Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zabezpieczenie przegrzania sie lampy. Jak to zrobic?

swrp 21 May 2005 20:02 5805 46
Fluke Kamera Termowizyjna
  • #31
    swrp
    Level 11  
    Code:
    Pytający jest początkującym: jeśli coś nie jest jasno napisane, to tylko namiesza.
    To prawda
    Aczkolwiek bardzo dziekuje wszystkim za pomoc!!!

    PS
    Dalej nie wiem co zrobic. Jedyne co jest dla mnie zrozumiale to dac w szereg bezpiecznik termiczny :) Nic nie poradze ze elektronikiem sie nie urodzilem :)
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #32
    c_04
    Level 21  
    ok w takim razie nie bede juz pisal w tym temacie bo przeciez czujnikow temperatury jak mrowkow... wniskuje ze to do mnie skierowane slowa...
    heh wydawalo mi sie ze jest prosto i pisalem tez doglebnie jak to dziala (patrz wyzej) ale niech bedzie;)
    pozdrawiam


    dodaje sprostowanie - chodzi o ten post:
    "Jan Śniadecki w swoim podręczniku matematyki napisał taką zasadę: cokolwiek piszesz,
    niech albo to nową rzecz pokazuje, albo już znaną prościej, albo daje jedno wyjaśnienie
    kilku rzeczy - a jeśli coś ma nie spełniać żadnego z tych warunków, to nie pisz.
    Może przydałoby się, jakbyś skorzystał z tej rady i nie zaśmiecał forum?
    Pytający jest początkującym: jeśli coś nie jest jasno napisane, to tylko namiesza."
  • #33
    swrp
    Level 11  
    Code:
    wniskuje ze to do mnie skierowane slowa... 

    Nie... no stary... nie obrazaj sie bo tych slow nie kierowalem do nikogo. Stwierdzilem tylko szczerze fakty, bo poprostu jestem tempy w tych sprawach. Ciezko mi zrozumiec multum terminow elektronicznych i wkoncu sie w tym wszystkim pogubilem. Niby wszystko jest OK ale dobieranie wartosci rezystorow, kondesatorow i jeszcze czegos tam to nie dla mnie. Musialbys mi dluzej tlumaczyc jak to robic niz przygotowac wszystko samemu. Zrozum, ze oczekiwalem prostego rozwiazwiazania, ktore podano by mi na reke. Moze to troche nie fair ze sie czegos oczekuje a nic z siebie nie daje, ale uwiez ze dalem wszystko co moglem dac... :( Wiecej nie potrafie... :(
    Postram wszystko co napisaliscie przeanalizowac jeszcze raz na spokojnie i wyciagnac z tego wnioski.
    Nie wiem czy cos z tego wyjdzie :( ale mimo to bardzo, bardzo dziekuje wszsystkim za swoje pomysly! Jestescie wielcy!
  • #34
    _jta_
    Electronics specialist
    Jeśli nie chcesz dobierać oporników, to są - poza tym, żeby to ktoś inny zrobił - dwa wyjścia:
    zrezygnować z regulacji temperatury, albo zastosować lepsze elementy, które będą trochę
    kosztować - są na przykład czujniki temperatury, które są fabrycznie wycechowane z błędem
    nie większym, niż 1 stopień, i chyba nawet kosztują tylko kilka zł za sztukę - wtedy można
    sobie zażyczyć: od 28 stopni wiatraczki mają się kręcić, przy 36 stopniach na full, a jeśli
    temperatura wzrośnie powyżej 40 stopni, to wyłączamy lampę.

    Poza tym do projektowania układu są potrzebne dwie informacje, które tylko ty możesz
    określić: jaki jest pobór prądu przez te wiatraczki, których chcesz użyć (przy napięciu 12V),
    i jaki przekaźnik jesteś w stanie znaleźć (pytanie, co jest do kupienia w twojej okolicy;
    istotne parametry przekaźnika to napięcie potrzebne do zadziałania i oporność cewki
    (oczywiście trzeba również zadbać o to, żeby styki nadawały się do włączania takiej
    lampy, trzeba ze względu na indukcyjność dodać układ gasikowy, żeby nie iskrzył...);

    można pomyśleć o zastosowaniu tranzystora zamiast przekaźnika, ale wtedy jeśli nie użyje się
    np. transoptora do odseparowania układu sterującego, to cały układ będzie pod napięciem,
    i trzeba będzie uważać, żeby czegoś nie dotknąć; jeśli ma być tranzystor, to przydałaby się
    informacja, jaki prąd płynie przez tą lampę (do wybierania przekaźnika też), prawdopodobnie
    jest to napisane na stateczniku, orientacyjnie powinno być około 1A.
  • Fluke Kamera Termowizyjna
  • #35
    swrp
    Level 11  
    Regulacja temp w zakresie od do nie jest potrzebna!!! Wiatraczki maja byc wlaczone caly czas i to jest wytyczna. Jesli mowa o regulacji wiatraczkow to tylko recznie! Uzycie czujnik temp za ok 3 PLN http://www.nikomp.com.pl/cgibin/shop?show=UEW00 wchodzi jak najbardziej w gre, no i bylby potrzebny tylko jeden do sprawdzenia temp granicznej odpowiedzialnej za odciecie zasilania lampy. Nie ma sensu tak badzo komplikowac ukladu. Po raz kolejny powtarzam ze ma on byc jak najlatwiejszy!!!! No i uklad nie moze sam wlaczyc zasilania po spadku temp.
    Co do danych to moge podac fabrycze:

    Moc Prąd Napięcie
    pracy
    Lampa 110W 1,20A 110V
    Wiatraczek x 2 ? 0,11A 12V

    Jesli chodzi o dane rzeczywiste to musze od kumpla wziasc miernik i sprawdzic.
    Pzdr
  • #36
    swrp
    Level 11  
    c-04, czy ja moglbym prosic o ten uklad
    [/quote]a co do czujnika obrotowto wymyslilem takie cos na 2 bramkach...
    mianowicie: puszaczam napiecie na fotodiode i wysylam na bramke NOT za nia kondesator do masy... sprzed bramki rowniez puyscam na kondensator + a - do masy... tak wiec mam 2 wyjscia jedno zanegowane a drugie nie... pusczam to na bramke AND i na wyjsciu kiedy wiatrak stoi w jakiejkolwiek pozycji mam stan 0 alesprawa diametralniesie zmienia kiedy wiatrak zaczyna wirowac poniewaz naprzemiennie podawane jest napiecie ladujace je... wiec przy ilustam obrotach kondensatory nie nadazaja się rozladowywac i powstaje staly stan 1 na wyjsciu bramki AND...
    tylko blagam nie proscie mnie o rysowanie tego... banalnie proste przeciez to jest:P
    Quote:

    Na nic twoje blagania :D Dla mnie on jest trudny :)
    Moge uzyc tej z myszki, bo fotodiody sa drogie troche?
  • #37
    Abili
    Level 20  
    Witam

    Na Allegro często jest wystawiany układ "Noise Killer" wersja z alarmem za ok. 20zł. Zasada działania jest taka że ze wzrostem temperatury rosną obroty wentylatora, po przekroczeniu temperatury progowej - chyba 60 stopni załączany jest alarm - buzer. Sygnał sterujący buzerem możemy wykorzystać do odłączenia zasilania lampy. Układzik jest malutki montaż SMD i działa bezawaryjnie, sam ich używam do monitorowania temperatury radiatorów stopni mocy dimmerów.

    AB
  • #38
    MuNiO
    Level 26  
    swrp wrote:
    Zainteresowalo mnie to! Szczerze! Tylko co znaczy kasowany recznie i na jaka temperature reaguje. Mozna dobrac (chodzi mi o temp.)???
    Czy moge umiescic go na fazie, bo na neutralnym jest statecznik indukcyjny, czy to nie ma znaczenia?
    Czy taki bezpiecznik jest jednorazowy, czy po spadku temp. sam się wlaczy, czy moze trzeba go wlaczyc?
    Czy mozna uzyc ewentualnie cos takiego http://www.piekarz.pl/index.php?page=artykul&obrazek=307



    te bezpieczniki sa jednorazowe co podales strone , jak sie rozlacza to kaplica

    sa produkowane chyba przez TI bezpieczniki ktore po przekroczeniu temp. wybitej na obudowie np 80stopni rozlaczaja sie , w obudowie tego bezpiecznika jest plastykowy przycisk ktory sluzy do kasowania i ponownego zalaczenia tege bezpiecznika. proste i skuteczne. bezpiecznik podlaczasz przed dlawikami i ukladem zaplonowym
  • #39
    _jta_
    Electronics specialist
    Masz na myśli UEWB335T=LM335Z za 3.90? czy któryś z KTY (UEWD811T, UEWD812T,
    UEWD831T, UEWD832T)? Pierwszy działa jak dioda Zenera na napięcie równe T*10mV,
    gdzie T jest temperaturą w stopniach Kelvina, KTY83 to są termistory PTC, chyba nawet
    dosyć precyzyjne, ale wymagają precyzyjnej regulacji układu, a Ty wolałbyś bez niej.

    Można zrobić układ na LM335 i TL431 (powinien kosztować poniżej złotówki) do detekcji
    temperatury; można na termistorze KTY i wzmacniaczu operacyjnym; każda z tych wersji
    będzie miała do 10 stopni błędu, jeśli bez regulowania progu zadziałania - to może być
    za dużo, chcesz żeby zadziałało od 40 stopni, a zadziała od 30 albo od 50); LM335
    jest nieco wygodniejszy do regulacji - mierzysz temperaturę, napięcie i wiadomo...

    Do tego dochodzi przekaźnik na prąd cewki do 100mA albo tyrystor, można by wykombinować
    tak, że razem z lampą wyłączasz i układ czujnika, i już się sam nie włączy - trzeba wcisnąć
    przycisk. Pytanie, czy lepiej tyrystor, czy przekaźnik: tyrystor jest dość tani (złotówka,
    najwyżej dwie), natomiast sam z siebie nie da izolacji między układem sterowania i zasilania
    lampy, a do zadziałania, jeśli nie chcesz komplikować układu, potrzebuje zasilania -
    więc albo cały układ będzie pod napięciem sieci (a i tak trzeba będzie użyć transformatora,
    albo gotowego zasilacza), albo musisz użyć dwóch transformatorów lub zasilaczy.

    Co do pomysłu z pomiarem obrotów wiatraczków: jeśli chcesz móc regulować obroty, to jak
    układ ma odróżnić, czy obroty zmieniły się na skutek regulacji, czy na skutek uszkodzenia?
    Trzeba by chyba go dostrajać po każdym ustawieniu obrotów wiatraczków.
    Zamiast stosować bramkę tak, jak opisałeś, można zastosować układ np. 74123 - daje on
    impuls po otrzymaniu sygnału na wejściu, czas impulsu można regulować, jak przed końcem
    impulsu przyjdzie następny sygnał, to impuls się przedłuża, i zawiera dwa takie układy
    działające niezależnie, więc mogą być do dwóch wiatraczków. Koniec impulsu - wyłączamy.
    Ale to ma sens tylko wtedy, gdy rezygnujesz z regulacji obrotów wiatraczków.
  • #40
    swrp
    Level 11  
    Quote:
    Na Allegro często jest wystawiany układ "Noise Killer" wersja z alarmem za ok. 20zł

    Za drogo :( I tak musialem zrezygnowac wczesniej z timera ktory najtanszy (analogowy) kosztuje okolo 20pln.
    Quote:
    bezpiecznik podlaczasz przed dlawikami i ukladem zaplonowym

    Tzn gdzie? Bo ten HPS ktorego uzywam jest to tzw. zamiennik lamp rteciowych i nie wymaga zaplonnika. Nie wiem co to dlawik, ale lampa dziala na samym stateczniku zamontowanym na kablu neutralnym, czyli masie chyba, no nie :)! Nic wiecej nie ma. Zainteresowalo mnie to. Moglbys konkretniej okreslic gdzie to wsadzic?

    _jta_ z regulacji w sumie mozna zrezygnowac. Moze mozna by uzyc ladowarki do Nokii jako dadatkowego zasilacza?
    Output : 3,7V=/ 355mA/ 1,3VA (taka jest na niej informacja)

    Jeszcze jedna sprawa. Mianowicie zmienilem dzisiaj jeden z wiatraczkow. Ten nowy ma 0,14A 12V. Jest polaczony razem z tym co zostal (0,11A 12V) i zasilaczem (0,10A 12V). Nie zabardzo chce ruszac po podlaczeniu zasilacza. Dopiero jak rusze lopatkami to kreci sie w miare spoko. Jaka rada na to? Bo jak wlacza prad po jakims dziwnym braku to moze nie ruszyc!
  • #41
    _jta_
    Electronics specialist
    Statecznik to dławik

    Ładowarka nominalnie daje może 3.55V, ale naprawdę dużo więcej; inna sprawa, że dla wiatraczka
    może to być za mało; na zasilacz 0.10A nie bardzo można liczyć, że będzie kręcił wiatraczkami, które
    potrzebują w sumie 0.25A - 2.5x więcej, niż ten zasilacz ma dawać... może poszukać innego?

    Nie wiem, za ile da się w twojej okolicy kupić jakiś zasilacz 12V 0.4A (lub mocniejszy), albo
    transformator 12V, 0.6A - na Allegro kupIsz za 5zł, może nawet taniej, ale dochodzi wysyłka.

    Jak chcesz zminimalizować koszty, to raczej nie oszczędzaj za bardzo na mocy zasilacza
    (czy transformatora), bo jak się przepali, to koszty wzrosną - trzeba będzie kupić nowy.

    Natomiast można zrobić czujnik z żarówki za 50gr zamiast z termistora za 3zł, można
    jako czujnika temperatury użyć tranzystora za 10gr - tylko wtedy trzeba wyregulować
    próg zadziałania, bo np. jak zechcesz wykorzystać napięcie E-B tranzystora, to błąd
    temperatury może być około 50 stopni - taki może być rozrzut parametrów tranzystorów,
    i potrzeba wyregulować układ, żeby zadziałało w takiej temperaturze, w jakiej zechcesz.

    Można - ale to będzie bardziej złożony układ - wykorzystać zależność transkonduktancji
    tranzystora od temperatury, to jest dość powtarzalne (wynika to z praw fizyki), więc
    może być w miarę dokładne bez regulowania. Może najprościej byłoby to zrobić tak:
    zrobić generator - powiedzmy w układzie multiwibratora, albo z przesuwnikiem fazy
    - i sygnał wyjściowy dać na detektor, podłączając go tak, by zmniejszał prąd tranzystora
    (lub tranzystorów - w multiwibratorze są 2); w rezultacie pobierany prąd będzie równy
    temperaturze bezwzględnej podzielonej przez wartość oporników; dla przesuwnika
    fazowego będzie do tego dochodził współczynnik zależny od układu przesuwnika,
    natomiast dla multiwibratora nie - jest prosty wzór I=(kT/e)/R. kT/e to około 27mV.
  • #42
    swrp
    Level 11  
    Mam zasilacz 24V ale nie wiem dokladnie jaki amperarz. Jutro obczaje, bo nie che mi sie teraz w pufie grzebac.
    _jta_ Co z Ciebie za postac :D Czy Ty pracujesz w PAN, czy jestes wyklodawcą. Ni w ząb nie czaje o czym mowisz :D
    A z ta ladowarka Nokia, ... mialem na mysli zasilanie ukladu, jesli byloby potrzebne.
    I jeszcze jedno, moze Ty wiesz jak zainstalowac ten biezpiecznik termiczny (kasowany recznie)?
    Peace
  • #43
    _jta_
    Electronics specialist
    Akurat nie pracuję w PAN, ale blisko... kiedyś nawet miałem propozycję przejścia do PAN,
    i chyba przynajmniej pod względem finansowym miałem szczęście, że nie przeszedłem,
    bo od moich znajomych, którzy tam pracują, mam wieści, że ciężko z tego wyżyć.

    Zasilacz 24V to trochę dużo: nawet jakby dawał tylko tyle, to i tak wiatraczkom trzeba 12.
    Można co najwyżej dać scalony stabilizator (LM7812), jeśli napięcie nie jest za duże (do
    35V może być - jeśli te 24V to skuteczne, to będzie "na styk", więc już ryzykownie, lepiej
    zrobić jakiś układ wytrzymujący nieco wyższe napięcia).
    Zasilacze do ładowania telefonów komórkowych są na Allegro po 2.50 - można
    połączyć ze 2-3 w szereg, i mieć napięcie w sam raz dla wiatraczków.
    Lub jeszcze można kupić trafo dzwonkowe 3-5-8V, i z niego zasilać.

    Co do bezpieczników - jeśli masz na myśli zastosowanie jakiegoś gotowego bezpiecznika
    - niestety nic nie wiem, mam o tym podręcznik z początku lat 50-tych...

    Moja koncepcja ogólna jest taka: układ sterujący przekaźnikiem lub tyrystorem,
    działającym jako wyłącznik całości (lampy i tego układu sterującego), który musi
    działać, aby włączyć ten przekaźnik czy tyrystor; i wyłączy go jak temperatura
    za bardzo wzrośnie; żeby go włączyć trzeba nacisnąć przycisk.
  • #44
    c_04
    Level 21  
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic302627.html

    gadamy tam sobie jak rowiazac Twoj m.in. problem sprawdania czy kreca sie wiatraki... ale urzadzenie moze wlasciwie odczytywac ruch czegokolwiek dopoki podawane sa impulsy... tzn dawac taka informacje ze cos jest w ruchu (nie zlicza impulsow i nie mierzy predkosci)
    pozdr
  • #45
    _jta_
    Electronics specialist
    Coś dopisałem do tego tematu. A w tej sprawie jeszcze jeden pomysł:
    poszukać na śmietniku, czy w składnicy złomu, starego żelazka z termostatem
    na bimetal; to jest zrobione tak, że ma śrubę do regulacji temperatury wyłączania,
    i może wyłączać choćby w temperaturze 40 stopni, do tego ma histerezę - musi
    sporo ostygnąć, żeby mogło włączyć; i ma gotowe styki, które wytrzymują moc
    około kilowata, więc nadadzą się i do tego; jak ktoś takie wyrzucił, bo spirala
    się przepaliła, to termostat prawdopodobnie będzie sprawny. A nawet jak jest
    niezbyt sprawny, to tam nie bardzo ma co się uszkodzić - najwyżej trzeba trochę
    oczyścić styki, podregulować śrubką próg zadziałania, i będzie działał.
    Pytanie: czy nadawałby się termostat z popsutego czajnika elektrycznego
    z wyłącznikiem? To znaczy: czy uda się go ustawić na 40 stopni?
  • #46
    swrp
    Level 11  
    Ooooooo, z tym zelazkiem to ciekawe. Trzeba ziomkow popytac.
    Pytalem w elektroniku o bezpecznik termiczy kasowany recznie. Koles znalazl tylko cos takiego okraglego z przyciskiem z symbolami:
    R 03
    50.10
    Ktos wie co to?, bo on nawet nie wiedzial na jaka temp dziala?
  • #47
    _jta_
    Electronics specialist
    to może ich popytaj; ja jeszcze pamiętam, że niektórzy nie lubili żelazek z regulacją,
    bo byli przyzwyczajeni do prasowania bez regulacji, jak się za bardzo nagrzało, to
    po prostu polewali wodą, a regulacja im tylko przeszkadzała - jak kogoś takiego
    jeszcze znajdziesz, to może chętnie Ci odda ten regulator, bylebyś go wymontował,
    i podłączył tak, żeby po prostu stale grzało... a poza tym składnica złomu, śmietnik...
pcbway logo