Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Lutownica oporowa 100W do SMD?

24 Mar 2015 13:00 4635 25
  • Poziom 14  
    Witam. Mam zamiar zakupić lutownicę oporową z cienkim grotem do lutowania SMD. Do tej pory używałem starej radzieckiej oporówki i dawała radę, ale ma dość gruby grot (i nie można dostać zamiennego bo ma nietypową grubość) wiec chcę zakupić nową z cienkim grotem. Chciałem kupić taką 100W ale słyszałem opinie, że to za duża moc do lutowania SMD. Co o tym sądzicie?

    Tę chciałem zakupić: (koszt ok. 19pln+6,50pln podstawka)
    http://www.lechpol.eu/model/lut0024_4

    Pozdrawiam,
    ladovnik
  • PCBway
  • PCBway
  • Poziom 33  
    Witam
    Jak chcesz sie bawic w SMD to pomyśl o lutownicy ze stabilizacją temperatury i wymiennymi grotami.
    40W to nie jest dużo, do SMD starczy ale kabelka do baterii już tym nie przylutujesz.
    Za mało kasy rezerwujesz na taki sprzęt.
    Pozdrawiam
  • Specjalista elektronik
    Używałem lutownicy 17W i bez problemu lutowałem kabelki do baterii - ale kabla do akumulatora samochodowego już nie, potrzebna była większa. A stabilizacja temperatury zdecydowanie ułatwia pracę, nawet przy małej mocy. Przyjemnie byłoby mieć stabilizację, która po naciśnięciu przycisku podnosi temperaturę - żeby cyna mniej się utleniała, kiedy odkładasz lutownicę. I o ile elementy przewlekane można lutować drutem cynowym 1mm (a ja zaczynałem takim ponad 2mm), to do SMD jest on stanowczo za gruby.
  • Poziom 14  
    Generalnie sugerowałem się tym, że do tej pory lutowałem SMD starą, nawet lekko podrdzewiałą radziecką oporówką i szło dobrze, tylko jak dwa elementy były bardzo blisko siebie to wtedy był problem bo gruby grot potrafił chwycić na raz dwa elementy. Napisów z tej lutownicy już nie odczytam, bo zardzewiały, ale postaram się zmierzyć jej pobór mocy i temperaturę i podam dla porównania. Tak czy inaczej ta radziecką ledwo na ułamek sekundy dotknąłem cyny/elementu pokrytego cyną i od razu się roztapiała. Mogłem też nabrać delikatnie troszkę cyny i trzymała się bez problemu na grocie aby potem położyć ja na jakimś elemencie.

    Pytanie czy te 100W faktycznie może w jakiś sposób uszkodzić te układy SMD, skoro niektórzy odradzają i każą brać 40-60W? Sprzedawca w lokalnym sklepie tak radził, no ale on nie miał na stanie 100W więc może chciał się pozbyć tej co ma 60W... dlatego wolałem zapytać na forum.

    Profesjonalnego sprzętu mi nie trzeba, bo to ma być do niedzielnej zabawy w składanie różnych zestawów typu AVT ew. drobnych napraw domowych a nie do serwisu komercyjnego.
  • Poziom 14  
    Zrobiłem testy tej radzieckiej lutownicy którą do tej pory używałem (grot fi 6mm montowany przez rurkę fi 7mm)... i wyszło, że jej pobór to 44W. Temperatury jakie osiąga wypadają następująco (temp1-mocowanie / temp2-grot).
    Lutownica oporowa 100W do SMD?
    Code:
     22stC 0min
    
     45stC 1min
    160stC 2min
    200stC 3min
    205stC 4min
    250stC 5min
    265/190stC 8min
    270/205stC 9min
    270/205stC 10min
    280/205stC 12min
    280/220stC 20min


    Mam też w domu inną radziecką lutownicę, ale z tak grubym grotem (fi 8mm), że to chyba do lutowania rynien... jej pobór znamionowy to 65W (wg. miernika 70W) a temperatury wypadły następująco:
    Lutownica oporowa 100W do SMD?
    Code:
     80/30stC 30sek
    
    190/40stC 1min
    230/50stC 2min
    260/60stC 3min
    285/70stC 4min
    300/85stC 5min
    320/85stC 6min
    330/115stC 7min
    345/125stC 8min
    350/130stC 10min


    Widać sporą stratę ciepła pomiędzy mocowaniem a grotami. Gdyby to jednak były nowe lutownice z nowymi grotami, cieńszymi w dodatku, to przy 100W lutownicy może dałoby się osiągnąć te 400-450stC na grocie?

    Generalnie tą moją 40-stką całkiem dobrze mi się lutowało SMD, ale już na przykład cewka wlutowana w płytę główną PC miała od spodu płyty wystające trzy grube druty zalane cyną i tego za nic nie udało mi się już podgrzać i roztopić. Dlatego chciałem wziąć mocniejszą wersję, bo miałem nadzieję, że posłuży i do SMD i do grubszych elementów.

    Lutownica oporowa 100W do SMD? Lutownica oporowa 100W do SMD?

    Jeśli chodzi o 60W to mógłbym zamówić coś takiego: (ok. 15pln+6,50pln podstawka)
    http://www.lechpol.eu/model/lut0012_3

    Ew. mam jeszcze możliwość zamówienia takich stacji: (ok. 50pln)
    Lutownica oporowa 100W do SMD?
    http://www.lechpol.eu/model/lut0039
    http://sklep.avt.pl/stacja-lutownicza-9830b-grot-prosty.html
    http://www.lechpol.eu/model/lut0040
    http://sklep.avt.pl/stacja-lutownicza-9830c-grot-z-kolnierzem-vtss5.html

    One mają 50W ale zakres temperatur podali w AVT jako 160-500stC - możliwe to, że 400-500stC osiągnie grot? Jednak o tych stacjach krążą złe opinie w sieci (ponoć się psują), więc czy nie lepiej te zwykłe oporówki bez stacji wziąć? Z drugiej strony koszt oporówki + podstawki to połowa ceny tej ze stacją...

    PS. Czepiłem się tamtego dystrybutora LP bo mogę od nich sobie u znajomego zamówić bez kosztów wysyłki...

    PS2. Moc mierzyłem miernikiem Kemot URZ1213 a temperaturę UNI-T UT300C. Ciężko mi powiedzieć, na ile dokładny ten miernik temperatury jest...
  • Poziom 33  
    Na co Ci do SMD te 400-500stC ?
  • Poziom 14  
    Chciałem aby lutownica posłużyła nie tylko do SMD, ale też do takich elementów jak opisana wyżej cewka, czy lutowanie kabli itd. Dla celów hobby nie chcę kupować kilka rodzajów lutownic każda do innego rodzaju elementu.

    Ewentualnie, może zamiast kupować lutownice, mógłbym jakoś "zaostrzyć" w szpic grot na tej lutownicy 65W z czerwoną rączką, np. za pomocą szlifierki kątowej? Wtedy grot by się bardziej nagrzał? Bo w tej chwili nagrzewa się słabiej niż w tej drugiej lutownicy 40W... W sumie takie rozwiązanie byłoby lepsze, bo skoro mam dwie lutownice dobrze by było je wykorzystać a nie kupować kolejną...
  • Poziom 33  
    Generalnie szlifowanie grotu wiąże się z utratą naniesionej fabrycznie powłoki, przez co będzie się dużo szybciej utleniać, i cyna nie będzie się dobrze trzymać.
    Nie jest to zalecane, przy Twoim grocie nie wiem czy nie jest po prostu cały miedziany bez powłoki.

    Ponadto lutowanie w technice SMT wymaga sporo precyzji trudnej wg mnie do osiągnięcia taką kolbą, ale skoro dajesz radę ... mi zabrakło by precyzji.
    Dawałeś radę temperaturowo, gdyż grot ma dużą masę, i w związku z tym pojemność cieplną.
    Z to stabilność temperatury żadna.
    Inna rzecz to czas nagrzewania, ja u siebie czekam od kliku do klikunastu sekund i lutuję, nie mogę czekać 20 min aż kolba się nagrzeje.


    Budżet który założyłeś jest mocno skromny i poza w/w kolbą nie wiem co Ci doradzić.
    Te stacje co pokazałeś to do niczego wg mnie.

    Pamiętaj że temperatura topnienia stopów do lutowania ołowiowych to ok. 183 stopni, a pbfree ok. 210-230 (zależnie od stopu).
    Więc jak dasz realne 450 stopni podczas lutowania to topnik Ci za szybko odparuje i kiepski efekt, dlatego z temperaturą nie należy przesadzać.

    U Ciebie widzę brudną niewyczyszczoną płytę podczas lutowania.
    I pewnie taką oddajesz komuś po naprawie, ehh.
    Radzę czyścić z kurzu itp, przed pracą.
    Z topników itp. po lutowaniu.

    P.S. Powiesz jak lutujesz ?
    Czy nabierasz cynę na grot i dopiero przykładasz do elementu ?
  • Poziom 14  
    Nie lutuję dla kogoś w celu naprawy. Ta płyta jest zepsuta i ćwiczę sobie na niej lutowanie i wylutowywanie elementów, dlatego jej nie czyszczę. Próbowałem lutować podgrzewając pad i przykładając cynę (tak widziałem na pewnym filmiku) ale cyna zamiast do pada zawsze czepia się grota, wiec robię tak, że nakładam cynę na grot, potem dodatkowo kalafonię i wtedy mi ładnie skapuje na pada/element po przyłożeniu.
  • Poziom 33  
    ladovnik napisał:
    ...ale cyna zamiast do pada zawsze czepia się grota, wiec robię tak, że nakładam cynę na grot, potem dodatkowo kalafonię i wtedy mi ładnie skapuje na pada/element po przyłożeniu.


    No właśnie generalnie to błąd.
    Jeśli cyna najpierw łapie grot, to za mało rozgrzałeś lutowany element (nóżkę/pad), albo był zanieczyszczony.
    Kalafonia nieco pomaga w Twoim przypadku bo wolniej odparuje od zwykłego topnika.
    Ale nie tak być powinno.
    Pady, i lutowane końcówki masz oczyszczone i pobielone ?
  • Poziom 14  
    Wyprostowałem i zaostrzyłem szlifierką kątową grot w tej czerwonej lutownicy 65W (wygląda na zwykłą miedź), po czym wygładziłem poszarpane miejsca drobnym papierem ściernym.

    Lutownica oporowa 100W do SMD?

    I teraz gdy próbuję nią lutować, to w niektórych miejscach grota po zetknięciu cyny topi się ona, a w niektórych nie. Tam gdzie się topi, to od radu skapuje z grota w postaci malutkiej kuleczki i jeszcze przez chwilę jest w postaci płynnej na podłożu gdzie spłynęła... czy to wina grota, z którego szlifując zdarłem jakaś specjalną warstwę, czy też może za dużej/za małej temperatury? W sumie podobny problem mam z tą lutownicą z drewnianą rączką 40W - tam na czubku grota jest tylko jedno konkretne miejsce w którym topi się cyna, w pozostałych miejscach nie... to zniszczone groty, czy to normalne?

    Z tym nagrzewaniem pada miałeś rację - gdy przytrzymałem grot kilka sekund na padzie i przytknąłem cynę, to od razu rozpłynęła się po padzie.

    Tylko mam problem z tymi grotami, że tylko w niektórych miejscach topią cynę, dlatego trudno mi było nagrzać pada, bo miejsce grota którym przytrzymywałem pad akurat nie było "tym co trzeba" i musiałem obracać grotem aż trafiłem na właściwe...

    PS. Wydaje mi się jednak, że ta czerwona 65W za mało nagrzewa grot 8mm, bo gdy tą drugą 40W z grotem 6mm dociskałem plecionkę do płyty i jeździłem po padach to niemal od razu zbierało mi całą cynę, a jak próbowałem to zrobić z tą czerwoną, to cyna na padach nawet się nie nadtopiła, dopiero jak zamoczyłem całą plecionkę w kalafonii to się udało.
  • Poziom 14  
    Okruchów nie ma, ale przeczytałem, że utleniony grot czernieje, i faktycznie mój po kilku minutach nagrzewania zrobił się taki czarny... można temu zapobiec? Ktoś na necie sugerował pokrycie całego grota cyną po wyczyszczeniu go drucianką, ale jak tu pokryć taki gruby grot cyną, skoro ona z niego skapuje?
  • Poziom 33  
    Pokryj cyną przynajmniej ok. 1 cm od czubka.

    Najlepiej było by dać:
    http://www.sklep.cyfronika.com.pl/pl/p/UM122....a-i-regeneracji-grotow-lutowniczych-15g/22721

    Albo użyć do regeneracji przynajmniej salamiak (tańszy):
    http://www.hotair.pl/pl/sklep/akcesoria-do-st...-kamieniu-do-czyszczenia-grotow-lutownic.html


    Rozumiem że co jakiś czas, a nawet po każdym lucie (jak kiepsko łapie) przecierasz grot ?
    Gąbką (wilgotną) do lutowania lub mosiężnym czyścikiem.

    P.S. Jakiej średnicy jest grot (w miejscu mocowania) ?
  • Poziom 14  
    Ten grot co ostrzyłem w czerwonej lutownicy ma 8mm grubości w miejscu mocowania, a ten w lutownicy 40W ma 6mm. Grot co jakiś czas czyszczę druciakiem. Zamiast kupować w/w preparat do czyszczenia grotów za kilkadziesiąt złotych, wolałbym kupić nowa oporówkę 60W za 15zł...
  • Poziom 33  
    Przy takim podejściu minimalistycznym do kosztów, nic więcej nie doradzę.
    Chyba inwestuj w nowe lutownice, bo sam grot może być w podobnej cenie (w tym przypadku).

    Jednak przynajmniej w Salmiak w kamieniu, to bym się zaopatrzył - 7 PLN.
  • Poziom 14  
    Faktycznie, oczyściłem grot z czarnego nalotu aż się zrobił na powrót miedziany, potem przy pomocy drugiej lutownicy pokryłem go dość grubo cyną. Po nagrzaniu się większość cyny spłynęła z tego grota, ale jednak cienka warstwa została i teraz lutuje się idealnie, nawet przez plecionkę bez problemu mogę czyścić pady tym zaostrzonym grotem, a po nagrzaniu padu i przyłożeniu cyny pokrywa się on nią tak jak trzeba a nie czepia grota... czyli jednak nie będę musiał kupować nowej lutownicy póki co, te radzieckie dalej posłużą :) Dzięki.

    przed nagrzaniem
    Lutownica oporowa 100W do SMD?

    po nagrzaniu
    Lutownica oporowa 100W do SMD?

    PS. A jakiej mocy/temperatury powinienem mieć lutownicę, aby wylutować tą cewkę z płyty głównej, którą pokazywałem parę postów wyżej?

  • Poziom 30  
    No i rozwaliłeś grot :) on jest pokryty jakimś specjalnym materiałem, który zapobiega utlenianiu i zapewnia takie napięcie powierzchniowe, żeby cyna łatwo odklejała się od grota. Niedługo znowu Ci się wszystko zasyfi i będziesz to musiał kolejny raz szlifować.
  • Poziom 14  
    Tamten był tak gruby że do niczego się nie nadawał więc nie miałem nic do stracenia. Póki co lutuje się bardzo dobrze, zobaczymy jak długo.
  • Poziom 14  
    Obie mają groty wymienne. Czerwona 8mm a drewniana 6mm.
  • Poziom 33  
    Jak możesz to wkręć grot trochę głębiej, mniej ciepła będzie się tracić po drodze do czubka grota ;)