedną stronę - zamykając, gdy na pilocie naciskam otwieranie silnik rusza (ale w tą samą stronę co przy zamykaniu ?) i zatrzymuje się natychmiast. Słychać buczenie ciche aż do momentu następnego naciśnięcia na pilocie (wyłączenia otwierania) lub pstryknięcia krańcówką (krańcówka działa w obie strony).

    Gdzie szukać przyczyny ?
  • Computer Controls
  • #2
    azibik
    Level 32  
    Prawdopodobnie uszkodzony przekażnik kierunku obrotów.Sprawdż silnik pomijając sterowanie.
  • Computer Controls
  • #3
    rob208
    Level 10  
    Wybacz mi moją ignorancję - jak to łatwo sprawdzić ? :)

    Dodam, że gdy naciskam klawisz pilota lub krańcówkę wyłączając "otwieranie" to silnik znów na ułamek sekundy rusza - jakby ktoś "puścił mu trzymający go hamulec" - ciągle w tą samą stronę.Oczywiście wirnik nie blokuje się mechanicznie.
  • #5
    rob208
    Level 10  
    Oczywiście :) mam miernik
  • #6
    marekredmer
    Level 12  
    podczas zamykania naciśnij przycisk z pilota. Brama powinna się zatrzymać. Kolejne naciśnięcie pilota powinno spowodować otwieranie bramy. Czy tak się dzieje?
  • #7
    rob208
    Level 10  
    Nie, tak się właśnie nie dzieje.
    Gdy podczas zamykania naciskam pilota brama się zatrzymuje - OK
    - kolejne naciśnięcie powoduje szarpnięcie bramy w kierunku zamykania ciche buczenie silnika ! (mimo, że powinna się właśnie otwierać).
    - kolejne naciśnięcie powoduje znów szarpnięcie bramy w kierunku zamykania (choć powinno zatrzymać otwieranie).
    - kolejne naciśnięcie powoduje zamykanie normalnie.

    Mam podejrzenie o uszkodzenie uzwojenia silnika ale nie wiem jak to sprawdzić.
  • #8
    Elektrobim

    Level 15  
    Cześć

    A czy ręcznie przesuwając bramę otwiera się ciężej niż zamyka?

    Czy wykluczyłeś regulację miękkiego startu?

    Czy wykluczyłeś kondensator główny (najczęstsza przyczyna "buczenia")?
  • #9
    rob208
    Level 10  
    Brama ręcznie chodzi jak złoto :) lekko otwiera i zamyka bez skoków i zaciąć na listwie.
    Kondensator chyba dotyczyłby obrotów w obie strony - czy się mylę ?
  • #10
    Elektrobim

    Level 15  
    Tak by wychodziło, ale różne cuda czasem się zdarzają. Czy w NICE robo 500 masz regulację miękkiego startu ("torque")? Jakbyś odłączył automat od bramy, to byłoby to samo? Jakbyś ewentualnie od nowa nastawił regulacje czułości, momentu siły itd., próbowałeś?
  • #11
    rob208
    Level 10  
    Nawet wymontowałem silnik :) z bramą "zapiętą" czy "rozsprzęgloną" zachowuje się dokładnie tak samo.
  • #12
    Elektrobim

    Level 15  
    No to już elektronika. Pokręć silnikiem na krótko przykładając fazę w odpowiednie miejsce. Jeśli działa poprawnie, to rzeczywiście przekaźnik będzie odpowiadał (lub sterowanie przekaźnika). Sprawdź ewentualnie - często też zimne luty są przyczyną.
  • #13
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Tylko przy przykładaniu fazy nie zapomnij o kondensatorze (podpiętym do obu kierunkowych kabli) - zero podepnij do COM-a (wspólnego) a fazę na zmianę do kierunkowych - jak silnik zakręci z pełną mocą to jak napisał przedmówca - zacząć poszukiwanie od przypalonych przekaźników w centralce.
  • #14
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Tak jak napisał kolega Azibik, sprawdź w pierwszej kolejności przekaźnik, w ROA37 jest tylko jeden. Bardzo często zdarzało mi się, że nadpalone styki nie przewodziły.
    Zdemontować plastikową przeźroczystą osłonę przekaźnika(trochę ciężko ale się da kosztem wyłamania zatrzasków osłonki). Przeczyścić delikatnie styki drobnym papierem lub preparatem do styków (można też delikatnie podgiąć nie przesadzając aby nie zwierały w obydwu kierunkach) i sprawdzić działanie. Jeżeli ruszy wymienić przekaźnik na nowy (koszt ok 15zł). Jeżeli nie sprawdzić (może nawet w pierwszej kolejności luty triaków - podczas drgań napędu czasami któraś noga się odklei- to te dwa elementy z z metalowymi radiatorami obok transformatora).
    Jeżeli powyższe nie pomoże to padł któryś z nich (triaków).Wymienić najlepiej obydwa (koszt ok 10 zł).
    Pozdrawiam.
  • #15
    rob208
    Level 10  
    Minęło lato a ja walczę nadal - podsumowując uszkodzony jest sterownik ROA37 i nikt nie potrafił go przez te miesiące naprawić :(.
    Nie wiem czy tam jest jakiś procesor, ale dwa niezależne źródła wskazały na niego więc chyba jest i obu panów nie podjęło się ostatecznie wymiany.
    Jak wspomniałem lato minęło i dobry humor żony również mija... muszę coś z tym zrobić :)

    Wniosek - muszę wymienić sterownik i tu dwa pytania:
    1. Czy są zamienniki w rozsądnej cenie - jesli tak to jakie ?
    2. Może ktoś ma sprawny sterownik w rozsądnej cenie
    Mogę kupić nowy z gwarancją za 450zł, ale brama już dawno po gwarancji zatem skłonny jestem do rozwiązań alternatywnych :)

    Będę wdzięczny za pomoc
  • Helpful post
    #16
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Silnik 230V
    Np Elmes STP - 150 zł ale prościutki (nie ma zwolnień ani przeciążeniówki) - ok 150 zł
    DTM Varia 231 - okolice 270 - 300 zł już bardziej zaawansowany - dalej nie ma zwolnień ale jest przeciążeniówka, regulacja mocy silnika i sporo opcji.
    Eldrim eL11q - cena i możliwości podobne jak powyższy (ale przeciążeniówka tylko z enkoderem na silniku)

    DTM w standardzie ma największe możliwości

    Wszystkie maja wbudowane radia (i obsługują swoje dobre firmowe piloty - w miarę tanie i łatwo dostepne - wszystkie w/w firmy produkują także sterowania radiowe) - ale czy są w zestawie - różnie - przy zakupie trzeba pytać.

    Firmówki zaczynają się od twojego progu i te tańsze możliwości mają średnie - a centralka z przyzwoitymi możliwościami i zwolnieniami (np FAAC 748 i to bez radia i pilotów) to już poziom 550 zł....

    Koledzy może jeszcze coś podpowiedzą o jakichś innych sprzętach - nikt nie wie wszystkiego.
  • #17
    wit.kraw
    Level 2  
    Witam
    Temat dawno nieodwiedzany ale ja napiszę identyczną sytuacje, u mnie wysunięta była wsuwka od krańcówki, która dostępna jest po odkręceniu elektroniki czterema wkrętami po wsunięciu przewodu brama działa poprawnie.
  • #18
    ati128
    Level 12  
    Słaby komponent ft2516nh 4211 znajduję się obok przekaźnika to on ulega uszkodzeniu i trzeba go wymienić i tyle dziwię się że nikt nie naprawia tego
  • #19
    Diabliszon1983
    Level 9  
    Witam. Problem jak w temacie.
    Sprawdzono i wymieniłem triaki-ft2516nh 4211- i oporniki -100 ohm.
    Winowajcą jest gąsienica ktura szukała miejsca koło triaków.
    Jurto jedzie do specjalisty, na dzień dzisiejszy poddałem się - Podam info jak płyta wróci
    Dzięki za podpowiedzi.
  • #20
    norbi771
    Level 11  
    Witajcie,
    u mnie problem podobny.
    Wygląda na to, że centralę ROA34 załatwiły mi mrówki.
    Silnik kręci tylko w jedną stronę.
    Wymieniłem triaki, ale nie pomogło.

    Czy ktoś z Was mógłby podać symbol przekaźników używanych w tej centralce?
    Chciałbym jeszcze je spróbować wymienić zanim kupię nową centralę.
    Na przekaźnikach jest nalepka RO1040 RO300, ale nie mogę się doszukać ich symbolu właściwego, który pozwoliłby mi na zakup.

    Z góry dzięki za pomoc.
  • #21
    ramzes191
    Level 9  
    Macie jakiś zamiennik tego FT 25 16NH bo nie można go nigdzie znaleźć?
  • #22
    norbi771
    Level 11  
    Wg moich poszukiwań odpowiednikiem jest Triak BTA24-800B TO220 - 24A 800V