Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Finall solution - prądnica w piaście i akumulator żelowy 6V

grandcan0123 18 Mar 2015 20:01 2097 50
  • #31
    grandcan0123
    Poziom 9  
    Temat elektroniki do zasilania już ogarnięty. Pomógł pan ze sklepu.

    Taki schemat poglądowy całej instalacji nasmarowałem, wersja 0.9 alfa.
  • #32
    L_M
    Poziom 32  
    Za co chcesz 1 punkt jeśli twój schemat zawiera błędy?
  • #33
    grandcan0123
    Poziom 9  
    A konkretniej gdzie są błędy?
    Prowizja zdjęta, oczywiście.
  • #34
    L_M
    Poziom 32  
    Moc świateł jak do motocykla . Co to jest PCM?Podejrzewam że jest to ładowarka ,to napięcie do niej bezpośrednio już bez opornika ,a w jaki sposób napięcie z baterii popłynie przez ten PCM do driverów. Brak rezystorów na diodach połączonych równolegle przy światłach tylnych,jeśli dasz wyłącznik stopu wprost na na baterie to możesz uszkodzić diody.
  • #35
    grandcan0123
    Poziom 9  
    Już odpowiadam.
    Diody mocy Cree XM-L2. Zależy mi na mocnym regulowanym oświetleniu.
    PCM to układ który już linkowałem wcześniej, ma zabezpieczać aku przed przeładowaniem, rozładowaniem, ...
    W jaki sposób podłączyć rezystory i jakiej oporności do tych diod dla światła tylnego i co zrobić żeby ich nie spalić przy stopie? Proszę o pomoc.
  • #36
    L_M
    Poziom 32  
    Ten układ PCM zakłada się na każdą baterię oddzielnie przy połączeniu równoległym jeśli sam robisz sobie pakiet ,ale ty masz pakiet 1S6P czyli układy PCM powinny być już w środku pakietu i dodatkowy PCM jest zbędny.Oporniki w szereg z diodami będą zależały od zastosowanych driverów(po za tym myślę że masz tych driverów za dużo)
  • #37
    grandcan0123
    Poziom 9  
    Akumulatorki są beż żadnych układów i z tego co się dowiedziałem, jeden PCM przypada na każdy 1S.
    Drivery są trzy.
    Pierwszy dla białej diody, która poprzez kolimator 15x60 stopni, będzie świecić owalnie przez rowerem.
    Drugi driver będzie sterował białą diodą z kolimatorem 8 stopni, światło długie do jazdy np. po lesie.
    Trzeci driver jest dla dwóch diod w lampie tylnej.
    Wszystkie drivery dają 3.7V a ich maksymalny prąd to 2.8A. Maksymalny prąd można zdefiniować niższy w krokach co 350mA.
    L_M - pomógłbyś mi w poprawnym podłączeniu tych czerwonych ledów?
  • #38
    L_M
    Poziom 32  
    Proponuję zrezygnować z 1 drivera i zastosować przełącznik długie/pozycyjne, a co do czerwonych LED to podaj dokładny typ diod oraz typ drivera
  • #39
    grandcan0123
    Poziom 9  
    L_M, w planach jest że driver jest w obudowie każdej lampki. Musiałbym przeprojektować trochę układ, i nie było by opcji świecenia obu lampek. Ale dziękuję za inne spojrzenie, w sumie to przemyślę.

    Co do lampek tylnych, podeślę linki po południu. Ratujesz mój projekt :-)
    Na koniec wrzucę poprawiony schemat.
  • #40
    L_M
    Poziom 32  
    grandcan0123 napisał:
    L_M, w planach jest że driver jest w obudowie każdej lampki. Musiałbym przeprojektować trochę układ, i nie było by opcji świecenia obu lampek.
    Ja myślałem że lampa jest tylko jedna ale z 2 diodami o innej charakterystyce optycznej,w związku z tym to po co świecić obie na raz.Jeśli zaś chodzi o światła tylne to ja zrobiłem bazując na fabrycznej obudowie układ z 3 diod czerwonych super jasnych o prądzie 50mA z tego pozycyjna świeci się 1 a przy stopie zaświecają się jeszcze 2 i świecą wtedy wszystkie 3 i jeżdżę tak od 3 lat zasilając z 3 baterii R03 które z reguły wystarczają na cały sezon od marca do listopada.
  • #41
    grandcan0123
    Poziom 9  
    Planowałem poskładanie tylnej lampki z dwóch diod - Link. Do tego optyka - Link - wariant 120 stopni. Całość w aluminiowej obudowie.
    Po przemyśleniu, wystarczy mi takie świecenie 50% strobe i 100% stałe (stop).
    Pytanie, czy takie ledy muszą mieć driver? Czy jeśli podłączę napięcie to po prostu zaświecą na 100%?
    Myślałem, żeby zrobić normalny tryb migania na 50% jakimś dedykowanym układem (tu nie mam pomysłu, najlepiej gotowiec, kit) i jako jego obejście włączanie trybu 100%. Może jakieś propozycje układów, schemat?
  • #42
    L_M
    Poziom 32  
    grandcan0123 napisał:
    Pytanie, czy takie ledy muszą mieć driver?
    Niekoniecznie ale przy zastosowaniu rezystora jako ogranicznika prądu 50%energii zasilającej diodę idzie na straty, co przy stopie który trwa krótko nie ma znaczenia ale przy pozycyjnym które świeci cały czas (nawet na 50%)jest przy zasilaniu bateryjnym nie do przyjęcia.Tak nawiasem mówiąc do czego ma służyć tak mocne światło pozycyjne (50 lumenów)
  • #43
    Logan
    Poziom 30  
    L_M napisał:
    Nie naładujesz akumulatora 6V z prądnicy która daje napięcie 6V (podejrzewam że jest to prądnica prądu zmiennego), minimalne nap. ładowania to 7,2V + 0,8 - 1,4V (spadek napięcia na prostowniku). Poza tym żeby w pełni naładować akumulator 7,2Ah musiałbyś pedałować na maksa ok. 15 godzin (mała wydajność prądnicy ok. 0,5A max).


    Ależ oczywiście, że naładuje. Dynamo w piaście zachowuje się jak źródło prądowe. Nawet tutaj na elektrodzie są pomiary prądu ładowania akumulatora żelowego 12V (!). Więc proszę nie wprowadzać autora tematu w błąd.
  • #44
    L_M
    Poziom 32  
    Logan napisał:
    Ależ oczywiście, że naładuje. Dynamo w piaście zachowuje się jak źródło prądowe. Nawet tutaj na elektrodzie są pomiary prądu ładowania akumulatora żelowego 12V (!
    Niestety bez ingerencji w budowę dynama(pdwajanie napięcia) ma nie ma żadnej możliwości ładowania akumulatora 12V z dynama 6V.Dynama te były konstruowane pod zasilanie 2 żarówek stąd ich stosunkowo mała moc (3W)i nie mają nadwyżki prądu do ładowania akumulatorów.
  • #45
    Logan
    Poziom 30  
    L_M napisał:
    Logan napisał:
    Ależ oczywiście, że naładuje. Dynamo w piaście zachowuje się jak źródło prądowe. Nawet tutaj na elektrodzie są pomiary prądu ładowania akumulatora żelowego 12V (!
    Niestety bez ingerencji w budowę dynama(pdwajanie napięcia) ma nie ma żadnej możliwości ładowania akumulatora 12V z dynama 6V.Dynama te były konstruowane pod zasilanie 2 żarówek stąd ich stosunkowo mała moc (3W)i nie mają nadwyżki prądu do ładowania akumulatorów.


    Szkoda, że poniższe pomiary przeczą temu co mówisz:
    http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
    Ja tam widzę prawie 11W...
  • #46
    L_M
    Poziom 32  
    Każdy widzi to co chce zobaczyć, ja tam zaś nie widzę pomiaru napięcia i prądu w zależności od obrotów co po przeliczeniu IxU=P dało by nam moc.Powielanie zaś napięcia nie daje nam wzrostu mocy ponieważ wtedy proporcjonalnie maleje nam prąd,niestety nie da się zrobić coś z niczego.Użyte tam też szeregowo połączone diody Osram LS T676 dają Imax=100mA czyli przy 5x2,3V=11,5Vx0,1A=1,15W a nie 11,5W
  • #47
    Logan
    Poziom 30  
    Zaraz, zaraz. diody Osram LS T676 zostały zastosowane w Circuit 3 i 4. Jako diody czerwone. Natomiast ja mówię o "White Power LED (Luxeon, Cree, ..)". Zobacz na Circuit 7. "The dynamo is more or less a constant current source, so when connecting two LEDs in series, the total power output of the system (nearly) doubles. Why not connect 3, 4 or more LEDs in series ?
    To make the best of it, the tuning capacitors from circuit 6 have been maintained.

    Now enjoy the power curves below. It's amazing, a 3W hub dynamo can feed more than 10W into a string of LEDs ! Well, again this doesn't come for free. Whenever you get out more, you are putting in more energy with your legs.

    Nie ma mowy o powstawaniu "czegoś z niczego". Wraz ze wzrostem mocy zwiększają się opory toczenia.

    Zobacz również ten post:
    Code:
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=12285595#12285595
  • #48
    L_M
    Poziom 32  
    Dynama są tak skonstruowane żeby już przy niedużych prędkościach np.przy 15km/h dawać pełną moc ,a potem już bez względu na prędkość np.50km/h utrzymywać napięcie na określonym poziomie czyli ok.6V bo w przeciwnym razie gdyby napięcie rosło proporcjonalnie do prędkości uległyby spaleniu żarówki.W związku z tym bez poważnej przeróbki prądnicy inie może być mowy o zwiększeniu jej mocy.
    Logan napisał:
    Wraz ze wzrostem mocy zwiększają się opory toczenia.
    Opory toczenia wzrastają wraz ze wzrostem obciążenia prądnicy.
  • #49
    Logan
    Poziom 30  
    Please check if YOUR dynamo contains a zener diode that is intended to limit the output voltage for use with light bulbs. If so, you need to remove it.

    Dodano po 24 [minuty]:

    Te pomiary to pewnie też fotomontaż:
    http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
  • #50
    L_M
    Poziom 32  
    Logan napisał:
    Te pomiary to pewnie też fotomontaż: http://www.ns.pl/krudnik/nx30/

    Nie jest to fotomontaż ale w tym jak i poprzednim przypadku zastosowano złą metodę pomiaru wartości skutecznej napięcia i prądu a to bardzo mocno rzutuje na wyniki pomiarów.
  • #51
    grandcan0123
    Poziom 9  
    Temat raczej wyczerpany. Dzięki wszystkim za udział.