Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
e-miernikie-mierniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

25 Mar 2015 11:38 9489 11
  • Poziom 7  
    silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

    Witam, proszę o podpowiedzi:
    1. W jaki sposób podłączyć (do U1,U2,V1,V2,Z1,Z2,wyłącznik bezpieczeństwa) ten silnik (jednofazowy, 2.2kW, 2800 obrotów) do sieci ?
    2. Czy istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów tak by silnik nie utracił mocy, prędkości obrotów i nie skrócił swojego żywota ?
    Pozdrawiam
  • e-miernikie-mierniki
  • Poziom 10  
    Kolego mam nadzieję że schemacik w załączniku pomoże. Ale przed zabraniem się do przełączania czegokolwiek, proponuję wykonać pomiary rezystancji aby upewnić się które uzwojenie jest głównym a które pomocniczym. Uzwojenie pomocnicze potrzebne do rozruchu ma zawsze większą rezystancję od uzwojenia pracy. Poza tym ten temat był wiele razy poruszany na elektrodzie. Pozdrawiam!
  • Poziom 7  
    Widziałem ten schemat tyle ze u mnie są dwa kondensatory. Tak wcześniej kombinowałem by podpiąć pod U1 (bo tam jest dodatkowa nakrętka która jest wolna) i wyłącznik odśrodkowy (bo jest wolne miejsce na wsuwkę) ale ... to by było podpięcie pod dwa żółte kable więc pomyślałem że to jednak nie tędy droga.
    1. Musze skombinować miernik bo nie mam, chyba że te uzwojenia da się rozszyfrować po podpisach na kondensatorach i ich podłączeniu ?
    2. Czy jest to silnik dwubiegowy ? Jeśli tak to jaki włącznik zastosować i w jakiej kombinacji to wtedy podłączyć ?
  • e-miernikie-mierniki
  • Moderator Elektrotechnika
    Na pokrywie nie było schematu ?
    Tabliczkę należy zawsze sfotografować i pokazać zrób to.
    By zmienić obroty należy zmienić pozycję tych blaszek (mostki) z poziomej na pionową , jest to pokazane na rysunku . Schemat pochodzi z niemieckiego silnika Bawaria ale myślę że będzie dobry.
  • Poziom 7  
    Faktycznie na spodzie przykrywki jest naklejka ze schematami której wcześniej nie zauważyłem. Dostałem też odpowiedź od sprzedawcy że tak właśnie powinienem podłączyć (pod wolną śrubkę od U1 i wolną wsuwkę zabezpieczenia). Czyli dobrze kombinowałem ale odwagi zabrakło :)

    silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci silnik elektryczny 1f 2.2kW - jak podłączyć do sieci

    Ale jeszcze dwa pytania:
    1. W takim razie obojętne jest czy faza będzie podłączona pod U1 czy zabezpieczenie ?
    2. I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?
  • Poziom 10  
    zgniotek napisał:

    Ale jeszcze dwa pytania:
    1. W takim razie obojętne jest czy faza będzie podłączona pod U1 czy zabezpieczenie ?
    2. I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?


    Przy zasilaniu jednofazowym wszelkie zabezpieczenia dajemy na przewodzie fazowym. A co do pytania o obroty- jak chcesz realizować zmianę obrotów? Za pomocą czego? Jeśli chodzi Ci tylko o odciążenie silnika na starcie, to nie bój się bo nic mu nie będzie. A według mojej wiedzy lżejszy rozruch oraz płynną regulację obrotów w trakcie pracy możesz uzyskać za pomocą falownika lub tylko lżejszy rozruch z regulowanym czasem za pomocą soft startu(sprawdź sobie ceny i zastanów się). Jak jest włączany ten silnik? Bezpośrednio do gniazda przez wtyczkę, czy posiada jakiś włącznik/przycisk? Jakie zabezpieczenie posiada? Bo wydaje mi się, że jest to zwykły rozłącznik.
  • Poziom 10  
    Z oznaczeń listwy zaciskowej wynika że jest to silnik 3fazowy zasilany z 1fazy.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Żeby dokładnie to stwierdzić trzeba pomierzyć uzwojenia.
  • Moderator Elektrotechnika
    rysiomisio napisał:
    Z oznaczeń listwy zaciskowej wynika że jest to silnik 3fazowy zasilany z 1fazy.

    A które oznaczenia na to wskazują .
    zgniotek napisał:
    I co z tymi obrotami - da się włączać by rozruch był na wolniejszych a później przełączyć na szybsze ? Byłoby to lepsze (mniejsze obciążenie na stracie) dla silnika ?

    Zmianę kierunku obrotów już podałem na schemacie w skrzynce jest ten sam . Co do regulacji prędkości obrotów na tym etapie nie wchodzi w grę - koszty .
    Tu pomocne tematy z naszego forum .
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2134389.html
  • Poziom 10  
    Po oznaczeniach U, V, Z takie oznaczenia są uzwojeń na silnikach 3fazowych. A odnosi się do faz U-R, V-S, Z-T w innym przypadku powinno być L1, L2, L3 albo N, L1, L2 albo coś podobnego, ale mogę się mylić.
  • Poziom 7  
    Arnoldo23 napisał:
    Jak jest włączany ten silnik? Bezpośrednio do gniazda przez wtyczkę, czy posiada jakiś włącznik/przycisk? Jakie zabezpieczenie posiada?


    Będzie działał w krajzedze i uruchamiany jakimś włącznikiem. Zabezpieczenie 18A.

    Wczoraj zrobiłem próbę - podłączyłem bezpośrednio z kabla raz, drugi i ... za piątym razem wywaliło korki :/
    W czym może tkwić przyczyna że tak się stało ?

    Kierunku obrotów zmieniać nie będę, bo kręci we właściwą stronę.
  • Moderator Elektrotechnika
    rysiomisio napisał:
    Po oznaczeniach U, V, Z takie oznaczenia są uzwojeń na silnikach 3fazowych.

    Na naukę nigdy nie jest za późno .Tu dla kolegi oznaczenia układów Dahlandera ( układy połączeń silników ), i jeszcze dla poszerzenia wiedzy silniki trójfazowe nie mają kondensatorów rozruchowych i pracy.
  • Poziom 10  
    zgniotek napisał:


    Będzie działał w krajzedze i uruchamiany jakimś włącznikiem. Zabezpieczenie 18A.

    Wczoraj zrobiłem próbę - podłączyłem bezpośrednio z kabla raz, drugi i ... za piątym razem wywaliło korki :/
    W czym może tkwić przyczyna że tak się stało ?

    Kierunku obrotów zmieniać nie będę, bo kręci we właściwą stronę.


    A czy możesz podać niewidoczną na zdjęciu wartość "cos φ" oraz "I" czyli prądu znamionowego ? Czy zabezpieczenie 18 A jest zabezpieczeniem fabrycznym tego silnika? Czy te "korki" które wywaliło to stare bezpieczniki topikowe czy nowe- typu S? Jeśli tak to jaka wartość i charakterystyka- B, C?