Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik z wentylatora

Genario 20 Maj 2005 17:59 8336 8
  • #1 20 Maj 2005 17:59
    Genario
    Poziom 11  

    Witam
    Mam problem - muszę zrobić projekt do szkoły, a za bardzo nie znam się na elektryce. Rozebrałem wentylator (pokojowy, obrotowy), dostałem się do silnika i tutaj właśnie zwracam się do Was o pomoc. Czy moglibyście mi napisać coś o tym silniku? Tzn. jaki to rodzaj silnika, jakie awarie w nim występują, co jest ich przyczyną. Cokolwiek wiecie.
    Zdjęcia silnika są TUTAJ
    Z góry bardzo dziękuję za pomoc i pozdrawiam.

    0 8
  • Pomocny post
    #2 20 Maj 2005 18:40
    139534
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 20 Maj 2005 23:37
    Genario
    Poziom 11  

    Dzięki za zainteresowanie i odpowiedz.
    Jak sterowana jest prędkość obrotowa w tym silniku? W wentylatorze, z którego jest ten silnik są do wyboru trzy poziomy prędkości i do czego jest ta czarna kostka na silniku?

    0
  • #4 25 Maj 2005 11:52
    139534
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 25 Maj 2005 12:00
    r1pl3j
    Poziom 14  

    Witam!
    Takie glupie pytania
    1. Czy mogłbys wyjasnic mi tą "trójfazowość" silnika? Bo ja to kojarze z zupelnie innym rodzajem zasilania niz to znnzne z tego typu wentylatorka.
    2. Czy kondensatory nie byly dopinane do silnikow w celu poprawy cosφ? Silnik jako obciazenie indukcyjne + kondensator jako pojemnosciowe itd.
    Pozdrawiam

    0
  • #6 26 Maj 2005 13:11
    139534
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 26 Maj 2005 14:25
    Breżniew
    Poziom 21  

    Genario napisał:
    Witam
    Mam problem - muszę zrobić projekt do szkoły, a za bardzo nie znam się na elektryce. Rozebrałem wentylator (pokojowy, obrotowy), dostałem się do silnika i tutaj właśnie zwracam się do Was o pomoc. Czy moglibyście mi napisać coś o tym silniku? Tzn. jaki to rodzaj silnika, jakie awarie w nim występują, co jest ich przyczyną. Cokolwiek wiecie.
    Zdjęcia silnika są TUTAJ
    Z góry bardzo dziękuję za pomoc i pozdrawiam.


    Jest to silnik asynchroniczny klatkowy o klatce zwartej ,jednofazowy o pomocniczej fazie z kondensatorem pracy. Obroty ok 1450rpm. Obroty pola wirującego 1500rpm , posiada dwie pary biegunów roboczych (4 cewki) + dwie pary biegunów pomocniczych. Czarna kostka to kondensator współpracujacy z uzwojeniem fazy pomocniczej. Nie jest to żaden silnik histerezowy. Regulacje obrotow rozwiązano przy uzyciy rezystorów polączonych w szereg z silnikiem.
    Najczęstsze przyczyny awarii to:przegrzanie uzwojenia przez przeciązenie silnika ,zwarcie miedzyzwojowe, przebicie izolacji.Uszkodzenie mechaniczne to zużycie i zatarcie lożysk

    0
  • #8 27 Maj 2005 00:21
    139534
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 28 Maj 2005 18:15
    Breżniew
    Poziom 21  

    BC109B napisał:
    No coz, wedlug mistrza Romana Kurdziela w silniku klatkowym "...
    wirnik ma ksztalt walca utworzonego z pakietu blach o wykroju kolowym,
    osadzonych na osi. Na obwodzie wirnika znajduja się otwory lub zlobki,
    w ktorych umieszczone jest uzwojenie. W zaleznosci od sposobu
    wykonania uzwojenia rozroznia się wirniki pierscieniowe i wirniki
    klatkowe." Tenze autor podaje rowniez opis wirnikow, przytocze opis
    wirnika klatkowego "W wirniku klatkowym otwory w rdzeniu stalowym sa
    wypelnione preami aluminowymi lub miedzianymi, polaczanym ze soba na
    obu koncach. Uklad pretow wirnika przypomina swa budowa klatke (rys.
    5.6c), skad pochodzi nazwa wirnikow klatkowych. Obok niej
    rozpowszechnila się wsrod praktykow nazwa wirnik zwarty z uwagi na to,
    ze caly uklad pretow jest zwarty na obu koncach." cyt.
    "Elektrotechnika dla ZSZ czesc 2", s. 78-79, Wydawnictwa Szkolne i
    Pedagogiczne, Warszawa 1989.

    Przygladalem się zdjeciom i nie zauwazylem tam zadnego uzwojenia na
    wirniku. Moze to wina mojego slabego wzroku, albo nienajszczesliwszych
    ujec? ;)

    Pozdrawiam


    http://www.lupusek13.webpark.pl/Silnik/photos/photo2.html

    Na tym zdjeciu widać wyrażnie aluminiowy odlew stanowiacy element uzwojenia wirnika silnika czyli tzw. klatki . Silników synchronicznych nie stosuje się do napądu wentylatorów a tym bardziej pokojowych. Czy rozumiesz słowo ,,synchroniczny"? Co ono oznacza - prądkość wirowania wirnika jest taka sama jak prędkość pola wirującego. Pole wiruje w tym silniku zgodnie ze wzorem (f*60)/p gdzie f to częstotliwość sieci , p liczba par biegunów na fazę . zgodnie z tym wynosi ona w tym silniku 1500 obr/min. Co w takim razie robią przyciski do zmiany obrotow wentylatora? Aby zmienic prędkość wirowania silnika synchronicznego trzeba by zmienić częstotliwość sieci albo zmienić liczbę par biegunów.Zastosowanie takiego silnika do taniego wiatraka mija sie chyba z celem?
    Dlatego zastosowano silnik asynchroniczny który przy zmianie wielkości napiecia zasilającego przy pomocy rezystorów zmienia swój moment napędowy . Przy stałym obciazeniu w postaci śmigła powoduje to zmianę jego prędkości wirowania. Prędkość pola wirującego wewnątrz stojana nie ulego zmianie. Różnica wirowania wirnika i pola jest właśnie tzw. poślizgiem.
    Pzdr

    0