Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik indukcyjny okapu - sterowanie obrotów układem AVT1613 + NE555

Efyr 17 Mar 2015 15:55 3384 12
  • #1 17 Mar 2015 15:55
    Efyr
    Poziom 11  

    Witam
    Jakiś czas temu kupiłem okap i dopiero teraz go zamontowałem.
    Okazało się, że co prawda ma on 3 biegi, ale praktycznie nie różniące się od siebie. Odnoszę wrażenie, że I bieg to 90% prędkości, II-95% oraz III-100%.
    Chciałem zmniejszyć obroty wentylatora na pierwszych dwóch biegach.

    Zrobiłem do tego dwa układ AVT1613 (schemat i opis w załączniku), niestety po wpięciu się do układu (pomiędzy oryginalny sterownik przełączający przekaźniki odczepów a silnik) wentylator rzeczywiście zmieniał płynnie obroty praktycznie od zera w górę, ale zaczął bardzo głośno buczeć w obudowie (buczenie ala transformator, ale głośniejsze).
    Przy bardzo niskich obrotach silnik robi się gorący, przy średnich obrotach poza obudową mocno wibruje. Mniej więcej w środkowej pozycji potencjometru w dodanym układzie silnik się telepie, jakby dostawał przeciwne obroty - nie telepie się na boki, lecz do przodu, do tyłu względem osi silnika.
    Teraz więcej szczegółów na temat urządzeń.
    Silnik okapu ma 3 odczepy - podpięte do płytki sterownika okapu (w rzeczywistości sterownik przełącza przekaźniki zwierając odczepy do napięcia 230v). Poza tym jest kondensator.


    Dane z internetu o silniku jakie znalazłem:
    Model Number: YPY-80-4
    Type: Asynchronous Motor
    Frequency: 50Hz
    Output Power: 80
    Protect Feature: Drip-proof
    Phase: Single-phase
    AC Voltage: 108-230/240V,50HZ-60HZ
    Rated Voltage (V): 220
    Rated Frequency (Hz): 50/60
    Rated Power Output (W): 80
    Rated Current (A): 0.85
    Rated Speed of Rotation (r/mm:) 1100
    Insulation: B

    Kolega zrobił identyczny układ dla swojego znajomego przy innym okapie, tam sprawdził się wyśmienicie, silnik się nie grzał, nie buczał. Co może być przyczyną, coś robię źle? A może po prostu ten układ nie działa ze każdym silnikiem?
    W załączniku schemat dodanego elementu, zdjęcie tych elementów, zdjęcie silnika, oraz zdjęcie obu stron oryginalnego sterownika (obsługuje poza silnikiem jeszcze zegarek, automatyczne wyłączenie z opóźnieniem 3 min i oświetlenie okapu).

    0 12
  • #2 17 Mar 2015 22:41
    danthe
    Poziom 29  

    Sterowanie fazowe silników indukcyjnych to nie najlepszy sposób. Szybkość obrotowa takiego silnika zależy głównie od częstotliwości sieci zasilającej. Stosując regulator fazowy nie zmieniamy częstotliwości, jedynie zmniejszamy moc dostarczaną do silnika (przy okazji bardzo zniekształcamy przebieg sinusoidalny prądu). Silnik zwalnia, bo nie ma dość siły by uciągnąć wentylator z dużą prędkością. Dodatkowo zastosowanie regulatora "ściemniaczowo - wiertarkowego" na układzie U20xx, który nie ze wszystkimi rodzajami indukcyjności sobie radzi, znacznie pogarsza sprawę. Niestety ten regulator jest wrażliwy na dużą indukcyjność, i z jednym silnikiem może pracować całkiem dobrze, z innym niestety nie.

    0
  • #3 18 Mar 2015 00:27
    Efyr
    Poziom 11  

    Czyli sprawdziły się moje podejrzenia. Próbowałem dojść jakie mogą być różnice pomiędzy poszczególnymi silnikami indukcyjnymi, że z tamtym działa a z mim nie, ale niestety przerast to moją znikomą znajomość tematu.

    A czy są inne regulatory, które mogły by pracować lepiej? Mowa o czymś do zrobienia w podobnych kosztach, bo falownik to niestety koszt jak kolejnego okapu i byłby sporym przerostem.

    Czytałem jeszcze o jakimś innym scalaku TDA1085C, który był stosowany w pralkach, ale na razie nie znalazłem schematu płytki do niego. Czy ten jest lepszy do takich zastosowań?

    0
  • #4 18 Mar 2015 07:32
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Głupoty kolega napisał. Widzę że to silnik z kondensatorowym uzwojeniem wzbudzenia made in PRC , pewnie na aluminiowym uzwojeniu.To właśnie to uzwojenie się grzeje. Niestety na tym ani na innym układzie nie będzie działał poprawnie z powodu nie pełnych okresów sinusoidalnych napięcia sieciowego. Kondensatory rozruchowe takich zmian nie cierpią. Może kolega pobawić się zmianą kondensatora C2 w układzie tzw miękkiego startu. Można tez pobawić się zmianą indukcyjności dławika ale obawiam się że to nic nie da. Tak więc reasumując ten regulator obrotów będzie działał poprawnie przy silnikach indukcyjnych bez uzwojeń wzbudzenia sprzęganych kondensatorem.

    1
  • #5 18 Mar 2015 12:28
    Efyr
    Poziom 11  

    A są odpowiedniki takiego układu do silników z kondensatorem wzbudzenia?

    0
  • #6 18 Mar 2015 19:09
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Raczej nawet falownik temu nie podoła. Silniki z kondensatorem rozruchowym się do tego nie nadaje. Przy pewnej częstotliwości kondensator zachowa się jak by go wogóle nie było.

    1
  • #7 19 Mar 2015 10:34
    Efyr
    Poziom 11  

    Wypiąłem ten kondensator wzbudzenia od silnika. Objaw jest taki, że na biegach które są podpięte układy AVT1613 silnik nie startuje, trzeba nim zakręcić. Ale za to jak już wystartuje to nim nie telepie bez względu na zmianę obrotów. Co więcej znacznie mniej się grzeje nawet na najniższych obrotach (bez śmigła, więc po zamontowaniu docelowym, będzie jeszcze chłodzony).
    Bez problemu natomiast startuje bez kondensatora na ostatnim biegu, który jest podpięty bezpośrednio pod 230V (nie ma po drodze AVT1613).
    Jakieś sugestie?
    Zastanawiam się nad dodatkowym układem, który po podaniu napięcia podpinał by kondensator na kilka sek i potem go odpinał (jak ktoś zna jakiś gotowy projekt to proszę o podpowiedź). Teoretycznie zrobiłem coś takiego ręcznie przytykając kable kondensatora na chwilę i zadziałało - silnik wystartował i po odpięciu kondensatora równo pracował.
    Nie wiem czy takie coś co wymyśliłem jest dobrym rozwiązaniem, mam niewielką więdzę z elektroniki dlatego proszę o skorygowanie moich ewentualnych pomyłek.

    0
  • #8 19 Mar 2015 21:13
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Może spróbujemy założyć kondensator rozruchowy lepszej jakości o podobnej pojemności. Jednak wydaje mi się ze to nie wiele pomoże.

    0
  • #9 19 Mar 2015 22:04
    Efyr
    Poziom 11  

    Kondensator pomierzyłem. Ten, który jest pojemność i rezystancje miał praktycznie wzorcowe 4,004μF rezystancji już nie pamiętam tylko że była jak najbardziej ok, mogę jutro w pracy znów zmierzyć. Miernik oczywiście po kalibracji.
    Kondensator trzymał też całkiem nieźle, po 3 godzinach od odłączenia, zapomniałem go rozładować i mnie nieźle trzepnął.


    A czy pomysł z podłączeniem kondensatora tylko na kilka sekund przy starcie i późniejszym odłączeniu go z układu jest złym pomysłem? Bo po takim zabiegu silnik startował, znacznie mniej się grzał (przy obniżonych obrotach) , chodził bez szarpań, równo i cicho.

    Już coś kombinuję aby podłączyć układ typu NE555 poprzez diody prostownicze (aby nie wróciło do przekaźników innych biegów) do 12V które pojawia się na cewkach przekaźników oryginalnej płytki (niebieskie na drugim zdjęciu) gdy załączony jest któryś bieg wentylatora. Wysterować na kilka sekund i do niego podpiąć przekaźnik z cewką 12V a prądem przełączanym 230V, a do tego ten nieszczęśmy kondensator.

    0
  • #10 20 Mar 2015 04:48
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany

    Można tak zrobić, to uzwojenie jest tylko do rozruchu. Nie wiem jednak jak zachowa się pod obciążeniem bez kondensatora. Może być tak ze będzie zwalniał.

    0
  • #11 31 Mar 2015 15:03
    Efyr
    Poziom 11  

    Zrobiłem schemat płytki na NE555, wg kalkulatora powinien wysterować przekaźnik załączający kondensator rozruchowy na 2,4 sek.
    Elementy starałem się takie jakie będę miał z wylutu, więc NE555 w wersji smd
    Może ktoś zerknąć czy nie zrobiłem jakiegoś błędu?

    Gniazdo po lewej to zasilane z 12V. Po załączeniu konkretnego biegu jest przez cały czas na głównej płytce podawane 12V na przekaźnik, biegi są 3, dlatego także trzy wejścia.
    Po prawej podłączenia kondensatora do układu silnika, powinno się włączyć na 2,4 sek po pojawieniu się 12V na lewym gnieździe

    Silnik indukcyjny okapu - sterowanie obrotów układem AVT1613 + NE555 Silnik indukcyjny okapu - sterowanie obrotów układem AVT1613 + NE555

    0
  • #12 02 Kwi 2015 13:19
    danthe
    Poziom 29  

    Koniecznie dodaj diodę zabezpieczającą równolegle do cewki przekaźnika, i rezystor w szereg z bazą tranzystora.

    1
  • #13 14 Kwi 2015 15:02
    Efyr
    Poziom 11  

    Przepraszam, że dopiero teraz, wyjeżdżałem i nie miałem dostępu do komputera z Eaglem.

    Dodałem diodę równolegle do cewki, od razu poczytałem sobie po co to się robi.
    Zmieniłem jeszcze kilka rzeczy w układzie:
    1. Oczywiście dodana dioda równolegle do cewki przekaźnika
    2. Pozbyłem się tranzystora, ponieważ pobór prądu przez przekaźnik będzie znacząco mniejszy od wydajności NE555
    3. Dodałem diodę równolegle do rezystora, wyczytałem, że powoduje to szybszą reakcję (rozładowanie) układu
    4. Podpiąłem nóżkę nr 2 do V+ za rezystorem - tego nie jestem pewny, ale na wszystkich znalezionych schematach był podpięty.

    Mi chodzi aby układ po dostaniu napięcia +12V wysterował przekaźnik na 2,4 sek i po tym czasie go wyłączył. Po zdjęciu napięcia aby się układ zresetował.

    Poniżej nowa wersja schematu i układu. Teraz jest dobrze?

    Silnik indukcyjny okapu - sterowanie obrotów układem AVT1613 + NE555 Silnik indukcyjny okapu - sterowanie obrotów układem AVT1613 + NE555

    0