Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pralka Siemens X 1246 - Głośna praca bębna - wymiana łożyska?

muchozol1 28 Mar 2015 19:54 2538 8
  • #1 28 Mar 2015 19:54
    muchozol1
    Poziom 9  

    Witam,
    od jakiegoś czasu bęben w mojej pralce obraca się co raz głośniej. Obecnie wiruję tylko na 600 obr./min. a i tak hałas jest taki, jakby startował odrzutowiec - nie da się rozmawiać w odległości kilku metrów od pralki. Wydaje mi się, że uszkodzeniu uległo łożysko, bo wolno ręką obracając bęben słychać wyraźne huczenie.

    W związku z tym mam pytanie do fachowców tej tematyki: czy w tej pralce w ogóle wymienia się łożysko? Czy to jest do wymiany tylko łożysko, czy też jakiś siemmering też? Pralka nie brudzi ubrań i nie widać jakichś brudnych wycieków od spodu. Co trzeba w tej pralce rozkręcić/zdemontować, by się dostać do łożyska bębna? Może ktoś ma jakąś instrukcję serwisową? Czy do zdjęcia łożyska potrzebne są jakieś specjalne narzędzia? Gdzie poza serwisem mogę kupić właściwe łożysko?

    Dodam, że już trochę majsterkowałem przy tej pralce - okazało się, że zapchała się pompa i wąż łączący bęben z pompą jakimiś paprochami i resztkami odłożonego w bębnie kamienia/osadu. Pralka ta ma 6 lat, ale jest mocno eksploatowana - nawet do 3-4 prań dziennie.

    0 8
  • #2 28 Mar 2015 21:25
    skryn
    Admin grupy AGD

    muchozol1 napisał:
    czy w tej pralce w ogóle wymienia się łożysko?

    E-nr z tabliczki znamionowej potrzebny.
    Inaczej gadamy, że Słońce świeci na Ziemi.

    3
  • #3 28 Mar 2015 21:31
    muchozol1
    Poziom 9  

    Znalazłem jeszcze takie numery na bocznej naklejce:
    SX12S46PL
    18436916
    WS12X460PL

    czy o to chodziło kolego?

    1
  • Pomocny post
    #4 28 Mar 2015 21:38
    Paw_el

    Specjalista AGD

    muchozol1 napisał:
    czy w tej pralce w ogóle wymienia się łożysko? Czy to jest do wymiany tylko łożysko, czy też jakiś siemmering też?

    Obowiązkowo łożyska (6205ZZ,6206ZZ) + uszczelniacz (35x62x10/12)
    muchozol1 napisał:
    Co trzeba w tej pralce rozkręcić/zdemontować, by się dostać do łożyska bębna?

    Wyciągnąć zbiornik i go rozkręcić

    2
  • #5 29 Mar 2015 09:40
    muchozol1
    Poziom 9  

    Bardzo dziękuję za informację. Chciałbym kupić wymagane części zanim rozbiorę pralkę. Czy do tych dwóch łożysk wystarczy tylko jeden uszczelniacz, czy też są potrzebne dwa?

    1
  • #6 12 Kwi 2015 21:40
    lulka3

    Poziom 12  

    Uszczelniacz, czyli simmering jest jeden.
    Większe łożysko warto kupić 6206RS. Symbol ZZ oznacza łożysko blaszane, RS łożysko z dodatkowym uszczelnieniem z jednej strony, 2RS to dodatkowe uszczelnienie z dwóch stron łożyska.

    -1
  • #7 12 Kwi 2015 22:40
    Paw_el

    Specjalista AGD

    lulka3 napisał:
    Symbol ZZ oznacza łożysko blaszane

    ciekawy skrót myślowy :)
    Na końcu oznaczenia łożyska może się znajdować (nie musi) oznaczenie dodatkowe:
    Z – blaszka ochronna z jednej strony elementów tocznych
    2Z – blaszki ochronne z dwóch stron elementów tocznych
    RS – uszczelnienie z jednej strony elementów tocznych
    2RS – uszczelnienie z dwóch stron elementów tocznych

    1
  • Pomocny post
    #8 12 Kwi 2015 22:52
    lulka3

    Poziom 12  

    Faktycznie :) Dla fachowców to może głupio zabrzmiało, ale chciałam krótko wytłumaczyć różnicę w oznaczeniach.

    Można też zastosować łożyska nierdzewne z oznaczeniem SS, gdyż nie korodują po przedostaniu się wody przez simmering, ale są kilka razy droższe od zwykłych i u mnie można je dostać tylko w hurtowni z łożyskami (a nie w sklepie z częściami AGD).

    1
  • #9 29 Wrz 2016 11:39
    muchozol1
    Poziom 9  

    Ogólnie zrobiłem remont kapitalny bębna - kupa roboty. Nie miałem pojęcia jaki syf (osad, kamień, czy inne zwapnienia) jest wewnątrz 6-letniej prali. To się praktycznie nadaje tylko do wymiany w calości. Po rozkręceniu wanny zobaczyłem 1-centymetrowy osad na bębnie w okolicach krzyżaka i ok. 4-5 mm wokół całego bębna po zewnętrznej stronie i w dolnej części wanny. Grzałka wyglądała nie lepiej. By to usunąć zużyłem 8 butelek fosolu i 2 puszki 400 g odkamieniacza. Roboty po łokcie, ale bęben z wanną i grzałką wyglądają jak nowy.
    Kupiłem łożyska ZZ ze względu na ich niską cenę i padły po 2 tygodniach, bo okazało się, że siemering miałem zły. Kupiłem 35x62x12 bo w sklepie sprzedawca mnie zapewniał, że będzie ok. Po tym eksperymencie zakupilem oryginalny zestaw naprawczy w serwisie. Łożyska były identyczne z tymi co kupiłem wcześniej (firma NCF), ale siemering był zupełnie inny. Oznaczenie 35x62x10/12 nie oznacza wcale że jego szerokość wynosi 10 lub 12 mm, tylko, że jest on szerokości 10 mm ale wewnętrzny pierścień posiada wypustkę (taki kołnierz) na 12 mm szerokości. Przez to lepiej izoluje wodę.

    Po tej wymianie pralka hula już ponad pół roku.
    Teraz zastanawiam się tylko nad wymianą pompy wodnej, bo wyje już niemiłosiernie i nie wiem, czy warto w nią jeszcze inwestować, czy lepiej zbierać na nową pralkę.

    PS. Po dwóch rozkręcaniach pralki czuję się jak jakiś specjalista :D

    PS.2
    Po roku pompa wody odmówiła mi posłuszeństwa - okazało się, że wirnik miał luzy około 1 cm i w końcu się urwał. Kupiłem nową pompę w sklepie z częściami AGD za 61 zł (sprzedawca zapewniał mnie że to oryginał, ale po porównaniu z tymi z Allegro nie widzę różnicy w wyglądzie z tymi za 31 zł). Nowa pompa ma możliwość podłączenia wężyka spustowego - czego oryginalna nie miała. Chodzi ok, tylko wydaje mi się że przy fabrycznej jak była nowa pralka to była absolutna cisza przy jej pracy, a teraz to słyszę szum wypompowywanej wody z czasami takim lekkim warczeniem.

    1