Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

ASUS P5LD2-X, Radeon HD 5770 - Komputer długo się uruchamia (do ekranu POST).

12 Mar 2015 01:06 1701 23
  • Poziom 28  
    Witam Państwa!

    Problem jaki mnie spotkał jest w moim mniemaniu dość nietypowy, gdyż z objawów, jakie zaobserwowałem nie wynika nic konkretnego.

    Otóż komputer ma problem ze startem - wydawałoby się zupełnie częsty - po naciśnięciu włącznika wentylatory ruszają, dysk rusza - napięcia są w normach ATX, brak jakichkolwiek niepokojących objawów problemu, a jednak brak jest reakcji - słynny "czarny ekran". Jedyny dziwny objaw - wentylator na karcie co chwilę przyspiesza i odrobinę zwalnia. I tak wkoło przez nieokreślony odcinek czasu (czasem pół minuty-minuta, czasem kilka minut), a potem obroty wentylatorów spadają (jak to mają w zwyczaju po chwili od uruchomienia komputera) i wszystko już normalnie się uruchamia, działa. Można pomyśleć - uszkodzona karta graficzna? Tak, ale rzecz w tym, że na dwóch innych płytach głównych karta działa bez zarzutu, nawet i obciążana nie robiła problemów (choć jeszcze do testów wrócę na pewno...). Zatem nasuwa się myśl, że może płyta główna uszkodzona? Otóż tu kolejna zagwozdka - inne karty graficzne odpalają się na niej od razu i działają sprawnie...
    To może zasilacz? Ha, takiego... z dwoma innymi dzieje się dokładnie to samo.

    Drodzy Państwo - zwracam się do Państwa z serdeczną prośbą o wskazanie mi jakiegoś kierunku, jeśli macie tylko pomysły, bom zagubiony, jak dziecko we mgle.
    Poniżej wszystkie techniczne szczegóły.

    Zestaw "z problemem":

    CPU: Intel Core 2 Duo E7400 (2,8 GHz),
    MoBo: ASUS P5LD2-X
    RAM: 2x1 GB DDR II, 533 MHz, Kingston,
    GPU: PowerColor Radeon HD 5770 (1 GB)
    PSU: Pentagram Silent Force PSF-370-P12S (370 W)
    Reszta to jeden dysk ATA, nagrywarka DVD.

    I jeszcze wyjaśnienie, jakie podzespoły podmieniałem:

    Radeona HD 5770 podmieniałem na Radeona HD 4850 i na GeForce'a 7900GS - działało bez problemu.
    Radeona HD 5770 sprawdzałem też innych płytach głównych - na ASRock-u AOD790GX/128M i na ASUSie P5KPL-SE (na obu działała).
    Zasilacze jakie podstawiałem do zestawu bazowego to:

    -beQuiet! Pure Power L7 530W,
    -HuntKey CP-400HP

    ..żadnych zmian na nich. Bazowy zestaw nie jest w stanie ruszyć od razu, zupełnie jakby ten ASUS P5LD2-X i Radeon HD 5770 się nie lubiły. ;)

    To w sumie tyle. Bardzo uprzejmie proszę o pomoc, jeśli ktoś ma jakiekolwiek pomysły - zapraszam i z góry za zainteresowanie dziękuję. :) Dodam jeszcze, że mierzone miernikiem napięcia w każdej konfiguracji mieściły się w normach ATX i nie tętniły zbyt mocno. No i w razie czegokolwiek - karta graficzna ma ten miesiąc gwarancji rozruchowej, płyta ma chyba jeszcze 2 tygodnie.

    Pozdrawiam! \m/
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    jezeli twierdzisz ze inne karty graficzne dzialaja bez zarzutu to mozliwe ze wina tej grafiki. lub pada jakas sekcja plyty i podaje mniejsze napiecie na slot i z tego powodu mniej pradozerne karty graficzne dzialaja
  • Poziom 36  
    Wykonaj reset biosu i sprawdź.
  • Poziom 28  
    Radio control napisał:
    jezeli twierdzisz ze inne karty graficzne dzialaja bez zarzutu to mozliwe ze wina tej grafiki. lub pada jakas sekcja plyty i podaje mniejsze napiecie na slot i z tego powodu mniej pradozerne karty graficzne dzialaja


    Też tak myślałem, ale Radeon HD 4850 jest przecież bardziej prądożerny od tego HD 5770 (wprawdzie, bazując wyłącznie na danych, niewiele bardziej, ale jednak). Stąd też i ta myśl nasuwa mi pytanie o potencjalną modyfikację/naprawę którejś z tych sekcji...

    beo napisał:
    Wykonaj reset biosu i sprawdź.


    Się obawiam, że i reset(-ów kilka) i nawet aktualizację biosu mam za sobą... ;)

    Pozdrawiam! \m/
  • Poziom 43  
    Po zmianie zasilacza przywróciłeś bios do ustawień domyślnych?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 28  
    Spróbowałem po raz kolejny, ale i to nic nie zmienia (i nawet nie do końca rozumiem, co miałoby). ;) Być może to kondensatory okalające gniazdo PCI-E straciły część pojemności? Jest taka szansa? To w końcu stara płyta (około 7-8 lat).
  • Poziom 43  
    marti_944 napisał:
    Spróbowałem po raz kolejny, ale i to nic nie zmienia

    Co próbowałeś?
  • Poziom 28  
    adamadi33 napisał:
    marti_944 napisał:
    Spróbowałem po raz kolejny, ale i to nic nie zmienia

    Co próbowałeś?


    Zgodnie z Twoją radą - resetować ustawienia BIOSu po raz kolejny. Wątpię, by przyczyna była tak "płytko" zakopana.
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    a masz mozliwosc sprawdzenia pojemności kondensatoròw elektrolitycznych ? bo możliwe że ich wina moze byc. Slusznie zauwazyles ;)
  • Poziom 28  
    Jedynie te najmniejsze będę w stanie sprawdzić, o ile tak małe tam w ogóle występują - do 200uF. ;) Nie uśmiecha mi się bowiem modyfikowanie multimetru, by zwiększać jego zakres pomiaru pojemności (zdaje się, że da się to zrobić w wypadku miernika UNI-T M890C+ aż do 2000uF) - ma jeszcze gwarancję... Tylko pytanie, czy jeśli to byłyby kondensatory, bardziej prądożerny Radeon HD 4850 startowałby bez problemu?

    Pozdrawiam! \m/
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    skoro na innym komputerze dziala ten 5770 .... Jeszcze mozesz sprobowac dać na nią jakis test np. w OCCT
  • Poziom 28  
    Tu kolejny zgrzyt, który sprawia, że dla mnie to problem-widmo - testowałem wczoraj w OCCT w trybie Power Supply i to względnie długo - bez zarzutu, bez artefaktów, nie przegrzewa się (oczywiście pamięci karty parzą, ale to norma u nich, dałbym na nie radiatory...), zasilacz trzyma napięcia, temperatury całego ustroju są absolutnie w normie. Raz jeszcze zaznaczę - komputer generalnie działa, jak wynika z moich obserwacji, bez zarzutu - on jedynie długo i tak "opornie" stratuje. :-? Podła, powiadam, podła bestia z niego...

    Cała sytuacja jest dla mnie nieco uciążliwa, gdyż ów komputer bratu składam, a już bardzo długo go przetrzymuję (komputer, nie brata :P), właśnie przez te uciążliwe starty i brak jakiegoś punktu zaczepienia.
  • Poziom 12  
    Smart dysku i zdjęcia płyty wrzuć może kondensatory są zużyte i spuchniete
  • Poziom 28  
    Hej, witaj, stybydyby. :)

    Nie zrozum mnie źle, ale czytałeś dokładnie wątek? Pecet nie dochodzi do ekranu POST, więc dysk nie ma nic do rzeczy... A kondensatory wizualnie są zupełnie okej, mechanicznych uszkodzeń brak.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Płyta najwidoczniej ma problem z wykrywaniem karty gr.
    Wg. mnie tej płycie głównej należy się podmianka.
    BIOS płyta ma aktualny?
  • Poziom 28  
    Witaj. :) W pierwszych słowach dziękuję wszystkim za dotychczasowy odzew, czego dotąd nie uczyniłem.

    Tak jest, BIOS aktualny - nowszego nie znalazłem.
    Podmianka... brzmi to niepokojąco, zważywszy na praktyczny brak możliwości dokonania takiej bez strat finansowych. Dlatego właśnie zwróciłem się do Was, bo być może ktoś napotkał podobny problem, bądź rozwiązanie.
    Miałem nawet pomysły, by modować płytę w jakiś dziwny sposób, ale to tylko pomysły, bo i tu nie wiem do końca jak się za to zabrać, a stawka dla mnie jest zbyt wysoka, by ryzykować. Może nie zaszkodzi aktualizacja BIOSu karty wobec tego? Poszukam czegoś właściwego do niej.

    Pozdrawiam! \m/
  • Poziom 28  
    Witam Państwa po raz kolejny!

    Nie, niestety - problem nadal nie został rozwiązany. ;) Komputer wrócił do mnie (dałem wtedy w takim stanie w jakim był, no bo ostatecznie jakoś działał, a daleko do brata nie mam, żeby w razie czego pomóc. Jednak po czasie komputer zaczął się wieszać w grach i... w filmach HD oglądanych z dysku. Myślałem, że teraz to już na pewno grafika i podstawiłem jeszcze inną niż dotychczas - Radeona X1300... Okazało się, że dopiero wymiana procesora pomogła na zawiechy i resety. Wrzuciłem mu tymczasowo jakiegoś E4300 chyba, bo takiego akurat pod ręką miałem.

    Jednak problem długich i opornych startów pozostał. Sprawdziłem dziś napięcia na gnieździe PCI-E i pokrywają się one z tymi jakie daje zasilacz:

    12V - 12,08V w czasie tego startowania i 12,02V gdy już ruszy,
    3,3V - 3,36V cały czas z drobnymi odchyleniami.

    Nadal rozważam jakąś modyfikację czegokolwiek, z tym że działanie tak po omacku to chyba kiepski pomysł. Kiedy tak studiowałem "pinologię" złącza PCI-E, naszła mnie myśl, że być tam można coś uczynić. Przez myśl przeszło mi zaślepianie, pinów odpowiedzialnego za wykrywanie karty, tudzież mostkowanie tychże, jednak to pewnie nie jest bezpieczne.
    Brak mi wiedzy na temat takich modyfikacji, a internet (w tym anglojęzyczny) raczej mi nie pomógł (natrafiłem na ciekawą możliwość modyfikacji złącza PCI-E x1, tak by pasowała tam karta x16, ale nie chcę ryzykować uszkodzenia czegoś, tym bardziej, że karta pewnie straciłaby z 70% prędkości).

    Nie sądzę, by doprowadzanie 12V prosto z zasilacza na złącze PCI-E mogło coś dać, skoro napięcia tu i tu są takie same, ale może się mylę? Co sądzicie? Macie jakieś jeszcze pomysły?

    Pozdrawiam! \m/
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Cieżki temat.
    marti_944 napisał:
    Tak jest, BIOS aktualny - nowszego nie znalazłem.

    W takim razie można spróbować downgrade, aby nie za nisko, ażeby pozostała kompatybilność z aktualnym CPU.
    Czy możesz podać +5V SB, oznaczane także jako +5 VCCH oraz +5V PG oznaczane również jako Power Good lub Power_OK pomierzone jak tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1199202.html
    właśnie podczas tego długiego startu?
    A z tym -HuntKey CP-400HP za przeproszeniem to .... nie diagnostyka, a płyta w każdej chwili może "strzelić" od tego.
  • Poziom 28  
    Witam, witam!

    Zdaję sobie sprawę, że ciężki i w Was pokładam nadzieję...

    Zaraz zafunduję mu downgrade BIOSu, zobaczymy. Dzięki za radę. ;)

    +5V SB - cały czas i niezależnie od stanu trzyma 4,98V, natomiast gdy wyłączony - 4,99V.
    +5V PB - waha się pomiędzy 5,11V i 5,13V przy opornym uruchamianiu, a gdy już działa - między 5,10V a 5,12V.

    A ów HuntKey... to zasilacz z listy polecanych marek, dlatego daawno temu go nabyłem do innego komputera - akurat był na stanie w niezłej cenie. Aczkolwiek teraz faktycznie widuję o nim kiepskie opinie. :/ Jakby nie było - zestaw sprawdzałem też pod bequiet! PurePower L7 530W i zmian nie było.

    Za chwil kilka dam znać co z downgradem. Raz jeszcze dzięki!

    Pozdrawiam! \m/
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Czyli napięcia wg. miernika ok.
    Z tym huntkeyem może przesadziłem, jakiś mega markowy to on nie jest, lecz powinien wystarczyć do Twego zestawu.
    Nie byłby to pierwszy temat w którym "gryzie się" "grafika" z płytą gł.
    Co więcej, czasami wszystko jest ok, a po paru latach płyta przestaje "widzieć grafikę" i koniec, choć inne "grafiki" działają z tą samą płytą w 100% sprawnie... :(
  • Poziom 28  
    HAHA!

    safbot1st, wiszę Ci duże piwo, albo cokolwiek innego, co pijasz, bo downgrade BIOSu z wersji z 0213 do 0208 pomógł i karta rusza od razu! :D Wprawdzie łatwe to nie było.. dla potomnych - najpierw zszedłem do wersji 0212 przy użyciu narzędzia AFUDOS w wersji V32, a dopiero z tej wersji zszedłem do 0208 przy użyciu AFUDOS w wersji "207" (wybaczcie niekonsekwencję w nazewnictwie, ale taka mi tu figuruje. ;) ).

    Dziękuję bardzo wszystkim za udzielone rady, a Tobie, safbot1st, mój mistrzu... dziękuję szczególnie! :D Dziwny jest to przypadek, ale człowiek uczy się całe życie, jak widać. Downgrade to też rzecz trudniejsza niż upgrade, ale możliwa - z pomocą internetu da się osiągnąć naprawdę wiele.

    Nie zamykam tematu, bo i sam sprzęt jeszcze nie przetestowany, więc w razie potrzeby będę krzyczał.

    Pozdrawiam! \m/

    @EDIT:

    Dodam jeszcze tylko, że zmiana nastąpiła już przy zejściu do wersji 0212 - karta jakby już się uruchamiała, obroty spadały, ale potem robiło się to samo. Wrzuciłem zatem inną kartę i zszedłem do wersji 0208, jak opisałem wyżej.
    No i tak gwoli ścisłości, bo zapomniałem wyjaśnić - ten komputer stoi na zasilaczu Pentagram PSF-370-P12S 370W. HuntKeya podstawiałem na próbę wyłącznie.

    Dodano po 4 [godziny] 34 [minuty]:

    Póki temat ciepły - pojawił się mały, acz uciążliwy problem - BIOS po tej "dezaktualizacji" nie zapamiętuje ustawień. W ogóle. Po każdej zmianie po prostu je gubi i wyrzuca wiadomość "CMOS Settings wrong". Bateria trzyma napięcie, a inna bateria nic nie zmienia. Byłoby zbyt kolorowo, gdyby działało jak należy, prawda? :D
    Cóż to znów może być? Nic na samej płycie - nie zworki, nie bateria... Dodam jeszcze, że godzinę i datę BIOS pamięta.
  • Poziom 28  
    Powitać, mam nadzieję po raz ostatni w tym temacie!

    Powyższy problem rozwiązało ponowne flashowanie z komendą /pbnc. Najwyraźniej jakieś pozostałości poprzedniego biosu gnieździły się i trza było je wymazać.

    Tematu nadal jeszcze nie zamykam, ale liczę, że wkrótce to zrobię.

    Pozdrawiam! \m/
  • Poziom 43  
    marti_944 napisał:
    Downgrade to też rzecz trudniejsza niż upgrade, ale możliwa - z pomocą internetu da się osiągnąć naprawdę wiele.

    Cóż, widać płyta wymaga dokładnego zaflashowania, można nawet kilka razy pod rząd, ważne aby przywracać "deafaultsy" i zapisywać CMOS.
    Czasem downgrade BIOS jest sztuką cyrkową lub niemożliwą wręcz przez blokady we flasherach i ROMy pozamykane w plikach exe...
  • Poziom 28  
    Witam ponownie!

    Temat niniejszym uważam za zakończony - komputer sprawuje się bez problemów od dłuższego już czasu. Dziękuję raz jeszcze serdecznie wszystkim za pomoc, szczególne zaś podziękowania należą się Tobie, safbot1st. :)

    Pozdrawiam i do przeczytania w innym uniwersum tematowym! :P