Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Megger
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Iveco Stralis 2012 - Spadek napięcia przy rozruchu - odcina rozrusznik

Tuning_Fun 10 Mar 2015 09:13 2040 14
  • #1 10 Mar 2015 09:13
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Witam serdecznie, szanowni koledzy mam problem z Iveco Stralis 2012r 450 KM. Przebieg 150tys.Ciągnik siodłowy -międzynarodówka.

    Jest kłopot że jak kierowca jest na wekendzie to siadają akumulatory, spada napięcie i komputer odcina mu rozruch. Najgorsze w tym jest że przy pierwszej takiej akcji to kupiłem nowe aku Varty z Opoltransu 1150A, 225Ah i zostały zainstalowane. Z początku tez nie chciały latać ale jak poprawiłem kleme to zaczęły gadać i problem znikł. Na około 2 miesiące. Pierw auto przy odpalaniu zaczęło pokazywać po nowy "battery control" na żółto ,jako sygnał że jest mało prądu. Ale w lutym gdzie wcale nie było mrozów to komunikat pojawia sie po 9h postoju, gdzie chodzi tylko oryginalna lodówka, a po 12-14 juz nie odpala (komputer odcina rozruch). Idzie dostać cholery, ile razy dziennie można auto odpalać i bać się rano czy odpali ?

    Auto zjechało na baze i wszystko się uspokoiło ( epicentrum nerwów). Stoi 3 dni i jest okiej... Czy to cuda ?

    Mechanik podjechał z testerem do akumulatorów (specjalizuje sie w Iveco ) i zgodnie z jego przypuszczeniami , pod obciążeniem spadek aku jest do 9,60 i 9,80v ,i to podobno sedno problemu. Z drugiej strony opoltrans nie chce przyjąć do reklamacji bo to niby wartości normatywne i jest okiej....

    Czy ktoś może jest w stanie dać trochę światła na tą sytuacje? Pobór minimalny w setnych czesciach Ampera. Ladowanie ponad 28V...

    Dodam tylko ze mam 2 takie Iveco, oba maja zainstalowane GPS, i ten problematyczny na postoju spada napiecie poniżej 24v i wtedy zaczynają być kłopoty , a drugi trzyma 25,2 - 25.3 V.

    Czy to może być powiązane z centralnym zamkniem ? W trasie kierowca nie zamyka się pilotem, a na bazie tak...

    0 14
  • Megger
  • #2 10 Mar 2015 09:34
    k124l
    Poziom 19  

    A może kierowca w czasie postoju ma włączone radio , cb , albo jakąś ładowarkę ?

    0
  • Megger
  • #3 10 Mar 2015 09:40
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Tez tak myslalem, bo wykres z GPS z całego dnia, pokazywał ze przez cały dzien, jak stawał spadek na napięcia ( rysuje wykres, krzywą) spada zdecydowanie. Jak tylko zostawił go o 18.00 na bazie wszystko sie zmieniło. Zaraz ustaliłem co miał włączone w tym dniu, zanim zjechał, pojechałem podłączyłem wszystko identycznie ( rozgałęźnik, ładowarke do tel, nawigacje, lodówka włączona wcześniej była też) i czekałem do rana, i nic się nie wykazało. BYŁO OK. Kierowca naprawdę się do problemu przykłada, bo nie ma przyjemności z biegania z kablami. Ja póki co jedynie to mam wrażenie ze jest zależność z centralnym zamkiem otwarty/zamkniety. Jutro auto wyjeżdza w trasę i będziemy dalej badać. W zeszłym kółku wyłączyliśmy wyłącznik prądu na 3-4h i spadek napięcia dalej występował .... Przeczą sobie te informacje trochę... Czy to możliwe że się Aku ułożyło że akurat jest okiej/dobrze ?

    0
  • #4 10 Mar 2015 09:41
    heniu.35
    Poziom 10  

    Należy sprawdzić same akumulatory pod kontem ich pojemności, mogą się rozładowywać wewnętrznie, oraz sprawdzić czy między akumulatorami jest jakiś kabel? jak tak to go odłączyć, to co nie działa to brało prąd z tego akumulatora.

    0
  • #5 10 Mar 2015 09:44
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Podjechałem z akumulatorami na tester Boscha , nie wiem co badał, taki zielony, pierwsze badanie , podobno prąd rozruchu wykazywał na 88% i 76% ( tu juz komunikat ze akumulator zły, do wymiany) potem próba obciążenia innym urządzeniem ale tylko w skali do 1000A i wykazało ze OK. Jeszcze raz sprawdzamy Boschem żeby zrobić wydruk do reklamacji i wyniki 88% i 77% ( i tu juz nagle aku zakwalifikowało się jako sprawne i dobre...)

    Heniu : Przy aku są tylko "+" i "-", mostek , i jeden cienki kabel z bezpiecznikiem, jak go wylączysz to nie pali sie deska rozdzielcza i tacho bodajze. Czyli to jest pewnie od systemów które zawsze muszą być podłączone na stałe.

    0
  • #6 10 Mar 2015 09:47
    azibik
    Poziom 32  

    Jaki problem podpiąć amperomierz na postoju/z zamkiem i bez zamka/.

    0
  • #7 10 Mar 2015 09:50
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Badany na otwartym, pokazywał jakieś setne części Ampera, jedynie co nie zainteresowało, że przy samym podpięciu klemy zawsze zaiskrzy, dość mocno, i od razu centralny się wlacza wylacza. Na amperomierzy wykazuje w tym samym momencie podpięcia skok do 0,6A i po 3 sec spada do wartości juz w setnych.

    A co myslicie o spadku napięcia w aku pod obciążeniem do 9,8 i 9,6 V, mechanik mówi że powinny spadać do 10,40 V i wtedy jest okiej.

    0
  • #8 10 Mar 2015 09:57
    jurtur
    Poziom 18  

    Musi być jakieś urządzenie, które na postoju, pobiera co jakiś czas zbyt duży prąd. Może to być lodówka, radio, sprężarka, vebasto, centralny zamek lub jeszcze jakaś inna pierdoła. Trzeba na postoju podpiąć szeregowo na wyjściu akumulatrów amperomierz. Jeżeli są odbiorniki 12 V to z każdym akumulatorem ten test zrobić odzdzielnie.

    0
  • #9 10 Mar 2015 10:01
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    No wlaśnie wszystko na bazie podłaczyłem dokładnie jak kierowca powiedz co było. Pozniej dołozylem jego przetwornice, którą włącza tylko do ładowania laptopa. I na bazie nie ma żadnego kłopotu.Są spadki napięcia ale do poziomu 24.3-24,5V, czyli to jeszcze by uszło myślę. A w trasie na wekendzie to wieczorem auto chodziło godzine , o 22, a o 8.00 juz nie odpaliło. Wszystko odłaczone, webasto chodziło nad ranem 2-3h.... Nie wiem czy komputer Iveco jest lipny, czy da sie go wyrzucic ?

    0
  • #11 10 Mar 2015 10:28
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    BC ? Body Computer? Battery Control ? Czy jak to tłumaczyć, nie idzie go przeprogramowac ?podejrzewam ze gdyby nie odcinka komputera to z pewnoscia prądu byłoby dość, bo może tego nie dopowiedziałem, ale jak tylko kiero podłączy kable od drugiego autka to od razu pali, nie czeka, nie ładuje, od razu tryn i chodzi jak lala, nie ma że cieżko, że ledwo. Także ten cholerny spadek nie jest na tyle duzy zeby wydoić aku do zero, bo tego nie robi, ale wystarczający duzy zeby juz zauwazył to komputer i go odciął...

    0
  • #12 10 Mar 2015 10:37
    heniu.35
    Poziom 10  

    Jednak stawiam na akumulatory, nowe nie powinny spadać do 9,8 przy 8v zaczyna się zasiarczenie, a po podłączeniu klemy wszystko jest ok, tak ma być systemy pokładowe się komunikują i potem usypiają więc prąd spada do setnych ampera i to jest prawidłowo.

    1
  • #13 10 Mar 2015 10:41
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Najgorsze jest ze jak auto zjechało na baze to wszystko sie uspokoiło, i nawet trasa koło domu 200km nic nie wykazała. jak normalnie jezdził to widzialem na zaladunku/rozladunku po 2h ze juz napiecie do 24V schodziłolo, a teraz zaczął trzymać 24.80V. Z drugiej strony mechanik mi zaznaczył jedną rzecz, że w przypadku tego odpalania to ważne jest uderzenie prądu na rozruchu, i to odcina komputer, a napięcię swoją drogą. I wskazał mi problem że wlaśnie pod obciązeniem robi się problem. Co o tym myślicie ?

    Rozumiem że po postoju, początkowo akumulatory maja wieksze napiecie, bo "swiezo" naladowane alternatorem. Ale potem autko stoi i w krótkim czasie spada napiecie z 26,50 na 25,50 i potem wolnie do 25 , i powinno sie ustabilizować na normatywnym poziomie, ile to powinno być ? w spoczynku jak autko stoi ? 25,2-25,40 ? Normalnie aku powinien miec zawsze pow 12V, ok 12,80 mi się wydaje.

    0
  • #14 10 Mar 2015 22:51
    michał elektromech
    Poziom 8  

    Kolego tak się wtrącę nieśmiało- akumulator 12v ma 6 "celi" których napięcie nominalne powinno wynosić 2,2 v czyli 6x2,2 =13,2v oczywiście bez obciążenia. Jeśli możesz to naładuj prostownikiem aku do pierwszych oznak "gazowania" elektrolitu, odczekaj 2-3 g. i zmierz gęstość elektrolitu , norma to 1,28 przy 20 st. C - im zimniej tym mniejsza. Zmierz napięcie na poszczególnych celach,ma być jednakowe. Wciągaj i wyciągaj intensywnie elektrolit aerometrem i oceń czy jest przezroczysty-jeśli nie to cela siedzi.Mogę Ci podpowiedzieć jak się mierzy napięcie na celach w nowoczesnych akumulatorach ale na Twoje życzenie i odpowiedzialność.Przynajmniej będziesz pewien akumulatorów. Poza tym to proponuję sprawdzić masy do ramy i do silnika.Znajomy strażak z PSP opisał mi kiedyś podobny problem gdy wozy na czas remontu remizy garażowały kilka kilometrów dalej- okazało się że to GPS był źle ustawiony i doił akumulatory gdy był poza bazą,może to jest przyczyną? Pozdrawiam Michał.

    1
  • #15 21 Mar 2016 08:44
    Tuning_Fun
    Poziom 8  

    Zrodlem problemu były akumulatory, nie kupujcie Varty ani Boscha , teraz mam jakies no name i chodza lepiej niż te wielkie producenty

    0