Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz stabilizowany LM 338 30V >5A

kazmir 22 Mar 2015 11:49 11874 18
  • Zasilacz stabilizowany LM 338 30V >5A
    Ktoś powie to już było, ale? Może komuś coś spodoba się z konstrukcji, jakiś szczegół do skopiowania?

    Założenie było proste. Tanio zbudować zasilacz, żeby można było coś sprawdzić i nie koniecznie laboratoryjne parametry.
    Po lekturze kilku takich rozwiązań padło na gotowca AVT1731. Wyczytałem też, żeby nie robić „pieca” należało by mieć trafo z odczepami. I nagle olśnienie! Mój samodzielnie nawinięty, kiedy miałem naście lat. Przestał w garażu i był używany sporadycznie do sprawdzania żarówek.
    Kolejny gotowiec to:
    Tani moduł woltomierza i amperomierza DC 0-100V, 10A i termostat AVT1699.

    Po uruchomieniu chciałem sprawdzić na własnej skórze, jak podołają dwa stabilizatory LM 338 spięte równolegle? Dokupiłem jednego LM 338 i dwa rezystory 0,1/10W na wyjście i całość (fotka) zapakowałem do kanapki kto woli sandwicha. Układy na pastę są skręcone między radiatorami i dodatkowo (żeby kanapka smakowała lepiej) zamontowane są na tych radiatorach dwa rezystory. Całość przykręcona na pastę do metalowej obudowy. Do obudowy -narożnik (też na pastę) przykręcony został mostek prostowniczy KBPC5010. Kanapkę chłodzi wiatrak z kompa sterowany termostatem. Od 60 st. (reg) układ załącza wiatrak co jest sygnalizowane przez dwu-kolorową diodą na panelu przednim. Jest jeszcze mały zasilacz 100mA do zasilania wyświetlacza V/A.

    Można zbudować najlepszego „pająka” , ale w końcu przychodzi ten moment, że trzeba to upchać do jakieś „skrzynki” Wszyscy to kochamy, a efekty takiej działalności są różne. Za obudowę posłużyła jakaś kaseta z odzysku na kluczyki. Po ucięciu tego pudełka wyszły dwie jednakowe obudowy o rozmiarach : szerokość 280mm, głębokość 120mm, wysokość 160mm plus gumowe nóżki 5mm
    Koszt gotowej obudowy o zbliżonych wymiarach to prawie „stówka” Zależało mi raczej na zgrabnej płytkiej obudowie niż długiej i wąskiej (ustawność na półce stole) Jak się nie ma kolegi z laserem do cięcia metalu to trza zrobić szablon papierowy i ręcznie wszystko powycinać. Pomocnikiem był AutoCAD. Robiąc wydruk oczywiście trzeba pamiętać o skali 1:1 (fotka)
    Dobrym pomysłem oprócz zacisków typowo laboratoryjnych było zastosowanie terminali do podłączania kolumn głośnikowych. Bardzo wygodnie na szybko podpina się przewody. Można wsadzić leda’a i zobaczyć jak świeci. Główne zaciski z czasów PRL’u bo te kupione w sklepie podczas dokręcania nie wytrzymały próby. Jeden się ukręcił, a takie były ładne kolorowe.
    Zapomniałem jeszcze o jednym. Wsadziłem do obudowy generator (sinus) coś około 870Hz. Jak potrzeba jakiś tor przedzwonić jak znalazł.
    Po próbach wiem już, że dwa takie układy maja naprawdę ciężko. Temperatura bardzo szybko rośnie, co słychać po załączającym się wiatraku.
    Na odczepie przy wyjściu 11,6V prąd 6,7A temperatura ustabilizowała się na poziomie 65stopni.
    Odczep wyżej 12,5 /7A temperatura wynosiła już 100st. Przy wyższych odczepach zadziałało ograniczenie temp. układu Lm338. Na krótko 8A da radę. Dla mnie to i tak wystarczająco! Jestem zadowolony.
    Można jeszcze pomyśleć o jakieś grafice przyklejanej na front panel, ale czy to ma sens. Wygląda trochę na vintage
    Koszty:
    AVT1731 34zł
    AVT1699 23zł
    Moduł woltomierza / amperomierza LED DC 0-100V, 10A 33zł
    Mostek prostowniczy 50A 1000V 3,50zł
    Układ scalony LM 338 5,80zł

    Reszta z odzysku i tyle. Teraz czas na krytykę.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Sklep HeluKabel
  • #2 22 Mar 2015 12:57
    pawlik118
    Poziom 25  

    Witam, jaka jest dokładność wskazań miernika prądu w tym zasilaczu, dla zakresu powiedzmy 100mA? Mam podobny miernik, i mój poniżej 1A ma bardzo duże różnice we wskazaniach. Miałem nawet pomysł aby ten miernik zmodyfikować. Kiedys go kupiłem na alle od jakiegoś bardzo nieuprzejmego sprzedawcy.
    W dokumentacji do LM338 jest narysowany schemat, jak zrobić aby zasilacz miał możliwość regulacji od 0V na wyjściu. Można też dorobić ograniczenie prądowe - czy w tym zasilaczu ono jest?

  • #3 22 Mar 2015 13:18
    prosiak_wej
    Poziom 26  

    Może na tych zdjęciach mało widać, ale mam wrażenie bardzo ciasno upakowanego układu,praktycznie brak chłodzenia i stąd też taka wysoka temperatura... Wiatrak zdaje egzamin, gdy ma skąd zaciągnąć 'zimne' powietrze lub ma gdzie wydmuchać 'ciepłe' powietrze. Obudowa podoba mi się, zwłaszcza sposób jej pozyskania i dostosowania do swoich potrzeb. Sam w celu spakowania czegoś większego lubię odwiedzić bliską hurtownię elektryczną i wygrzebać sobie jakąś skrzynkę czy to metalową, czy z PVC. Do nich zawsze można coś dokupić, jakieś chwytaki, jakieś szyny, dodatkowe panele itd.

  • #4 22 Mar 2015 14:24
    hazet
    Poziom 26  

    Możesz napisać jakie transformatory użyłeś.

  • Sklep HeluKabel
  • #5 22 Mar 2015 16:24
    psooya
    Poziom 37  

    Ja bym zamiast odczepu wstawił tam tandem step down plus jakis fajny liniowy regulator. Ostatecznie 338. Spep down zapewniłby duża sprawność i kompensacje dropu a liniowy dobry regulator porządna stabilizację napiecia. Radiator, wiatrak oraz odczepy byly by zbędne.

  • #6 24 Mar 2015 14:53
    treker
    Poziom 25  

    Swego czasu również używałem w prostym zasilaczu gniazd do kabli głośników. Sprawdzały się dobrze i faktycznie wygoda była duża. Z zewnątrz konstrukcja prezentuje się bardzo ładnie, dodałbym jedynie jeszcze skale przy pokrętłach.

  • #7 24 Mar 2015 17:06
    Mark II
    Poziom 20  

    Ręczne przełączanie odczepów transformatora nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem. Radiator ma za małą powierzchnię.

  • #8 24 Mar 2015 17:45
    brofran
    Poziom 37  

    Mark II napisał:
    Ręczne przełączanie odczepów transformatora nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem

    Jest jednak najprostsze . A jakie byś proponował : automat na ATMEDZE ? :D

  • #9 24 Mar 2015 19:29
    morozaw
    Poziom 14  

    psooya napisał:
    Ja bym zamiast odczepu wstawił tam tandem step down plus jakis fajny liniowy regulator. Ostatecznie 338. Spep down zapewniłby duża sprawność i kompensacje dropu a liniowy dobry regulator porządna stabilizację napiecia. Radiator, wiatrak oraz odczepy byly by zbędne.


    Masz może jakiś przykładowy schemat na myśli? Mam na myśli step down utrzymujący napięcie wyjściowe wyższe niż dropout liniowego stabilizatora na którym ustawiamy napięcie wyjściowe.

  • #10 24 Mar 2015 21:43
    Mark II
    Poziom 20  

    brofran napisał:
    Mark II napisał:
    Ręczne przełączanie odczepów transformatora nie wydaje się najlepszym rozwiązaniem

    Jest jednak najprostsze . A jakie byś proponował : automat na ATMEDZE ? :D

    Dwa albo trzy stopnie przełączane komparatorami śledzącymi napięcie wyjściowe. Czyli mniej więcej tak, jak w popularnych liniowych zasilaczach laboratoryjnych.
    I poprawić chłodzenie, bo praca w wysokich temperaturach, choć dopuszczana przez wewnętrzne zabezpieczenia stabilizatorów, zawsze skraca żywotnoć elementu.

  • #11 24 Mar 2015 23:43
    kazmir
    Poziom 15  

    Cytat:
    jaka jest dokładność wskazań miernika prądu w tym zasilaczu, dla zakresu powiedzmy 100mA? Mam podobny miernik, i mój poniżej 1A ma bardzo duże różnice we wskazaniach

    Zgadza się :cry: Do 1A jest porażka! trzeba się wspierać miernikiem.
    Cytat:
    Możesz napisać jakie transformatory użyłeś.

    Nawijałem go jak byłem dzieciakiem pod "okiem" rasowego elektryka. Nie pamiętam parametrów rdzenia.
    Sam mam kilka różnych przemyśleń np:
    Dać dobry porządny radiator i zamiast trafa z odczepami lub elektroniką przełączającą można by zastosować duże trafo 300-500W. Wtórne 28 - 30V. Regulacje LM'a ustawić na "maksa" a pierwotne podłączyć pod autotransformator!
    Wada tylko taka, że brak mobilności sprzetu, ale jak pracuje zasilacz w pracowni / domu to czemu nie? :D
    Trochę też brakuje mi regulacji prądowej, ale sam nie dam rady do tego układu coś dorysować.

    Mam jeszcze prośbę do kolegów. W tym wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10807357#10807357
    jest schemat zasilacza kolegi krzysztof723. Pisałem do niego, ale brak odpowiedzi. Jakim programem rysuje się takie "ładne" schematy?

  • #12 25 Mar 2015 19:21
    elektryku5
    Poziom 37  

    Tego typu zaciski głośnikowe mnie nie przekonują, zdarzało mi się je użytkować w sprzęcie audio i różnie jest, jeden mam taki, że starczy trochę ruszyć kablem i już nie kontaktuje.
    Lepsze są właśnie dwu funkcyjne na bananowe i widełki, tylko jakieś porządne, bo te z zdjęcie śmierdzą tandetą. Kiedyś robiono mosiężne z bakelitową nakrętką, były bardzo wytrzymałe.

  • #13 25 Mar 2015 20:26
    Bartosz36
    Poziom 12  

    Witam serdecznie.

    Jak wygląda lewa ścianka obudowy (patrząc na front) za którą umieszczony jest wentylator? Na zdjęciach widać, że plecy mają niewielkie i w niewielkiej ilości otwory wentylacyjne, ale to może być trochę za mało. Kolega prosiak_wej dobrze napisał parę postów wyżej:

    prosiak_wej napisał:
    Wiatrak zdaje egzamin, gdy ma skąd zaciągnąć 'zimne' powietrze lub ma gdzie wydmuchać 'ciepłe' powietrze.

    Dodatkowo taka obudowa bardzo szybko się nagrzewa, a przy takim upakowaniu kabli temperatura rzeczywiście bardzo wysoka. Najlepiej byłoby zrobić obudowę (w tych mniej widocznych miejscach: plecy, bok, podłoga) z dużo większą ilością otworów, coś na wzór karty perforowanej ;)

    Ale ogólnie bardzo ładne wykonanie, brawo :)

    Pozdrawiam

  • #14 25 Mar 2015 20:56
    kazmir
    Poziom 15  

    Na fotce "Zasilacz 1" widać spore wycięcie w podstawie. Może faktycznie ten bok od strony wentylatora można by zrobić perforowany.
    Zaciski wyglądają na porządne. Mają mocne sprężynki, które można wymienić na mocniejsze. Sprężyna tylko działa na "łapce" plastikowej. Prądowo jest OK. Do pewniejszych połączeń na pewno lepiej stosować te skręcane, a one są porządne!

    Dzięki za słowa wsparcia! To sprawia, ze coś tam człowiek wyskrobie prze zimę.
    Już na następną (jak zdrówko będzie) mam w zamiarach budowę czerto-kanałowej iluminofonii z dodatkowymi funkcjami.

  • #15 25 Mar 2015 21:41
    Bartosz36
    Poziom 12  

    A co do schematu, to pokazane obrazki wyglądają podobnie do tych, tworzonych w programie Solid Edge Diagramming. Znalazłem także artykuł, w którym użytkownik Swadzyniak pokazywał program PAINT z rozszerzeniem o biblioteki do takich kolorowych elementów, może zechcesz się temu przyjrzeć ;)

  • #16 25 Mar 2015 22:08
    pawlik118
    Poziom 25  

    http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/LM350-D.PDF na stronie 8 jest schemat gotowego zasilacza lab. Jego wadą jest wymagany 5V spadek napięcia na dwóch szeregowych stabilizatorach.
    Co do miernika prądu i napięcia, możliwe że pomogłoby zwiększenie wartości rezystora do pomiaru prądu + zmniejszenie wzmocnienia wzmacniacza pom. prądu + wymiana tego wzmacniacza na inny lepszy. W zasadzie 3 elementy i parę godzin pracy. Wciąż to rozważam ale czasu brak.

  • #17 26 Mar 2015 08:34
    seba_x
    Poziom 31  

    elektryku5 napisał:
    Tego typu zaciski głośnikowe mnie nie przekonują


    Przez kilka lat miałem zasilacz 13.8V@10A do CB radia (20W) właśnie z takimi zaciskami, ani razu nic mi się nie urwało nie wypaliło czy uszkodziło. Nigdy nie miałem problemu z kontaktem kabla z gniazdem.

  • #18 26 Mar 2015 13:43
    elektryku5
    Poziom 37  

    Cóż od tak taniego złącza ciężko wymagać powtarzalności, jedno działa mi ok we wzmacniaczu, ale na częste rozłączanie wolę bananowe (i tu też zanim kupiłem sensowne trochę śmiecia przeszło), mimo podobieństw gniazda te nie są zupełnie identyczne, zależy na co się trafi, takie gdzie strach dotknąć, bo zaraz nie będzie styku też mam niestety (blaszki w ogóle jakieś tandetne były, bo nie chciały się lutować, a od chlorku cynku pordzewiały)...

  • #19 27 Mar 2015 07:57
    Mark II
    Poziom 20  

    kazmir napisał:
    można by zastosować duże trafo 300-500W. Wtórne 28 - 30V. Regulacje LM'a ustawić na "maksa" a pierwotne podłączyć pod autotransformator!

    Co należy rozumieć przez nastawienie regulacji LMa na maksimum?
    Jeżeli na minimum strat, ale przy zachowaniu stabilizacji, to będzie to po prostu zupełnie niewygodne rozwiązanie. Przy każdej większej zmianie napięcia wyjściowego zasilacza, zaistnieje potrzeba skorygowania napięcia wariaka. Nie do końca można polegać na skalach naniesionych przy regulatorach autotransformatorów, więc pod jego wyjście trzeba będzie podłączyć woltomierz, a to kolejne utrudnienie.