Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

139FMB - odcięcie zapłonu, ogranicznik obrotów

jacekjax 19 Mar 2015 14:58 2340 5
  • #1 19 Mar 2015 14:58
    jacekjax
    Poziom 12  

    Witam.

    Mam pytanie do tych bardziej obeznanych w elektronice niż ja.
    Znalazłem kiedyś prosty schemat jak dorobić odcięcie zapłonu do silnika 139FMB: 139FMB - odcięcie zapłonu, ogranicznik obrotów

    Taki zrobiłem tylko na potencjometrze zwykłym, nie wielu-obrotowym. W efekcie, regulacja obrotów w zasadzie nie działała. Albo odcięcie zapłonu było na połowie obrotów (skręcony potencjometr do oporu), albo wcale po nawet drgnięciu potencjometrem w drugą stronę.
    Teraz chcę to zrobić na wielu-obrotowym potencjometrze, tylko nie wiem w jakim zakresie oporności może on również sprawnie pracować.
    Mam do dyspozycji:
    4,7kΩ, 1,5kΩ, 1kΩ, 15kΩ, 100Ω, 32-330Ω.
    I nie wiem który z nich będzie chciał najlepiej współpracować?
    Lub czy można dopasować odpowiedni Kondensator pod ilość Ohm?

    Miałem to robić na zasadzie prób i błędów, ale może jest na to sposób na obliczenie? Bo u mnie praca z elektroniką kończy się na podpinaniu kabelków i schematach.
    Chodź wydaje mi się że czym więcej uf na kondensatorze, to tym dłuższe będzie odcięcie z racji dłuższego ładowania się kondensatora... Tylko nie wiem jak z tym potencjometrem. :/

    0 5
  • #2 19 Mar 2015 15:20
    tomjed
    Poziom 27  

    jacekjax napisał:
    Znalazłem kiedyś prosty schemat jak dorobić odcięcie zapłonu do silnika 139FMB:


    A może podasz jak to było zrobione, czy mamy sami sobie poszukać i dopasowywać do tego co Ty tworzysz...

    0
  • #3 19 Mar 2015 16:38
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Opornik nigdy nie będzie działał jako ogranicznik obrotów.

    0
  • #4 19 Mar 2015 17:35
    jacekjax
    Poziom 12  

    tomjed napisał:
    jacekjax napisał:
    Znalazłem kiedyś prosty schemat jak dorobić odcięcie zapłonu do silnika 139FMB:


    A może podasz jak to było zrobione, czy mamy sami sobie poszukać i dopasowywać do tego co Ty tworzysz...


    Dodałem przecież obrazek z schematem który znalazłem w internecie... ^^


    I jak w takim razie zrobić taką regulację? Wiem że są gotowe takie dziady do zamówienia na allegro z potencjometrem i przełącznikiem. Całość z możliwością wpięcia w oryginalny moduł.
    Oraz gotowe moduły z wbudowanym potencjometrem i przełącznikiem na kablu.

    Aktualnie w zasadzie wybrałem z 20 różnych kondensatorów o zbliżonych parametrach i testowałem je bez potencjometru próbując dobrać odpowiedni zakres obrotów na których ma odcinać.
    Lecz część z nich wgl. nie reagowała i część tylko na dwóch wybranych zakresach pracowała. Jeden zakres to ok. 6-7 tyś i drugi 0,5-1tyś obrotów silnika. Aktualnie założony jest 350V i 10 uf.
    Próbowałem 1,1uf, 1,5uf, 2,2uf, 10uf, 15uf i 25uf o różnych napięciach od 40-350V. Wszystkie to kondensatory elektrolityczne.

    I chciałem raczej uzyskać odcięcie przy 8-9tyś, aby nie używać przełącznika tylko zostawić sobie tak na stałe.

    Dodam jeszcze że próbowałem na 2 modułach. Jeden kupowałem kiedyś na allegro z potencjometrem "niby" do ustawiania mapy zapłonu. W efekcie to w ogóle nie działa.
    I na tym z allegro z potencjometrem jest całkiem inaczej odcięcie przy użyciu jednego kondensatora, niż na tym który był przy tym pojeździe oryginalnie. (pojazd GR200, obydwa moduły nie są zablokowane)

    0
  • #5 19 Mar 2015 18:08
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    jacekjax napisał:
    I chciałem raczej uzyskać odcięcie przy 8-9tyś,

    A po co ci odcięcie zapłonu?

    Po drugie są moduły CDI które mają regulowane odcięcie , poznasz je po wyświetlaczu 7 segmentowym.

    Progcdi się to zwie.

    0
  • #6 19 Mar 2015 19:30
    jacekjax
    Poziom 12  

    Wiem że są, ale ja nie chcę czegoś kupować, tylko stworzyć to w miarę możliwości samemu.
    Bo kupić gotowe i założyć to żadna satysfakcja, a głównie o nią tutaj chodzi... ^^

    0