Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

RC Car Buggy 1:10 samoróbka

DeadWolv 24 Mar 2015 15:17 13530 23
  • Witam, korzystając z chwili czasu chciałbym przedstawić mój własnoręcznie zbudowany model zdalnie sterowany w skali 1:10. Z racji tego, że oryginalne modele nawet szczotkowe są drogie, to postanowiłem zbudować takowy, lepszy od kupnych typowych szczotek 7,4V.

    Konstrukcja

    Kupiłem na Allegro podwozie Kyosho 2wd za bodajże 70-80zł wraz z serwem skrętu i zębatką atakującą. Podwozie w stanie niemalże idealnym, ale pierwsza wada to za mała płyta podłogowa, więc pierwszy krok to zbudowanie dłuższej i szerszej płyty, na której zmieści się cała elektronika. Płyta wykonana z polichlorku winylu PVC, która odpowiednio wzmocniona na moje oko jest sztywniejsza niż oryginalna płyta.
    Potem zbudowanie "skrytki" na pakiet i dołączenie wahaczy, wieżyczek, wyczyszczenie łożysk itd.

    Elektronika

    Elektronika opiera się na MSC, czyli mechanicznym regulatorze obrotów silnika. Akurat posiadałem w domu jedno mikro serwo, więc podstawy do budowy już były. Oczywiście regulator posiada płynny gaz, mostek H na przekaźnikach i regulowany hamulec. Mój regulator ma 2 cechy wyróżniające go spośród regulatorów dostępnych w sklepach, a mianowicie: Działa pod każde napięcie (wystarczy odpowiednio dobrać tranzystor mocy i wystarczająco mocne przekaźniki), a druga cecha to bezstratność. Po wciśnięciu ok. 75% gazu przełącza się przekaźnik, przez co mamy bezpośrednie połączenie między pakietem a silnikiem, więc nie tracimy energii w formie ciepła wydzielanego na tranzystorze.

    Pierwszy układ to typowy PWM na NE555, drugi układ to opóźniacz czasowy, również na NE555, służący do ustawiania czasu hamowania i przełączania polaryzacji silnika. Zastosowałem także przerzutnik JK, bo zwykły przełącznik 0-1 nie byłby idealnym rozwiązaniem, o wiele lepszym jest zwykła krańcówka, a bez przerzutnika nie będzie podtrzymania odwrotnej polaryzacji. Do załączania opóźnienia użyłem bramki NOT, żeby wyzwalało się nie masą lecz dodatnim potencjałem. Zastosowałem także diodę LED w celu weryfikacji, jaki bieg mam aktualnie włączony, żeby w prawidłowej polaryzacji podłączyć silnik. Zamieszczony schemat powinien wszystko wyjaśnić. Płytka wykonana metodą powierzchniową pseudo dwustronną. Niektóre elementy SMD, niektóre THT, grunt, że są małe wymiary. Olbrzymi kondensator 10 000uF służy do podtrzymywania prawidłowej pracy układu. Kiedy pakiet jest już nieco rozładowany, to przy nagłym starcie występuje spadek napięcia mogący zakłócić pracę układu lub nawet rozewrzeć czy zewrzeć styki przekaźników. W praktyce wszystko działa idealnie i kondensator jest o wiele za duży, bo jednak lipole mają swoją wydajność. Przekaźniki kupiłem po 1,50zł sztuka, więc nie są mocne, ale póki co wytrzymują, ale na pewno styki są przeciążone za wysokim prądem.

    RC Car Buggy 1:10 samoróbka





    Pakiet, Silnik, Opinie

    Model pakietu zasilającego to oczywiście Lipo 3s 2200mAh 25-35C Turnigy, a więc nieco mocniejszy niż typowe Lipo 20-30C. Kupiłem go za 35zł (nowa), ale niestety miałem jeden wypadeczek. Podczas testowania elektroniki przypadkowo zwarły mi się wtyczki, złączki i sam się nie spodziewałem, że taka malutka bateria potrafi w ciągu 0,5-1s tak zadymić warsztat. Upaliło całą izolację przewodów, złączki, które widać na zdjęciach dostały dosłownie przepalone na wylot. Na szczęście bateria nie została jakoś bardzo uszkodzona, ale na pewno straciła nieco pojemności.
    Zastosowałem silnik Makity 14,4V od wkrętarki, który przy tym przełożeniu jest mocny, ale brakuje mu szybkości. Gdybym miał zasilanie 4s, czyli idealne dla tego silnika, to różnica na pewno byłaby odczuwalna. Planuję wymianę silnika na inny 2-3S, żeby nie pakować na autko 4s, bo nie ma sensu. Mam w domu kilka silników z wkrętarek i na jednych jest bardzo mocny, ale wolny, a na drugich jest słabszy przy starcie, ale rozpędza się już przyzwoicie.
    Z praktyki mogę wywnioskować, że modele 2WD nie bez powodu są uważane za najcięższe do prowadzenia. Tył za ciężki, przód za lekki i wystarczy lekki kurz czy piasek, dodać odrobinkę gazu i od razu go obraca. A biorąc pod uwagę bardzo cienkie opony z przodu, model nie jest do opanowania na innej nawierzchni niż czysty asfalt i ubita powierzchnia.
    Na poniższym filmiku model nie miał przyklejonych opon do felg. Modelarze wiedzą, że ma to swoje skutki uboczne. Przy starcie na suchym asfalcie czuć, że silnik wkręcił się momentalnie na maksymalne obroty, a model stopniowo rusza, ale to wystarczy tylko kropelka kleju i nie było tematu.
    Tranzystor mocy znalazłem tylko słabiutki 20A, ale mimo to nie jest najgorszy, radzi sobie. Radiator również sporo za duży. Typowe mosfety w wkrętarkach mają jedynie malutki kawałeczek blaszki aluminiowej, więc ja również teraz zastosowałem taką blaszkę i ledwo się nagrzewa, a waga już mniejsza.

    Zdjęcia, Filmik

    RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka

    Podczas kręcenia filmiku pakiet był już nieco rozładowany, bo miała to być zwykła próba nauczenia się opanować model na piasku, ale po kilku minutach walki z samoistnymi "bączkami" pomyślałem, że nagram sobie filmik. Napięcie w czasie włączenia nagrywania wynosiło 11,50V, więc z 12,69V (full) troszkę już spadło.

    Link


    Dzięki za obejrzenie projektu. :)

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Remont modelu zakończony. Według mnie autko wygląda teraz znacznie lepiej niż pierwowzór, a co najważniejsze środek ciężkości jest przesunięty maksymalnie do przodu i tym sposobem uzyskałem stosunek masy przód 40% tył 60%. Dzięki zabudowaniu całego podwozia nie muszę się już martwić że woda uszkodzi elektronikę. Druga zaleta to szybkość demontażu klapki, dzięki czemu w razie potrzeby można szybko odłączyć zasilanie. W normalnych modelach trzeba kłopocić się z czterema zawleczkami i dopiero zdejmować karoserię a w moim modelu jest jedna zawleczka którą można zdjąć nawet w rękawicach zimowych. Nie robiłem jeszcze testu w trasie, ale na pewno odczuję efekt. Model jest już tak dopieszczony że aż frajda mieć takie coś w cenie chińskich zabawek.

    RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbka RC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbkaRC Car Buggy 1:10 samoróbka
    RC Car Buggy 1:10 samoróbka


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz pendrive 32GB.
  • Relpol
  • #2 24 Mar 2015 22:36
    Syrnik
    Poziom 8  

    Bardzo ładny model :) . Podoba mi się i przy okazji mam 2 pytania. Jaki był koszt takiego modelu, jak zostało zrealizowane sterowanie radiowe, czy użyłeś czegoś gotowego, czy robiłeś je sam ?

  • Relpol
  • #3 26 Mar 2015 14:00
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Sterowanie radiowe to oryginalna aparatura 2 kanałowa 27MHz. Zbudować od podstaw sterowanie falami radiowymi jest trudne i czasochłonne a na dodatek zbudowanie sterowników serw bez mikroprocesora raczej nie możliwe.

    A jeśli chodzi o koszty to po kolei:
    -podwozie + serwo skrętu 80zł
    -aparaturę wziąłem od starego modelu homemade (wylicytowałem za 21zł nadajnik, odbiornik,2 serwa 3,5kg, niesprawny pakiet)
    -silnik makity 19,99zł
    -przekaźniki 4x1,50zł
    -pakiet lipo 35zł
    -elektronika 5zł
    Podsumowując: ok 150-160zł za całość

  • #4 26 Mar 2015 17:27
    marcin55246
    Poziom 25  

    Fajna zabawka. Jaki to ma zasięg?, Czas pracy(zabawy)? Ja dostałem buggy metabo przy zakupie wiertarki i też nie umiem tym sterować :(

  • #5 26 Mar 2015 19:05
    treker
    Poziom 25  

    Bardzo fajny pojazd, dobre przyspieszenie :)
    Planujesz jakaś obudowę? Np.: druk 3d?

  • #6 26 Mar 2015 22:14
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Zasięg nie jest duży, może to wina kwarców, może nie. Ale spokojnie wystarcza na jakiś tor, jakąś trasę dla zabawy. Czas jazdy a dokładniej czas rozładowania każdej celi z 4,2v do bezpiecznego 3,7 wynosi ok 15 minut a jeżeli jeżdze ekonomicznej to kilka minutek więcej. Sam się zdziwiłem że taki mały pakiet na tyle wystarcza. To wszystko zasługa bezstratnego regla i tranzystora z bardzo małą rezystancją (żart :D )
    Nie planuje żadnej obudowy, według mnie model już jest ładny i elektronika dobrze zabezpieczona przed uszkodzeniami

  • #7 26 Mar 2015 22:16
    treker
    Poziom 25  

    Ładny jest, to fakt. Bardziej miałem na myśli obudowę, która zabezpieczy np.: kable podczas przewrotki.

  • #8 26 Mar 2015 23:25
    sorry1
    Poziom 12  

    Podoba mi się :) Powiedz, jak jest ze środkiem ciężkości? Bo ładnie bokiem lata.

  • #9 27 Mar 2015 19:50
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Raczej nie będę zabezpieczał nawet przewodów. Kilka wywrotek zaliczyłem i nic się nie działo. Nie będę jeździł po jakiś patykach czy gałęziach więc przewody nie będą miały się za co zaczepić.
    Środek ciężkości wygląda tak że tył za ciężki a przód za lekki, dlatego planuje kolejny model, tym razem 4wd żeby się lepiej jeździło. Ale wydaje mi się że każde buggy 2wd ma ciężko tył i lekki przód.

  • #10 27 Mar 2015 20:09
    Bartosz36
    Poziom 12  

    Bardzo fajny projekt ;)
    Jeżeli chodzi o środek ciężkości, to jest to kwestia nie tylko stosunku wagi przod/tył (który rzeczywiście jest niesamowicie mały) a również kwestia wyważenia całego pojazdu. Patrząc nawet na "środek" platformy widać, że ona sama jest pozbawiona równowagi. Baterie umieszczone skrajnie po lewej i mały radiator po prawej to spory moment i w trakcie skręcania nawet delikatnie moment krętu jeszcze "napędza" tył pojazdu i "miota nim jak diabeł".
    Oczywiście mi osobiście bardzo się te bączki podobają, ale jeśli chodzi o pozbycie się ich to polecam wyrównoważenie całego pojazdu i obciążenie przodu.

    Pozdrawiam :)

  • #11 27 Mar 2015 21:21
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Bateria umieszczona jest idealnie na środku w schowku. Po jednej stronie jest regulator a po drugiej odbiornik z radiatorem. Specjalnie radiator umieściłem po przeciwnej stronie żeby zrównoważyć wagę. Obie strony nie są zrównoważone ale różnica pomiędzy prawą a lewą stroną nie jest znowu taka duża żeby wnosiła jakieś poważniejsze zmiany w sterowaniu.
    Mam w domu nowiutki metalowy dyferencjał od himoto i myślałem żeby przerobić ten model na 2wd ale z silnikiem na środku płyty za pomocą właśnie dyferka, wtedy przód i tył byłby mniej więcej w równowadze i wtedy o wiele lepiej by się sterowało, a nawet mógłbym wymienić przednie koła na szersze.

  • #12 27 Mar 2015 21:49
    Bartosz36
    Poziom 12  

    DeadWolv napisał:
    Bateria umieszczona jest idealnie na środku w schowku. Po jednej stronie jest regulator a po drugiej odbiornik z radiatorem.

    Rzeczywiście, nie zwróciłem na to uwagi ;)

  • #13 28 Mar 2015 22:33
    sorry1
    Poziom 12  

    Żeby lepiej się prowadził, możesz spróbować przenieść sc na przód.
    Będzie mniej nadsterowny.

  • #14 29 Mar 2015 15:16
    krolm100
    Poziom 12  

    Jak za tą cenę model całkiem fajny. Zasięg jest mały, bo to tylko 27 Mhz, nie ma się co szału spodziewać. Martwi mnie trochę ta bateria, sprawdziłeś cele po tym zwarciu ? Uważaj też żeby jej nie przeciążyć sama w sobie nie jest mocno wydajna, a po zwarciu mogła też trochę osłabnąć . Co do sterowności, to moim zdaniem jest to kwestia budowy danego podwozia i nie jest powiedziane, że 2wd będzie się źle prowadził, ja na ten przykład uwielbiam mojego 2wd. Ogólnie gratuluję budowy tak taniego modelu 1\10, tańszego nie widziałem :)

  • #15 29 Mar 2015 21:27
    pc majster
    Poziom 14  

    Ja bym kupił jakiś terminal i zrobiłbym z tego robota sterowanego przez neta omijające przeszkody XD

  • #16 29 Mar 2015 21:50
    DeadWolv
    Poziom 11  

    krolm100 napisał:
    Martwi mnie trochę ta bateria, sprawdziłeś cele po tym zwarciu ?

    Tak sprawdzałem każdą cele. Bateria była full naładowana i w ciągu tej pół sekundy (czas potrzebny do przepalenia złączek) napięcie spadło z 12,70 do 12,30v więc bateria nieźle dostała. Jak na taki malutki pakiet to nie narzekam choć pojemność mogla by być większa, to oczywiste. Zwracam uwagę na to żeby nie rozładowywać cel poniżej 3,7v. Ale w sumie jak za 35zł nowy pakiet 35C to i tak tanio. Niektóre lipole 3,7v 200mah drożej chodzą.

    pc majster napisał:
    Ja bym kupił jakiś terminal i zrobiłbym z tego robota sterowanego przez neta omijające przeszkody XD

    Swego czasu budowałem linefollovery beam. Jeden filmik nawet jest na moim kanale na YouTube, ale to nie to. Wolę mieć kontrolę nad pojazdem i trochę zabawy bo linefollover tylko w kółko jeździ do znudzenia. Robotyka też fajna, ale jak kto lubi :)

  • #17 02 Kwi 2015 12:43
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Właśnie zacząłem kapitalny remont modelu bo ostatnim razem uszkodziłem model. Wyskoczyłem z za dużej skoczni i model upadł na jeden wahacz urywając mocowanie. Dopieszczam każdy szczegół, usuwam każde najmniejsze luzy i co najważniejsze zmieniam środek ciężkości zmierzając jak najbardziej do uzyskania rozkładu masy 50:50. Kilka dni po świętach model powinien być gotowy i tak dopieszczony że spokojnie można by go sprzedać z zyskiem :D

  • #18 09 Kwi 2015 19:58
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Zdjęcia z remontu dodałem na początku tematu czyli w pierwszym moim poście. Jak widać wymieniłem tranzystor i radiator na malutką blaszkę i mało że mocniejszy to jeszcze ma mniejszą rezystancję przez co praktycznie w ogóle się nie grzeje.

    Pozdrawiam :)

  • #19 10 Kwi 2015 22:32
    equid
    Poziom 1  

    Na silniku zębatka jest wymieniona czy została oryginalna?

  • #20 12 Kwi 2015 09:35
    Chivo
    Poziom 21  

    Fajny projekt. Jeśli kolega chce to mogę przerysować schemat do EAGLA i zaprojektować PCB.

  • #21 12 Kwi 2015 22:23
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Zębatka jest oryginalna metalowa. Nie zamierzam jej wymieniać. Prędzej wymienie silnik na jakiegoś Radona 30000rpm. Miałem już takiego w tym modelu ale zasilałem go właśnie lipolem 3s i zatarł się. Uzwojenie "wybuchło" i zakleszczyło silnik ale kopyto miał o wiele większe niż ta makita.

    Projektu PCB nie potrzebuje. Szkoda się bawić w projektowanie płytki dla kilku elementów :)

  • #22 13 Kwi 2015 06:39
    Chivo
    Poziom 21  

    Plytke chce zaprojektowac w ramach pocwiczenia Eagla.

  • #23 13 Kwi 2015 22:14
    DeadWolv
    Poziom 11  

    Aha, jeśli chcesz to śmiało projektuj. Zapewniam że układ działa jak najbardziej :)

  Szukaj w 5mln produktów