Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Laptop w samochodzie ciężarowym - pobór prądu podczas jazdy

23 Mar 2015 23:49 2022 11
  • Poziom 9  
    Witam,

    Mam Tira. Akumulator 100Ah. Szukam najbezpieczniejszego sposobu do pracy na laptopie w aucie. Jak wygląda pobór prądu w trakcie jazdy, przy włączonym i wyłączonym silniku?

    Pozdrawiam,
    Jakub Jankowski.
  • Poziom 26  
    Czy zastanawiałeś się nad dyskiem SSD- zredukuje mocy prądu oraz uczyni laptopa bardziej odpornym na wstrząsy/przeciążenia.

    Co do zasilania- wielkiego wyboru nie masz w zasadzie pozostają tobie same konwertery.
  • Poziom 9  
    jakie konwertory polecacie ?
  • Warunkowo odblokowany
    Sobota napisał:
    Czy zastanawiałeś się nad dyskiem SSD- zredukuje mocy prądu

    Niewiele.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3009125.html

    Sobota napisał:
    uczyni laptopa bardziej odpornym na wstrząsy/przeciążenia.

    Tu się zgodzę.

    Sobota napisał:
    Co do zasilania- wielkiego wyboru nie masz w zasadzie pozostają tobie same konwertery.

    To się nazywa przetwornica a nie konwerter.

    plexz napisał:
    Jak wygląda pobór prądu w trakcie jazdy

    Rozumiem, że to żart? Chyba, że będziesz z niego korzystał jako pasażer.
    Poborem prądu w czasie jazdy się nie przejmuj.

    Co do poboru na postoju to zapytaj się wróżki. Nie wiemy jakiego masz tego laptopa. Na zasilaczu masz podane jakim napięciem jest zasilany i jaki może maksymalny prąd podać zasilacz. Pomnóż jedno przez drugie i podziel przez dwa. To będzie jakiś punkt odniesienia.

    plexz napisał:
    jakie konwertory polecacie ?

    http://www.ceneo.pl/Zasilacze_do_laptopow;szu...3csuYNmaiX-8&gclid=CIeTtPKewMQCFeHNcgodAgQAfA
    Dobierz taki żeby parametrami był jak najbardziej zbliżony do zasilacza sieciowego. Ważne aby napięcie się zgadzało a prąd może być większy.
  • Poziom 9  
    Zasilacz mam taki
    Usunięto - Regulamin, pkt 3.1.18/trymer01

    Jak obliczyć ile laptop będzie mógł byc podpiety do zasilania podczas postoju?

    Mowiles o przetwornicy, a podales link do zasilacza samochodowego.
    Co lepiej wybrac?
    Jeżeli przetwornica jest bardziej bezpieczna to raczej na nią bym się zdecydował. Słyszałem że te zasilacze się mocno grzeja i że psują baterie laptopa.

    Dzięki za pomoc
  • Poziom 33  
    Zasilacz używasz taki jak masz w komplecie, dajesz tylko przetwornicę na 230V.
    TIR jak się nie mylę ma zasilanie 24V więc przetwornica min.:
    http://seltrade.pl/przetwornica-volt-ips-500-350w-24v-dc-230v-ac
    Przy okazji masz 230V do innych urządzeń i ładowarek (np. od telefonu).

    Wiem natomiast z praktyki (mam podobną na 12V) że sporo hałasują, bo tam jest mały wentylatorek, i często się załącza.
    Im większej mocy przetwornica, tym rzadziej będzie się on włączał, dlatego lepiej kupić z większym zapasem mocy (ok. 1000W).

    Są gotowe ładowarki, niby lepsze rozwiązanie od razu z 24V.
    Większa teoretycznie sprawność takiego zestawu.

    Wytrzymują krótko (miałem kilka i żadna długo nie popracowała).
    Przykład takiej:
    http://www.cdr.pl/p2186,zasilacz-laptopowy-24v-tir-90w.html
  • Warunkowo odblokowany
    plexz napisał:
    Zasilacz mam taki

    Regulamin 3.1.18

    plexz napisał:
    Jak obliczyć ile laptop będzie mógł byc podpiety do zasilania podczas postoju?

    Nie da się policzyć. W spoczynku będzie pobierał dużo mniej niż w pełnym obciążeniu. Mając jakiś prosty miernik z marketu można sprawdzić ile pobiera W. Wtedy można coś policzyć. Tak to tylko wróżenie. Ale spokojnie kilka godzin pochodzi i samochód odpalisz. Chyba, że akumulator padnięty i robisz krótkie trasy.

    plexz napisał:
    Mowiles o przetwornicy, a podales link do zasilacza samochodowego.

    Przetwornice są zazwyczaj z 12V (24V) na 230V. I do tego podpinasz zasilacz sieciowy.
    Zasilacz samochodowy to tez tak naprawdę przetwornica. Pomija się wtedy zasilacz. Trochę mniejsze straty energii.

    plexz napisał:
    Co lepiej wybrac?

    Przetwornica z 12V (24V) na 230V jest bardziej uniwersalna. Może służyć nie tylko do laptopa.

    plexz napisał:
    Słyszałem że te zasilacze się mocno grzeja i że psują baterie laptopa.

    Jeżeli będzie pracował na granicy swoich możliwości to będzie się grzał. Co do psucia baterii to według mnie mit. Baterię dobija przede wszystkim częste doładowywanie. W baterii jest układ liczący ilość cykli ładowania.
  • Poziom 33  
    @plexz raczej nie ma pojęcia o elektronice (bez urazy), lepiej żeby obyło się bez pożaru w aucie.

    W sprzedaży są płytki z którymi trzeba jeszcze powalczyć, obudowę na to wykombinować, radiatory, i takie tam.
    Jedno zwarcie później lub za słabe chłodzenie i mamy duży problem.

    Dla @plexz myślę lepsze będą gotowe rozwiązania.

    No chyba że @kortyleski znasz takie fajne, tanie, już zabudowane i wyregulowane z odpowiednim chłodzeniem, to chętnie też poznam, a jakby miała jeszcze czysty sinus na wyjściu to byłby szczyt szczęścia.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator HydePark/Samochody
    plexz , co to za TIR? Z akumulatorem 100Ah? Najmniejsze jakie spotkałem miały 2 x 160 Ah (24 V ). Pomysł z przetwornicą na 230V jest kiepski. Dwa razy przetwarzasz energię 24> 230 230> 20. A to są straty. Licz się z tym, że na postoju nie tylko laptop będzie pobierał prąd, są jeszcze inne układy pokładowe. Włączysz CB, radio, oświetlenie, może klima postojowa ( w zimie ogrzewanie postojowe ). I po paru godzinach nie odpalisz auta. Podczas jazdy nie ma problemu, alternator ma nadwyżkę mocy. Poszukać i zainwestować w solidną przetwornicę do laptopów z regulacją napięcia. To jedyne sensowne wyjście.
  • Poziom 33  
    arturavs napisał:
    ...Poszukać i zainwestować w solidną przetwornicę do laptopów z regulacją napięcia. To jedyne sensowne wyjście.

    Miałem przynajmniej dwie takie (na 12V) i siadły, jedna 1-2 tygodniach, druga bodajże po 2-3 miesiącach.
    Ta pierwsza o mało się nie zapaliła - odłączyłem na szczęście szybko bo byłem w aucie, jak poczułem swąd, myślę że groźba pożaru powinna być brana pod uwagę.
    Druga po prostu odmówiła współpracy.

    A nie w każdym aucie się wyłącza gniazdo zapalniczki po przekręceniu kluczyka.

    Więc będę się upierał że są robione na granicy parametrów, i byle jak, liczy się ilość.
    Do tego często w małych przetwornicach wiatraczek chodzi cały czas, i nieźle hałasuje.
    Ale jest gwarancja, jeśli ma się czas na reklamacje można walczyć.
    Chyba że macie jakieś własnoręcznie przetestowane i godne polecenia modele,
    chętnie je poznam (to nie ironia), i myślę że brak takich sprawdzonych.
    Teraz mam 12V->230V (bodajże 600W czy 1000 W) i nic się nie dzieje (już 2-3 lata).
    Do tego jest uniwersalna, podłączam różne ładowarki (na 230V) fabrycznie dodane do sprzętu.
    Nie muszę dla każdego urządzenia kupować znów dedykowanej ładowarki do auta - bo musiałbym mieć ich z kilkanaście.
    Także wszystkiego są plusy i minusy.
    Oczywiście w takim rozwiązaniu są większe nieco straty (pisałem o tym wcześniej), ale to jest jedyny minus, za to mamy uniwersalne rozwiązanie, a nie (w moim przypadku) dodatkowy karton ładowarek na 12V, nie mówiąc o ich trwałości, i większej ciszy w aucie.
    Trzeba też zauważyć ich do niektórych urządzeń, nie ma po prostu dedykowanych (produkowanych) ładowarek.

    Oczywiście najlepiej zrobić sobie własną dedykowaną z pasywnym chłodzeniem, ale do tego potrzeba wiedzy i czasu, a @plexz , raczej własnoręcznie tego nie zrobi (sądząc po pytaniach), stąd powinien szukać gotowych rozwiązań.

    Może streszczę to tak:

    Przetwornica 24V->230V (z odpowiednim zapasem mocy).
    Plusy:
    - Bardziej wydajna.
    - Mniej hałasuje.
    - Większa Trwałość.
    - Uniwersalność - można podłączyć wiele urządzeń na 230V bez dodatkowych ładowarek (24V), Laptop, Telefon, TV wraz z dekoderem, i wiele innych.

    Minusy:
    - Większa cena.
    - Większe gabaryty.
    - Większe straty energii (ale bez przesady).


    Przetwornica dedykowana do Laptopa:
    Plusy:
    - Mniejsze gabaryty.
    - Mniejsza cena.
    - Mniejsze straty energii.

    Minusy:
    - Hałas
    - Mniejsza trwałość (praca na granicy wydajności), więc większa groźba pożaru.
    - Nic więcej się pod to nie podłączy (brak uniwersalności).
    - Trzeba wozić dedykowane ładowarki do każdego urządzenia na 230V oraz 24V.

    Stosując jakiekolwiek urządzenie które będzie brało prąd z akumulatora kiedy nie ma ładowania (np. na postoju), warto zainstalować układ który powiadomi że napięcie na akumulatorze zbliża się do poziomu krytycznego.

    P.S. Gwoli wyjaśnienia -
    Cytat:
    a jakby miała jeszcze czysty sinus na wyjściu to byłby szczyt szczęścia.

    To było tylko tak jak wspomnienie o marzeniu, jak bezchmurny błekit nieba przez cały rok w Polsce (żeby nie ciągnąć OT w tym kierunku).
    Jak jest na prawdę to wiemy, ewentualne uwagi w tym kierunku na PW.