Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Man 15-232 - Spalony rozrusznik

Damo123 26 Mar 2015 22:01 2283 20
  • #1 26 Mar 2015 22:01
    Damo123
    Poziom 8  

    Witam

    Ma kłopot w Manie 15-232 96r. z rozrusznikiem.
    Otóż oryginalny rozrusznik Bosh'a oddałem ponad dwa lata remu do regeneracji na wymianę bendix-u ,ponieważ łapało zębatkę przy rozruchu.Dodatkowo wymieniłem automat i sprawdziłem stan w środku szczotki,wirnik itp w dobrym stanie.Po upływie gwarancji na regeneracje rozrusznik zapalił się w miejscu szczotek,wypaliło obudowę,wirnik,szczotko trzymacz.Na szybkiego kupiłem zamiennik z As-starter którego wczoraj szlak trafił(również po upływie gwarancji).Po przekręceniu kluczyka wgl. nie reagował więc odpaliłem na krótko za którymś razem.Po rozebraniu okazało ze znowu ta sama przyczyna spaliło szczotkotrzymacz,wirnik obudowa cała.Z tym ze w tym przypadku wygląda to gorzej pewnie dlatego ze piłowałem go na krótko-foto.
    Wieniec koła zamachowego ma uszkodzone (klepniete z czoła,spiczaste ) zęby.Na 160 przypada ok 30-40 takich uszkodzonych ząbków.
    Znajomy mechanik twierdzi ze ''tyle to jest nic ,jeśli zębatka by się nie zazębiała to albo przeskakuje albo zgrzyta przy rozruchu,po prostu się skończył i tyle''
    Przekaźnik cyka także myślę ze dobry.Więc w czym tkwi problem?W obydwu przypadkach upaliło zwój od automatu,do szczotek.
    Proszę o wskazówki,pomoc.

    0 20
  • Pomocny post
    #2 26 Mar 2015 22:15
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Damo123 napisał:
    Na 160 przypada ok 30-40 takich uszkodzonych ząbków


    Tak ale silnik się zawsze zatrzymuje na tych zepsutych !!!

    Nie ma co naprawiać trzeba kupić inny.

    0
  • #3 26 Mar 2015 22:21
    Damo123
    Poziom 8  

    Jak to możliwe ze zatrzymuje się właśnie na tych ?Mozę i się zatrzymuje ale napewno nie za każdym razem .

    0
  • #4 26 Mar 2015 22:38
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Damo123 napisał:
    Jak to możliwe ze zatrzymuje się właśnie na tych


    KOlego pomyśl. I nic na to nie poradzisz.

    0
  • #5 26 Mar 2015 22:51
    Damo123
    Poziom 8  

    A jeśli chodzi o zadziory na zębach wieńca to można je usunąć delikatnie pilnikiem?

    0
  • #6 26 Mar 2015 23:02
    kakibara
    Poziom 28  

    możesz ale to ci nic nie da , za chwile znów nie odpalisz go chyba, że z górki, musisz wymienić wieniec, ...Mozę i się zatrzymuje ale na pewno nie za każdym razem - za każdym razem.

    0
  • #7 26 Mar 2015 23:09
    kwok
    Poziom 39  

    Pewnie że można, ale pomyśl co się stanie jeśli czoła tych zębów są zbite a ty szlifując je po prostu je skrócisz? lepszym wyjściem jest zdjęcie wieńca i przekręcenie go o trochę albo obrócenie na drugą stronę i na drugiej stronie zrobienie odpowiednich skosów jeśli takie tam występują. Najlepsze wyjście to wymiana wieńca.

    0
  • #8 27 Mar 2015 08:02
    saron22
    Specjalista - Samochody Ciężarowe

    kwok napisał:
    epszym wyjściem jest zdjęcie wieńca i przekręcenie go o trochę albo obrócenie na drugą stronę i na drugiej stronie zrobienie odpowiednich skosów


    Niestety w tej chwili większość wieńców jest nieodwracalna z uwagi ma malutką fazę na obwodzie. Nacinanie zębów pilnikiem wg mnie to drutowanie...

    Informacja dla kolegi który ma problem:

    -wyjmij skrzynię i wymień wieniec albo całe koło zamachowe
    -kup nowy rozrusznik renomowanego producenta np Bosch a nie jakieś z Biedronki

    W mojej opinii zapomnisz o sprawie.

    0
  • #9 27 Mar 2015 09:45
    Damo123
    Poziom 8  

    Witam
    Na początek wymienię wkład stacyjki .Przed pierwszą awarią rozrusznika miałem włamanie do samochodu gdzie złodziej naruszył wkład stacyjki .Nie wymieniałem z tego względu ze sprawdzałem stacyjkę w serwisie i twierdzili ze nic poważnego się nie stało.Jednak teraz duży luz mi się zrobił po przekręceniu kluczyka na zapłon.
    Dowiedziałem się ze na 99% palenia rozrusznika jest nie od bijąca stacyjka.
    Chciałbym ją wymienić tylko nie bardzo wiem w którym miejscu rozwiercić. Wcisnąłem ten bolczyk w pozycji 1 z kluczykiem ale wkładka nie wyskakuje.
    Mam dwie śrubki na gwiazdkowy z tym ze z tyłu tam gdzie przychodzi kostka.

    0
  • #10 28 Mar 2015 00:08
    kwok
    Poziom 39  

    Stacyjka może być sobie roz... Jeśli włącza rozrusznik a ten zgrzyta to nie w stacyjce problem.

    0
  • #11 29 Mar 2015 19:36
    Damo123
    Poziom 8  

    Rozrusznik nie zgrzytał ,gdyby zgrzytał nie było by tematu.
    Nowa kostka rozłącza prąd idealnie.Mam nadzieje ze to była moja ostatnia wymiana rozrusznika.
    Dziekuje,pozdrwiam

    0
  • #12 12 Cze 2015 22:17
    Damo123
    Poziom 8  

    Ponawiam temat.
    Kolejny rozrusznik poszedł w las. Rozrusznik kupiłem w intercarsie firma lauber. Przed wczoraj mi go złapało.Sprawa wygląda tak ze jak wyłączyłem kluczyk to nadal rozrusznik kręcił dopiero jak masę wyłącznikiem koło skrzynki z akumulatora wyłączyłem to przestał.
    Na szybko złapałem mechanika który twierdzi ze zwarcie robi przekaźnik o pozycji 43(aluminiowa obudowa) 81.259020317.Przekaźnik z tej pozycji bardzo się grzeje kiedy silnik chodzi.Nigdy wcześniej nie sprawdzałem czy się grzał.
    Może ktoś się z tym spotkał i wie czy to normalne ze się grzeje?
    Czy to jest jedyny przekaźnik który ma coś wspólnego z rozrusznikiem ?

    0
  • Pomocny post
    #13 13 Cze 2015 22:32
    kwok
    Poziom 39  

    Najpierw dowiedz się od czego ten przekaźnik jest bo każdy włączony przekaźnik się grzeje - 40-50st to normalne. Jeśli ten przekaźnik się grzeje podczas pracy silnika i wszystko działa normalnie to bym się go nie czepiał. Zawsze możesz go wyjąć i sprawdzisz w ten sposób co nie działa. Myślę że w tym przypadku jest 2 przyczyny: stacyjka poszła się kochać albo przekaźnik rozrusznika się klei (jeśli takowy w tym aucie istnieje).

    1
  • #14 14 Cze 2015 12:02
    Hart3
    Poziom 25  

    W Manie z tego rocznika nie przypominam sobie żeby był przekaźnik rozrusznika.Winna stacyjka lub wiązka po wyjściu z kabiny w peszlu częsty przypadek w Manie.

    0
  • #15 14 Cze 2015 12:55
    Strumien swiadomosci swia
    Poziom 43  

    Załóż dodatkowy styk NO w obwodzie rozrusznika przy stacyjce szeregowo .

    0
  • #16 14 Cze 2015 19:34
    Damo123
    Poziom 8  

    Jak wyjmę ten przekaźnik 43 to w ogóle nie ma prądu ,kontrolki się nie świecą po przekręceniu kluczyka.Założyłem przycisk na rozruch 25A zamiast stacyjki.Kable sprawdzałem,nigdzie nie przetarte czy przegnite.
    Paląc na krótko rozrusznik pojawiał się tylko stuk w automacie.Po kilku cykaniach na krótko kręcił jednak nie dawał rady zapalić silnika .Po rozkręceniu okazało się ku mojej zdziwieniu ze stojan,wirnik i szczotkotrzymacz całe. Trochę tylko przy topione szczotki wirnik obraca się bez problemu.
    Założyłem drugi automat i przy pierwszej próbie odpalania przez przycisk zakręcił normalnie nic nie złapało. Odpalając dzisiaj rano rozrusznik kręci ale przez chwilkę go łapie .Tak jak by za wolno wybija się zębatka z wieńca więc wnioskuje ze bendix do wymiany? .
    Jeśli chodzi o zęby wieńca to nie są spiczaste czy zbytnio zużyte.Są tylko klepnięte z czoła zębatką bendix.Nic nie zgrzyta tylko łapie rozrusznik nie wybija go tak szybko jak powinno.

    Zanin wyłączyłem masę przełącznikiem jak mi złapało go na drodze to kręcił z silnikiem kilka minut zanim się obróciłem i stanąłem z górki. Trochę mnie to dziwi ze stojan i cała tylna część rozrusznika są dobre.

    Dodatkowy styk przy stacyjce ? Wole przycisk zamiast stacyjki przynajmniej wiem ze na pewno rozłącza prąd

    0
  • #17 14 Cze 2015 20:49
    Hart3
    Poziom 25  

    Jak już tak kombinujesz to tla pewności załóż nowy przewód od przycisku do automatu.

    0
  • #18 14 Cze 2015 23:03
    kwok
    Poziom 39  

    Ja bym poszukał przekaźnika "rozrusznikowego" zakładając że rozrusznik nie wyłącza się po odpaleniu. Jeśli rozrusznik załącza się podczas jazdy to przyczyną może być elektromagnes albo przetarte kable w wiązce. Miałem przypadek że rozrusznik włączył się na postoju a że auto stało na biegu to pojechał w ścianę. Po dogłębnym przegrzebaniu instalacji brak przyczyny ale sekcja elektromagnesu wykazała "zmetalizowanie" od wewnątrz tego bakelitu gdzie jest przykręcany plus z aku i cienki przewód ze stacyjki (rezystancja była około 2 ohm). Przez tą "metalizację" plus z aku niejako zwarł do styku ze stacyjki i pojechało.

    0
  • #19 21 Cze 2015 18:59
    Damo123
    Poziom 8  

    Po wymianie bendix-u problem zniknął.Zębatka nie wybijała tak szybko jak powinna.

    Jeśli zębatkę bendix-u obracamy palcami bez użycia większej siły to oznacza ze do wymiany.

    Pozdrawiam

    0
  • #20 21 Cze 2015 21:06
    Hart3
    Poziom 25  

    Damon 123 pracując wiele lat w tym fachu pierwszy raz słyszę że zębatka pali rozruszniki :cry: . No cóż całe życie się człowiek uczy :?: .

    0
  • #21 22 Cze 2015 14:04
    2569575
    Użytkownik usunął konto