Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

HDD vs SSD - zmierzyliśmy pobór prądu.

TechEkspert 31 Mar 2015 19:25 87729 41
  • #31
    TechEkspert
    Editor
    Również zwróciło to moją uwagę, być może poza logiką dysku, energię zużywa cewka pozycjonująca głowicę HDD, która musi wykonywać pozycjonowanie nie zależnie czy występuje zapis czy odczyt, może to potwierdzać wzrost zużycia energii podczas wyszukiwania czyli ekstremalnego przypadku intensywnego pracy mechanizmu pozycjonowania (co ciekawe dla niektórych dysków np. WD RE4 2TB wyszukiwanie powodowało wyraźny wzrost poboru prądu w gałęzi 12V - cewka pozycjonująca ? , a intensywny zapis/odczyt sekwencyjny w gałęzi 5V - logika ?).
  • #32
    freebsd
    Level 39  
    TechEkspert wrote:
    która musi wykonywać pozycjonowanie nie zależnie czy występuje zapis czy odczyt, może to potwierdzać wzrost zużycia energii podczas wyszukiwania czyli ekstremalnego przypadku intensywnego pracy mechanizmu pozycjonowania

    Mam podobne przemyślenia.

    TechEkspert wrote:
    co ciekawe dla niektórych dysków np. WD RE4 2TB wyszukiwanie powodowało wyraźny wzrost poboru prądu w gałęzi 12V - cewka pozycjonująca

    Wyższe napięcie -> większa siła? (i przy okazji mniejsze prądy do sterowania?) Ten dysk ma być szybki, może to jedna z jego tajemnic? :-)
  • #33
    amadeusrecords
    Level 2  
    Uszanowanie!
    Interesuje mnie krótki moment poboru mocy podczas załączania dysku. Prawdopodobnie jest to bardzo zwiększony pobór przez bardzo krótki czas.
    Otóż zajmuję się nagrywaniem dźwięku i używam interfejsu RME UFX. Ma on dodatkową możliwość podłączenia pendrive'a USB, jako równoległy system nagrywający. Niestety bardzo wolny przesył stawia pod znakiem zapytania nagrania z użyciem bardzo wielu śladów, pojawiają się błędy przesyłu.
    Wbrew przeznaczeniu używałem do tego dysku HDD 2,5, aż po 4 latach podczas włączania wywaliło stopień zasilania interfejsu.
    Teraz zastanawiam się, nad użyciem tam dysku SSD, jednak wciąż się boję powtórki sytuacji.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Tomasz Lida
  • #34
    TechEkspert
    Editor
    Dyski twarde podczas startu potrafią pobierać większy prąd gdy np. rozkręcają talerze,
    duże dyski 3.5" z wieloma talerzami można nawet było konfigurować do powolnego rozkręcania talerzy,
    to miało znaczenie gdy np. w macierzy uruchamiało się podczas startu 24 dyski twarde.

    W smart był nawet licznik błędu który nazwał się "buzzing" i dotyczył problemu z rozruchem napędu talerzy, mógł on wynikać z problemów z zasilaniem, z samym napędem.

    Dla dysków mechanicznych można pomyśleć o zewnętrznym zasilaniu, np. z powerbanku.

    W przypadku dysków SSD nie zauważyłem takiego problemu, co ciekawe są miniaturowe dyski SSD wyposażone w prawdopodobnie natywny interfejs USB, niestety są one dość kosztowne https://www.komputronik.pl/product/546363/adata-sd700-256gb-ssd-zolty.html

    Można też poszukać nielicznych producentów pendrive z pamięciami SLC one powinny zapewniać dobre prędkości zapisu:
    https://www.komputronik.pl/search/category/1?query=pendrive%20SLC
  • #35
    amadeusrecords
    Level 2  
    Bardzo dziękuję i pozdrawiam! :-)
  • #36
    TechEkspert
    Editor
    Jeżeli uda się przeprowadzić eksperymenty z zapisem wielu ścieżek, to warto pojawić się w artykłach https://www.elektroda.pl/rtvforum/forum41.html
    temat nie jest oczywisty i warto przedstawić swoje osiągnięcia.
  • #37
    amadeusrecords
    Level 2  
    Bardzo dziękuję za zaproszenie :-)
    Pozdrowienia!
    Tomasz Lida
  • #38
    True_Brujah
    Level 12  
    Jak widać wszystko zależy od dysku twardego oraz daty jego produkcji. Mam taki wynalazek SSD Samsung MZ-5PA064A. Jest na nim wyraźnie napisane 5V 1,6A. Ciekawe jak by wyszedł przy pomiarach.
  • #40
    True_Brujah
    Level 12  
    Na chwilę obecną zmierzyłem pomiar prądu na 2 dyskach i nie wygląda to tak różowo.

    Komputer testowy ze złączem SATA II (niestety nic innego pod ręką nie miałem)

    SSD Samsung 470 64GB (SATA 3.0Gbps)
    Zapis sekwencyjny : 0,488A
    Odczyt sekwencyjny: 0,304A

    SSD PNY CS900 120GB SATA III (6Gbps)
    Zapis sekwencyjny : 0,160A
    Odczyt sekwencyjny: 0,149A

    Z danych na dyskach jest informacja:
    PNY 5V 1A
    Samsung 5V 1,6A

    ------------------------------------- Mały Update -------------------------------------
    Komputer testowy SATA III

    SSD Samsung 470 64GB (SATA 3.0Gbps)
    Idle: 0,050A
    Zapis sekwencyjny : 0,505A
    Odczyt sekwencyjny: 0,343A

    Samsung 850 EVO
    Idle: 0,167A (dysk systemowy, pewnie dlatego tak duży pobór)
    Zapis sekwencyjny : 0,361A
    Odczyt sekwencyjny: 0,396A ??? (test przeprowadzony 3x)

    PNY
    Idle:0,057A
    Zapis sekwencyjny : 0,198A
    Odczyt sekwencyjny: 0,181A
  • #42
    True_Brujah
    Level 12  
    SSD Samsung 470 64GB (SATA 3.0Gbps)
    Zapis sekwencyjny : 0,488A - 168MB/s
    Odczyt sekwencyjny: 0,304A - 252MB/s
    To jest stary dysk na SATA II, więc wyniki nie powinny dziwić.

    SSD PNY CS900 120GB SATA III (6Gbps) - zakupiony 09.2019
    Zapis sekwencyjny : 0,160A - 260MB/s
    Odczyt sekwencyjny: 0,149A - 370MB/s
    Jak widać tani dysk za 79 zł daje radę, ale do markowego drogiego dysku mu brakuje.

    Samsung 850 EVO SATA III - zakupiony pod koniec 2015
    Zapis sekwencyjny : 0,361A - 491MB/s
    Odczyt sekwencyjny: 0,396A - 507MB/s