Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

zgniotek 25 Mar 2015 11:38 6495 11
  • #1 25 Mar 2015 11:38
    zgniotek
    Poziom 2  

    silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

    Witam, proszę o podpowiedzi:
    1. W jaki sposób podłączyć (do U1,U2,V1,V2,Z1,Z2,wyłącznik bezpieczeństwa) ten silnik (jednofazowy, 2.2kW, 2800 obrotów) do sieci ?
    2. Czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów tak by silnik nie utracił mocy, prędkości obrotów i nie skrócił swojego żywota ?
    Pozdrawiam

    2 11
  • #2 25 Mar 2015 12:06
    Arnoldo23
    Poziom 9  

    Kolego mam nadzieję że schemacik w załączniku pomoże. Ale przed zabraniem się do przełączania czegokolwiek, proponuję wykonać pomiary rezystancji aby upewnić się które uzwojenie jest głównym a które pomocniczym. Uzwojenie pomocnicze potrzebne do rozruchu ma zawsze większą rezystancję od uzwojenia pracy. Poza tym ten temat był wiele razy poruszany na elektrodzie. Pozdrawiam!

    0
  • #3 25 Mar 2015 14:13
    zgniotek
    Poziom 2  

    Widziałem ten schemat tyle ze u mnie są dwa kondensatory. Tak wcześniej kombinowałem by podpiąć pod U1 (bo tam jest dodatkowa nakrętka która jest wolna) i wyłącznik odśrodkowy (bo jest wolne miejsce na wsuwkę) ale ... to by było podpięcie pod dwa żółte kable więc pomyślałem że to jednak nie tędy droga.
    1. Musze skombinować miernik bo nie mam, chyba że te uzwojenia da się rozszyfrować po podpisach na kondensatorach i ich podłączeniu ?
    2. Czy jest to silnik dwubiegowy ? Jeśli tak to jaki włącznik zastosować i w jakiej kombinacji to wtedy podłączyć ?

    1
  • #4 25 Mar 2015 15:57
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    Na pokrywie nie było schematu ?
    Tabliczkę należy zawsze sfotografować i pokazać zrób to.
    By zmienić obroty należy zmienić pozycję tych blaszek (mostki) z poziomej na pionową , jest to pokazane na rysunku . Schemat pochodzi z niemieckiego silnika Bawaria ale myślę że będzie dobry.

    0
  • #5 26 Mar 2015 09:26
    zgniotek
    Poziom 2  

    Faktycznie na spodzie przykrywki jest naklejka ze schematami której wcześniej nie zauważyłem. Dostałem też odpowiedź od sprzedawcy że tak właśnie powinienem podłączyć (pod wolną śrubkę od U1 i wolną wsuwkę zabezpieczenia). Czyli dobrze kombinowałem ale odwagi zabrakło :)

    silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

    Ale jeszcze dwa pytania:
    1. W takim razie obojętne jest czy faza będzie podłączona pod U1 czy zabezpieczenie ?
    2. I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?

    0
  • #6 26 Mar 2015 10:37
    Arnoldo23
    Poziom 9  

    zgniotek napisał:

    Ale jeszcze dwa pytania:
    1. W takim razie obojętne jest czy faza będzie podłączona pod U1 czy zabezpieczenie ?
    2. I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?


    Przy zasilaniu jednofazowym wszelkie zabezpieczenia dajemy na przewodzie fazowym. A co do pytania o obroty- jak chcesz realizować zmianę obrotów? Za pomocą czego? Jeśli chodzi Ci tylko o odciążenie silnika na starcie, to nie bój się bo nic mu nie będzie. A według mojej wiedzy lżejszy rozruch oraz płynną regulację obrotów w trakcie pracy możesz uzyskać za pomocą falownika lub tylko lżejszy rozruch z regulowanym czasem za pomocą soft startu(sprawdź sobie ceny i zastanów się). Jak jest włączany ten silnik? Bezpośrednio do gniazda przez wtyczkę, czy posiada jakiś włącznik/przycisk? Jakie zabezpieczenie posiada? Bo wydaje mi się, że jest to zwykły rozłącznik.

    0
  • #7 26 Mar 2015 12:32
    rysiomisio
    Poziom 10  

    Z oznaczeń listwy zaciskowej wynika że jest to silnik 3fazowy zasilany z 1fazy.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Żeby dokładnie to stwierdzić trzeba pomierzyć uzwojenia.

    -2
  • #8 26 Mar 2015 16:16
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    rysiomisio napisał:
    Z oznaczeń listwy zaciskowej wynika że jest to silnik 3fazowy zasilany z 1fazy.

    A które oznaczenia na to wskazują .
    zgniotek napisał:
    I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?

    Zmianę kierunku obrotów już podałem na schemacie w skrzynce jest ten sam . Co do regulacji prędkości obrotów na tym etapie nie wchodzi w grę - koszty .
    Tu pomocne tematy z naszego forum .
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2134389.html

    0
  • #9 26 Mar 2015 22:57
    rysiomisio
    Poziom 10  

    Po oznaczeniach U, V, Z takie oznaczenia są uzwojeń na silnikach 3fazowych. A odnosi się do faz U-R, V-S, Z-T w innym przypadku powinno być L1, L2, L3 albo N, L1, L2 albo coś podobnego, ale mogę się mylić.

    -2
  • #10 27 Mar 2015 09:23
    zgniotek
    Poziom 2  

    Arnoldo23 napisał:
    Jak jest włączany ten silnik? Bezpośrednio do gniazda przez wtyczkę, czy posiada jakiś włącznik/przycisk? Jakie zabezpieczenie posiada?


    Będzie działał w krajzedze i uruchamiany jakimś włącznikiem. Zabezpieczenie 18A.

    Wczoraj zrobiłem próbę - podłączyłem bezpośrednio z kabla raz, drugi i ... za piątym razem wywaliło korki :/
    W czym może tkwić przyczyna że tak się stało ?

    Kierunku obrotów zmieniać nie będę, bo kręci we właściwą stronę.

    0
  • #11 27 Mar 2015 15:33
    Krzysztof Reszka
    Moderator Elektrotechnika

    rysiomisio napisał:
    Po oznaczeniach U, V, Z takie oznaczenia są uzwojeń na silnikach 3fazowych.

    Na naukę nigdy nie jest za późno .Tu dla kolegi oznaczenia układów Dahlandera ( układy połączeń silników ), i jeszcze dla poszerzenia wiedzy silniki trójfazowe nie mają kondensatorów rozruchowych i pracy.

    0
  • #12 28 Mar 2015 01:41
    Arnoldo23
    Poziom 9  

    zgniotek napisał:


    Będzie działał w krajzedze i uruchamiany jakimś włącznikiem. Zabezpieczenie 18A.

    Wczoraj zrobiłem próbę - podłączyłem bezpośrednio z kabla raz, drugi i ... za piątym razem wywaliło korki :/
    W czym może tkwić przyczyna że tak się stało ?

    Kierunku obrotów zmieniać nie będę, bo kręci we właściwą stronę.


    A czy możesz podać niewidoczną na zdjęciu wartość "cos φ" oraz "I" czyli prądu znamionowego ? Czy zabezpieczenie 18 A jest zabezpieczeniem fabrycznym tego silnika? Czy te "korki" które wywaliło to stare bezpieczniki topikowe czy nowe- typu S? Jeśli tak to jaka wartość i charakterystyka- B, C?

    0
  Szukaj w 5mln produktów