Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem DC - Sterowanie silnikiem DC 24V 800W

krzysiekdg 11 Mar 2015 19:12 3051 22
  • #1 11 Mar 2015 19:12
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Witam was forumowicze.
    Mam pytanie odnośnie budowy regulatora silnika DC 24V ok 800W.

    Silnik przy rozruchu pobiera około 100A i przy normalnej pracy bez obciążenia ok 5~10A silnik i przekładnia różnicowa pochodzi z wózka inwalidzkiego. Zrobiłem kilka mostków H ale niestety tranzystory nie wytrzymywały.

    Mam pytanie czy macie może jakieś sprawdzone projekty które wytrzymają prądy rzędu 150 Amper.

    0 22
  • Relpol
  • #2 11 Mar 2015 20:27
    L_M
    Poziom 32  

    Znalazłem w TME N-CH MOSFET IRFB320PBF 180A/75V za 10zł/szt ale P-CH tylko 75A więc trzeba by zrobić mostek tylko na N-CH MOSFET.

    0
  • #3 11 Mar 2015 21:53
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Robiłem już na IRFZ44N na próbe z innym silnikiem i nie moge ich wysterować tak żeby działały.
    Może wadliwy schemat.

    Zrobiłem sterownik z tego projektu AVT5190 tranzystory IRFP9240 i IRFP240 i teraz tak pojazd jeżdził ale jakieś 1m potem palił się tranzystor typu P natomiast N były zimne. Tranzystor typu P nie zdążył się nagrzać a się spalił poprostu wystrzeił.

    Moje uwagi to. na pełnym gazie tranzystory się nie grzały i nic się nie działo natomiast gry zwolniłem tak do połowy to typ P niesamowicie sie nagrzewał i w efekcie sie spalił.

    zastanawiałem się nad tym rozwiązaniem,

    http://www.mordzon.net/blog/uncategorized/osmc-open-source-motor-control/

    https://www.youtube.com/watch?v=2B564IsxMVQ

    ale z mocniejszymi tranzystorami i tu problem jak to wysterować??

    0
  • Relpol
  • #5 11 Mar 2015 23:24
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Robiłem już na IRFZ44N na próbe z innym silnikiem i nie moge ich wysterować tak żeby działały.
    Może wadliwy schemat.
    Błednych schematów jest w sieci więcej niż poprawnych ale każdy da sie naprawić.

    Cytat:
    Zrobiłem sterownik z tego projektu AVT5190 tranzystory IRFP9240 i IRFP240 i teraz tak pojazd jeżdził ale jakieś 1m potem palił się tranzystor typu P natomiast N były zimne. Tranzystor typu P nie zdążył się nagrzać a się spalił poprostu wystrzeił.
    Amatorszczyzna, AVT5190 nie zapewnia poprawnych napięć na bramkach ani odpowiedniej szybkości przełaczania, IRPF9240 ma dwukrotnie większą rezystancje Rds(on) niż rezystancja uzwojeń silnika, nie ma sie co dziwić że tranzystor sie pali, kiedy wydziela sie w nim więcej mocy niż dostaje silnik.

    Cytat:
    Moje uwagi to. na pełnym gazie tranzystory się nie grzały i nic się nie działo natomiast gry zwolniłem tak do połowy to typ P niesamowicie sie nagrzewał i w efekcie sie spalił.
    To normalne, przy zmniejszaniu wysterowania szczytowa wartość prądu rośnie.

    Cytat:
    zastanawiałem się nad tym rozwiązaniem,
    Open source w nazwie nie brzmi zachęcająco, ale o dziwo jest to porządnie zrobione i godne polecenia.

    Cytat:
    Znalazłem w TME N-CH MOSFET IRFB320PBF 180A/75V za 10zł/szt ale P-CH tylko 75A
    IRFB320? a nie IRFB3207? Nie jestem pewien o jakim tranzystorze piszesz, ale to co poniżej napisałem dotyczy prawnie każdego.
    Dane katalogowe trzeba umieć czytać w przypadku MOSFET'ów Id=180A to wartość obliczeniowa bez znaczenia, ponieważ żaden elektronik nie patrzy na ten parametr to producent może pisać co mu sie podoba, (czytaj "to jest tranzystor który nie wytrzyma 180A" a ile wytrzyma to trzeba sobie policzyć). International Rectifier zazwyczaj pisze w przy każdym tranzystorze o małym Rds(on) że w obudowie TO-220 nie więcej niż 75A.

    0
  • #6 12 Mar 2015 09:04
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    W oryginalnym sterowniku było 8sztuk W80NF55-08 I gdy zrobiłem własnie sterownik na tym avt to jeden wystrzelił W80NF55-08 i IRFP9240 też.
    W sterowniku użyłem po 4 tranzystory na jeden biegun 2x IRFP9240 i 2x W80NF55-08 i na drugi biegun tak samo. Z tym że w jeździe do przodu było ok a do tyłu na połowie mocy paliły sie te IRFy. Na pełnym gazie do przodu IRFy troche się nagrzewały a te W80NF55-08 zimne. Potzrebowałbym sprawdzonego sposobu na typie N dokupiłbym tych W80NF55-08 i na nich spróbował. Co o tym myślicie? Czy polecanie coś mocniejszego?

    Jeszcze tylko pytanie czy do wysterowania HIP4081 potrzebny jest jakiś mikrokontroler? cały czas szukam jakiegoś info.

    0
  • #7 12 Mar 2015 12:25
    L_M
    Poziom 32  

    jarek_lnx napisał:
    IRFB320? a nie IRFB3207? Nie jestem pewien o jakim tranzystorze piszesz, ale to co poniżej napisałem dotyczy prawnie każdego.
    Dane katalogowe trzeba umieć czytać w
    Oczywiście masz rację to jest IRFB3207 a datasheeta wtedy nie czytałem opierałem się tylko na danych z TME.Po przeanalizowaniu datascheeta przyznaję że ciągły statyczny prąd drenu to w tym przypadku 75A,ale w przypadku tego sterownika taki prąd statyczny nie wystąpi pomijając już sterowanie PWM
    krzysiekdg napisał:
    Jeszcze tylko pytanie czy do wysterowania HIP4081 potrzebny jest jakiś mikrokontroler?
    Pewnie z mikroprocesorem byłoby łatwiej ale można i bez niego w datascheet znajdziesz dane jak sterować wejściami układu L-P ,stop, hamowanie i możesz to zrobić na pojedynczych bramkach.

    0
  • #8 12 Mar 2015 19:22
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    HIP4081 To tylko driver więc sterować sie da tak samo jak pojedynczymi tranzystorami tylko pamietaj o tym że to driver z bootstrapem wiec nie da siezałączyc górnego tranzystora na stałe, ale np 99% pewnie już wystarczy żeby mógł pracować.

    0
  • #10 12 Mar 2015 23:09
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Wszystko ładnie pięknie ale trzeba chyba jakiś soft napisać i wysterować ten HIP4081A tylko jak?

    0
  • #11 13 Mar 2015 08:06
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    Wszystko ładnie pięknie ale trzeba chyba jakiś soft napisać i wysterować ten HIP4081A tylko jak?
    Hardware'owo też można wytworzyć PWM i zmieniać kierunek obrotów, nie wiem tylko jakich dodatkowych funkcji oczekujesz od tego układu, jeśli masz wygórowane wymagania to potrzeba uC.

    0
  • #12 13 Mar 2015 18:51
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Nie mam wymagań chce tylko żeby sterować silnikiem do przodu i do tyłu z płynna regulacją prędkości.

    0
  • #13 13 Mar 2015 19:28
    L_M
    Poziom 32  

    To możesz to zrobić 4 bramkach NAND CD4011 Przód-tył i NE555 PWM

    0
  • #14 13 Mar 2015 20:02
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    L_M napisał:
    To możesz to zrobić 4 bramkach NAND CD4011 Przód-tył i NE555 PWM


    Podpowiesz jak? jakiś schemat?

    0
  • #16 15 Mar 2015 22:20
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Który z podanych tranzystorów wybrać do bardzo mocnego mostka H?
    IRFP3703.
    IRFB7430.
    IRF4905.

    0
  • #17 15 Mar 2015 23:53
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Wybiera się wg Rds(on) z tych trzech najmniejszą ma IRFB7430PBF chyba że znajdziesz jeszcze lepsze.

    0
  • #18 16 Mar 2015 09:10
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    A w datash... IRF4905 ma Rds 0.02Ohm zły jest?

    0
  • #19 16 Mar 2015 14:53
    jupi23
    Poziom 15  

    Problem z tak dużym prądem rozruchowym można też rozwiązać za pomocą specjalnego układu do rozruchu motoru składającego się z rezystorów i przekaźników sterowanych czasowo lub za pomocą napięcia back EMF powstającym na motorze w czasie rozruchu. Można założyć np. maksymalny prąd rozruchowy równy przykładowo podwójnemu prądowi nominalnemu i na tej podstawie obliczyć ilość potrzebnych rezystorów wraz z ich rezystancją i przekaźników. W takim układzie mając na przykład nominalny prąd silnika DC równy 30A jego prąd rozruchowy nie przekroczy 60A. Tutaj jest jakiś przykład takiego rozwiązania

    0
  • #20 16 Mar 2015 15:28
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    IRF4905 ma Rds 0.02Ohm zły jest?

    Przy 800W (33A) w tym tranzystorze wydzieli się co najmniej 22W, a 37W przy maksymalnej temperaturze struktury, do rozproszenia 74W (dwa takie tranzystory w mostku, N kanałowych nie liczę w ogóle) będzie potrzeba radiatora <2K/W zobacz w sklepach jakiej wielkości jest taki radiator.

    W IRFB7430PBF wydzieli sie 20x mniej mocy więc wystarczy kawałek blachy lub metalowa obudowa za radiator.

    0
  • #21 21 Mar 2015 22:00
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Wykonałem płytkę ze schematu
    Sterowanie silnikiem DC - Sterowanie silnikiem DC 24V 800W

    Na razie nic sie nie skopciło.
    Zależało by mi na tym żeby wykorzystać do sterowania hipem ten projekt AVT5190 Link

    Kod jest poniżej:

    Kod: text
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Układ ma bardzo fajne funkcje dlatego chciałbym go jakoś wykorzystać i tu moje pytanie czy ktoś z was wie jak to połączyć ze sobą i czy wogóle zadziała?

    0
  • #22 22 Mar 2015 15:49
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Podłącz wejścia HIP4081 do wyjść mikrokontrolera bezpośrednio ale patrz żeby nie pozamieniać. Pamiętaj o podłączeniu masy.

    2
  • #23 22 Mar 2015 21:31
    krzysiekdg
    Poziom 13  

    Właśnie tak zrobiłem i działa wyśmienicie, teraz zostaje mi tylko podłączenie pakietu tranzystorów i w końcowym etapie sprawdzić silnik bez obciążenia oczywiście :)

    0