Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brama przesuwna na łańcuchu - sterownik

chemixx 24 Mar 2015 19:20 3978 31
  • #1 24 Mar 2015 19:20
    chemixx
    Poziom 13  

    Witam,

    Zbudowałem mechanizm do przesuwania bramy

    Link


    I w związku z tym mam pytanie zastosowałem silnik 12v od wycieraczek i teraz zastanawiam jak go zasilić. Chwilowo używam akumulatora do testów, myślę nad jakimś trafo z tym ze nie wiem jakie kupić. Zostaje jeszcze sprawa sterownika.

    1 29
  • #3 24 Mar 2015 20:09
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 24 Mar 2015 20:09
    chemixx
    Poziom 13  

    Dziękuję za sugestie na pewno je przemyśle, Dzisiaj poskładałem to ustrojstwo i faktycznie myślałem żeby zamknąć obudowę silnika ale zębatek nie brałem pod uwagę. Zimy w sumie też :)
    Jeśli chodzi o ruch bramy to z tego co się dowiadywałem sterowniki maja układ przeciążeniowy. to powinno wystarczyć tak?

    Co do zasilania to obawiam się że jak wyłączą prąd to problem będzie z przesuwaniem, trzeba się napocić żeby ręcznie przesunąć bramę, a odkręcanie napinacza łańcucha i ściąganie go z zębatek jest raczej kiepskim pomysłem, Myślałem o zastosowaniu małego akumulatora od skutera (mam taki kwasowy 4ah) i podłączeniu go pod jakąś ładowarkę która będzie go doładowywać. Nie mam w tych sprawach doświadczenia i nie jestem pewny czy to jest dobry pomysł.

    0
  • #5 24 Mar 2015 20:27
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 24 Mar 2015 20:34
    andrzej lukaszewicz
    Poziom 38  

    Mareczny napisał:
    co w razie opadów śniegu i mrozu - będziesz kuł ?

    Po co mróz, wystarczy porządna ulewa i zobaczysz co to rozwiazanie jest warte. Bardziej to cekawostka niż rozwiazanie godne polecenia i powielania. Jak rozsprzęglasz napęd od bramy?

    1
  • #7 24 Mar 2015 20:44
    chemixx
    Poziom 13  

    Mareczny napisał:
    Silnik , jak silnik - nie są drogie i zawsze można zmienić - chodzi mi o praktyczność rozwiązania , po mżawce , lekkich opadach deszczu przychodzi szadź i silny mróz - w jaki sposób zabezpieczysz łańcuch , by był ruchomy w całym zakresie pracy ? Ile prądu potrzeba , by wprawić takie urządzenie / przymarzniętą bramę w ruch ? Można wymyślić jakieś rozwiązanie odnośnie oliwienia łańcucha , dla siebie super , w rozwiązaniu Twoim problematyczna staje się konserwacja - podłoże musi być zabezpieczone przed odpryskami wody , kamyków i brudu , inaczej łańcuch zacznie się wyciągać i pęknie.


    łańcuch jest widoczny tylko przy silniku cała reszta jest schowana w profilu, wiec jeżeli zabezpieczę te przekładnie to powinno być ok.
    Brama przesuwna na łańcuchu - sterownik

    Dodano po 7 [minuty]:

    andrzej lukaszewicz napisał:
    Mareczny napisał:
    co w razie opadów śniegu i mrozu - będziesz kuł ?

    Po co mróz, wystarczy porządna ulewa i zobaczysz co to rozwiazanie jest warte. Bardziej to cekawostka niż rozwiazanie godne polecenia i powielania. Jak rozsprzęglasz napęd od bramy?


    Ja nie chce tego nikomu polecać zrobiłem to dla siebie i domowników, nie uważam żeby to rozwiązanie było kiepskie, w końcu rowery jeżdżą po błocie deszczu śniegu i jakoś się nie rozpadają, a rowerzysta napiera na pedały z dużą siłą więc łańcuch nie powinien się szybko rozpaść, brama nie będzie bardzo eksploatowana. Ale prawda przekonam się jak spierniczy się pogoda. Na pewno dam znać czy zmieniłem na listwę :). Głównym motywem był praktycznie zerowy koszt takiego mechanizmu. Rozprzęgania nie zakładałem w projekcie :) raczej stawiam na zasilanie awaryjne.

    0
  • #8 24 Mar 2015 21:00
    yarpen86
    Poziom 23  

    Witam,

    Mam wrażenie, że jednak wyolbrzymiają Panowie problemy związane z pogoda i zima... Sam w domu posiadam podobnie rozwiązany napęd bramy wjazdowej (w prawdzie napęd jest wyżej, łańcuch chowa się w dodatkowym profilu a nie jezdnym) skonstruowany zanim zacząłem się tym tematem zajmować szerzej i działa bez zarzutu bodaj 5 lat... czasem trochę trzeszczy, czasem się zatnie, ale zaleta samoróbki jest taka, że skoro samemu się zrobiło to samemu się naprawi. Sterownik jednak warto dać fabryczny, do tego porządne toroidalne trafo (można choćby zmierzyć multimetrem prąd jaki pobiera silnik zasilany z akumulatora i dobrać transformator o odpowiedniej mocy) i cieszyć się automatycznym otwieraniem. W miedzy czasie przemyśleć temat osłony i rozblokowania.

    Pozdrawiam.

    0
  • #9 24 Mar 2015 21:46
    azibik
    Poziom 32  

    Wystarczy zrobić sprzęgło kłowe w osi silnika.

    0
  • #10 25 Mar 2015 00:21
    kotbury
    specjalista -automatyka bramowa

    W/W centralka dobra i tania (i od razu z radiem) - tylko musisz użyć krańcówek na bramie.
    A patent z łańcuchem (podobnie jak kolega yarpen) użyłem także u siebie - za młodych lat - za początków mojej przygody z bramami (kiedy fabryczne miały horrendalne ceny), z tą różnicą że u mnie bramę napędza pętla łańcucha, a napęd jest zrealizowany przekładnią kątową (sprzężoną z silnikiem od pralki auto, sterownik to Siemens Logo sprzężony z radiem Elmesa) - co pozwala na ręczne (aczkolwiek wysiłkowe) odsuwanie bramy bez żadnego wysprzęglania (wiem że każdy może otworzyć ale brama to nie garaż ani sejf - przeskoczyć można też) - i wszystko chodzi już 7 lat...
    Łańcuch jako napęd dobry - nie miałem żadnych problemów z zamarzaniem (naciski i siły między rowerową cienką zębatką i łańcuchem są tak duże że nawet przy pracy w pełnym śniegu - lód jest wyciskany i wytapiany z ogniw) - tylko co jakiś czas smarowanie (łańcuchy chromowane są niemożebnie drogie a zwykłe bardzo szybko łapią rudą....)
    Jedna niedogodność - b. często trzeba kontrolować i korygować naciąg - w warunkach "bramowych" łańcuch szybko się wyciąga.

    0
  • #11 26 Mar 2015 14:54
    chemixx
    Poziom 13  

    czy takim transformatorem da rade zasilać silnik czy trzeba jeszcze coś do niego dołożyć? Brama przesuwna na łańcuchu - sterownik

    1
  • #12 26 Mar 2015 16:45
    azibik
    Poziom 32  

    Jeżeli bez płytki sterującej , to trzeba dołożyć mostek prostowniczy i kondensator elektrolityczny.

    0
  • #13 26 Mar 2015 17:05
    chemixx
    Poziom 13  

    zamierzam kupić sterownik taki hak jest podany w 2 poście. Czyli jak będzie sterownik to będę mógł podpiac go bezpośrednio pod to trafo?

    0
  • #14 26 Mar 2015 17:30
    azibik
    Poziom 32  

    Tak, wszystko jest na płytce..

    0
  • #15 30 Mar 2015 19:52
    chemixx
    Poziom 13  

    Hej dzisiaj doszedł do mnie sterownik, ale niestety jest problem, na akumulatorze bezpośrednio podłączonym do silnika wszystko pięknie działa. Niestety jak podpinam sterownik przez trafo to silnik się ledwo kreci i brama się zatrzymuje. Wydaje mi się że trafo jest za słabe. Zastanawiam się czy mogę sterownik podpiąć bezpośrednio pod akumulator?? i sprawdzić czy będzie to lepiej działać.

    0
  • #16 30 Mar 2015 20:09
    azibik
    Poziom 32  

    Zmierz napięcie na silniku w trakcie pracy .

    Dodano po 25 [sekundy]:

    Przy zasilaniu z trafa.

    0
  • #17 30 Mar 2015 20:13
    chemixx
    Poziom 13  

    azibik napisał:
    Zmierz napięcie na silniku w trakcie pracy .

    Dodano po 25 [sekundy]:

    Przy zasilaniu z trafa.


    zmierzyłem i spada do około 4/5v.

    0
  • #18 30 Mar 2015 21:54
    azibik
    Poziom 32  

    To sprawdż napięcie zmienne na transformatorze i na zaciskach sterownika.

    0
  • #19 02 Kwi 2015 20:03
    chemixx
    Poziom 13  

    niestety nie udało mi się zmierzyć poboru prądu padł miernik :) zaraz po podłączeniu. Na akumulatorze brama chodzi pięknie niestety przez trafo i sterownik nie. trafo załatwiłem inne i jest to samo wiec to mogę wykluczyć. Sterownik przepuszcza za słaby prąd i przez to są takie cyrki. Zastanawiam się co można zmodyfikować w sterowniku żeby przepuszczał większy prąd. Sterownik strasznie się grzeje. Proszę o jakieś sugestie jak rozwiązać ten problem.

    0
  • #20 02 Kwi 2015 20:08
    azibik
    Poziom 32  

    Podaj dane techniczne sterownika.

    0
  • #22 02 Kwi 2015 20:20
    azibik
    Poziom 32  

    Max prąd 6,3A,musisz mieć większy.

    0
  • #23 02 Kwi 2015 20:30
    chemixx
    Poziom 13  

    rozumiem ale moje pytanie brzmi jak poprawić układ prostujący prąd żeby był w stanie puszczać większy amperaż. wstawić kondensator o większej pojemności?

    0
  • #24 02 Kwi 2015 21:40
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #25 03 Kwi 2015 06:56
    azibik
    Poziom 32  

    Od kiedy wydajność zasilacza jest zależna od kondensatora ?

    0
  • #26 03 Kwi 2015 08:06
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 03 Kwi 2015 10:07
    azibik
    Poziom 32  

    Kondensator służy tylko do chwilowego dostarczenia energii do silnika/rozruch/, nie ma związku z wydajnością zasilacza.

    0
  • #28 03 Kwi 2015 16:54
    208885
    Użytkownik usunął konto  
  • #29 03 Kwi 2015 18:42
    azibik
    Poziom 32  

    No nie wiem. Obwód zasilania silnika, trafo, mostek, rezystor 0,025Om, IRFZ 44, dwa styki przekażników.
    Chemix pisze
    Niestety jak podpinam sterownik przez trafo to silnik się ledwo kreci i brama się zatrzymuje.
    Pomiar napięcia na silniku 5V.

    Czyli silnik wystartował, kręci się i za moment wyłącza go zabezpieczenie prądowe.

    Jak kondensator podbije Ci w dłuższym czasie napięcie z 5V do 12V./chyba energię weżmie z kosmosu/.

    0
  • #30 06 Kwi 2015 18:49
    chemixx
    Poziom 13  

    Hej, zmodyfikowałem troszkę płytkę wywaliłem mostek i podłączyłem bezpośrednio akumulator, teraz jest niby ok. brama otwiera się i zamyka. Co prawda raz zjarał się bezpiecznik i nie wiem czy powinienem jeszcze coś przerobić na płytce?. Muszę jeszcze jakoś automatycznie ładować akumulator i zastanawiam się czy kupić jakąś tanią ładowarkę z allegro która po naładowaniu automatycznie przestanie ładować akumulator czy lepiej wykorzystać trafo które posiadam z jakimś układem. I teraz pytanie jeśli trafo to co mogę wykombinować?. Mam jeszcze jakiś tani prostownik z marketu który ewentualne tez mogę podpiąć pod aku. Dodam że kolega azibik poinstruował mnie jak zrobić mostek z diod schottkiego(dzięki!), sprawdziłem trafo podpinając je bezpośrednio pod silnik. brama otwierała się zdecydowanie dłużej niż podpięta pod akumulator.

    Dodano po 4 [godziny] 55 [minuty]:

    Szperając po sieci znalazłem coś takiego "Ładowarka akumulatorów ołowiowych 10-200Ah"
    http://sklep.avt.pl/avt2715.html

    Zastanawiam się czy będę mógł podpiąć to pod trafo które posiadam i podłączyć pod akumulator żeby sam się doładowywał.

    0
  Szukaj w 5mln produktów